Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillskott IVT  (läst 12289 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
Tillskott IVT
« skrivet: 29 december 2005, 12:09:15 »
Hej,

Någon som har koll på hur logiken för tillskott och ramptider fungerar på IVT HT?

Jag har märkt att det finns en timer på 1 timme (default) som räknar ner när pumpen inte klarar att höja returtemperaturen. Därefter dröjer det ett tag. Sedan visas 'Tillskott + värmepump' på dislayen. I menyn 'Visa inkopplad el effekt i drift' börjar en räknare på 0% att räkna uppåt. När den kommer till 50% tänds lampan 'Tillskott' på pumpen. (Man märker då också att elmätaren går lite extra). Sedan kan den ibland fortsätta upp en tag till. t.ex till 70% för att sedan gå ner till 0 igen. Ibland kan den fortsätta till 100% och då känns det som om ytterligare effekt läggs på.

Jag har min pump inställd på 2/3 vilket väl betyder max 6 kw tillskott.

Om man kollar på 'Visa inkopplad el effekt i drift';
Stämmer det 0%- 49% inte ger något tillskott (även om det står så på displayen) och att 50% till 99% är 50%, dvs 3 kw extra och att 100% är lika med 6 kw extra.

Vad är det som styr hur mycket extra tillskott den skall lägga på, dvs när kör den 3 kw extra och när kör den 6 kw.

/Fresh
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskott IVT
« Svar #1 skrivet: 29 december 2005, 12:27:41 »
Jag har en extern elpanna, till vår 25 kw pump antar att det funkar ungefär lika...

Du har ett börvärde vid en viss utettemp..

Tex 40 grader   dÃ¥ har du enligt fabriksinst start vid 37,5 stopp vid 42,5 grader pÃ¥ returen...   5 grader diff mellan start o stopp.  Meny 1.4

för tillskottet är det ett snävare värde, för att inte tillskottet ska stoppa kompressorn och inte gå i "onödan"
På vår extrena elpanna har jag 2,5 graders neutralzon runt börvärdet för tillskottet, ligger det inom zonen så ändras inte tillskottet glider det under då ökar elpannan och hamnar tempen över då stegar den ur. Tills neutralzon nås igen.

Tiden för tillskott tickar om tempen ligger under börvärdet med 2,5 grader (neutralzonen).  Sen finns det nog nÃ¥n mer parameter som inte redovisas!?

Om det styrs lika med inbyggd elpatron vet jag inte men det torde väl va hyfsat lika.

Den här metoden gör att det kan bli en hel del "onödig" elpatrondrift!! Därför ska man logga varje dag vid svinkyla, även kolla hur den bär sig åt när tillskottet stegar ur, det som bla kan hända är att tillskottet släcker ävan kompressorn. Det är helt åt skogen om det blir så och MÅSTE åtgärdas!!!

Om ingen annan kan verifiera det så hoppas jag Roland ser det här!! Han kan!

Har du rego 600?

SÃ¥ kan du studera den här bibeln  ;)

http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_Rego600_sv_1.0.pdf
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Tillskott IVT
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 20:31:42 »
Det du ser angivet i procent är ramptiden på tillskottet som normalt ligger på 20min.

Det är alltså tiden mellan första och sista steget på elpatronen (3 steg finns 3,6,9 kw).

Tillskottets tillslag styrs av tillskottstimern som ligger på 60min. från fabrik.

Logiken är följande:

Värmepumpen är i drift men returtemperaturen stiger ej.
Är returtemperaturen under halva kopplingsdifferensen (normalt 2.5gr) så startas tillskottstimern.
Höjs inte returtempen under nedräkningen så startas tillskottet.
När tillskottet går in så stegas patronens effekt in tills full effekt är inkopplad vilket är ramptidens 20min.

När returtemperaturen närmar sig stopptemp så stegas patronstegen ur, dock med en kortare ramptid.

« Senast ändrad: 31 december 2005, 09:16:55 av Jocke montör »
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskott IVT
« Svar #3 skrivet: 29 december 2005, 22:48:53 »
Se  http://www.abc.se/~m5938/ för lite info

3 kW går in vid 50% 6kW vid 99%. När det räknar nedår går effekten från 6 -> 3kW vid 75 % och från 3 -> 0 kW vid 25 %.

Vad som är noga är värdet för 8.3.5 annars får du fenomenet att pumpen stänger av sig på för hög returtemperatur och står still fast det är -25 grader ute.


Jag har en 5 kW pump så jag har även satt ner tiden 8.1 för annars tog det lång tid innan den började producera varmvatten när det var kallt ute och det hann bli kallt inne (tillskottet slår inte till för det verkar som om det resettas vid övergång till varmvattenproduktion). Min svåger har en 7 kW och där orkar pumpen värma på varmvatten inom rimlig tid utan tillskott.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Fresh Prince

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Tillskott IVT
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2006, 13:52:20 »
Tack för era svar.

Har inte fattat det där med halva kopplingsdiffen förut. Tyckte det var lite skumt att det inte gick in något tillskott när den stannar på ca 39.5 grader (klarar inte mer) fast den skall upp till t.ex 41 grader. Däremot om man duchar i detta läge så pumpen får ägna sig åt varmvatten, så sjunker ju return under halva kopplingsdiffen (och då går tillskottet in). Fast när man tänker efter så är det ju inte så konstigt. Det borde ju inte finnas något behov för tillskott då man ligger över genomsnittet (halva kopplingsdiffen).

/Fresh
Göteborg: IVT HT Plus C7, ~150 m aktivt hÃ¥l, (hÃ¥l1 138 m, hÃ¥l2 40 m, kb in 1.1 som lägst) 
1994-2004: 3,5 kubik olja i snitt utan värme på i källaren.
Efter installation av VP:
2005: 8400 kwH
2006: 7500 kwH (9.8 årsmedeltemperatur)
2007: 7600 kwH (8.9 årsmedeltemperatur)
2008: 7900 kwH
2009: 9100 kwH (VP intjänad)

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskott IVT
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2006, 13:47:14 »
Om man bara har första läget på tillskott 1/3= 3kw aktivt, hur blir det då med % fördelningen,
50%=1,5kw
100%=3kw

???
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskott IVT
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2006, 22:47:09 »
Skulle inte tro det då patronerna verkar var på 3+3+3 kW så då blir det 0 eller 3 kW. Frågan är nät 3 kW går in? vid 100 % ?
Om man bara har första läget på tillskott 1/3= 3kw aktivt, hur blir det då med % fördelningen,
50%=1,5kw
100%=3kw

???
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad dadubbad

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Tillskott IVT
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2006, 00:09:02 »
Hmm, ser ett behov av en fråga som knyter an till diskussionen ovan om när/hur tillskottet går in.

Utetemperaturen har senaste dagarna legat på ganska konstant -10 till -15 grader och min IVT HT C7 verkar ha "semifastnat" i ett konstant driftläge med värmetillskott som innebär att den inte riktigt orkar upp till frånvärde på returen, men eftersom den ändå ligger bra nära så går inte tillskottet in.

Jag har kollat på tillskottstimern och den räknar ned från 90 minuter (ja, installatören ökade från 60 till 90 min) i ca 30 sekunder sedan börjar den omedelbart om från 90 minuter igen. Detta tolkar jag som att den inte har fått signal att räkna ned beroende på att returtemp inte sjunkit tillräckligt lågt, men detta beteende är inte dokumenterat i den handbok som jag fick...

Varmvattentillskott och sådant funkar normalt, men pumpen får liksom ingen chans att nå sitt frånvärde utan den står och stretar kring några få grader upp och ned.

Är det bra eller dåligt att den går som den gör nu?

Bör den få en chans att vila?


Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Tillskott IVT
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2006, 11:20:04 »
dadubbad,

Jag har sett samma fenomen här under några dagar. Pumpen gick konstant och använde TS i ca 17 minuter för VV då och då, men inte för VB. Mestadels återställdes TS-räknaren precis som din men vid ett par tillfällen hände nåt annat. Jag såg att räknaren hade gått ner till 0 men att inget TS hade slagits på - och den stod så under flera timmar. Returen låg på samma temp hela tiden. Däremot steg utetemperaturen under tiden så frånvärdet sjönk.
Å ena sidan tycks Regon inte vara speciellt smart, men å andra sidan så var innetempen precis det den ska vara. Så för min del spelar det ingen roll hur Regon gör bara det är varmt och skönt inne och jag sparar max kWh. Kanske man förlorar lite i COP på att VPn går hela tiden och borran inte hinner vila, men så länge jag har hyfsat temp på Brine-in bryr jag mig inte.
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskott IVT
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2006, 11:51:08 »
Låter som om du har en perfekt värmepump om den vid den temperaturen orkar utan tillskott. Pumpen behöver inte vila utan mår bäst av att gå hela tiden (inom rimliga gränser)

Försökte mig på att rita hur det går till innan tillskottet verkligen slår till



                                Tillskott      100 %
                                            -         -
                                          -             -
                                       -                   -
                                     -                        -
                                  -                             -
---------------------- ..... Ramptid beroende på .....---------------
Nedräkning X minuter                8.3.4 och 5
beroende pÃ¥ 8.1     

Vid inställning 2/3 dvs max 6 kW tillskott går 3 in vid 50 % och 6 vid 100 %. Nedkoppling från 6-> 3 vid 75 % och 3->0 vid 33%


Nedräkningtimern resetar sig lite då och då riktigt vad som styr vet jag inte men jag har sett samma fenomen hos mig. Den resettar sig även vid växling från värme/varmvatten.








Hmm, ser ett behov av en fråga som knyter an till diskussionen ovan om när/hur tillskottet går in.

Utetemperaturen har senaste dagarna legat på ganska konstant -10 till -15 grader och min IVT HT C7 verkar ha "semifastnat" i ett konstant driftläge med värmetillskott som innebär att den inte riktigt orkar upp till frånvärde på returen, men eftersom den ändå ligger bra nära så går inte tillskottet in.

Jag har kollat på tillskottstimern och den räknar ned från 90 minuter (ja, installatören ökade från 60 till 90 min) i ca 30 sekunder sedan börjar den omedelbart om från 90 minuter igen. Detta tolkar jag som att den inte har fått signal att räkna ned beroende på att returtemp inte sjunkit tillräckligt lågt, men detta beteende är inte dokumenterat i den handbok som jag fick...

Varmvattentillskott och sådant funkar normalt, men pumpen får liksom ingen chans att nå sitt frånvärde utan den står och stretar kring några få grader upp och ned.

Är det bra eller dåligt att den går som den gör nu?

Bör den få en chans att vila?


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad dadubbad

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Tillskott IVT
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2006, 17:58:53 »
Tack för synpunkterna, det är alltid bra att som nybliven VP-ägare få höra hur andras pumpar beter sig.

Utetempernaturen steg något idag vilket gjorde att VP nu kör i perioder igen, dvs vilar sig lite mellan varven - fortfarande helt utan Tillskott.

Enda effekten jag såg av den kontinuerliga driften var att brine in sjönk stadigt från +4,5 till +3,1 under ca 3 dygn. Nu är den uppe på +4,1 igen så borrhålet återhämtar sig i alla fall hyfsat.

TS-timern skenräknar fortfarande i 30 sekunders-intervaller för att sedan resettas. Kanske sÃ¥ den ska fungera  Sc:,h

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Tillskott IVT
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2006, 20:01:42 »
Själv ligger jag på -1.4 grader in så det är ju ingen höjdare å andra sidan var det så man räkande förr. I manualen står att ner till - 4 grader är normalt i slutet av säsongen. På somamren har jag +3 - 5 grader. Min svåger därimot har borrat i en riktig källåder +5 grader året rungt.

Enda effekten jag såg av den kontinuerliga driften var att brine in sjönk stadigt från +4,5 till +3,1 under ca 3 dygn. Nu är den uppe på +4,1 igen så borrhålet återhämtar sig i alla fall hyfsat.

TS-timern skenräknar fortfarande i 30 sekunders-intervaller för att sedan resettas. Kanske så den ska fungera  Sc:,h
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad dea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tillskott IVT
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2006, 11:21:21 »
Hej.

Jag har tittat pÃ¥ min tillskottstimer och aldrig sett att den räknar trots att jag har mycket tillskottstimmar. Det kan stÃ¥ "enbart värmepump i displayen" och 0pÃ¥ timern och halvtimmen senare gÃ¥r tillskottet.  Har 1 timmes fördröjning inställt. NÃ¥t fel?

Utloggad dadubbad

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT HT Plus C7, 150 m aktivt hÃ¥l
SV: Tillskott IVT
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2006, 13:23:34 »
Om tillskottet används för att värma varmvatten kanske det är OK, men om det är för att hjälpa VP med värme så verkar det inte helt enligt handboken.

Kanske skiljer mellan olika reglercentraler? - själv har jag Rego637.

/DD

Utloggad dea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tillskott IVT
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2006, 14:06:55 »
Jag har Rego 600. Går det att koppla ur timern någonstans som jag missat?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!