Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 07 mars 2011, 12:29:57 »

Ja... Vad säger man, har lagt till en omröstning... Kom igen och hjälp till i beslutet! --/ knUp

Och typ noll kalk i vattnet.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 06 mars 2011, 12:59:27 »

Väljer du en oso kolla först hur mycket kalk du har i vattnet . Har du otur får du inte droppe varmvatten ur vvb
Cocacola
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 05 mars 2011, 23:08:25 »

Nibe 1245 startar och stannar på samma givare efter ett ställbart värde tror inte den kommer att bryta på hög retur men däremot kan det bli en oekonomisk drift för om slingan i beredaren är för kort så kommer vp att jobba med onödigt hög temp för att göra vv så det kan vara bättre med en vanlig beredare. På min 1245 är diffen vid vv laddning låg ca 5 grader och på vpb 300 är det längre slinga så det bör funka annars finns ju vpbs med en solslinga som man borde kunna koppla i serie.

Vad tror du då om en oso rtv 300 med dubbla slingor seriekopplade?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 mars 2011, 20:24:45 »

Nibe 1245 startar och stannar på samma givare efter ett ställbart värde tror inte den kommer att bryta på hög retur men däremot kan det bli en oekonomisk drift för om slingan i beredaren är för kort så kommer vp att jobba med onödigt hög temp för att göra vv så det kan vara bättre med en vanlig beredare. På min 1245 är diffen vid vv laddning låg ca 5 grader och på vpb 300 är det längre slinga så det bör funka annars finns ju vpbs med en solslinga som man borde kunna koppla i serie.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 mars 2011, 19:34:45 »

Beroende på hur din tänkta VP funkar så kan det bli så här.  Thermia VP kommer att bryta på pressotaten tidigare och du får då mindre VV än du tänkt, men den kommer att starta tidigare och göra VV igen.

VP som styr på temp, kommer i värsta fall att bryta på högtryck eftersom den inte blir av med energin.  Här år jag lite osäker på hur Bosch och Nibe funkar, men det kan nog CarlN eller Smurfen om vi har tur.

Jag skulle chansa med den befintliga slingan, och får du in för kallt så får du väl komplettera efteråt. Blir ju samma jobb som att lägga nytt direkt. Men det kan ju bli jobbigt om du får in 10- mitt i vintern 
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 05 mars 2011, 19:27:23 »

Det beror på att slingan i VVB inte kan växla över all den effekt som en 17kw VP ger.
Då får man koppla på lite andra sätt än vad som är normalt.  Kanske 2 beredare med Tichelmann eller någon annan lösning.

Konstigt om inte Nibe kunde svara på sina egna rekommendationer. *vinkar*

Ah, tack! Men kommer inte det bara resultera i att den skickar in 5 kw på returen? Gör det något?
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 05 mars 2011, 17:03:44 »

Nu visade det sig att slangarna är enbart 300x2 meter...  huvuddunk

Då har jag lite konkreta funderingar och ett par resonemang jag gärna vill bekräfta eller få dementerade...

OM man antar att marken kan ge ett visst antal w/m t.ex 25 så blir ju det på 600 meter 15000 w, alltså lämpligen en 15kW pump... Men vad händer om man då antar att marken kan ge mer (pga grundvatten på ca 0,5 meters djup och stora dräneringar vid intilligande ridbanor som orsakar ett flöde genom marken som tidigare varit sjöbotten) ex 27-28 w/m... Då borde man få ut 16200-16800 w... Alltså, min fråga är hur reagerar en 17kW´s pump som är optimalt inställd om marken enbart kan leverera ex 14000 w? Kommer den få spunk, eller kommer den känna av att markslingan är för kall och stänga av sig tills den känner att temeraturen stigit tillräckligt för att starta igen? I så fall är väl fortfarande den större pumpen bättre eftersom det är samma pris på dem (jaja, 1200:- studs )?
Mitt resonemang ligger i att en större pump ser till att ta ur marken mesta möjliga energi, kan det vara så?  Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 05 mars 2011, 15:36:28 »

Det beror på att slingan i VVB inte kan växla över all den effekt som en 17kw VP ger.
Då får man koppla på lite andra sätt än vad som är normalt.  Kanske 2 beredare med Tichelmann eller någon annan lösning.

Konstigt om inte Nibe kunde svara på sina egna rekommendationer. *vinkar*
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 05 mars 2011, 13:11:22 »

Ah, tack! Då kör vi på flexslangar! Montera hela pumpen på typ gummikuddar? Bra ide? Men om man monterar hela pumpen med slangar, borde man inte på något sätt någonstans förankra den i golvet? Just för att slippa att den har vandrar iväg? Förvisso borde detta ske även med rör, eller hur? Är det något att ta i beaktning?

En annan fråga jag har ställt lite till Nibe och sådär, som de svarade att det var ingen fara på, är att de har satt som någon slags maxbegränsning på sina VVB till en 12kW pump... Varför i helvete då?  Han kunde inte direkt svara på varför de satt den, men sa att det inte skulle vara några problem att ha en pump på 17kW.

 
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 mars 2011, 16:48:27 »

Flexslang finns på alla grossister, säkert hos nätaffärer med.

1250 eller IVT x-15 eller variscroll är några exempel på kapacitets reglerade pumpar.  Jag gillar idéen men har ännu inte testat någon då den typen av kompressorer ska vara ungefär 10% mindre effektiva.

Dessutom är det nog tyvärr så att inte så många fixar att laga dem om det skulle bli ngt fel. Här kan jag ju ha fel, men om man läser här så verkar nivån på service inte vara den bästa och jag tror nog att en så avancerad maskin är svårare än en vanlig. *vinkar*

VV installationen är ingen standardlösning utan en variant med laddväxlare och sånt, lite dyrare men  Thumbsup 
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 04 mars 2011, 15:38:02 »

Beredarna i det fallet är dubbelmantlade, men bara hetgaskretsen går i manteln. VV laddas via VVX och UVL *vinkar*

Hehe, jag tror jag fattar hur du gjort :P Är det en vanlig standardinstallation?

Sen såg jag en sak du(?) skrev i en annan tråd, att man ska ansluta den nya VP med slangar för att undvika ljud? Var skaffar man de slangarna? Verkar ju absolut vara en bra lösning eftersom det nu verkar luta åt att den kommer hamna där man skulle kunna störa sig på den om den ska stå och låta en massa... Fast den borde väl hursom vara tystare än deras 10 år gamla nibe med kolvkompressor?

Började också fundera på om den där effektstyrda nibe 1250 som jobbar helt utan tillskott. Vad tror ni om den? Är det en beprövad teknik? Hade det varit en bra lösning i det här faller, eller är det mer för den nybyggda mindre villan?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 mars 2011, 15:26:14 »

Beredarna i det fallet är dubbelmantlade, men bara hetgaskretsen går i manteln. VV laddas via VVX och UVL *vinkar*
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 04 mars 2011, 15:14:36 »

Japp värmeöverföringen är inget vidare i en dubbelmantlad VVB, men det finns fördelar med en mantel. Man kan hitta på grejer med den.

Som kuriosa kan jag dela med mig av det jag gjorde i tisdags. Div jobb skulle utföras på en anäggning och när jag kom vid 7 tiden på morgonen var beredarna på 2000 liter 71 grader varma. 6 timmar senare var dem 7 grader varma. När jag startade pumparna så tog det 3 minuter innan jag kunde tappa ut 56 gradigt vatten i en kran Thumbsup *vinkar*

Var det med mantel eller med värmeslinga?

Funderingar kring jordvärmeslangen. Är det så att man har en bättre verkningsgrad där det är fuktig jord som i detta fallet? Det borde väl vara så?

Och lite funderingar på val av storlek på VP... Har kikat runt i lite andra trådar här och börjar nu fundera i dessa banorna: Är det så att om en försäljare/montör föreslår en underdimensionerad pump, kommer den att arbeta mer och kalla på värmetillskott och i ock med detta arbeta optimalt med sina fabriksinställningar utan att injustering behövs? Och ett med en aningens större pump behöver de kanske komma ut på fler återbesök för att justera in den för att den ska arbeta optimalt? Är ni med på hur jag tänker?

Jag är ju lite av den uppfattningen att det är en stor fördel om VP klarar värmning utan tillskott ner till ca -15 ºC eftersom det på skånska slätten blir ganska avkylt när det blåser osv. Alltså att man har en högre kapacitet mao.

Dessutom... Rent tankemässigt är det väl (grovt förenklat) såhär:
Pump A=10kW ut 2kW in
Pump B=20kW ut 4kW in

För att vid samma övriga variabler så är pumparna väl lika effektiva? 10kW kommer att produceras, det är bara att i den större pumpen går det dubbelt så fort? Och visst är kostnaden densamma?  ???

Varför frågar jag ens sådana självklara saker? Har jag glömt allt jag lärde mig i skolan?  Sc:,h :-\

Hur ofta ska man byta offeranod om man väljer att ha en VVX med rostfri slinga?


Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 mars 2011, 11:40:31 »

Nja, nej, det har radiatorer av äldre klassisk modell, vill bara veta att den klarar att leverara ut högre temp på rad än den de haft innan eftersom den inte kunnat leverera mer än 40-45 ºC på framledningen.
Att den inte klarat att ge högre temp beror på att värmeförlusterna från huset till omgivningen varit större än den värmeenergi som vp tillfört radvattnet.

Det är snarare så att värmeavgivningen från radiatorerna till huset vid 40 -45 grader fram är lika med den effekt pumpen kan leverera. Kraftigare pump = mer effekt till radiatorvattnet betyder att radiatorerna måste ha högre temperatur för att avge den ökade effekten.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 mars 2011, 10:53:52 »

Japp värmeöverföringen är inget vidare i en dubbelmantlad VVB, men det finns fördelar med en mantel. Man kan hitta på grejer med den.

Som kuriosa kan jag dela med mig av det jag gjorde i tisdags. Div jobb skulle utföras på en anäggning och när jag kom vid 7 tiden på morgonen var beredarna på 2000 liter 71 grader varma. 6 timmar senare var dem 7 grader varma. När jag startade pumparna så tog det 3 minuter innan jag kunde tappa ut 56 gradigt vatten i en kran Thumbsup *vinkar*
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 mars 2011, 10:47:40 »

Första frågan, vad är det för skillnad på de VVB/VVX vi pratar om och en traditionell, alltså rent teknisk skillnad? Hur är de uppbyggda?  b00k

Det verkar som äldre svenska VP oftast har haft en dubbelmantlad VVB där uppvärmningen sker genom att cirkulera varmt radiatorvatten runt varmvattentanken. Värmeöverföringen till varmvattnet är inte våldsamt bra, utan VP:n får ofta göra flera körningar innan varmvattnet kommer upp i önskad temperatur.

Thermia TWS, och Nibes nya maskiner (F1245 åtminstone) har i stället en slinga inne i varmvattentanken där det varma radiatorvattnet cirkulerar, och detta har betydlligt bättre värmeöverföring. Min Stiebel-Eltron använder också den principen, och både den och min Nibe F1245-12 värmer vattnet i en körning, utan att behöva fjutta med flera körningar.

Jag antar att dubbelmanteln är nåt arv från gamla pannor.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 mars 2011, 10:42:28 »

Nja, nej, det har radiatorer av äldre klassisk modell, vill bara veta att den klarar att leverara ut högre temp på rad än den de haft innan eftersom den inte kunnat leverera mer än 40-45 ºC på framledningen.
Att den inte klarat att ge högre temp beror på att värmeförlusterna från huset till omgivningen varit större än den värmeenergi som vp tillfört radvattnet.
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 03 mars 2011, 10:34:04 »

Nja, nej, det har radiatorer av äldre klassisk modell, vill bara veta att den klarar att leverara ut högre temp på rad än den de haft innan eftersom den inte kunnat leverera mer än 40-45 ºC på framledningen. Ja, jag vet att det är mycket att ta i beaktning kring denna siffra, men får känslan av att kapacitet till att leverera en högre framledningstemperatur ger en bättre värmefördelning och sådär. Det ska tilläggas att de har varit väldigt missnöjda med värmen i huset och att elementen aldrig blivit särskilt varma med deras NIBE fighter 1200 på 13kW. Jag vet förvisso inte om denna varit inställd av en apa eftersom jag inte kikat på den innan den havererade... Men har fått känslan och uppfattningen av att han som gjorde installationen från början inte helt haft full koll... Eller snarare noll koll...  ;D

Men tack för alla nyttiga svar, har bara ett par frågetecken kvar att försöka räta ut innan beställning och montering drar igång.

Första frågan, vad är det för skillnad på de VVB/VVX vi pratar om och en traditionell, alltså rent teknisk skillnad? Hur är de uppbyggda?  b00k

Och fortfarande kvarstår frågan om det är några problem att då docka en NIBE mot en Bosch VP? Kan inte se hur det skulle kunna vara det eftersom det enda styrdonet i VP är intresserad av att veta är ju tempen i VVB/VVX och sen cirkulera vatten igenom den? Ev skulle det kunna vara lite flödeskillnader möjligtvis, men kan inte heller se varför det skulle vara så stor skillnad att man i så fall skulle få problem med det?  Sc:,h

Tack på förhand alla snälla och trevliga människor på detta forumet! Ni är guld värda!  *vinkar*

Kommer förmodligen med 1000 frågor kring injustering och optimering senare, men var sak har sin tid  :D
Skrivet av: Labold
« skrivet: 03 mars 2011, 10:01:03 »

Ah! Tack för det, då blir det antagligen 17kW modellen  studs

Och det ska väl inte vara några problem att docka en nibe VVB med en Bosch VP som jag kan se det? Vad skiljer den ifrån klassiska VVB? Följer alla givare och prylar med för att koppla in VVB tror ni (jaaa, alltså cirkpump och en givare  :D)

Och klarar en Boschpump en framledningstemperatur på 65ºC?

Varför vill du ha 65° fram? Har det behövts tidigare? Alla VP kan göra 65 med lite trix, vissa kan göra det från fabrik. Hursomhelst så blir det sämre COP att göra så varmt. Har huset klent radsystem som kräver höga temperaturer?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 03 mars 2011, 00:03:32 »

Vad bra :)  Vet inte vad det är för skillnad på Stiebel eller TWS.
Men en sak vet jag. VVX och UVL Thumbsup


Skrivet av: tipo874
« skrivet: 02 mars 2011, 22:16:24 »

Deras VVB är bättre än dubbelmantlat, ja. Nibe snodde idén till den VVB:n av Themia och den är bra.
 *vinkar*

>gäsp< Och Thermia var först med den idén eller?  ^-^

Jag häpnade när Thermia slog på trumman om sitt TWS eftersom jag inte såg någon skillnad alls mot min Stiebel-Eltron VVB från 2004.

Knappast nån unik konstruktion.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 mars 2011, 18:51:43 »

Det var väldigt välsmort munläder på den Nibesäljaren.

Är det 600 eller 700 meter slang? 700 meter skall fungera, det blir inte så mycket mer värme jämfört med en klenare pump som skall tas från marken. Det är ju samma hus som värms så det blir bara perioder när det är som kallast som medeluttaget av värme över dygnet blir större. Det blir lite lägre köldbärartemperatur men men klarar man sig med mindre tillsatsel kan det vara vettigt. 600 meter, då blir det snålt.

Märkligt att bara två har kunnat duscha. Det klarar min 5 kW pump med inbyggd beredare. Duschen bör nog bytas också, de som drar 6- 8 L/minut fungerar utmärkt.
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 02 mars 2011, 18:09:46 »

... Däremot fattar jag inte varför du ska blanda grejer? Det går säkert att få en Bosch-pump att styra vettigt mot en slingberedare från Nibe, men det kan kräva att du meckar med givare och justerar flödet i slingan. Varför inte gå med ett fabrikat?

Bara för att det påstås tidigare i tråden att Nibes VVB är bättre? Men det kanske inte är så stor förtjänst at det lönar sig?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 02 mars 2011, 18:03:55 »

Nibe är bäst i världen, på att snacka upp sig själva alltså. Du kan lugnt se Thermia, Nibe och IVT som i stort likvärdiga. Bosch motsvarar IVT. Däremot fattar jag inte varför du ska blanda grejer? Det går säkert att få en Bosch-pump att styra vettigt mot en slingberedare från Nibe, men det kan kräva att du meckar med givare och justerar flödet i slingan. Varför inte gå med ett fabrikat?
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 02 mars 2011, 17:50:01 »

Ah! Tack för det, då blir det antagligen 17kW modellen  studs

Och det ska väl inte vara några problem att docka en nibe VVB med en Bosch VP som jag kan se det? Vad skiljer den ifrån klassiska VVB? Följer alla givare och prylar med för att koppla in VVB tror ni (jaaa, alltså cirkpump och en givare  :D)

Och klarar en Boschpump en framledningstemperatur på 65ºC?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 mars 2011, 17:01:42 »

Slangen kan räcka. Det blir ett uttag på ungefär 17-18w/m  kanske i mesta laget men du har 3-6 grader in nu på en 13 kw pump.  Jag skulle chansa och sedan komplettera vid behov.

Sedan är det 2 lögner

Deras VVB är bättre än dubbelmantlat, ja. Nibe snodde idén till den VVB:n av Themia och den är bra.
 *vinkar*
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 02 mars 2011, 16:06:09 »

Ummmhhh... Nu ska vi se... Har haft en firma på plats som kommit med prisförlag och storleksförslag och nu har vi en massa frågor kring deras påståenden.

Deras förslag blev en NIBE 1145-15kW med en VPB300 monterat och klart för 108000:-

För det första var de osäkra på om de 700 meter slang som ligger skull räcka till en pump på 17kW, därför föreslog de en mindre pump. Ligger det någon sanning i att 700m slang som ligger där grundvattnet ligger ytligt i den skånska myllan inte skulle räcka?

Vidare påstår de att Nibe är de enda pumpar som kan leverera 65 grader ut utan tillskott, stämmer det?

De hävdar också att Nibe är bäst i världen, det undrar jag verkligen om det stämmer?

De sa också att deras VVB var bättre än dubbelmantlade klassiska, jag fattar inte vad han menar med det?

Vi är fortfarande inne på Boschpumpen med en av VP uppvärmd 300L VVB, men känner oss ändå osäkra eftersom de verkade ha bra koll på vad de snackade om.

Förslag?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 02 mars 2011, 12:48:00 »

Ok, tack för svaret, har fått uppgift på att ingående temp ligger på 3-6 grader, vet inte säkert vad det baseras på.

Jag vet inte exakt hur mycket tillskott som gått på den eftersom de haft tillskottstemperaturen ställd ganska lågt, har ärligt talat inte så bra koll på hur den gamla VP varit ställd alls. Det jag vet är att de fått tillskottsvärma några av rummen med elradiatorer under de kallaste perioderna även då deras Nibe gett 13+6(elpatron på 6kW)

Ditt förslag på vvb låter som ett mycket bra förslag, faktiskt min första fundering eftersom det är så jag gjort i tidigare installationer med vedeldningspannor, då de haft slingor för att kunna ansluta VVB på detta sätt, ev någon gång i serie med en elektrisk VVB för att slippa elda på sommaren. Men hur kommer det att fungera med legionellatillväxten då pumpen inte kan leverera temperaturer över 65 grader? Det behövs väl också någon slags styrsystem för att det ska fungera? Förslag på VVB och styrsystem mottages tacksamt!

/King of Parking

Thermia, IVT, Nibe (säkert andra också) har alla färdiga lösningar för vv-biten. Jag har en Thermia Duo, alltså en vp utan inbyggd vvb, sen står det en 300 L vvb bredvid, dessa är ihopdockade. VPns styrdator styr värmeproduktion och vv-produktion. Vps styr har också en legionella-funktion, dvs att den en gång i veckan använder 6kW-elpatronen för att toppvärma vvb-n och därmed värma bort ev legionellatillväxt.
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 02 mars 2011, 12:09:15 »

Ok, tack för svaret, har fått uppgift på att ingående temp ligger på 3-6 grader, vet inte säkert vad det baseras på.

Jag vet inte exakt hur mycket tillskott som gått på den eftersom de haft tillskottstemperaturen ställd ganska lågt, har ärligt talat inte så bra koll på hur den gamla VP varit ställd alls. Det jag vet är att de fått tillskottsvärma några av rummen med elradiatorer under de kallaste perioderna även då deras Nibe gett 13+6(elpatron på 6kW)

Ditt förslag på vvb låter som ett mycket bra förslag, faktiskt min första fundering eftersom det är så jag gjort i tidigare installationer med vedeldningspannor, då de haft slingor för att kunna ansluta VVB på detta sätt, ev någon gång i serie med en elektrisk VVB för att slippa elda på sommaren. Men hur kommer det att fungera med legionellatillväxten då pumpen inte kan leverera temperaturer över 65 grader? Det behövs väl också någon slags styrsystem för att det ska fungera? Förslag på VVB och styrsystem mottages tacksamt!

/King of Parking
Skrivet av: Labold
« skrivet: 02 mars 2011, 09:52:54 »

0/50 betyder att ingående temp från borran är 0 grader och att framledningstempen till radiatorerna är 50 grader. En vp har ju bättre COP ju högre kb-temp den får in och ju lägre vb-temp ut den producerar, dvs hur mycket den behöver öka temperaturen. Vid 0/30 kommer den därför ha bättre COP. Vid 3/30 kommer den ha ännu bättre COP.

Angående VVB ser jag inte varför du ska ha elpatron i den? Det du ska ha är en duo-lösning, dvs en vvb som värms av vp. VPn växlar då mellan att köra mot vvb och raddarna.

Angående dimesioneringen kommer du få bättre svar av de som har program för detta. Hur mycket tillskott har gått per år på vp-n?
Skrivet av: parkeringskungen
« skrivet: 02 mars 2011, 09:37:42 »

Hej!
Ska hjälpa en bekant med att uppgradera deras VP då deras Nibe Fighter 1200 på 13kw nu lagt ner(med inbyggd vv-beredare).

Vi har pratat om hur vi ska göra detta, och till att börja med misstänks att VP från början är underdimensionerad då det alltid varit väldigt kallt hos dem och pumpen har gått konstant hela vintrarna. Det har inte heller funnits VV så att fler än två kunna duscha.

Lite data:
Byggår ca 1880(?)
Placerat i Flyinge utanför Lund
Uppvärmd boyta ca 250m2 i två plan
Längd på slangarna ca 600 m
6 pers boende i huset

Elen är väl svår att beräkna då eftersom den är beräknad med VP... men ca 24000 kW
Har inga data på tidigare oljeförbrukning då detta sköttes centralt.

Det vi kikat på är då en Boschpump på ca 17 kW med 3-6-9 kW hjälpvärme och en 300 liters VV-beredare med 3 kW patron. Jag vill då koppla en plattvärmeväxlare (antagligen en från den befintliga VP) för att producera VV på vintern från VP. Är det möjligt?

Och vi undrar också lite vad siffrorna 0/50 grader och 0/30 grader betyder i produktbladen, har kommit fram till att det har nånting att göra med effektivitet vi vissa temperaturdifferanser, men får inte hundra kläm på vad det är.

Lite frågor då:
Räcker 600 m slang till 17kW?
Räcker 17kW till huset i fråga?
Tips på bättre lösning på VV-bekymret om man nu ska ha en extern VVB?

Kommer säkert fler frågor, men alla tips och förslag mottages tacksamt!


/King of Parking

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!