Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventilen ständigt öppen  (läst 5054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Växelventilen ständigt öppen
« skrivet: 03 maj 2006, 20:28:05 »
Idag har jag för första gången observerat ett fenomen som rimligen har med stigande utetemperatur att göra, nämligen att VP inte stänger växelventilen igen efter att ha värmt varmvatten. Kanske kan tyckas logiskt då det inte behövs någon cirkulation mot radiatorerna, men varför cirkulera varmvattnet? Det är ju bara tanken som är isolerad, så det måste ju innebära onödigt spill? Uppenbarligen är det kontinuerligt varmt utanför tanken eftersom VB ut ligger konstant på ca 45 grader, se bild. Jag har kollat mot andras loggar och sett att det är fler HT+ som beter sig på samma sätt. Någon som har en bra förklaring?
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:45:09 av Rickard »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2006, 21:46:33 »
Idag har jag för första gången observerat ett fenomen som rimligen har med stigande utetemperatur att göra, nämligen att VP inte stänger växelventilen igen efter att ha värmt varmvatten. Kanske kan tyckas logiskt då det inte behövs någon cirkulation mot radiatorerna, men varför cirkulera varmvattnet? Det är ju bara tanken som är isolerad, så det måste ju innebära onödigt spill? Uppenbarligen är det kontinuerligt varmt utanför tanken eftersom VB ut ligger konstant på ca 45 grader, se bild. Jag har kollat mot andras loggar och sett att det är fler HT+ som beter sig på samma sätt. Någon som har en bra förklaring?

Sommardrift, du kan koppla ur den i meny 1.14
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:45:30 av Rickard »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2006, 23:50:39 »
Jag har observerat samma sak på min VP.
Vad då sommardrift, kan du förklara?
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2006, 09:25:43 »
Sommardrift...

Vid viss utetemperatur tex +17 grader, slutar styren att producera värme. Det brukar medföra att cirkpumpen på varma sidan går "med" kompressorn. detta sparar en del el.
Men det verkar mysko om den går på IVT, kolla jag tror den står!!!
DÃ¥ är det frid o fröjd....  cirkpumpen stÃ¥r, växelventilen alltid öppen "mot" VVB.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2006, 09:44:39 »
Tack för svar! DÃ¥ förstÃ¥r jag poängen. Verkade inte riktigt vettigt först, men visst är det sÃ¥ att cirkpumpen stÃ¥r stilla. Kunde dock ha stängt växelventilen samtidigt, sÃ¥ hade det läckt ut lite mindre värme... Alltid mÃ¥ste man ju klaga pÃ¥ nÃ¥got!  ;)

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2006, 12:26:29 »
Tack för svar! DÃ¥ förstÃ¥r jag poängen. Verkade inte riktigt vettigt först, men visst är det sÃ¥ att cirkpumpen stÃ¥r stilla. Kunde dock ha stängt växelventilen samtidigt, sÃ¥ hade det läckt ut lite mindre värme... Alltid mÃ¥ste man ju klaga pÃ¥ nÃ¥got!  ;)

Kan det vara så att VV faktiskt tappar värme snabbare då växelventil växlar til radiatordrift då det kalla radiatorvattnet cirkulerar förbi VV-beredare och kyler till viss del? Med växelventil öppen menar du att den är öppen mot VV-beredaren antar jag. Och i det fallet kan inget radiatorvatten cirkulera förbi beredaren alls.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2006, 14:28:16 »
Kan det vara så att VV faktiskt tappar värme snabbare då växelventil växlar til radiatordrift då det kalla radiatorvattnet cirkulerar förbi VV-beredare och kyler till viss del? Med växelventil öppen menar du att den är öppen mot VV-beredaren antar jag. Och i det fallet kan inget radiatorvatten cirkulera förbi beredaren alls.

SÃ¥ var det! I allfall pÃ¥ min IVT. Mitt system gick in i sommarläge idag och avsvalning av VV gÃ¥r lÃ¥ngsammare direkt. Bra. Det innebär att jag inte fÃ¥r sÃ¥ mÃ¥nga start/stopp som jag befarade dÃ¥ min VV-hysteres är fast pÃ¥  5ºC.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2006, 17:25:17 »
Det var ju inte så dumt.
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #8 skrivet: 02 juli 2006, 15:38:03 »
Det där med sommardrift är rätt så viktigt.
Jag hade kring 20 starter per dag nu mitt i sommaren varav mer än häften av starterna skedde på natten. Detta eftersom sommarutkopplingstempen var ställd på 17c.

På natten då utetempen gick under 17c så växlade ventilen över til radiatorerna.
Detta medförde att VV tanken kyldes ner på ca 45min och kompressorn måste ladda.
GÃ¥r i ca 5 min per laddning.

Har nu ställt sommartempen på 10c (det lägsta) för att undvika detta.
Får ställa tillbaka då det börjar bli kallt igen.

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad Saint

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2006, 18:30:14 »
Jag har oxå ställt ner sommar tempen till 10 Grader.... Fattar inte varför man ska ha värme till radiatorerna om det blit tex 15 grader på natten. Man vill ju hellre "kyla" huset så mycket det går på nätterna på sommaren.

MVH Saint

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2006, 18:56:22 »
Nu vet jag inte hur era styrsystem fungerar, men i Optiman och Rego 800 finns kopplad till Värmesäsongsgränsen en funktion där man kan fördröja aktiveringen av värmeproduktionen. Fabriksvärde 4h, min 0h, max 24h. Enligt manualen så gör fördröjningen att vp:n inte behöver slå av och på så ofta, när utetempen ligger kring gränsvärdet. Själv har jag stt fördröjningen på max, dvs 24h.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Växelventilen ständigt öppen
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2006, 22:58:28 »
Tyvärr är enbart en utegivare långt ifrån det optimala... det kan ju va idiotvarmt på dagen men ändå sjunka ubder 10 på natten. Inge kul om raddarna ger värme när man redan badar i svett...

Men en rumsgiavare bromsar också start av värme bra. Den fångar dessutom upp tex solinstrålning på våren...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!