Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…sikter, resultat av installation i Hus 126 Kvm + 72 Kw Thermia G3 10 Kw  (läst 61626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Carlos

  • Gäst
Hej här kommer lite information av vad man kan drabbas av vid en installation.

Lite bakgrund och tidigare uppvärmnings system och hustyp
Pelletsförbrukning 6-7 pall beroende på vinter + modern pellets anläggning.
Område:Östergötland
Bostadsyta 126 m2 med en innetemperatur 22-23 Grader, total Element yta 7 m2, panelelement enkel panel.
Byggår:1977
Biyta 72 m2 15 Grader , Element yta 1.8 m2, panelelement enkel panel.
Radiatorer : Enkel panel och ettrörssystem
Hustyp: Enplans med välisolerad vind och isolering i ytterväggar, Äldre 3 glas fönster
Övrigt: FTX system ifrån slutet på 70 talet men förvärmning urkopplad.

Uppdrag bergsvärme:
Uppdraget gick på att installera ett system som klarar av våra komfort krav på 22 grader i huset, vi vart lovade en förbrukning på 9000 kw per år och 22 grader inomhus.
Som ett tilläggs uppdrag fanns optionen att installera fler element i garagedel så att vi kunde höja värmen i den ytan, där finns garage och ett framtida lekrum som för närvarande renoveras.

Installationen:
I februari installerades en Themia G3 på 10 Kw + 200 L volymtank med dubbla borrhål "Då problem med vattenflöde uppstod vid borrning av första hål som gjordes ett till som vi vart tvungna att betala extra för ca. 20 000 kr extra efter rot avdrag, det tillkom extra arbete vid borrning installation"
Totalt 200 meter, varav aktivt hål är ca. 195m.

Resultat : Systemet kördes igång i mitten på Februari "Kurva 42 Rum 22" och i början fick vi ut 19 till 20 grader och en cirkulations pump som jobbade 100% konstant,
det visade sig 1 1/2 månad senare att temp givaren som mäter framlednings temperatur satt kvar i pumpen och den skall sitta på framledning efter volymtanken.
Sedan givaren flyttades har temperaturen i huset stigit och vi har mellan 21.5-22.5 vilket vi vart glada över.. men men nya problem..
Det skumma var att förbrukningen av el inte påverkades upp eller ner efter att givaren flyttades, skillnaden var att värme kom ut till element. Tidigare försvann den i
ett svart hål ? :)

Nytt problem : Vid -4 grader i utetemp och vad jag kunde se var framledningstemp 57 grader så går ext tillsats in.

Så här efteråt så säger vår installatör att vi inte har pratat om 22 grader som ett krav utan frågar idag 2 månader senare om vi kan tänka oss köra en lägre inomhustemperatur på
20 grader. Vi har pratat varje eller var annan vecka om problemet och nu denna bortförklaring ??
Även om vi har en lugn dialog så blir man fundersam på lösningsförslag, skall vi sänka vår komfort så att pumpen kan arbeta bättre med lägre framledningstemp ? :)

Största problemet som finns just nu är att vår installatör vill bara köra på och göra små förändringar utan att ge garanti och där har jag nu tvingat fram ett mer proffsigt utlåtande
i form av en tredje part + att jag önskar något typ av kompromiss då nuvarande läge ej var förväntad + att vi redan har tagit en smäll för extra borrning.

Fortsättning följer...

/C

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Konsumenttjänstelagen?  (Lärde mig pÃ¥ senaste plus).

Kanske du har 80 gradigt vv? Hur ofta går pumpen och vilka siffror finns tillgängliga?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Carlos

  • Gäst
Konsumenttjänstelagen?  (Lärde mig pÃ¥ senaste plus).

Kanske du har 80 gradigt vv? Hur ofta går pumpen och vilka siffror finns tillgängliga?

Kolla VV nyss, är 83 grader vad skulle det tyda på ?

Cirkulations pump står på minst 50 %.
Delta temperatur ligger mellan 7-8 grader.

Värmepump
Integral A1 - 150
Hysteres 10 grader
Max retu 55
Shuntintervall 20 M
Shunttid 60 S

Tillsats
Integral A2 - 600
Hysteres 20 grader
Varmvattenstopp 60 grader
Extern tillsats på
 Integral - 300

Jag misstänker radiatorn ytan är för klen i vårt hus. Räknade på någon kalkyl hos energimyndigheten och dom ville ha minst det dubbla för att
få till en bra installation.

/C

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur är radiatorerna ställda med termostater och eventuell flödesstrypning?
Är det så att flödet är för lågt och att du där med tvingas öka framledningen?
Har du gjort mätningar på temperature I övre respektive nedre del på radiatorerna så att du har ett injusterat system?

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är radiatorerna ställda med termostater och eventuell flödesstrypning?
Är det så att flödet är för lågt och att du där med tvingas öka framledningen?
Har du gjort mätningar på temperature I övre respektive nedre del på radiatorerna så att du har ett injusterat system?

//Peter

Vi kört utan termostater, ingen strypning.
Jag har testat att köra med högre flöde 100% men ser ingen märkbar skillnad i temp över flera dagar.
Tyvärr finns ingen ritning över slingor dess element, men vi har 3 slingor och 9 element.
Element blir jämn varma pÃ¥ övre och undre del, injusterat system lär vi inte ha, för installatör har inte gjort nÃ¥gra mätningar.  "Tycker inte det ligger pÃ¥ mitt bord att ha den kunskapen när man köper ett system, det borde vara med vid intrimning, men jag kan ha fel ?"

/C

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Tycker inte det ligger på mitt bord att ha den kunskapen när man köper ett system, det borde vara med vid intrimning, men jag kan ha fel ?"

Nej, det är ju den kunskapen du betalar installatören för. Men något du helt klart borde få en genomgång av.

Inväntar själv en bvp installation efter sommarsemestern, där föreslog installatören ett återbesök efter ca 4månader för ytterligare intrimning av anläggningen när det fått gå lite.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej!Men din installatör måste väl förstå att du har ett högtempsystem (80-60) och att höja kurva så den skickar ut 57 °C på framledningen är ingen bra lösning och nu är det ju lätt att vara efterklok men det där skulle din installatör sett att du hade "plattelement".
« Senast ändrad: 10 april 2014, 06:37:36 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!Men din installatör måste väl förstå att du har ett högtempsystem (80-60) och att höja kurva så den skickar ut 57 °C på framledningen är ingen bra lösning och nu är det ju lätt att vara efterklok men det där skulle din installatör sett att du hade "plattelement".

Jag har försökt säga det till vår installatör men han försöker vrida och peka på andra problem, exempel mitt rörsystem och FTX system som boven menar han.
El förbrukningssiffor sista dygnet 39 Kw förbrukning, temperatur på dagen +8 och kväll/morgon +2 "framledling vid +2 = 55 grader"
Det som är skumt att det är ungefär samma elförbrukning som här om dagen då det var +8 på dagen och -5 på kvällen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om tillsats gÃ¥r i vid -4 grader lÃ¥ter det som pumpen är lite för klen till huset för visst fixar väl även Thermia 65 grader pÃ¥ framledningen utan spets  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
62 på vv. Troligen stjäl hwg resten ned till 57. Tror inte det gick att koppla om till högtemp system på g3?! Återigen verkar konsumenttjänstelagen vara av intresse. Vänta tills det blir 'kallt' så kommer den inte orka mycket utan tillsats
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Och problem med vattenflöde? Mina 190 m var 'torrt' och nu är 188m vattenfyllt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och problem med vattenflöde? Mina 190 m var 'torrt' och nu är 188m vattenfyllt.

Såg att jag kanske var otydlig, vi hade för bra vattenflöde som borrarens slangar gick sönder av trycket.
Så båda borrhål är väldigt effektiva. Vi har ett på 130 m och ett på 70 och bara den på 70 klarar av att driva anläggningen.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
62 på vv. Troligen stjäl hwg resten ned till 57. Tror inte det gick att koppla om till högtemp system på g3?! Återigen verkar konsumenttjänstelagen vara av intresse. Vänta tills det blir 'kallt' så kommer den inte orka mycket utan tillsats

Tydligen mycket ovanlig kombination jag råkar ha. (FTX och ett anpassat högtempsystem) + att husen kan leva sitt egna liv.
Det brukar fungerar med högtemp system och bergsvärme säger min installatör, så länge man håller 20 grader inomhus.
Tyvärr var det en förutsättning att komma upp till 22 grader då vi annars har kalla golv "ventilerade golv konstruktion"

Läget just nu verkar luta Ã¥t nya 2 panels radiatorer i hela huset  :(, sÃ¥ att framledning kan sänkas.
Men men, FTX systemet och min tunna 12mm ettrörssystem verkar vara något som måste tas med i beräkningen , för det kan resultera i små vinster även om vi byter element.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kanske värme element i tilluften kan vara ett allternativ   Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag har försökt säga det till vår installatör men han försöker vrida och peka på andra problem, exempel mitt rörsystem och FTX system som boven menar han.
El förbrukningssiffor sista dygnet 39 Kw förbrukning, temperatur på dagen +8 och kväll/morgon +2 "framledling vid +2 = 55 grader"
Det som är skumt att det är ungefär samma elförbrukning som här om dagen då det var +8 på dagen och -5 på kvällen.
Skumt, på min vanliga Optimum vid rumbör 22 och kurva 42 ger den ut framledningstemp 46 då det är +2 ute, men det kanske skiljer på en g3?
(inga kurvändringar runt 0).
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
[quote author=Carlos link=topic=55620.msg578928#msg578928 date=1397124372

Läget just nu verkar luta Ã¥t nya 2 panels radiatorer i hela huset  :(, sÃ¥ att framledning kan sänkas.
Men men, FTX systemet och min tunna 12mm ettrörssystem verkar vara något som måste tas med i beräkningen , för det kan resultera i små vinster även om vi byter element.
[/quote]
Ännu bättre verkar det vara att köpa sådana här: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/purmo-kompaktradiatorer/
De ger ut mer effekt än nya 2 panels verkar det som, du kan ju jämföra effekterna på dessa sidor: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/?colapse=true
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
[quote author=Carlos link=topic=55620.msg578928#msg578928 date=1397124372

Läget just nu verkar luta Ã¥t nya 2 panels radiatorer i hela huset  :(, sÃ¥ att framledning kan sänkas.
Men men, FTX systemet och min tunna 12mm ettrörssystem verkar vara något som måste tas med i beräkningen , för det kan resultera i små vinster även om vi byter element.

Ännu bättre verkar det vara att köpa sådana här: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/purmo-kompaktradiatorer/
De ger ut mer effekt än nya 2 panels verkar det som, du kan ju jämföra effekterna på dessa sidor: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/?colapse=true

Jo det var sådana element han pratade om, för jag kände igen watt angivelsen jag fick denna morgon per telefon. 853W på 1 m bredd och 600 mm höjd.
Dom är verkligen kompetenta för sin storlek.
duktiga
Problemet som kvarstår menar installatören är om mina tunna ettrörslingor kan transportera tillräckligt för att driva dessa element.
Alternativ 2 är att dra endast ett par nya element med 2 rörs system och dessa då med synliga rör längs med väggar, vilket jag tycker är absolut ett sista alternativ "vill inte ha synliga rör"
« Senast ändrad: 10 april 2014, 17:43:02 av Carlos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det var just därför jag fick en tanke till ftx systemet vilket borde kunna leverera en del värme så att befintliga radiatorer samt rör inte behöver bytas men det kanske inte räcker till ändå. Hur mycket går kompressorn när det varit tex -4 ute går den hela tiden eller bryter vp och elpatron tar över ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var just därför jag fick en tanke till ftx systemet vilket borde kunna leverera en del värme så att befintliga radiatorer samt rör inte behöver bytas men det kanske inte räcker till ändå. Hur mycket går kompressorn när det varit tex -4 ute går den hela tiden eller bryter vp och elpatron tar över ?

Ny FTX anläggning skulle kunna vara ett alternativ. För jag misstänker att kopplar in den urkopplade förvärmning till min FTX igen inte ger så mycket. Den kopplades bort för att installatör hävdade att den mest var för att förhindra att kondens bildas. Men jag kan testa att stänga av FTX under ett dygn för att logga skillnad.
Angående gångtid på pumpen då el tillsats gick igång har jag inte någon koll exakt då vi inte har haft så många tillfällen med kyla under 0 grader.

Ang FTX, Läste detta hos energimyndigheten:
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/FTX-aggregat-hus-med-190-m-boyta/
« Senast ändrad: 10 april 2014, 19:50:05 av Carlos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tänkte nog att du skulle köpa en kanalvärmare typ http://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm och montera in nånstans och den ska vara så stor som möjligt men allt beror ju på vart ditt ftx sitter i förhållande till vp och hur mycket en kanal värmare ger men även med lite lägre framledning än vad du har i dag så bör den ge en del tror jag men har egentligen ingen koll men kan vara värt att kolla upp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Som sagt var; Installatören borde ha sett problemet redan innan. Om han inte kan räkna på radiatordimensionering eller titta hur pelletspannan/shuntstyrningen är inställd så borde han ha kunnat fråga er vilken framledningstemperatur det brukar behövas när det är kallt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte nog att du skulle köpa en kanalvärmare typ http://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm och montera in nånstans och den ska vara så stor som möjligt men allt beror ju på vart ditt ftx sitter i förhållande till vp och hur mycket en kanal värmare ger men även med lite lägre framledning än vad du har i dag så bör den ge en del tror jag men har egentligen ingen koll men kan vara värt att kolla upp.

Vad grejer det finns, just det hade jag inte hört talas om.
Skall försöka hitta någon referens på nätet.




Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förbrukningen pendlar mellan 25- 39 kw per dygn de senaste dygnen.
Har försökt hålla på på den under dagen för jag undrar hur den kan göra av med så mycket trots plusgrader både dag och kväll

Under dagen mellan 9-16 verkade den ha gjort av med cirka 3 kw och väldigt få starter, bevakade den då jag städade ute i garaget.
Men nu när temperatur börja gå ner ifrån 12-13 till 9-8 grader så sticker förbrukningen iväg, de gjorde av med 7 kw på 3 timmar.
SÃ¥ totalt 10 Kw mellan 9-19.

Reagerade över att pumpen starta när det ser ut så här i displayen.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej
Är du säker på att det är en 10 kw pump du har. Enligt bilden går ju tillsatsen fast det är varmt ute och börvärdet bara är straxt under 40, klarar dina element att göra av med så mycket värme? Skriv upp alla värden när kompressorn går, eller ta mera bilder
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Varför stÃ¥r det extern tillsats? Betyder inte det att den värmer en extern tank med elstav?  Sc:,h

Vad är siffrorna då den står stilla? Enligt bilden ligger du ju på 37 grader framledning, det är väl inte så farligt? Och den arbetar av 2 grader/minut. Hur tusan har den hunnit till -600 ?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jaa, någonting är mystiskt. Vad har du inställt för integral av kompressor start och start av tillsats och vad är hysteresen inställd på. Går det att stänga av hwg på G3? Isf skulle du ju kunna få lite mera effekt till huset
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Nej det går inte att stänga av hgw på g3. Men går att fördröja. Eller om man inte använder vv så går det att stänga av.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Som sagt var; Installatören borde ha sett problemet redan innan. Om han inte kan räkna på radiatordimensionering eller titta hur pelletspannan/shuntstyrningen är inställd så borde han ha kunnat fråga er vilken framledningstemperatur det brukar behövas när det är kallt.
Han borde ju faktiskt haft en misstanke om hög framledning utan att behöva räkna efter och att då välja en vp som inte klarar 65 grader framledning verkar dumt eftersom det finns många vp som grejer det numera. Hhv funktionen tillför inte så mycket eftersom framledning stora delar av året kommer att ligga minst lika högt som vid vanlig vv beredning fast visst den ger ju mera vv och man slipper legionella höjning med elpatron men det är inte många kronor per år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför stÃ¥r det extern tillsats? Betyder inte det att den värmer en extern tank med elstav?  Sc:,h

Vad är siffrorna då den står stilla? Enligt bilden ligger du ju på 37 grader framledning, det är väl inte så farligt? Och den arbetar av 2 grader/minut. Hur tusan har den hunnit till -600 ?

Varför stÃ¥r det extern tillsats? Betyder inte det att den värmer en extern tank med elstav?  Sc:,h

Vad är siffrorna då den står stilla? Enligt bilden ligger du ju på 37 grader framledning, det är väl inte så farligt? Och den arbetar av 2 grader/minut. Hur tusan har den hunnit till -600 ?

Det är väll så att kablarna till tillsatsen är fel kopplade. Den är kopplad så som att man hade en extern tillsats.
Se sidan 24-28 : http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Thermia_install_086U5665_SE_MULTI.pdf
Angående tidigare höga integral värden så skulle tillsats gått igång om den hade varit inkopplad och samma sak gäller den senaste bilderna jag bifogar här.

Här kommer en sekvens över den senaste körningen. 22.05-23.18

Den startar korrekt men sen sÃ¥ orkar den inte värma tanken utan tillskott, men eftersom den är bortkopplad :) sÃ¥ dÃ¥ stannar den. NÃ¥gra minuter senare starta pumpen och dÃ¥  orkar den arbetar mot 0 och stannar.
Kan tillägga att värmen den började kännas i radiatorer sådär vid 22.25 innan dess värmde den volymtanken 200L, skickar bild för att visa hur den är kopplad.

Körningen kostade 5 kw.

« Senast ändrad: 12 april 2014, 23:41:44 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej. Har du framledningsgivaren på fel ställe? Efter tanken...
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Har du framledningsgivaren på fel ställe? Efter tanken...

Tidigare satt den före tanken i pumpen men dÃ¥ fick vi inte ut värme trotts att cirkulations  pump arbetade konstant 100 %, efter att givaren flyttades sÃ¥ att den lÃ¥g efter volymtankens framledningsrör kommer värme ut till huset och pump gÃ¥r ner till 30 % drift efter en stund.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Stannar kompressorn kl 22.57 och värmer resten med tillsats då den är ikapp temperaturmässigt? Enligt bild är det så men inte enligt text?

Nog måste pumpen orka betydligt högre framledning än 41. 5kwh tyder på att kompressorn har arbetat närmare 2 h?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stannar kompressorn kl 22.57 och värmer resten med tillsats då den är ikapp temperaturmässigt? Enligt bild är det så men inte enligt text?

Nog måste pumpen orka betydligt högre framledning än 41. 5kwh tyder på att kompressorn har arbetat närmare 2 h?

Min teori är att el patron inte är inkopplad men display signalerar att el patron borde köra, man ser att förbrukad el med tillsats är 0 sedan installation. Att den kommer ikapp är väll för att pumpen startar igen senare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vad säger installatören verkar ju inte bara vara dina klena radiatorer som är problemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad säger installatören verkar ju inte bara vara dina klena radiatorer som är problemet.

Vi har inte pratat sedan i torsdags, så det här med plussgrader och tillsats vet han inte om, själv upptäckte jag det igår.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har inte pratat sedan i torsdags, så det här med plussgrader och tillsats vet han inte om, själv upptäckte jag det igår.

Här kommer sista körningen.
« Senast ändrad: 13 april 2014, 11:39:36 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Vid en par tillfällen är returen varmare än framledningen! Så ska det aldrig vara. Givarfel? Har du extern cirkpump? Kan du ta foto av installationen? På vilken hastighet går kbcp, deltat där är litet
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Vid en par tillfällen är returen varmare än framledningen! Så ska det aldrig vara. Givarfel? Har du extern cirkpump? Kan du ta foto av installationen? På vilken hastighet går kbcp, deltat där är litet
Returen är varmare för att pumpen borde stå stilla, enligt 9:42 och 9:48 är cp på 30% (=kompressorn är av).

Kan det vara ext ts som spökar pÃ¥ nÃ¥t vis? Pumpen klarar inte av att hÃ¥lla integralen under kanske -300 och den vill dÃ¥ ha pÃ¥ tillsats A1. Men den kan inte hitta nÃ¥t sÃ¥dant om den är felkopplad. VarpÃ¥ den stannar och sedan 15 minuter senare (fördröjningen) startar den igen ?  Sc:,h

Vad är A1 satt för startvärde? Höj det till -999 och A2 likaså. Och vad är startvärdet på? -150 ? Borde kanske tas ned till -100
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hur som helst måste pumpen orka upp till 40 grader, med 7 °C ute o de radiatorer du har. Varm brine. Pröva mäta tempen med någonting annat än pumpens givare. Det är något fel som inte kommit fram här i tråden ännu.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Frågar på,nytt! Vad är hystersen inställd på? Kan den vara löjligt lågt ställd?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Returen är varmare för att pumpen borde stå stilla, enligt 9:42 och 9:48 är cp på 30% (=kompressorn är av).

Kan det vara ext ts som spökar pÃ¥ nÃ¥t vis? Pumpen klarar inte av att hÃ¥lla integralen under kanske -300 och den vill dÃ¥ ha pÃ¥ tillsats A1. Men den kan inte hitta nÃ¥t sÃ¥dant om den är felkopplad. VarpÃ¥ den stannar och sedan 15 minuter senare (fördröjningen) startar den igen ?  Sc:,h

Vad är A1 satt för startvärde? Höj det till -999 och A2 likaså. Och vad är startvärdet på? -150 ? Borde kanske tas ned till -100

9:42 och 9:48 gick kompressorn.
Ang. Integral det är ju fabriksinställningar just nu nu. - 150 -300 -600

/C

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågar på,nytt! Vad är hystersen inställd på? Kan den vara löjligt lågt ställd?


10 är den inställd på.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur som helst måste pumpen orka upp till 40 grader, med 7 °C ute o de radiatorer du har. Varm brine. Pröva mäta tempen med någonting annat än pumpens givare. Det är något fel som inte kommit fram här i tråden ännu.

Jag har inget att mäta med, men eftersom den har haft en galen period sista timmarna när ute temp är 12-13 grader så lyckas den inte ta sig till noll, så höjde jag cirkulationspump till 100 % så få se vad det ger.
Bilderna visar hur den höll på..



Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Ok. Sätt hysteres till 15. Start -100, -600, -1000. Du kan fortsätta testa ha cp på 100%
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter att kidsen duschat så såg det ut så här.

Pumpen verkar inte läsa av sina sensorer för framledning och retur när den producerar varmvatten för rören för framledning och retur var
lika kalla, kanske max 30-32 grader enligt mina händer..

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Det läser av framledning o retur på värmegivarna inne i pumpen när de gör vv. Är du säker på att kompressorn gick när du tog sista fotot. Där är ju returen varmare än framledning
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det läser av framledning o retur på värmegivarna inne i pumpen när de gör vv. Är du säker på att kompressorn gick när du tog sista fotot. Där är ju returen varmare än framledning

Min framledning givare sitter utanför pumpen, på framledning efter volymtank.
Den låter ganska högt så den går inte att missa, men jag har läst någonstans att pumpen prioriterar varmvatten framför värme, det är det väl så att den inte bryr sig om temperatur på givarna eftersom den ändå är upptagen med varmvattnet "gissar jag" :)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Hur går pumpen då den gjorde vv?

Om du går in på tillsats och ext. Tillsats. Och stänger av den vad händer?

Läser i manualen systemlösning 2:
Extern tillsats (oljepanna, elpanna el liknande) så ska ext tillsats vara på, annars av. Troligen vill pumpen ha hjälp att värma huset och stänger av i x antal minuter vid integral -300 och hoppas på att extern värmekälla ska hjälpa till?

G3 prioriterar värme framom vv, eftersom den värmer vv med hgw då den gör värme = bättre cop
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Det stämmer, den prioriterar vv. Det borde dock finnas en tempgivare inne i skåpet också. Har du gjort de ändringar jag föreslog? Låter det som att det skulle vara luft i systemet?
Ändring, nog prioriterar den väl vv om vv behövs, allt annat låter konstigt. Vv produceras snabbare om det görs med hela effekten
« Senast ändrad: 13 april 2014, 20:09:47 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspumpen på 100% så sticker inte integralen under -300.
Pumpen har arbetat konstant i över 2 timmar och arbetar sig mot 0.  tummenupp

Är det mitt ett rörs system som inte klarar av pumpens behov i form av minsta flöde ?
Kan det vara bättre att sätta min volymtank som en arbetstank med en extra cirkulations pump så att pumpen arbetar mer optimalt så att den håller rätt delta ?

Att tänka på, senare kommer frågan om ytterligare element som skall värma ytterliga 70 kvm och dessa kommer att ligga i en 2 rörs slinga. Det finns redan 3 element i det utrymmet men dom körs på ettrörs systemet just nu.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Njää, det verkar ju som radiatorerna klarar av att göra sig av med värmen nu när cirkpumpen går på fullt. Tror inte att en arbetstank är lösningen för dig. Har du mycket dåligt isolerat, nånstans försvinner värmen nu när pumpen klarar av att få ut den, med cirkpump 100%
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Njää, det verkar ju som radiatorerna klarar av att göra sig av med värmen nu när cirkpumpen går på fullt. Tror inte att en arbetstank är lösningen för dig. Har du mycket dåligt isolerat, nånstans försvinner värmen nu när pumpen klarar av att få ut den, med cirkpump 100%

Det är välisolerat, både väggar och tak och äldre tre glas fönster.
Där skulle FTX kunna vara boven.

Men räknar man på tidigare förbrukning så gjorde vi av med 6-7 pallar pellets per år.
7 Pallar a 832 kg/st = 5824 kg * 4,8 kW/kg = 27 955 Kw sedan räknar man bort 15% i form av pannans förlust kvar blir 23761 KW
23761 KW och då hade vi mellan 22-23 grader inomhus i 126 m2 och i bi yta 72 m2 16 grader och det tyckte jag var bra ?




« Senast ändrad: 13 april 2014, 21:37:53 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jag tror att nu när du får ut värmen så kommer det att bli för varmt inne och du får sänka kurvan. Glöm inte att ändra hysteresen, så att det inte stannar i onödan på det
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror att nu när du får ut värmen så kommer det att bli för varmt inne och du får sänka kurvan. Glöm inte att ändra hysteresen, så att det inte stannar i onödan på det

Det var bara cirkpump jag ändrade på, tänkte det är bäst att ändra på en inställning i taget så att man ser vilken ändring som påverkar.
En fråga vad drar era hus "kw" per dag i denna väder som råder just nu ?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
2 körningar per natt, gÃ¥r 2-3 kwh.  :) :)

Du ökar hastigheten pÃ¥ cp, vattnet körs fortare, mindre värmesläpp frÃ¥n elementen, varmare returvatten, pumpen orkar höja vattnet mera, räknar snabbare ned integralen, kör onödig hög framtemp, drar mera ström.  Sc:,h



Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Läser i manualen systemlösning 2:
Extern tillsats (oljepanna, elpanna el liknande) så ska ext tillsats vara på, annars av. Troligen vill pumpen ha hjälp att värma huset och stänger av i x antal minuter vid integral -300 och hoppas på att extern värmekälla ska hjälpa till?

Varför är ext tillsats på?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Zyber... Titta på bilderna en gång till! Nu först har pumpen börjat köra ut värme, titta tex på brine tempen som sjunkit till mera normala värden. Lägre delta o högre temp på raddarna gör att de avger mera värme, finns många trådar om det.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hastigheter på cirkulations pump.
Inställningen har varit pÃ¥ 50-60 procent fram till ungefär för 10 dagar sedan dÃ¥ jag sänkte hastighet till default värde 30% för att testa om det vart skillnad i temp inomhus, vilket inte märktes. Innan jag sänkte ifrÃ¥n 50-60 % hade vi tvÃ¥ kalla kvällar efter varandra. och dÃ¥ visade display att tillsats behövdes, det var första gÃ¥ngen jag sÃ¥g det här med tillsats. Det felet vi har felsökt under helgen mÃ¥ste ha funnits sedan jag sänkte till 30 %, men varje gÃ¥ng jag kollat sÃ¥ harjag lyckats pricka in dÃ¥ det var under drift eller i vilo läge utan nÃ¥got meddelande om tillsats tills här om dagen dÃ¥ jag sÃ¥g det pÃ¥ nytt. :'(  FörstÃ¥r ändÃ¥ inte varför inte pumpen kompenserar hastigheten själv, sÃ¥ att integral inte sticker iväg ???  dontknow

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Du måste ändra i optimum menyn temp diff cirk till lägre än nu. 30% är då kompressorn är av och då den startar är den 70%. Därefter reglerar den enligt delta + att den även höjer då hgw är på. Min är utan hgw 50% och med hgw 70% då kompressorn går. Tidigare hade du delta 7 (70%) och nu har du delta 5 (100%).
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du måste ändra i optimum menyn temp diff cirk till lägre än nu. 30% är då kompressorn är av och då den startar är den 70%. Därefter reglerar den enligt delta + att den även höjer då hgw är på. Min är utan hgw 50% och med hgw 70% då kompressorn går. Tidigare hade du delta 7 (70%) och nu har du delta 5 (100%).

Nu är minsta flödet för cirk pump 7V och pumpen arbetar utan att signalera om att el patron behövs, den minskar integral till värdet  0.
Undrar hur Optimum funktionen i pumpen fungerar, det är väll den skall fixa biffen ?
Jag misstänker att något är fel. Har kontaktat installatör och förklarat vad jag har uppmärksammat.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Optimum:

Då kompressorn inte går, går cp 30% 3v (fabriksinställt minimi). Då kompressorn startar Är cp 70% 7v (startflöde cirk).

Temp diff cirk 8k (fabrik) säger att mellan framledning och retur skall det vara 8 grader. Ex framledning 40 retur 32 ok. Rätt hastighet på cp.
Framledning 40 retur 35, inte bra. Pumpen sänker hastigheten på cp tills returen är 32
Framledning 40 retur 25. Inte bra. Pumpen höjer hastigheten på cp tills returen är 32

Du bestämmer temp diff cirk men fabriksvärdet borde varabra. Resten sköter pumpen om så att diffen 8k bibehålls hela tiden.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimum:

Då kompressorn inte går, går cp 30% 3v (fabriksinställt minimi). Då kompressorn startar Är cp 70% 7v (startflöde cirk).

Temp diff cirk 8k (fabrik) säger att mellan framledning och retur skall det vara 8 grader. Ex framledning 40 retur 32 ok. Rätt hastighet på cp.
Framledning 40 retur 35, inte bra. Pumpen sänker hastigheten på cp tills returen är 32
Framledning 40 retur 25. Inte bra. Pumpen höjer hastigheten på cp tills returen är 32

Du bestämmer temp diff cirk men fabriksvärdet borde varabra. Resten sköter pumpen om så att diffen 8k bibehålls hela tiden.

Jo det förstår jag att delta temp måste vara 7-8 grader, men går man in och tittar under service menyn och manuell test så står ju cirk.pump på 70 och kompressorn vilar, det ser man i menyn ochså. Man hör också att cirk.pump låter , sedan hörs lite susningar i rör då den går i högre varv. Har jag tolkat den fel ?
« Senast ändrad: 14 april 2014, 19:36:31 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jag har annan åsikt! Du har haft för kalt inne, trots hög kurva, troligtvis pga enrörs o lite klena radiatorer. Minska diffen (högre cp fart),du får ut mera värme vilket gör att du kan sänka kurvan, vilket ger högre cop o längre gångtider. Kopierar in ett gammalt inlägg från radiator/golvvärme sidan här på forumet.

 "Delta t
Temperaturskillnaden (Delta T) mellan stigarledning och returledning. Kan avse hela radiatorkretsen eller en enskild radiator/slinga, och temperaturskillnaden på kollektorns stig och retur (kalla sidan) även kallad brine. Bästa verkningsgrad uppnås vid "nominellt flöde". På kalla sidan kan 3-4 grader vara en bra diff.
På varma sidan skiljer sig rekommendationerna åt från olika tillverkare. Vi påstår ändå att 6-7 grader passar dom flesta värmepumpar bra. Högre Delta T på varma sidan minskar värmeavgivningen från radiatorn, med behov av en högre värmekurva som följd. Detta ger en något sämre verkningsgrad."
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning

(Jag har inte läst alla inlägg så jag kanske skriver något som redan är skrivet?)

Jag tror att du under "Manuellt test" kan tvångsköra pumpen med en viss hastighet.

Om du vill se vilken hastighet den håller under "vila" så gör du som Zyberdude skrev och går du in i Optimum menyn istället och tittar på "Min flöde cirk." Standard är 3V (30%) Vad jag vet så finns det ingen meny som visar vilken hastighet pumpen håller just nu.

Jag använder ett loggprogram som läser ut dessa siffror och presenterar dom på en webbsida, en sådan logger rekommenderas varmt då den på ett bra sätt visualiserar hur pumpen jobbar. Både nu och historiskt.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jo det förstår jag att delta temp måste vara 7-8 grader, men går man in och tittar under service menyn och manuell test så står ju cirk.pump på 70 och kompressorn vilar, det ser man i menyn ochså. Man hör också att cirk.pump låter , sedan hörs lite susningar i rör då den går i högre varv. Har jag tolkat den fel ?
Då har du/någon ändrat min flöde cirk till 7v i optimum menyn. (Och det hade du visst enligt några inlägg nedan). Så din pumpen är inställt att hålla 70-100% på cp.

Zyber... Titta på bilderna en gång till! Nu först har pumpen börjat köra ut värme, titta tex på brine tempen som sjunkit till mera normala värden. Lägre delta o högre temp på raddarna gör att de avger mera värme, finns många trådar om det.
Än är man inte fullärd  tummenupp
Gäller då samma med golvvärme?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
(Jag har inte läst alla inlägg så jag kanske skriver något som redan är skrivet?)

Jag tror att du under "Manuellt test" kan tvångsköra pumpen med en viss hastighet.

Om du vill se vilken hastighet den håller under "vila" så gör du som Zyberdude skrev och går du in i Optimum menyn istället och tittar på "Min flöde cirk." Standard är 3V (30%) Vad jag vet så finns det ingen meny som visar vilken hastighet pumpen håller just nu.

Jag använder ett loggprogram som läser ut dessa siffror och presenterar dom på en webbsida, en sådan logger rekommenderas varmt då den på ett bra sätt visualiserar hur pumpen jobbar. Både nu och historiskt.
Det stÃ¥r nog i manuell test vad pumpen gör nu (och min säger nu cirk 30 och resten 0). Det är ju därifrÃ¥n thermiq fÃ¥r sin info.  :)
Kolla så ser du.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jag har testat en hel del med golvvärme. Obs jag har inte optimum. Jag har kommit fram till att om jag höjer delta till tex 8 k ( cp fart 2) så är jag tvungen att höja kurvan 3 grader för att ha samma innetemp. Nu har jag delta 5-6 och sjuukt låg kurva. Ni som har R410 behöver ju inte heller bekymmra er över glide som med r407c
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har du/någon ändrat min flöde cirk till 7v i optimum menyn. (Och det hade du visst enligt några inlägg nedan). Så din pumpen är inställt att hålla 70-100% på cp.
Än är man inte fullärd  tummenupp
Gäller då samma med golvvärme?

Det blir mycket att läsa, sÃ¥ man missar lätt.  ;)
Men då förstår du vad jag menar med att något är skumt då den arbetar bra nu bara för jag ställt in minsta hastighet till 7v och tidigare var det fabriksinställning 3v.
Vad det här betyder är att man forserar cirk pump att minst köra 70 % då kompressor vilar.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
(Jag har inte läst alla inlägg så jag kanske skriver något som redan är skrivet?)

Jag tror att du under "Manuellt test" kan tvångsköra pumpen med en viss hastighet.

Om du vill se vilken hastighet den håller under "vila" så gör du som Zyberdude skrev och går du in i Optimum menyn istället och tittar på "Min flöde cirk." Standard är 3V (30%) Vad jag vet så finns det ingen meny som visar vilken hastighet pumpen håller just nu.

Jag använder ett loggprogram som läser ut dessa siffror och presenterar dom på en webbsida, en sådan logger rekommenderas varmt då den på ett bra sätt visualiserar hur pumpen jobbar. Både nu och historiskt.

Det verkar riktigt bra med ett logger, för det var inte roligt i helgen med allt springande och manuellt övervakande framför pumpen.
Klart en bra investering för övervakning!

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jo det förstår jag att delta temp måste vara 7-8 grader, men går man in och tittar under service menyn och manuell test så står ju cirk.pump på 70 och kompressorn vilar, det ser man i menyn ochså. Man hör också att cirk.pump låter , sedan hörs lite susningar i rör då den går i högre varv. Har jag tolkat den fel ?
Kolla bara i "manuell test" så att första raden som heter just manuell test står på 0, står den på något annat kör du just manuell test.
Om den står på t ex 1, ställ den på 0 så går cp ner till 30%.
Så länge den står på 0, så kan du gå in när som helst och läsa av värden i realtid har jag fattat det som.
« Senast ändrad: 14 april 2014, 22:01:27 av Hjopek »
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla bara i "manuell test" så att första raden som heter just manuell test står på 0, står den på något annat kör du just manuell test.
Om den står på t ex 1, ställ den på 0 så går cp ner till 30%.
Så länge den står på 0, så kan du gå in när som helst och läsa av värden i realtid har jag fattat det som.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Aha, se där ytterligare en bra dag då jag lärt mig något nytt igen. Tack :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I det här läget så har ju inte pumpen en chans att sänka CP hastigheten ifall delta temperatur behöver justeras.
« Senast ändrad: 14 april 2014, 22:26:22 av Carlos »

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0

Om du vill ha 30% så får du ställa in 3V i Optimum-menyn vid "min flöde cirk." istället för 7V.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Att den kör med 30 eller 70% då den är i vila borde inte ha inverkan då den går och räknar ned integralen. Testa med att sänka cp min till 3v och sänk temp diff cirk till 5-6 så borde cp gå med 100% då pumpen går.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att den kör med 30 eller 70% då den är i vila borde inte ha inverkan då den går och räknar ned integralen. Testa med att sänka cp min till 3v och sänk temp diff cirk till 5-6 så borde cp gå med 100% då pumpen går.

Det var att jag ökade hastigheten pÃ¥ CP som hjälpte pumpen att nÃ¥ till integral värdet 0 istället för att gÃ¥ pÃ¥ med tillsats. "I alla fall igÃ¥r fungerade det dÃ¥ CP stod pÃ¥ 10V, sedan sänkte jag till 7V" och tyvärr märkte jag nu att vi är tillbaka i samma läge som tidigare.   Sc:,h

Jag märkte en grej, display säger att temp pÃ¥ retur och framledning var samma, men mina händer höll inte med, retur var kännbart flera grader kallare, det kan vara nÃ¥gon av givarna som är fel ??  Hmmm

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Var det då pumpen stod stilla en stund efter stopp?
Jag tycker ändå att du bara ska sänka på temp diff cirk till 5 och låta pumpen sköta resten och resultatet torde bli samma som med 10v på cp. Annars hade ju en vanlig diplomat varit billigare.

Edit. Såg inga bilder tidigare. Kan du ta bort så att ext tillsats inte kommer i rutan som jag skrivit tidigare. kan inte se vitsen med det på då det inte används. För något händer då integralen är -300.
« Senast ändrad: 15 april 2014, 18:41:40 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var det då pumpen stod stilla en stund efter stopp?
Jag tycker ändå att du bara ska sänka på temp diff cirk till 5 och låta pumpen sköta resten och resultatet torde bli samma som med 10v på cp. Annars hade ju en vanlig diplomat varit billigare.

Edit. Såg inga bilder tidigare. Kan du ta bort så att ext tillsats inte kommer i rutan som jag skrivit tidigare. kan inte se vitsen med det på då det inte används. För något händer då integralen är -300.

Pumpen var i drift.
Jag testar det du skriver, ändrat temp diff cirk till 5 och cirk på fabriksinställning 3V.
HÃ¥ller med om att man förlorar dÃ¥ vitsen med  Optimum pump annars.

Få se hur den arbetar då.


Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pumpen var i drift.
Jag testar det du skriver, ändrat temp diff cirk till 5 och cirk på fabriksinställning 3V.
HÃ¥ller med om att man förlorar dÃ¥ vitsen med  Optimum pump annars.

Få se hur den arbetar då.

Pumpen har ett helt annan beteende nu, den gick förbi -300 utan att koppla in ex.tillsats det skall göras enligt inställning vid -600 vilket är helt korrekt. delta på framledning och retur på varma sidan är 6 grader, CP går 100 %.
Vad betyder det om CP går 100 % då kompressorn arbetar ?


Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Inget annat än att CP jobbar så mycket den kan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inget annat än att CP jobbar så mycket den kan.

Jag tycks mig minnas läst att det betyder klent flöde i rörsystem ?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Extern tillsats är alltså inte tillsatsen i pumpen!! om pumpen går med kompressorn och tillsats står det +TILLSATS i rutan och det är en blixt som anger hur många steg tillsats som är på. Kanske det är därför du tidigare undrade varför den inte har räknat upp någon tid på tillsats?

Den interna tillsatsen är A2 och den externa tillsatsen är A3. A3 ska vara aktiverat OM du t.ex. har pelletspanna samtidigt som en pump och pelletsen hjälper till att värma då pumpen inte orkar hålla integralen under -300
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extern tillsats är alltså inte tillsatsen i pumpen!! om pumpen går med kompressorn och tillsats står det +TILLSATS i rutan och det är en blixt som anger hur många steg tillsats som är på. Kanske det är därför du tidigare undrade varför den inte har räknat upp någon tid på tillsats?

Den interna tillsatsen är A2 och den externa tillsatsen är A3. A3 ska vara aktiverat OM du t.ex. har pelletspanna samtidigt som en pump och pelletsen hjälper till att värma då pumpen inte orkar hålla integralen under -300

Vad betyder denna bild utan blixt ?



Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Intressant... har aldrig själv sett kompressorn+ tillsats, bara de gånger den kör en legionella kommer åtminstone blixten med en 2:a (6kw) + att det kommer en liten blixt efter vattentanken
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag tycks mig minnas läst att det betyder klent flöde i rörsystem ?
Eller kanske att du har ställt tempskillnad till 5 grader mellan utgående och retur och det går inte eftersom det blir 6 grader och då försöker cp så hårt den går (100 %).
Om du däremot ställer skillnaden till det rekommenderade 8 grader, så borde cp varva ner.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Men inte lyser väl blixt när extern tillsats visas utan det är ju för att har har flyttat framledningsgivaren så kallad D kopplat.Men du har väl ingen olje/el-panna inkopplat externt Sc:,h.
« Senast ändrad: 16 april 2014, 06:44:37 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men inte lyser väl blixt när extern tillsats visas utan det är ju för att har har flyttat framledningsgivaren så kallad D kopplat.Men du har väl ingen olje/el-panna inkopplat externt Sc:,h.

Framlednings givaren är flyttad efter volymtankens framledning.
Även om Tillsats har visats flera gånger senaste 2 veckor är drifttimmar på tillsats = 0

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eller kanske att du har ställt tempskillnad till 5 grader mellan utgående och retur och det går inte eftersom det blir 6 grader och då försöker cp så hårt den går (100 %).
Om du däremot ställer skillnaden till det rekommenderade 8 grader, så borde cp varva ner.

Den är 7 grader, testade 5 en väldigt kort stund.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Blir det ingen skillnad på cp med 8 graders diff heller?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Den är 7 grader, testade 5 en väldigt kort stund.
Anledningen till att du sänkte till 5 var att du då har samma resultat som att du tvingar cp att gå på 100 %, men om den är 5 (eller egentligen 6 då den inte kan gå lägre än det) så går cp ned till 30 % då kompressorn inte går istället för att gå 100 % hela tiden (om du höjer min värdet till 10v i optimum menyn)
Ju högre siffra, desto saktare kommer cp att gå. Vad vi kommit fram till tidigare är att du behöver köra cp på 100% för att den skall räkna ned integralen korrekt (av någon orsak).

Tala med din installatör om du istället skall koppla tanken som en arbetstank och låta pumpen bara värma tanken och skild cp på elementen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men inte lyser väl blixt när extern tillsats visas utan det är ju för att har har flyttat framledningsgivaren så kallad D kopplat.Men du har väl ingen olje/el-panna inkopplat externt Sc:,h.

Vi har ingen extern tillsats och ingen blixt lyser i display.
"Värmepump + Tillsats" hade dykt upp i display flera gånger, min installatör gick då in under driftinformation och såg att Tillsats 1 var 0.
Det tyckte han var konstigt, då aktiverade han på extern tillsats i menyerna. "Han sa att han kopplade in tillsats för den var inte på därför loggades det inte i driftinformation"
Sen Zyberdude bad mig stänga av ex. tillsats har pumpen arbetat "bra" utan att bryta vid integralvärdet -300.

Tolkar jag dig korrekt betyder det att pumpen har använt tillsats, fråga är då varför den inte loggat det ?
Skickar en bild tagen idag.
« Senast ändrad: 16 april 2014, 20:17:34 av Carlos »

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anledningen till att du sänkte till 5 var att du då har samma resultat som att du tvingar cp att gå på 100 %, men om den är 5 (eller egentligen 6 då den inte kan gå lägre än det) så går cp ned till 30 % då kompressorn inte går istället för att gå 100 % hela tiden (om du höjer min värdet till 10v i optimum menyn)
Ju högre siffra, desto saktare kommer cp att gå. Vad vi kommit fram till tidigare är att du behöver köra cp på 100% för att den skall räkna ned integralen korrekt (av någon orsak).

Tala med din installatör om du istället skall koppla tanken som en arbetstank och låta pumpen bara värma tanken och skild cp på elementen.

Det är ok nu, sen jag gjorde som du sa stänga av ext.tillsats så går den bra. CP står på 3V. Det är bara när kompressorn arbetar som CP går 100 % numera.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Finemang  tummenupp

Den väl inte hunnit med 1 timme tillsats ännu.  :) :) Har själv "bara" 4 h pÃ¥ 6 kw, som har uppkommit vid legionella körning. Har ännu 0 pÃ¥ 3 kw fastän jag vet att den har kört pÃ¥ det med.

Och varmvatten var ju en fin rund siffra !!   tummenupp tummenupp

"Värmepump + Tillsats" hade dykt upp i display flera gånger, min installatör gick då in under driftinformation och såg att Tillsats 1 var 0.
Det tyckte han var konstigt, då aktiverade han på extern tillsats i menyerna. "Han sa att han kopplade in tillsats för den var inte på därför loggades det inte i driftinformation"
Sc:,h Har han inte fått någon utbildning av thermia? Tillsats läggs på i TILLSATS -> MAX ANTAL STEG 0 (av) 1 (3kw) 2 (6kw) 3 (9kw)
« Senast ändrad: 16 april 2014, 20:24:27 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Du borde kunna aktivera tillsats 2, så att den använder 6kW vid legionella bränning. Kan ta lång tid att köra den på 3kW, men kolla att du har säkrat för det först.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Extern tillsats har inget med tillsatsen (dina el-patroner) utan som det låter extern tillsats och som jag misstänkte har du ingen stöttning av el eller olje panna.Det är inte säkert att du behövt el-tillskott men den redovisar per/klocktimme så avvakta .Tycker du ska testa ställa ner A1 till 60 för din 200L tank verkar som integralen hinner sticka iväg för mycket.

« Senast ändrad: 17 april 2014, 07:52:34 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Extern tillsats har inget med tillsatsen (dina el-patroner) utan som det låter extern tillsats och som jag misstänkte har du ingen stöttning av el eller olje panna.Det är inte säkert att du behövt el-tillskott men den redovisar per/klocktimme så avvakta .Tycker du ska testa ställa ner A1 till 60 för din 200L tank verkar som integralen hinner sticka iväg för mycket.

Jo den sticker iväg som du säger, här ser man det ännu tydligare, jag kan testa ställa ner A1 till -60
Vi har just nu 21.1 grader inomhus.
Obs ! Brine har bara en skillnad på 1 grad, men pumpen startade precis medans jag bläddrade i menyerna.
« Senast ändrad: 17 april 2014, 21:26:43 av Carlos »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Se där kom blixten...

Men brine in och ut 5 resp 4 ????
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Se där kom blixten...

Men brine in och ut 5 resp 4 ????

Pumpen startade medans jag tittade bland menyerna sÃ¥ den hade inte hunnit arbeta in delta pÃ¥ 3  grader som det annars brukar vara.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Extern tillsats har inget med tillsatsen (dina el-patroner) utan som det låter extern tillsats och som jag misstänkte har du ingen stöttning av el eller olje panna.Det är inte säkert att du behövt el-tillskott men den redovisar per/klocktimme så avvakta .Tycker du ska testa ställa ner A1 till 60 för din 200L tank verkar som integralen hinner sticka iväg för mycket.

Jag ändrade till A1 -60, pumpen starta tidigare och inne temp har gått upp med 1 grad minst, det negativa är att pumpen stannar väldigt fort, efter några minuter. Dessa värde är tagna precis efter att den stannar.

« Senast ändrad: 18 april 2014, 17:14:55 av Carlos »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Då provar du att höja A1 till -100. Kan du ta bild på temperaturerna med?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Carlos!!! Du är lite dålig att lyssna på folk som försöker hjälpa. Du har fått alla råd du behöver. Ursäkta mitt kraftiga språk. En summering åt dig kommer nu. Sätt cirkpump ca 70-80%. Kompressorstart -60, A1 -600 A2 -1000 och glöm nu inte för allt i värden bort att höja hysteresen till ca 15, det är den din kompressor stannar på när det kommer "värmepump start 15 minuter". Du har elpannesyndromet fast det är varmt ute pga helt taskiga inställningar
« Senast ändrad: 18 april 2014, 17:25:16 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Ännu ett förtydligande, eftersom jag inte vet exakt vad det heter på G3. Komperssorstart -60, tillsats steg 1 start -600, tillsats steg 2 start -1000
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Carlos!!! Du är lite dålig att lyssna på folk som försöker hjälpa. Du har fått alla råd du behöver. Ursäkta mitt kraftiga språk. En summering åt dig kommer nu. Sätt cirkpump ca 70-80%. Kompressorstart -60, A1 -600 A2 -1000 och glöm nu inte för allt i värden bort att höja hysteresen till ca 15, det är den din kompressor stannar på när det kommer "värmepump start 15 minuter". Du har elpannesyndromet fast det är varmt ute pga helt taskiga inställningar
Har hängt med dÃ¥ligt i trÃ¥den men varför ska man öka hysteresen till 15 grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Smurfen, hans komperssor bryter före den har räknat ner integralen och det torde inte bero på hög retur, vad annat än hysteres skulle det kunna va? Det kan ju inte vara på pressostat med så låga temperaturer. På Nibe är väl fabriksvärdet mera än 10, det har väl ett annat namn där också.
« Senast ändrad: 18 april 2014, 18:03:13 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det heter max diff framlednings temp på Nibe och det ligger som default på 10 grader. Nånting är fel om kompressorn ska behöva jobba mer än 10 grader över beräknad framledning jag tycker man ska åtgärda felet istället för att höja hysteresen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Läste igenom trÃ¥den en snabbis och ska verkligen framlednings givaren flyttas pÃ¥ en Thermia om man endast har knäpptank utan extern cp  Sc:,h PÃ¥ en Nibe med liknande styr funkar det inte bra med framlednings givaren efter tanken den ska sitta i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Det heter max diff framlednings temp på Nibe och det ligger som default på 10 grader. Nånting är fel om kompressorn ska behöva jobba mer än 10 grader över beräknad framledning jag tycker man ska åtgärda felet istället för att höja hysteresen.

Det är klart att det är något fel när den går mera än 10 över bör, men tills det är utrett är det bättre än fyra korta körningar i timmen. Skulle man få värden hur den uppför sig under typ en timmes körning så skulle man kunna säga mera vad som är fel. jag tror att foton av installationen skulle kunna berätta mycket. Jag skulle även inaktivera optimum funktionen tills det är utrett vad som inte är som det ska, men jag tror fortsättningsvis att ett delta på mindre än 8 är bra för TS system, och mindre än 8 men mera än 5 borde inte vara dåligt för pumpen eller för COP.

Jag har en "bugg" i min styr, efter VV körning så inaktiveras hysteres, men för kort stund,så om den fortsätter med en värmekörning efteråt så bryter den på hysteres om den bara är 10. Vid värmekörning är tempen aldrig mera än 5-6 över bör.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är klart att det är något fel när den går mera än 10 över bör, men tills det är utrett är det bättre än fyra korta körningar i timmen. Skulle man få värden hur den uppför sig under typ en timmes körning så skulle man kunna säga mera vad som är fel. jag tror att foton av installationen skulle kunna berätta mycket. Jag skulle även inaktivera optimum funktionen tills det är utrett vad som inte är som det ska, men jag tror fortsättningsvis att ett delta på mindre än 8 är bra för TS system, och mindre än 8 men mera än 5 borde inte vara dåligt för pumpen eller för COP.

Jag har en "bugg" i min styr, efter VV körning så inaktiveras hysteres, men för kort stund,så om den fortsätter med en värmekörning efteråt så bryter den på hysteres om den bara är 10. Vid värmekörning är tempen aldrig mera än 5-6 över bör.

Jag har ändrade hysteres till 15 som en workaround, kommer att ändra på CP senare.
Läste någonstans att har man en överdimensionerad pump så resulterar det i att pumpen bryter innan integralen gått upp till 0 och att man då fusk "löser det" genom att höja hysteres men då torskar man på flytande kondensering finnesen .

Idag har jag en pump som är anpassad för att värma mina i framtiden ca, 200 m2 och just nu värmer den bara 126 m2 sedan finns en yta om 72 m2 där 3 element finns, där kommer vi att behöva  komplettera med ytterligare 4-5 element till för att fÃ¥ upp värmen.

Så det kanske automagiskt löser sig om vi installerar övriga radiatorer.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Med -150 i a1 rusade integralen iväg, och med -60 hinner pumpen knappt varva upp  Sc:,h. Eller var det sÃ¥ att integralen Ã¥ts upp otroligt fort med -60 och samtidigt blev behovet av värme stort direkt efter stop sÃ¥ att integralen blev -60 pÃ¥ 8 minuter?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jo,det blir nog bättre med fler radiatorer, men det kräver oxå att du lyckas få till flödet över värmepumpen. 10kw pump kräver ett vist antal liter/minut. Som du har det nu måste du stressa systemet lite mera än delta 8 för att få det skapligt. Tror även att en minskning av integral kompressorstart kan hjälpa en hel del. Det som är oklart ännu är din framlednings tempgivare( var den är) om du har en extern sådan.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag har ändrade hysteres till 15 som en workaround, kommer att ändra på CP senare.
Läste någonstans att har man en överdimensionerad pump så resulterar det i att pumpen bryter innan integralen gått upp till 0 och att man då fusk "löser det" genom att höja hysteres men då torskar man på flytande kondensering finnesen .

Idag har jag en pump som är anpassad för att värma mina i framtiden ca, 200 m2 och just nu värmer den bara 126 m2 sedan finns en yta om 72 m2 där 3 element finns, där kommer vi att behöva  komplettera med ytterligare 4-5 element till för att fÃ¥ upp värmen.

Så det kanske automagiskt löser sig om vi installerar övriga radiatorer.
En överdimensionerad vp bryter inte på hysteres om integralen är rätt injusterad men om man ändrar integralen för att få ner antalet starter pga lite vatten i systemet i förhållande till effekten på vp då kommer den bryta på hysteresen. Hysteresen ligger så högt som 10 grader av den anledningen att i en injusterad anläggning kommer den aldrig att gå in och reglera utan det är integralen som sköter regleringen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
En överdimensionerad pump brukar inte heller bryta på något annat vid varmt väder om inte flödet är helt tokigt eller kurvan är tokhög. Det är vid svår köld jag har upplevt att det brukar bli problem när pumpen producerar mera än vad systemet kan avge.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En överdimensionerad pump brukar inte heller bryta på något annat vid varmt väder om inte flödet är helt tokigt eller kurvan är tokhög. Det är vid svår köld jag har upplevt att det brukar bli problem när pumpen producerar mera än vad systemet kan avge.

Framlednings tempgivare sitter efter volymtanken
Den satt i pumpen ifrån början men då fick vi ett beteende med att CP arbetade konstant 100% och vi hade dåligt med värme i huset. 19-20.5 väldigt ojämt var det.

Jag vet att min installatör har nämnt flödet flera gånger, men enkelt sätt att bekräfta flödet är väll att sätta en flödes mätare, för pumpen har väll ingen som man kan läsa av via en logger ?


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Ta en bild eller flera bilder av tanken där allt syns
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Framlednings tempgivare sitter efter volymtanken
Den satt i pumpen ifrån början men då fick vi ett beteende med att CP arbetade konstant 100% och vi hade dåligt med värme i huset. 19-20.5 väldigt ojämt var det.

Jag vet att min installatör har nämnt flödet flera gånger, men enkelt sätt att bekräfta flödet är väll att sätta en flödes mätare, för pumpen har väll ingen som man kan läsa av via en logger ?
Man kan se deltat som ett resultat av flödet är deltat ok bör flödet vara ok. Jag tror inte att givaren har med ojämn värme att göra kanske cp gick med för låg hastighet när kompressorn stog still och att cp gick med 100% beror på att den är styrd av deltat. Flytta tillbaka givaren och börja om från början.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur funkar styrningen av cp om givaren sitter efter tanken eller körs cp i fast hastighet nu  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ta en bild eller flera bilder av tanken där allt syns

Mina pilar anger flödes riktning.
« Senast ändrad: 18 april 2014, 21:58:36 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Tack. Pröva att sätta värmegivaren närmare pumpen. Så tar det inte så lång tid före tempen börjar stiga, som det är nu måste värmen flrst genom tanken, så integralen hinner sjunka ordentligt efter kompressor start, använd gärna kylpasta så att det ger bra kontakt. Det är kopplat så att du kan koppla bort tanken om du vill, om jag tolkat bilderna rätt.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack. Pröva att sätta värmegivaren närmare pumpen. Så tar det inte så lång tid före tempen börjar stiga, som det är nu måste värmen flrst genom tanken, så integralen hinner sjunka ordentligt efter kompressor start, använd gärna kylpasta så att det ger bra kontakt. Det är kopplat så att du kan koppla bort tanken om du vill, om jag tolkat bilderna rätt.

Ja det går att koppla förbi.
Att sätta givare närmare pumpen ? Antingen sitter den före tanken eller efter tanken, men att flytta den 1 meter så att den sitter närmare volymtank lär väl inte ge utslag ?

En trevlig effekt av A1 ifrån -150 till -60 ändringen är att vi har haft 23.6 grader inomhus, så jag har sänkt rum ifrån 22 till 21 nu.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Den trevliga effekten beror på att pumpen troligtvis fått slutföra sina körningar utan att bryta.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Fortsätter att ifrÃ¥ga sätta trots att jag inte har riktigt koll pÃ¥ Thermias styr. Antar att den styr hastigheten pÃ¥ cp efter deltat och sitter dÃ¥ framledningsgivaren efter tanken blir det nog konstigt att fÃ¥ cp att reglera bra. Visst man kan ju köra fast hastighet pÃ¥ cp men varför när man har en vp som kan reglera själv  Sc:,h Om man pÃ¥ en Nibe monterar en extra givare (man flyttar inte givarna pÃ¥ Nibe) sÃ¥ kommer integralen hamna pÃ¥ +100 vilket är max och stÃ¥ där ett bra tag efter varje värme körning vilket gör att reglering inte funkar som det är tänkt gissar att det blir samma sak pÃ¥ en Thermia med 200 liters tank som matar pÃ¥ värme efter att integralen nÃ¥tt 0.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej! Bra bild på flödet och förklaring så bra jobbat Carlos tummenupp.Och att du kunde ställa ner rum värdet gillar vi tummenupp.Ska nog bli bra det där i slutändan men lite konstig inställning av din installatör tycker jag för det där borde han ha hjälpt dig med när han körde igång pumpen för nu är det lite för varmt att trimma in systemet.Om du ställer upp cpn så ska nog se att den inte bryter på hysteres.Om du tittar på menyn TEMPERATURER och på ÄR-värdet och sedan på BÖR-värdet så ser du om ÄR-värdet på framledningstemperaturen hamnar mer än 10 °C över BÖR-värdet så bryter den på hysteres (om du har 10 inställt nu).

PS:Den kan även bryta på tryckrörstempen (135 °C)och kommer den upp i 135 °C så stannar kompressorn men du har för liten fart på cpn som är orsaken.Kan du inte ta en bild på en av dina radiatorer så man kan se om du har underkopplade 1-rörs för det kan vara så att du kan ha ett så kallade 90/70 system.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Även bilder eller värden av framledning, retur, integral, brine, utetemp, tryckrörstemp 10 min efter start, mitt i körningen och straxt före avslutning, med klockslag på alla tidpunkter skulle också vara fint.

Det blir nog bra det här...
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Även bilder eller värden av framledning, retur, integral, brine, utetemp, tryckrörstemp 10 min efter start, mitt i körningen och straxt före avslutning, med klockslag på alla tidpunkter skulle också vara fint.

Det blir nog bra det här...

Nuvarnade inställningar, inom parentes tidigare värden :
CP 7V  (3v)
Integral A1 -60 (-150)
Hysteres 15 (10)
Kurva 40 Rum 21  (Kurva 42 Rum 22)


Skall försöka logga under dagen.
« Senast ändrad: 19 april 2014, 10:52:23 av Carlos »

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nuvarnade inställningar, inom parentes tidigare värden :
CP 7V  (3v)
Integral A1 -60 (-150)
Hysteres 15 (10)
Kurva 41 Rum 21  (Kurva 42 Rum 22)

Loggning ifrån imorse..

Inne  Ute Tid      Framledning Retur   VV   Integral     Bi  Bu  CP
21.9  -2   06.11    38(45)          33(55)  73  -43              28  14  70
21.9  -2   06.27    38(45)          36(55)  73  -169            4   2   70   
21.9  -2   06.31    38(45)          36(55)  72  -197            4   1   70   
21.9  -2   06.44    48(45)          37(55)  71  -233            3   0   100   
21.9  -2   06.54    48(45)          41(55)  70  -203            2  -1   100   
22.1  -1   07.01    48(45)          42(55)  70  -170            2  -1   100   
22.3   0   07.15    49(45)          44(55)  70  -117            2  -1   96   
22.3   0   07.19    50(44)          44(55)  70  -89              2  -1   87   
22.3   0   07.23    50(44)          44(55)  70  -65              2  -1   87   
22.4   0   07.23    50(44)          44(55)  70  -65              2  -1   87 
22.4   1   07.32    51(44)          45(55)  70  -13              2  -1   70   
22.4   1   07.33  STOP


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Fint. Lång körning ca 80 minuter. Det tar länge före tempen börjar stiga på grund av att du har givaren där den är. Den går max 6 K över bör och deltat är 6 K. Om du vill optimera lite till testa att sätta A1 till ca -50 eller -40 och cirkpumpen på 6v.

Du har ju en optimum, men som din installation är nu kommer du inte att kunna använda det eftersom det tar så lång tid före värmen kommer fram till givaren.

Har du varmt o gott inne i alla rum? 22 är ganska varmt enligt mig, men det är ju individuellt.
« Senast ändrad: 25 april 2014, 09:25:24 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Finns ju nÃ¥tt som heter buffert styr till Thermia har för mig att man ansluter en extra framledningsgivare dÃ¥ bör man kunna montera tillbaka original givaren sÃ¥ att cp kan reglera som det är tänkt även om jag inte förstÃ¥r vitsen med att flytta original givaren  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
På en Thermia Robust jag hade tidigare så hette det Smurfen pratar om Systemframledningstemp, men Robusten hade ju betydligt mera avancerad styr än vad villa-pumparna har.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag håller med Smurfen, varför flytta framledningsgivaren om man har en volymtank? Jag har en volymtank och alla givare originalmonterade det fungerar utmärkt. Styrningen måste bli mycket "svajigare" med givaren monterad efter volymtanken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
På en Thermia Robust jag hade tidigare så hette det Smurfen pratar om Systemframledningstemp, men Robusten hade ju betydligt mera avancerad styr än vad villa-pumparna har.
Har dålig koll på hur det funkar men tror man kopplar in 1 eller flera givare och när då vp startar så finns det flera val i menyn brukar användas när man har arbetstank och då har man ofta framledningsgivaren efter tanken och vill att interna cp ska stå still. Vet att jag letade fakta om hur buffert styr funkar för nått halvår sen men hittade ingen info hos Thermia men supporten bör ju veta. Men som jag skrev tidigare förstår inte vad det tillför med flyttad givare blir bara sämre styrning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har dålig koll på hur det funkar men tror man kopplar in 1 eller flera givare och när då vp startar så finns det flera val i menyn brukar användas när man har arbetstank och då har man ofta framledningsgivaren efter tanken och vill att interna cp ska stå still. Vet att jag letade fakta om hur buffert styr funkar för nått halvår sen men hittade ingen info hos Thermia men supporten bör ju veta. Men som jag skrev tidigare förstår inte vad det tillför med flyttad givare blir bara sämre styrning.

I början då pumpen installerades "Februari 2014" så fick vi inte värme i kåken trots väldigt hög kurva och hög inställning på rum, vi kunde ha ner till 19 grader inomhus.
Cirk pump gick då konstant 100 % och min installatör sa att det hade med tröghet i vår värmesystemet att göra, mina ledningar var för tunna. "12 mm 3 slingor"

Sen fick han iden om att flytta givaren och dÃ¥ plötsligt fick vi ut värme i huset och pumpen arbetade ej 100 % längre och han menade att har man en volymtank sÃ¥ skall givaren sitta efter tanken.. SÃ¥ det är intressant läge om det inte skall vara sÃ¥..  Sc:,h

För 2 veckor sedan bad jag vår installatör att bjuda in en tredje part så att vi får ett par nya ögon som kan bidra med förslag och det vart Thermias Region chef som skulle komma förbi.Förra veckan var preliminärt planerat men det vart inget, har inte hört något mer om när nästa tillfälle blir.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fint. Lång körning ca 80 minuter. Det tar länge före tempen börjar stiga på grund av att du har givaren där den är. Den går max 6 K över bör och deltat är 6 K. Om du vill optimera lite till testa att sätta A1 till ca -50 eller -40 och cirkpumpen på 6v.

Du har ju en optimum, men som din installation är nu kommer du inte att kunna använda det eftersom det tar så lång tid före värmen kommer fram till givaren.

Har du varmt o gott inne i alla rum? 22 är ganska varmt enligt mig, men det är ju individuellt.

Angående temperatur så behöver vi hålla det annars upplevs våra golv kalla.
Så det är för komfortens skull.

Ändrade A1 till -50 och 6v på CP, återkommer med mätvärden.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jag håller också med Smurfen och Svenska kocken att det är nog helt dumt med givaren efter tanken, eftersom det bara är volymtank. Kan det ha varit så att styren var helt tokigt inställd eftersom du inte fick ut värmen eller blev det gjorda andra ändringar också när givaren flyttades. Om du får för dig att flytta givaren kan du inte ha de inställningar du har nu (bara så du vet).

Kalla golv är inte roligt. Vad har du för ventilation. Det är roligt att din pump ändå går helt ok nu och att du har varmt inne.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag håller också med Smurfen och Svenska kocken att det är nog helt dumt med givaren efter tanken, eftersom det bara är volymtank. Kan det ha varit så att styren var helt tokigt inställd eftersom du inte fick ut värmen eller blev det gjorda andra ändringar också när givaren flyttades. Om du får för dig att flytta givaren kan du inte ha de inställningar du har nu (bara så du vet).

Kalla golv är inte roligt. Vad har du för ventilation. Det är roligt att din pump ändå går helt ok nu och att du har varmt inne.

Jag kommer att ta upp det ni säger men installatören.
Angående inställningar så var det endast kurva rum och CP som justerades.

Ventilationen är en äldre FTX system.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Att flytta givaren löste inte flödes problemen det är jag säker pÃ¥ i alla fall. Har man redan en tank och problem med flöden pga veka rör skulle jag valt att koppla tanken som arbetstank sÃ¥ att vp fÃ¥r sitt troligtvis högre flöde och raddarna kan ha sitt lite lägre flöde men tyvärr löser det inte problemen med behovet av hög framledning. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny körning,
"inom parentes tidigare värden"

CP 6V  (7v)
Integral A1 -50 (-60)
Hysteres 15 (15)
Kurva 41 Rum 21  (Kurva 41 Rum 21)

Inne  Ute  Tid     Framledning Retur    VV   Integral     Bi  Bu  CP  El mätare
21.7  13   21.14  25(29)             23(55)   61    -42         21  19  60
21.7  13   21.18  25(29)             23(55)   61    -58         8   5   60   1900,52
21.7  12   21.28  25(29)            28(55)   61    -110        5   2   60   1901,00
21.7  11   21.43  27(31)            29(55)   63    -179        3   0   60   1901,73
21.8  10   21.56  39(33)            32(55)   65    -169        2   -1  74   1902,37
21.8  9    22.08  44(34)             38(55)   66    -55          2   -1  100  1902,95
21.9  9    22.14  45(34)            39(55)   66    -2            2   -1  98   1903,22
21.9  9    22.15  45(34)            38(55)   66    +10         2    1  60   1903,22
« Senast ändrad: 25 april 2014, 22:46:08 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej!

Det var onödigt varmt ute vid senaste körning (låg framledningstemp bör). Tycker att det blev sämre, pumpen gick 11 K över bör, vilket börjar bli mycket. Pumpen skulle ha avbrutit med fabriksinst på hysteres. Deltat oförändrat.

Låt integralen vara, men sätt CP till 7v på nytt!
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ny körning,
"inom parentes tidigare värden"

CP 6V  (7v)
Integral A1 -50 (-60)
Hysteres 15 (15)
Kurva 41 Rum 21  (Kurva 41 Rum 21)

Inne  Ute  Tid     Framledning Retur    VV   Integral     Bi  Bu  CP  El mätare
21.7  13   21.14  25(29)             23(55)   61    -42         21  19  60
21.7  13   21.18  25(29)             23(55)   61    -58         8   5   60   1900,52
21.7  12   21.28  25(29)            28(55)   61    -110        5   2   60   1901,00
21.7  11   21.43  27(31)            29(55)   63    -179        3   0   60   1901,73
21.8  10   21.56  39(33)            32(55)   65    -169        2   -1  74   1902,37
21.8  9    22.08  44(34)             38(55)   66    -55          2   -1  100  1902,95
21.9  9    22.14  45(34)            39(55)   66    -2            2   -1  98   1903,22
21.9  9    22.15  45(34)            38(55)   66    +10         2    1  60   1903,22
Har du loggning även från när vp stoppat och stått ett tag ? misstänker att integralen ligger på +100 en ganska lång stund stund efter kompressor stopp just på grund av att du har så mycket lagrad energi i tanken som matas fram efter kompressor stopp och då funkar inte styrningen av vp så bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du loggning även från när vp stoppat och stått ett tag ? misstänker att integralen ligger på +100 en ganska lång stund stund efter kompressor stopp just på grund av att du har så mycket lagrad energi i tanken som matas fram efter kompressor stopp och då funkar inte styrningen av vp så bra.

Nästa gång skall jag även logga värden efter att pumpen stannat..

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Hur tycker du det är med varmvattnet? Borde du kanske ändra hgw så att det startar senare?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nästa gång skall jag även logga värden efter att pumpen stannat..

Här kommer lite värden.

 
Tid     Fram.    Retur    VV    Int.   BI  BU  CP
10.4X  START     
10.55  32(37)  30(55)   73    -60    8   5    70
11.03  32(37)  30(55)   72    -95    5   2    70
11.22  41(37)  33(55)   71    -152   3   0    81
11.30  47(37)  38(55)   71    -83    2   -1   100
11.38  47(37)  41(55)   71    -3     2   -1   100
11.39  STOP
12.01  43(37)  38(55)   71    100     X   X   70
12.23  39(36)  36(55)   70    100     X   X   70
13.04  35(36)  33(55)   70    93      X   X   70
13.44  32(35)  31(55)   70    23      X   X   70
14.05 Start
14.06  31(35)  29(55)   66    -54     9   6   70
14.12  31(35)  32(55)   66    -78     6   3   70
14.21  31(35)  32(55)   66    -110    4   1   70
14.43  45(35)  36(55)   67    -66     2  -1   100
14.49  45(34)  36(55)   67    -0      2  -1   100
14:49  STOP

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej!
Jag tror du får det inte mycket bättre än så här, om du inte flyttar värmegivaren. Den 10-11 °C över bör, vilket börjar bli mycket, men inte katastrofalt. Deltat ok.
Sätter du integralen start ca -20 kan ju den gå lite mindre över bör än nu. Du har långa körningar-->bra. Obs det är lite för varmt ute för att göra optimala inställningar nu.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Eftersom framlednings givaren sitter felmonterad nu så kan du inte ha cp i auto drift vp känner ju inte deltat och cp kan inte regleras till rätt hastighet. Ska du ha givaren efter tanken sätt cp till fast drift och kolla deltat genom vp med extern termometer för nu har du ingen koll på deltat antar jag. Men nog är det synd att köra fast hastighet på cp när man har en vp som kan reglera automatiskt. Som jag trodde ligger integralen på + 100 en tid ca en timme ingen katastrof om det inte blir längre än så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom framlednings givaren sitter felmonterad nu så kan du inte ha cp i auto drift vp känner ju inte deltat och cp kan inte regleras till rätt hastighet. Ska du ha givaren efter tanken sätt cp till fast drift och kolla deltat genom vp med extern termometer för nu har du ingen koll på deltat antar jag. Men nog är det synd att köra fast hastighet på cp när man har en vp som kan reglera automatiskt. Som jag trodde ligger integralen på + 100 en tid ca en timme ingen katastrof om det inte blir längre än så.

Jag kan byta position på givaren så att den sitter på framledningsröret som kommer ut ifrån pumpen.
Men då hamnar vi i samma situation som det var i början då systemet inte fungerade. "värme kom inte ut"
Men det är värt att testa igen för att jämföra mot nuvarande värden. Återkommer med nya värden.



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är inte givaren som gör att värmen inte kommer ut blir det dålig värme beror det på annan orsak tex att cp går med för låg hastighet. När du flyttar givaren får du antagligen ändra integralen till tex -100 annars kommer du få många starter men vp ska inte behöva värma 11 grader över börvärde för att få ok med start stopp framförallt inte ihop med en tank 7-8 grader borde räcka bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är inte givaren som gör att värmen inte kommer ut blir det dålig värme beror det på annan orsak tex att cp går med för låg hastighet. När du flyttar givaren får du antagligen ändra integralen till tex -100 annars kommer du få många starter men vp ska inte behöva värma 11 grader över börvärde för att få ok med start stopp framförallt inte ihop med en tank 7-8 grader borde räcka bra.

ok, nu är givaren flyttad, jag återkommer med värden efter en körning.
Integral ändrad till -100 och CP är 3V eller skall jag lämna den på 7V ?




« Senast ändrad: 01 maj 2014, 19:13:10 av Carlos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Eftersom du har svÃ¥rt att fÃ¥ ut värmen skulle jag ställa cp pÃ¥ högsta hastigheten sÃ¥ länge och ev sänka senare men det gäller väl endast när kompressorn stÃ¥r när den gÃ¥r justeras väl den efter deltat antar jag men jag har dÃ¥lig koll pÃ¥ Thermia  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om G3 är lika som G2 går det att ställa min flöde cp och det skulle jag ställa högt i ditt fall till att börja med även start flöde ska vara högt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Nu när du har flyttat givaren får du nog lov att logga på nytt. Integral får du pröva dig fram med på nytt ca -100 -150 är väl bra att starta med. Låt hysteresen vara på 15. CP 7v-10v, men absolut mera än 3v när kompressorn går.
Kan vara att kurvan måste justeras också.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om G3 är lika som G2 går det att ställa min flöde cp och det skulle jag ställa högt i ditt fall till att börja med även start flöde ska vara högt.

Ändrat till min flöde 7v och startflöde stod redan på 8v.
Här kan ni se vattenfalls grafer per timme man ser tydligt hur pumpen arbetar beroende på vart givaren sitter, uppgifter ifrån Mars månad då givaren flyttade.


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Det var nog styrningen det var fel på förra gången du hade givaren "på rätt ställe". Men det kräver lite arbete nu på nytt före det fungerar bra.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var nog styrningen det var fel på förra gången du hade givaren "på rätt ställe". Men det kräver lite arbete nu på nytt före det fungerar bra.

Tycker du det är ok att vi startar med dessa värde på CP ?

Start flöde står på 8V
och Min flöde på 3V

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Ärligt sagt vet jag inte hur optimum fungerar i detlaj, men om det är så att när kompressorn står stilla så går cp på 3v och när kompressorn startar 8v så är det helt ok.
Min cp gÃ¥r fullt hela tiden, det drar ju lite mera ström. Men det sparar jag nog in om jag tex använder bastun en par gÃ¥nger mindre/Ã¥r  :)
« Senast ändrad: 01 maj 2014, 20:19:06 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Startflöde har egentligen inte någon inverkan utan det är deltat som bestämmer tillsammans med min flöde!

Min flödet 3V, om du ökar till 8V så går den på minst 8 även då kompressorn står stilla, men ändrar du start till 8 kan den gå allt från 3-10 beroende på deltat (och förutsatt att min flöde är 3v).
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nuvarande värden
A1 -100
CP 3V
Hysteres 15
Integral A1 -100

Nu ser man hur CP arbetar 100% när VP går och man märker att element inomhus inte blir
jämn varma.

Känner man på rören så är pumpens framledning fram till volymtank väldigt varm medans
volymtankens framledning till element inte alls lika varm, inte ens när integralvärdet närmar sig 0.
Skall köpa en termometer för att mäta exakt.
Min installatör sa att detta beteende med CP 100 % beror på att jag har ett trångt system, då mina rör är endast 12 mm.

Ute       Tid     Fram     Retur    VV    Inte.  BI   BU CP
5          21.05  31(37)  31(55)   61    -10     X   X   30
5          21.16  30(38)  31(55)   61    -81     X   X   30
5          21.18  30(38)  31(55)   61    -97     X   X   30
           21:19  START  VP                 -105
5          21.20  45(38)  31(55)   61    -110    6   3   80
5          21.22  45(38)  32(55)   61    -94     6   3   100
5          21.27  45(38)  35(55)   61    -66     5   2   100
5          21.30  45(38)  35(55)   61    -45     4   1   100
5          21.32  46(38)  36(55)   61    -30     4   1   100
5          21.35  46(39)  36(55)   62    -7      3   0   100
            21.35  STOP VP
5          21.36  46(39)  35(55)   62     7      X   X   30
5          21.38  37(39)  35(55)   62     10     X   X   30
4          21.40  35(39)  35(55)   62     3      X   X   30
4          21.42  34(39)  34(55)   62     -6     X   X   30
« Senast ändrad: 01 maj 2014, 21:53:13 av Carlos »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du får väl höja minvärdet på CP så att elementen blir varma, det handlar ju om småpengar i sammanhanget om du kör på 3 V eller 8 V eller vad du nu behöver för att få ett fungerande system.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du får väl höja minvärdet på CP så att elementen blir varma, det handlar ju om småpengar i sammanhanget om du kör på 3 V eller 8 V eller vad du nu behöver för att få ett fungerande system.

Jag kan höja till 7V, men så körde vi i Feb och mars månad men fick ändå inte upp temperatur i huset.
Det som hjälpte var när framledningsgivaren flyttades efter expansions tanken, men då fick vi andra problem istället särskilt nu när det blivit varmare.




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Så, om jag har förstått allt rätt:
Sitter givaren före tanken så stannar VP'n innan tanken har blivit varm så att det inte blir varmt i radiatorerna? Det låter som att flödet är för lågt. Med tillräckligt flöde borde inte framledningen kunna bli så varm förr än radiatorerna har blivit varma så att returtempen börjar gå upp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Med för låg hastighet på cp kommet värmen som lagras i tanken inte ut till alla radiatorer när kompressorn står. Att ledningen till rad ur tanken är kallare än den från vp till rad är helt normalt i början av en värmekörning värmen lagras i tanken och kommer huset tillgodo när kompressorn står.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Pröva att sätta cp konstant på 10, så att du får ut värmen ur tanken. Du får nog lov att skippa optimum funktionen tills du får ordning på systemet.
Att koppla om tanken till en arbetstank vore inte helt fel, men det kostar ju lite med en Cp till.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Kan det vara så att systemet är hårt strypt, eller är det långa sträckor med litet rör?

Kan du ta en bild på en raddiator? Gärna med koppel synligt.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Pröva att sätta cp konstant på 10, så att du får ut värmen ur tanken. Du får nog lov att skippa optimum funktionen tills du får ordning på systemet.
Att koppla om tanken till en arbetstank vore inte helt fel, men det kostar ju lite med en Cp till.
optimum är endast verksamt när kompressorn går och då tror jag inte cp går med för låg hastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pröva att sätta cp konstant på 10, så att du får ut värmen ur tanken. Du får nog lov att skippa optimum funktionen tills du får ordning på systemet.
Att koppla om tanken till en arbetstank vore inte helt fel, men det kostar ju lite med en Cp till.

Ändrat så att CP är 10V konstant tillsvidare.
A1 är 150
Hysteres 15

Nu är det fler mindre körningar säkert varje 15-20 minuter har inteklockat exakt.
Jag tycker det lutar starkt åt en arbetstank. Synd bara att jag har en pump som inte kommer till användning då..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Går kompressorn på bilden 12 graders delta är inte bra gick cp på max ? Du har även 4 graders delta på kalla sidan optimum brukar sträva efter 3 graders delta. Vilken pump kommer inte till användning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Går kompressorn på bilden 12 graders delta är inte bra gick cp på max ? Du har även 4 graders delta på kalla sidan optimum brukar sträva efter 3 graders delta. Vilken pump kommer inte till användning ?

Bilden är tagen strax innan integral värdet vart 0 och CP gick 100%
Jo jag syftar på att en vanlig diplomat pump som är billigare skulle ha passat bättre om man skall ha tanken som arbetstank då Optimum inte kommer till användning då.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Dina cp är väl av en mera strömsnål variant, så där är lite tröst. Vi måste fundera lite djupare på ditt system när vi får lite bilder. Ändrade rörrisen på några stypningar när vp installerades, kanske det går att öppna upp rejält på stryppningarna. Det görs enklast o billigast med att mäta tempen.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Bilden är tagen strax innan integral värdet vart 0 och CP gick 100%
Jo jag syftar på att en vanlig diplomat pump som är billigare skulle ha passat bättre om man skall ha tanken som arbetstank då Optimum inte kommer till användning då.
Visst har du nytta av optimum den ser till att deltat ligger lika trots att framledning samt kb ändras och den har en strömsnål cp dock har troligtvis en extern strömsnål cp som man har till tex en arbetstank ännu lägre förbrukning men skillnaden är marginell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dina cp är väl av en mera strömsnål variant, så där är lite tröst. Vi måste fundera lite djupare på ditt system när vi får lite bilder. Ändrade rörrisen på några stypningar när vp installerades, kanske det går att öppna upp rejält på stryppningarna. Det görs enklast o billigast med att mäta tempen.

Gjorde en enkel ritning över huset och befintliga element.
Inget strypning har gjort av rörris.


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Eftersom 12mm rören är uppdelade på 3 slingor borde inte motståndet i dem bli så högt. Ettrörs system är lite svårare att justera in.

Kan du ta ett foto av fördelaren också och ett foto till där det nedre kopplet på en raddiator syns lite bättre.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom 12mm rören är uppdelade på 3 slingor borde inte motståndet i dem bli så högt. Ettrörs system är lite svårare att justera in.

Kan du ta ett foto av fördelaren också och ett foto till där det nedre kopplet på en raddiator syns lite bättre.

Här kommer bilderna.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det ska inte behöva vara nått problem med dit system, jag har en 150 liters volymtank, ettrörssystem som efter fördelaren består av 12 mm kopparrör, varje slinga har 4 element, slingorna kan man justera separat dock ej elementen. Skillnaderna är att mina element troligen har lite bättre värmeavgivning, min uppvärmda yta är lite större och att min framledningsgivaren är originalmonterad SAMT att min cirkpump går på samma varvtal hela tiden och ger ett delta av 7 - 8 grader vid värmeproduktion.
Det har fungerat helt utan problem i ca 6 år och det borde även din anläggning göra med rätta injusteringar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jag får inte riktigt fram det av bilderna, men någonstans måste radiatorerna vara instrypta.
Det måste gå att fixa till det eftersom du har olika slingor.

Obs!! Är filtret på returen före pumpen kollat? Där kan finnas en hel del när det är ett gammalt system. Ibland kan man glöma det enkla? Detta kan du kolla själv.

Termostatvredet är ju borta på bilden med radiator, går det att motionera piggen lite... Släpper den genom max med värme?

Kan någon annan här berätta var Ts raddare är injusterade?
« Senast ändrad: 03 maj 2014, 22:21:20 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har vid flera tillfällen har jag märkt att pumpen tror att det är varmare än vad det egentligen är.
Är det varma husfasaden som lurar givaren då solen ligger på ? "solen ligger på den delen på eftermiddag, så givaren borde inte sitta där som jag ser det"
« Senast ändrad: 04 maj 2014, 20:47:09 av Carlos »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Solen ligger väl inte på så mycket på NORRSIDAN av huset? Så om den inte är där är den på fel ställe och solen steker den.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solen ligger väl inte på så mycket på NORRSIDAN av huset? Så om den inte är där är den på fel ställe och solen steker den.

Nej den ligger inte på norrsidan av huset.
Men tycker en bättre placering borde vara där det alltid är skugga ?

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag får inte riktigt fram det av bilderna, men någonstans måste radiatorerna vara instrypta.
Det måste gå att fixa till det eftersom du har olika slingor.

Obs!! Är filtret på returen före pumpen kollat? Där kan finnas en hel del när det är ett gammalt system. Ibland kan man glöma det enkla? Detta kan du kolla själv.

Termostatvredet är ju borta på bilden med radiator, går det att motionera piggen lite... Släpper den genom max med värme?

Kan någon annan här berätta var Ts raddare är injusterade?

Kontrollerat filter det var lite små grus i den men inget som borde påverkat?
Har även motionerat piggen på termostater.

Bra att veta är att jag har två element som jag inte får någon värme ifrån "har alltid varit så under de år vi haft huset",
Dom har vi inte brytt oss om då vi haft tillräckligt med värme tidigare då vi hade pelletspannan. Den ena ligger i vårt sovrum och den andra är en pytte liten element som är där pumpen är. Röris vet om det men har inte reagerat över att dessa kan påverka flödet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Väst eller nordväst brukar fungera bäst som placering av utegivaren. Men det beror lite på hur huset ser ut och åt vilket håll man har sina fönster. Som exempel, har man tex stora glasytor mot söder och utegivaren mot norr (och ingen rumsgivare) får man lätt övertemperatur då solen lyser in genom fönstren och givaren sitter i skuggan.
Så det är lite olika hur det är optimalt på olika hus.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Problemet med ute-givaren är inte så stort, påverkar på våren, men då värmer ju också solen huset. Om du vill kan du tex vika till en vit plåtbit som solskydd/regnhat. Hård storm är en annan sak som inte värmepumpen känner av, men som påverkar innetempen.
Du borde ju naturligtvis få alla element att fungera, samt det ska gå att få flödet i skick. Finns det någon annan röris du kan ha att komma o titta på ditt system?
Jag får tyvärr inte ut av bilderna var det insjusterat, men det måste det ju vara, annars skulle allt vatten bara gå via första radiatorn i varje slinga. Vatten tar den lättaste vägen
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemet med ute-givaren är inte så stort, påverkar på våren, men då värmer ju också solen huset. Om du vill kan du tex vika till en vit plåtbit som solskydd/regnhat. Hård storm är en annan sak som inte värmepumpen känner av, men som påverkar innetempen.
Du borde ju naturligtvis få alla element att fungera, samt det ska gå att få flödet i skick. Finns det någon annan röris du kan ha att komma o titta på ditt system?
Jag får tyvärr inte ut av bilderna var det insjusterat, men det måste det ju vara, annars skulle allt vatten bara gå via första radiatorn i varje slinga. Vatten tar den lättaste vägen

Jag avaktar och ser hur lÃ¥ngt tid det tar för min röris att komma förbi, han vet att det inte fungerar optimalt, han skulle ha varit här tillsammans med Thermias Regions chef för 3 veckor sedan, ringde honom förra fredags och frÃ¥gade vad som hände  och när dom kommer förbi, fick veta att det körde ihop sig sist men att han inte hade glömt det, men inget nytt datum.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rörris ringde upp mig idag och vi pratade en lång stund.

Angående framledningsgivare :
Ni som har hjälpt mig sÃ¥ här lÃ¥ngt hade RÄTT !!    tummenupp
Givaren skall inte skall sitta efter volymtanken den skall vara innan, anledning att röris satte den efter volymtank var att Thermia hade sagt att han skulle göra så.

Angående strypning i mina element, det verkar inte finnas någon.
Frågade röris och han sa att det inte fanns strypning på dom.

Att göra för att förbättra

1. Extra CP på framledningsröret. "för att få bättre flöde i systemet"
2. Kulventiler på fördelaren, så att man kan styra flöde över mina 3 slingor.

Så jag jag tänkte kapa lite rör i helgen och montera en varvtalsstyrd CP jag har kvar ifrån min tidigare anläggning.
Röris tyckte den kunde sitta direkt efter pump, har ni någon åsikt ?
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 20:19:36 av Carlos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tror det finns risk för missljud i radiatorerna om du tvingar upp flödet varför inte koppla som arbetstank med separat cp och ha separata flöden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror det finns risk för missljud i radiatorerna om du tvingar upp flödet varför inte koppla som arbetstank med separat cp och ha separata flöden.

Jag nämnde det för röris men han insisterade i att bäst resultat uppnås med en extra CP.
Möjlighet att köra tanken som en arbetstank fanns om jag ville det och då kunde han låna en kraftigare CP för att testa för min CP är för klen sa han.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har egentligen inte koll men tycker det låter konstigt och ovanligt om inte den inbyggda i vp ska räcka till men provar du så vet du.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Om det vore min anläggning och den skulle göras om med en extra cp, så skulle jag göra installationen som en arbetstank. Jag skulle inte ens fundera på något annat.

Din optimum funktion är helt onödig om du sätter en till cp på samma ledning.
Det kan inte kosta såå mycket mera att göra om till arbetstank jämfört med att sätta en till cp. Med arbetstank får optimum sköta deltat över vp, pumpen får optimalt delta, och du får köra flödet så hårt du vill till raddarna. Missljud kommer nog om det faktiskt blir högt flöde, men det verkar ju vara svårt att få sån fart på vattnet i ditt system.
Har du haft knäppningar? De blir isf mindre med arbetstank.

Jag kan inte säga om den Cp du redan har räcker till som ensam cp om du gör om till arbetstank. 25-60 är väl en ganska "normal" pump. Å andra sidan kostar det ju inget åt dig att testa att sätta den i serie med andra cp, om du gör det själv
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 21:52:11 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det vore min anläggning och den skulle göras om med en extra cp, så skulle jag göra installationen som en arbetstank. Jag skulle inte ens fundera på något annat.

Din optimum funktion är helt onödig om du sätter en till cp på samma ledning.
Det kan inte kosta såå mycket mera att göra om till arbetstank jämfört med att sätta en till cp. Med arbetstank får optimum sköta deltat över vp, pumpen får optimalt delta, och du får köra flödet så hårt du vill till raddarna. Missljud kommer nog om det faktiskt blir högt flöde, men det verkar ju vara svårt att få sån fart på vattnet i ditt system.
Har du haft knäppningar? De blir isf mindre med arbetstank.

Jag kan inte säga om den Cp du redan har räcker till som ensam cp om du gör om till arbetstank. 25-60 är väl en ganska "normal" pump. Å andra sidan kostar det ju inget åt dig att testa att sätta den i serie med andra cp, om du gör det själv

Som du säger, det är gratis om jag monterar den själv.
Tror nÃ¥gon det har större betydelse vart jag placerar CP ? För enkelhetens skull tänkte jag placera den strax innan min fördelare.  (se hus ritning tidigare sida)

Inga knäppningar har jag hört och inte ens när jag kopplar förbi volymtank hörs knäppningar eller susningar "går att styra då kulventiler finns"
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 22:23:18 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej
Jag skulle sätta cp på ett ställe där det redan finns avstägningskranar, så att jag inte skulle bli tvungen att tömma hela systemet. Speciellt eftersom det bara är på prov.
« Senast ändrad: 13 maj 2014, 20:43:03 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hur har det gått för dig Carlos? Snart börjar värmeperioden på nytt!
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur har det gått för dig Carlos? Snart börjar värmeperioden på nytt!

Hoppas alla haft en bra sommar, själv har inte gjort några fler tester under sommaren men det börjar som du säger bli dags.
Så idag har jag monterade kulventiler på värmefördelare så att jag kan styra mina 3 slingor individuellt och passade på att monterat en extra CP "Grundfos Alpha+ 25-60 180"
Får vänta in någon kylig kväll för lite tester återkommer med resultat.




Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En fråga :
När pumpen producerar VV eller kör Legionella körning så blir framlednings röret till radiatorkretsen varm.
Är det växelventil som läcker ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Är det efter en vv körning är det ok men under körningen ska inte röret bli varmt annat än av ev värme spridning från andra sidan växelventilen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det efter en vv körning är det ok men under körningen ska inte röret bli varmt annat än av ev värme spridning från andra sidan växelventilen.

Det är under vv körning.
Den blir rejält varm ända fram till volymförstorare  "cirka 4.5 meter rör som blir varm"


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det lÃ¥ter konstigt om röret blir varmt det borde det inte bli och värmen lär inte ledas 4,5 meter växelventilen kanske läcker lite grann  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!