0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Konsumenttjänstelagen? (Lärde mig på senaste plus).Kanske du har 80 gradigt vv? Hur ofta går pumpen och vilka siffror finns tillgängliga?
Hur är radiatorerna ställda med termostater och eventuell flödesstrypning?Är det så att flödet är för lågt och att du där med tvingas öka framledningen?Har du gjort mätningar på temperature I övre respektive nedre del på radiatorerna så att du har ett injusterat system?//Peter
"Tycker inte det ligger på mitt bord att ha den kunskapen när man köper ett system, det borde vara med vid intrimning, men jag kan ha fel ?"
Hej!Men din installatör måste väl förstå att du har ett högtempsystem (80-60) och att höja kurva så den skickar ut 57 °C på framledningen är ingen bra lösning och nu är det ju lätt att vara efterklok men det där skulle din installatör sett att du hade "plattelement".
Och problem med vattenflöde? Mina 190 m var 'torrt' och nu är 188m vattenfyllt.
62 på vv. Troligen stjäl hwg resten ned till 57. Tror inte det gick att koppla om till högtemp system på g3?! Återigen verkar konsumenttjänstelagen vara av intresse. Vänta tills det blir 'kallt' så kommer den inte orka mycket utan tillsats
Jag har försökt säga det till vår installatör men han försöker vrida och peka på andra problem, exempel mitt rörsystem och FTX system som boven menar han. El förbrukningssiffor sista dygnet 39 Kw förbrukning, temperatur på dagen +8 och kväll/morgon +2 "framledling vid +2 = 55 grader"Det som är skumt att det är ungefär samma elförbrukning som här om dagen då det var +8 på dagen och -5 på kvällen.
[quote author=Carlos link=topic=55620.msg578928#msg578928 date=1397124372Läget just nu verkar luta åt nya 2 panels radiatorer i hela huset , så att framledning kan sänkas. Men men, FTX systemet och min tunna 12mm ettrörssystem verkar vara något som måste tas med i beräkningen , för det kan resultera i små vinster även om vi byter element.Ännu bättre verkar det vara att köpa sådana här: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/purmo-kompaktradiatorer/De ger ut mer effekt än nya 2 panels verkar det som, du kan ju jämföra effekterna på dessa sidor: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/?colapse=true
Det var just därför jag fick en tanke till ftx systemet vilket borde kunna leverera en del värme så att befintliga radiatorer samt rör inte behöver bytas men det kanske inte räcker till ändå. Hur mycket går kompressorn när det varit tex -4 ute går den hela tiden eller bryter vp och elpatron tar över ?
Tänkte nog att du skulle köpa en kanalvärmare typ http://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm och montera in nånstans och den ska vara så stor som möjligt men allt beror ju på vart ditt ftx sitter i förhållande till vp och hur mycket en kanal värmare ger men även med lite lägre framledning än vad du har i dag så bör den ge en del tror jag men har egentligen ingen koll men kan vara värt att kolla upp.
Som sagt var; Installatören borde ha sett problemet redan innan. Om han inte kan räkna på radiatordimensionering eller titta hur pelletspannan/shuntstyrningen är inställd så borde han ha kunnat fråga er vilken framledningstemperatur det brukar behövas när det är kallt.
Varför står det extern tillsats? Betyder inte det att den värmer en extern tank med elstav? Vad är siffrorna då den står stilla? Enligt bilden ligger du ju på 37 grader framledning, det är väl inte så farligt? Och den arbetar av 2 grader/minut. Hur tusan har den hunnit till -600 ?
Hej. Har du framledningsgivaren på fel ställe? Efter tanken...
Stannar kompressorn kl 22.57 och värmer resten med tillsats då den är ikapp temperaturmässigt? Enligt bild är det så men inte enligt text?Nog måste pumpen orka betydligt högre framledning än 41. 5kwh tyder på att kompressorn har arbetat närmare 2 h?
Vad säger installatören verkar ju inte bara vara dina klena radiatorer som är problemet.
Vi har inte pratat sedan i torsdags, så det här med plussgrader och tillsats vet han inte om, själv upptäckte jag det igår.
Vid en par tillfällen är returen varmare än framledningen! Så ska det aldrig vara. Givarfel? Har du extern cirkpump? Kan du ta foto av installationen? På vilken hastighet går kbcp, deltat där är litet
Returen är varmare för att pumpen borde stå stilla, enligt 9:42 och 9:48 är cp på 30% (=kompressorn är av).Kan det vara ext ts som spökar på nåt vis? Pumpen klarar inte av att hålla integralen under kanske -300 och den vill då ha på tillsats A1. Men den kan inte hitta nåt sådant om den är felkopplad. Varpå den stannar och sedan 15 minuter senare (fördröjningen) startar den igen ? Vad är A1 satt för startvärde? Höj det till -999 och A2 likaså. Och vad är startvärdet på? -150 ? Borde kanske tas ned till -100
Frågar på,nytt! Vad är hystersen inställd på? Kan den vara löjligt lågt ställd?
Hur som helst måste pumpen orka upp till 40 grader, med 7 °C ute o de radiatorer du har. Varm brine. Pröva mäta tempen med någonting annat än pumpens givare. Det är något fel som inte kommit fram här i tråden ännu.
Det läser av framledning o retur på värmegivarna inne i pumpen när de gör vv. Är du säker på att kompressorn gick när du tog sista fotot. Där är ju returen varmare än framledning
Njää, det verkar ju som radiatorerna klarar av att göra sig av med värmen nu när cirkpumpen går på fullt. Tror inte att en arbetstank är lösningen för dig. Har du mycket dåligt isolerat, nånstans försvinner värmen nu när pumpen klarar av att få ut den, med cirkpump 100%
Jag tror att nu när du får ut värmen så kommer det att bli för varmt inne och du får sänka kurvan. Glöm inte att ändra hysteresen, så att det inte stannar i onödan på det
Läser i manualen systemlösning 2:Extern tillsats (oljepanna, elpanna el liknande) så ska ext tillsats vara på, annars av. Troligen vill pumpen ha hjälp att värma huset och stänger av i x antal minuter vid integral -300 och hoppas på att extern värmekälla ska hjälpa till?
Du måste ändra i optimum menyn temp diff cirk till lägre än nu. 30% är då kompressorn är av och då den startar är den 70%. Därefter reglerar den enligt delta + att den även höjer då hgw är på. Min är utan hgw 50% och med hgw 70% då kompressorn går. Tidigare hade du delta 7 (70%) och nu har du delta 5 (100%).
Optimum:Då kompressorn inte går, går cp 30% 3v (fabriksinställt minimi). Då kompressorn startar Är cp 70% 7v (startflöde cirk).Temp diff cirk 8k (fabrik) säger att mellan framledning och retur skall det vara 8 grader. Ex framledning 40 retur 32 ok. Rätt hastighet på cp.Framledning 40 retur 35, inte bra. Pumpen sänker hastigheten på cp tills returen är 32Framledning 40 retur 25. Inte bra. Pumpen höjer hastigheten på cp tills returen är 32Du bestämmer temp diff cirk men fabriksvärdet borde varabra. Resten sköter pumpen om så att diffen 8k bibehålls hela tiden.
Jo det förstår jag att delta temp måste vara 7-8 grader, men går man in och tittar under service menyn och manuell test så står ju cirk.pump på 70 och kompressorn vilar, det ser man i menyn ochså. Man hör också att cirk.pump låter , sedan hörs lite susningar i rör då den går i högre varv. Har jag tolkat den fel ?
Zyber... Titta på bilderna en gång till! Nu först har pumpen börjat köra ut värme, titta tex på brine tempen som sjunkit till mera normala värden. Lägre delta o högre temp på raddarna gör att de avger mera värme, finns många trådar om det.
(Jag har inte läst alla inlägg så jag kanske skriver något som redan är skrivet?)Jag tror att du under "Manuellt test" kan tvångsköra pumpen med en viss hastighet.Om du vill se vilken hastighet den håller under "vila" så gör du som Zyberdude skrev och går du in i Optimum menyn istället och tittar på "Min flöde cirk." Standard är 3V (30%) Vad jag vet så finns det ingen meny som visar vilken hastighet pumpen håller just nu.Jag använder ett loggprogram som läser ut dessa siffror och presenterar dom på en webbsida, en sådan logger rekommenderas varmt då den på ett bra sätt visualiserar hur pumpen jobbar. Både nu och historiskt.
Då har du/någon ändrat min flöde cirk till 7v i optimum menyn. (Och det hade du visst enligt några inlägg nedan). Så din pumpen är inställt att hålla 70-100% på cp.Än är man inte fullärd Gäller då samma med golvvärme?
Kolla bara i "manuell test" så att första raden som heter just manuell test står på 0, står den på något annat kör du just manuell test.Om den står på t ex 1, ställ den på 0 så går cp ner till 30%.Så länge den står på 0, så kan du gå in när som helst och läsa av värden i realtid har jag fattat det som.
Att den kör med 30 eller 70% då den är i vila borde inte ha inverkan då den går och räknar ned integralen. Testa med att sänka cp min till 3v och sänk temp diff cirk till 5-6 så borde cp gå med 100% då pumpen går.
Var det då pumpen stod stilla en stund efter stopp?Jag tycker ändå att du bara ska sänka på temp diff cirk till 5 och låta pumpen sköta resten och resultatet torde bli samma som med 10v på cp. Annars hade ju en vanlig diplomat varit billigare.Edit. Såg inga bilder tidigare. Kan du ta bort så att ext tillsats inte kommer i rutan som jag skrivit tidigare. kan inte se vitsen med det på då det inte används. För något händer då integralen är -300.
Pumpen var i drift.Jag testar det du skriver, ändrat temp diff cirk till 5 och cirk på fabriksinställning 3V.Håller med om att man förlorar då vitsen med Optimum pump annars.Få se hur den arbetar då.
Inget annat än att CP jobbar så mycket den kan.
Extern tillsats är alltså inte tillsatsen i pumpen!! om pumpen går med kompressorn och tillsats står det +TILLSATS i rutan och det är en blixt som anger hur många steg tillsats som är på. Kanske det är därför du tidigare undrade varför den inte har räknat upp någon tid på tillsats?Den interna tillsatsen är A2 och den externa tillsatsen är A3. A3 ska vara aktiverat OM du t.ex. har pelletspanna samtidigt som en pump och pelletsen hjälper till att värma då pumpen inte orkar hålla integralen under -300
Jag tycks mig minnas läst att det betyder klent flöde i rörsystem ?
Men inte lyser väl blixt när extern tillsats visas utan det är ju för att har har flyttat framledningsgivaren så kallad D kopplat.Men du har väl ingen olje/el-panna inkopplat externt .
Eller kanske att du har ställt tempskillnad till 5 grader mellan utgående och retur och det går inte eftersom det blir 6 grader och då försöker cp så hårt den går (100 %).Om du däremot ställer skillnaden till det rekommenderade 8 grader, så borde cp varva ner.
Den är 7 grader, testade 5 en väldigt kort stund.
Anledningen till att du sänkte till 5 var att du då har samma resultat som att du tvingar cp att gå på 100 %, men om den är 5 (eller egentligen 6 då den inte kan gå lägre än det) så går cp ned till 30 % då kompressorn inte går istället för att gå 100 % hela tiden (om du höjer min värdet till 10v i optimum menyn)Ju högre siffra, desto saktare kommer cp att gå. Vad vi kommit fram till tidigare är att du behöver köra cp på 100% för att den skall räkna ned integralen korrekt (av någon orsak).Tala med din installatör om du istället skall koppla tanken som en arbetstank och låta pumpen bara värma tanken och skild cp på elementen.
"Värmepump + Tillsats" hade dykt upp i display flera gånger, min installatör gick då in under driftinformation och såg att Tillsats 1 var 0.Det tyckte han var konstigt, då aktiverade han på extern tillsats i menyerna. "Han sa att han kopplade in tillsats för den var inte på därför loggades det inte i driftinformation"
Hej! Extern tillsats har inget med tillsatsen (dina el-patroner) utan som det låter extern tillsats och som jag misstänkte har du ingen stöttning av el eller olje panna.Det är inte säkert att du behövt el-tillskott men den redovisar per/klocktimme så avvakta .Tycker du ska testa ställa ner A1 till 60 för din 200L tank verkar som integralen hinner sticka iväg för mycket.
Se där kom blixten...Men brine in och ut 5 resp 4 ?
Carlos!!! Du är lite dålig att lyssna på folk som försöker hjälpa. Du har fått alla råd du behöver. Ursäkta mitt kraftiga språk. En summering åt dig kommer nu. Sätt cirkpump ca 70-80%. Kompressorstart -60, A1 -600 A2 -1000 och glöm nu inte för allt i värden bort att höja hysteresen till ca 15, det är den din kompressor stannar på när det kommer "värmepump start 15 minuter". Du har elpannesyndromet fast det är varmt ute pga helt taskiga inställningar
Det heter max diff framlednings temp på Nibe och det ligger som default på 10 grader. Nånting är fel om kompressorn ska behöva jobba mer än 10 grader över beräknad framledning jag tycker man ska åtgärda felet istället för att höja hysteresen.
Det är klart att det är något fel när den går mera än 10 över bör, men tills det är utrett är det bättre än fyra korta körningar i timmen. Skulle man få värden hur den uppför sig under typ en timmes körning så skulle man kunna säga mera vad som är fel. jag tror att foton av installationen skulle kunna berätta mycket. Jag skulle även inaktivera optimum funktionen tills det är utrett vad som inte är som det ska, men jag tror fortsättningsvis att ett delta på mindre än 8 är bra för TS system, och mindre än 8 men mera än 5 borde inte vara dåligt för pumpen eller för COP.Jag har en "bugg" i min styr, efter VV körning så inaktiveras hysteres, men för kort stund,så om den fortsätter med en värmekörning efteråt så bryter den på hysteres om den bara är 10. Vid värmekörning är tempen aldrig mera än 5-6 över bör.
Jag har ändrade hysteres till 15 som en workaround, kommer att ändra på CP senare.Läste någonstans att har man en överdimensionerad pump så resulterar det i att pumpen bryter innan integralen gått upp till 0 och att man då fusk "löser det" genom att höja hysteres men då torskar man på flytande kondensering finnesen .Idag har jag en pump som är anpassad för att värma mina i framtiden ca, 200 m2 och just nu värmer den bara 126 m2 sedan finns en yta om 72 m2 där 3 element finns, där kommer vi att behöva komplettera med ytterligare 4-5 element till för att få upp värmen.Så det kanske automagiskt löser sig om vi installerar övriga radiatorer.
En överdimensionerad pump brukar inte heller bryta på något annat vid varmt väder om inte flödet är helt tokigt eller kurvan är tokhög. Det är vid svår köld jag har upplevt att det brukar bli problem när pumpen producerar mera än vad systemet kan avge.
Framlednings tempgivare sitter efter volymtankenDen satt i pumpen ifrån början men då fick vi ett beteende med att CP arbetade konstant 100% och vi hade dåligt med värme i huset. 19-20.5 väldigt ojämt var det.Jag vet att min installatör har nämnt flödet flera gånger, men enkelt sätt att bekräfta flödet är väll att sätta en flödes mätare, för pumpen har väll ingen som man kan läsa av via en logger ?
Ta en bild eller flera bilder av tanken där allt syns
Tack. Pröva att sätta värmegivaren närmare pumpen. Så tar det inte så lång tid före tempen börjar stiga, som det är nu måste värmen flrst genom tanken, så integralen hinner sjunka ordentligt efter kompressor start, använd gärna kylpasta så att det ger bra kontakt. Det är kopplat så att du kan koppla bort tanken om du vill, om jag tolkat bilderna rätt.
Även bilder eller värden av framledning, retur, integral, brine, utetemp, tryckrörstemp 10 min efter start, mitt i körningen och straxt före avslutning, med klockslag på alla tidpunkter skulle också vara fint.Det blir nog bra det här...
På en Thermia Robust jag hade tidigare så hette det Smurfen pratar om Systemframledningstemp, men Robusten hade ju betydligt mera avancerad styr än vad villa-pumparna har.
Har dålig koll på hur det funkar men tror man kopplar in 1 eller flera givare och när då vp startar så finns det flera val i menyn brukar användas när man har arbetstank och då har man ofta framledningsgivaren efter tanken och vill att interna cp ska stå still. Vet att jag letade fakta om hur buffert styr funkar för nått halvår sen men hittade ingen info hos Thermia men supporten bör ju veta. Men som jag skrev tidigare förstår inte vad det tillför med flyttad givare blir bara sämre styrning.
Fint. Lång körning ca 80 minuter. Det tar länge före tempen börjar stiga på grund av att du har givaren där den är. Den går max 6 K över bör och deltat är 6 K. Om du vill optimera lite till testa att sätta A1 till ca -50 eller -40 och cirkpumpen på 6v.Du har ju en optimum, men som din installation är nu kommer du inte att kunna använda det eftersom det tar så lång tid före värmen kommer fram till givaren.Har du varmt o gott inne i alla rum? 22 är ganska varmt enligt mig, men det är ju individuellt.
Jag håller också med Smurfen och Svenska kocken att det är nog helt dumt med givaren efter tanken, eftersom det bara är volymtank. Kan det ha varit så att styren var helt tokigt inställd eftersom du inte fick ut värmen eller blev det gjorda andra ändringar också när givaren flyttades. Om du får för dig att flytta givaren kan du inte ha de inställningar du har nu (bara så du vet). Kalla golv är inte roligt. Vad har du för ventilation. Det är roligt att din pump ändå går helt ok nu och att du har varmt inne.
Ny körning,"inom parentes tidigare värden"CP 6V (7v)Integral A1 -50 (-60)Hysteres 15 (15)Kurva 41 Rum 21 (Kurva 41 Rum 21)Inne Ute Tid Framledning Retur VV Integral Bi Bu CP El mätare21.7 13 21.14 25(29) 23(55) 61 -42 21 19 6021.7 13 21.18 25(29) 23(55) 61 -58 8 5 60 1900,5221.7 12 21.28 25(29) 28(55) 61 -110 5 2 60 1901,0021.7 11 21.43 27(31) 29(55) 63 -179 3 0 60 1901,7321.8 10 21.56 39(33) 32(55) 65 -169 2 -1 74 1902,3721.8 9 22.08 44(34) 38(55) 66 -55 2 -1 100 1902,9521.9 9 22.14 45(34) 39(55) 66 -2 2 -1 98 1903,2221.9 9 22.15 45(34) 38(55) 66 +10 2 1 60 1903,22
Har du loggning även från när vp stoppat och stått ett tag ? misstänker att integralen ligger på +100 en ganska lång stund stund efter kompressor stopp just på grund av att du har så mycket lagrad energi i tanken som matas fram efter kompressor stopp och då funkar inte styrningen av vp så bra.
Nästa gång skall jag även logga värden efter att pumpen stannat..
Eftersom framlednings givaren sitter felmonterad nu så kan du inte ha cp i auto drift vp känner ju inte deltat och cp kan inte regleras till rätt hastighet. Ska du ha givaren efter tanken sätt cp till fast drift och kolla deltat genom vp med extern termometer för nu har du ingen koll på deltat antar jag. Men nog är det synd att köra fast hastighet på cp när man har en vp som kan reglera automatiskt. Som jag trodde ligger integralen på + 100 en tid ca en timme ingen katastrof om det inte blir längre än så.
Det är inte givaren som gör att värmen inte kommer ut blir det dålig värme beror det på annan orsak tex att cp går med för låg hastighet. När du flyttar givaren får du antagligen ändra integralen till tex -100 annars kommer du få många starter men vp ska inte behöva värma 11 grader över börvärde för att få ok med start stopp framförallt inte ihop med en tank 7-8 grader borde räcka bra.
Om G3 är lika som G2 går det att ställa min flöde cp och det skulle jag ställa högt i ditt fall till att börja med även start flöde ska vara högt.
Det var nog styrningen det var fel på förra gången du hade givaren "på rätt ställe". Men det kräver lite arbete nu på nytt före det fungerar bra.
Du får väl höja minvärdet på CP så att elementen blir varma, det handlar ju om småpengar i sammanhanget om du kör på 3 V eller 8 V eller vad du nu behöver för att få ett fungerande system.
Pröva att sätta cp konstant på 10, så att du får ut värmen ur tanken. Du får nog lov att skippa optimum funktionen tills du får ordning på systemet. Att koppla om tanken till en arbetstank vore inte helt fel, men det kostar ju lite med en Cp till.
Går kompressorn på bilden 12 graders delta är inte bra gick cp på max ? Du har även 4 graders delta på kalla sidan optimum brukar sträva efter 3 graders delta. Vilken pump kommer inte till användning ?
Bilden är tagen strax innan integral värdet vart 0 och CP gick 100%Jo jag syftar på att en vanlig diplomat pump som är billigare skulle ha passat bättre om man skall ha tanken som arbetstank då Optimum inte kommer till användning då.
Dina cp är väl av en mera strömsnål variant, så där är lite tröst. Vi måste fundera lite djupare på ditt system när vi får lite bilder. Ändrade rörrisen på några stypningar när vp installerades, kanske det går att öppna upp rejält på stryppningarna. Det görs enklast o billigast med att mäta tempen.
Eftersom 12mm rören är uppdelade på 3 slingor borde inte motståndet i dem bli så högt. Ettrörs system är lite svårare att justera in.Kan du ta ett foto av fördelaren också och ett foto till där det nedre kopplet på en raddiator syns lite bättre.
Solen ligger väl inte på så mycket på NORRSIDAN av huset? Så om den inte är där är den på fel ställe och solen steker den.
Jag får inte riktigt fram det av bilderna, men någonstans måste radiatorerna vara instrypta.Det måste gå att fixa till det eftersom du har olika slingor.Obs!! Är filtret på returen före pumpen kollat? Där kan finnas en hel del när det är ett gammalt system. Ibland kan man glöma det enkla? Detta kan du kolla själv.Termostatvredet är ju borta på bilden med radiator, går det att motionera piggen lite... Släpper den genom max med värme?Kan någon annan här berätta var Ts raddare är injusterade?
Problemet med ute-givaren är inte så stort, påverkar på våren, men då värmer ju också solen huset. Om du vill kan du tex vika till en vit plåtbit som solskydd/regnhat. Hård storm är en annan sak som inte värmepumpen känner av, men som påverkar innetempen. Du borde ju naturligtvis få alla element att fungera, samt det ska gå att få flödet i skick. Finns det någon annan röris du kan ha att komma o titta på ditt system?Jag får tyvärr inte ut av bilderna var det insjusterat, men det måste det ju vara, annars skulle allt vatten bara gå via första radiatorn i varje slinga. Vatten tar den lättaste vägen
Jag tror det finns risk för missljud i radiatorerna om du tvingar upp flödet varför inte koppla som arbetstank med separat cp och ha separata flöden.
Om det vore min anläggning och den skulle göras om med en extra cp, så skulle jag göra installationen som en arbetstank. Jag skulle inte ens fundera på något annat.Din optimum funktion är helt onödig om du sätter en till cp på samma ledning.Det kan inte kosta såå mycket mera att göra om till arbetstank jämfört med att sätta en till cp. Med arbetstank får optimum sköta deltat över vp, pumpen får optimalt delta, och du får köra flödet så hårt du vill till raddarna. Missljud kommer nog om det faktiskt blir högt flöde, men det verkar ju vara svårt att få sån fart på vattnet i ditt system.Har du haft knäppningar? De blir isf mindre med arbetstank.Jag kan inte säga om den Cp du redan har räcker till som ensam cp om du gör om till arbetstank. 25-60 är väl en ganska "normal" pump. Å andra sidan kostar det ju inget åt dig att testa att sätta den i serie med andra cp, om du gör det själv
Hur har det gått för dig Carlos? Snart börjar värmeperioden på nytt!
Är det efter en vv körning är det ok men under körningen ska inte röret bli varmt annat än av ev värme spridning från andra sidan växelventilen.