Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AngÃ¥ende inkoppling extender tank  (läst 1711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
Angående inkoppling extender tank
« skrivet: 02 december 2012, 12:41:50 »
Hej
Har en duo optimum G2 med VV beredare.
Nu har jag investerat i en extender tank bara för att 2 saker fungerar mindre bra.
1. Slängde ut alla mina gamla element och satte in golvvärme så volymen sjönk i systemet.
2. Har upptäckt att 300 liter vv räcker inte på söndag när alla barn skall bada och duscha, då puttar den på med el-patron för att värma vatten.
3. Samt har ett par solfångare liggande till min gamla anläggning som jag tänkte använda.

Nu till frågan är det någon som har en sådan setup som jag och har ni i så fall ett schema på hur ni har anslutit.
Det som gör det lite mer komplicerat är att jag har radiator sling kvar till ovanvåning med radiatorer och här skulle jag vilja använda cirkulationspumpen i min bergvärmepump.
Sedan till golvvärmen har jag en egen slinga med egen cirkpump.
Så frågan är hur skall detta anslutas någon som har gjort denna typ installation.

Hälsningar
Peter A
Peter

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Angående inkoppling extender tank
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 21:19:46 »
Du får nog skaffa en pump till. Den inbyggda laddar extendern. Den yttre matar raddarna samt fram till golvvärmeshunten.
Koppla enl. Thermias anvisningar för extender och aktivera i styren så spar du drifttid på den inre pumpen.
Sen kan det behövas en shunt till radiatorerna efter extendern också, beroende på vilka temperaturer som solpanelerna ger.

Lycka till!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Angående inkoppling extender tank
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 21:28:45 »
med lägre framledningstemperatur, vilket jag tar för givet att du har nu med golvvärme... så finns det risk att din G2 inte ger så mycket extravärme med hjälp av HGW-funktionen.

Du kan söka lite här på forumet kring HGW och G2 och se om du kanske hittar lite information kring detta.

Dvs att säkerställa att din värmepump ger så mycket varmvatten som möjligt.

Och vad gäller extendertanken är det precis som tobocop säger att du ska koppla den enligt thermias systemförslag och därigenom aktivera bufferttank i styrsystemet vilket gör att din befintliga cirkulationspump bara går när värmepumpen går. Du kompletterar med en extern strömsnål cirkulationspump såsom exempelvis grundfos alpha 2 eller wilos motsvarighet.

Förhoppningsvis kommer tankens ökade volym resultera i längre gångtider och därmed också därigenom bättre HGW funktion och således mer varmvatten. Men det är ju bara spekulation.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!