Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första vintern  (läst 1360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagarn56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Första vintern
« skrivet: 29 november 2008, 12:24:37 »
Hej.
Är det normalt med 36 starter/24 timmar och driftid 16,24/24 timmar när det är -2 grader ute? Har också en framledningstemperatur på 42 grader.
Om man ska skicka en hel logg för utvärdering, vilka uppgifter är det som är relevanta?
CTC Ecoair 107
CTC Ecoel
Fender Stratocaster

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första vintern
« Svar #1 skrivet: 29 november 2008, 12:49:58 »
Hej

Ett dygn är 1440 minuter. Din pump startar 36 ggr och går cirka 984min/36 alltså cirka 27 minuter och står då still runt 13 minuter innan den startar igen.
Det är nog ganska normalt nu. Jag har satt "diff start/stopp" till 7º, och har runt 20-25 starter nu. Hade jag haft "diff start/stopp" till 5º, hade jag nog haft 30-35 starter nu.
Det ser helt normalt ut, det innebär att din pump värmer upp pannan 5º på 27 minuter just nu.

Det som är intressant är väl i första hand vad som står under "aktuell driftinfo" plus dina egna inställningar.

//Ronnie

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!