Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver hjälp att veta hur mycket huset förbrukar inför vpinstallation  (läst 16613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Inte bör veta, skall du själv kunna komma fram till hur stor anläggning ditt hus kommer att kräva MÅSTE du förstå skillnaden mellan kW och kWh. Gå tillbaka i tråden eller sök på nätet. förstår du inte detta först så är det meningslöst att ens fundera på resten.

Om jag säger till dig att jag har en snabb bil, jag har åkt 30 mil idag så säger ju det ingenting, eller hur? Först när sträckan anges över tid blir det en faktor som skvallrar om hastigheten. jag har åkt 300 km/h....

Börja där :)

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jodå jag är nog med. Men det jag skrev sist om 65/120 har inget med skillnaden mellan kw och kwh att göra eftersom dom som skrivit och sagt siffror till mig inte alltid skrivit om dom menar vad huset kräver eller vad en värmepump kräver. Säger man att man tror en viss förbrukning måste man såklart även specificera vad siffran representerar.
Ska jag ta en dålig liknelse också så kan det vara att man säger att det går åt 30 st att värma huset. Då vet man inte om jag menar 30 kubikmeter ved, 30 säckar pellets eller vad jag menar.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Dom två återstående sakerna som jag undrar är:

-Vad man bör göra med ventilation och avfuktning av källare när man byter vedpanna mot vp
Ingen värmekälla i pannrum kan lösas med element där
Ventilationen som styrs av självdrag i bl.a. skorstenen, vilket såklart underlättas av att skorstenen är varm och att vedpannan sugit ut luft från huset och därigenom "satt fart" på luften.
Ska man sätta in en fläkt som suger in luft i skorstenen eller hur gör man för att det inte ska bli fel med huset
Vet inte hur man bör göra, jag har ett litet element i fd tvättstugan och i pannrummet står värmepumpen och läcker lite värme. De värmekällorna förhindra att vattnet fryser.Två skorstenskanaler har jag helöppna, en i tvättstugan och en i pannrummet. Tilluft tar jag in i tre ventiler. Ingen fläkt men kanske man skulle ha? Det är fuktigt i källaren mest på cementgolvet på hösten men torkar upp under vintern. Temp i källaren som lägst 3-4 °C

Om man tilläggsisolererar taket så vill man ju fortsatt ha vinden torr, räcker det med diffusionspärren under isoleringen eller behöver man öppna upp två ventilationsöppningar t.ex. på varsin kortsida längst upp (direkt under nocken)? Ja det måste man annars blir det inget drag. Så har jag gjort

-Lågtempererat system, vad är skillnaden mot högtempererat system? (förutom det givna att gradantalet i elementen är olika)
Är det så lätt som det låter, att stora element fungerar i lågtempererade system och små element kräver mycket varmare vatten för att orka värma rummet?Just det.
Om man har golvvärme, är det då någon skillnad?Golvvärme är alltid lågtempererat

NÃ¥got annat som jag glömt frÃ¥ga om som jag bör veta?   Sc:,h Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ang tilläggsisoleringen: Varför måste sågspånet bort? Kan man inte bara lägga diffusionsspärren ovanpå sågspånet? Eller vill man få bort det för att inte fukten ska stanna i sågspånet och med tiden ge mögel och ruttna reglar osv?
Var hittar man isoleringen som man kan lägga direkt ovanpå sågspånet utan diffusionsspärr?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ska du behålla sågspånet och det finns utrymme att lägga isolering ovanpå kan du använda cellulosabaserad isolering, då behöver man ingen diffspärr då hela isoleringen klarar fuktvandring (vilket inte mineralull gör). Men bäst är att suga ur spånet och sedan spruta hela taket med cellulosabaserat. Diffusionsspärren får inte sitta för djup in i isoleringen ju närmare innerväggen dess bättre, man sätter den på max 7 cm djup från innervägg/tak. Det är dessutom mycket svårt att få någon effektiv täthet om man försöker utifrån/uppifrån.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Detta är en djungel. Sök på ekofiber celluolosaisolering etc.
Här är en del skrivet : http://www.byggahus.se/forum/isolering/187616-tillaggsisolera-vinden.html
Finns många andra tråder på det forumet.
Du ska definitivt inte lägga plast uppe på sågspånet i varje fall om jag fattar rätt...

Jaja kocken hann före, han vet bättre än jag tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ol, får läsa runt lite och se vad jag hittar, men ang cellulosaisolering, heter det så eller vad för namn ska man leta efter?
Träfiberisolering har jag hört, säkert samma sak? Men vad heter det i affären och vilken butik har sånt?

Att suga ur spånet är säkert bäst, men kostar säkert en hel del dessutom. Därför är jag intresserad av att veta lite mer om alternativen.

Det är inte yttertaket som är isolerat utan taket upp till vinden (det skrevs om diffusionsspärr utifrån)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Typ ekovilla
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!