Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTXL25G offert! Bra pris?  (läst 3814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bolton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
FTXL25G offert! Bra pris?
« skrivet: 26 januari 2010, 08:44:08 »
Hej alla!

Jag har fått en offert på en FTXL25G på 18900:-

I detta ingår installation och 5 års garanti. Dom monterar även ned och forslar bort min gamla pump. Är detta ett bra pris? Tycker själv att det verkar helt ok.

Edit: Ändrat rubrik!!
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 11:37:10 av Bolton »
Tegelvilla på 232 kvm 116 kvm/plan. Huset är byggt -76. Tvåglasfönster och varmvattenberedare oxå från -76. Kör med två stycken FD25 som uppvärmning. En Contura 780 som används som mysfaktor men såklart har den även stor effekt när det är lite kyligare ute.

Utloggad 5° snö och kallt upp till knäna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2010, 20:01:10 »
Låter som ett bra pris tycker jag (det är en kanonpump)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2010, 20:06:47 »
Ja det verkar vara perfekt och det är en bra pump. Hade min Panasonic tjänat ut hade jag tagit budet direkt :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Bolton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2010, 08:29:14 »
Tack för svaren. Nu är pumpen på plats sedan igår.

DÃ¥ är det väl bara att börja räkna hem pengarna man ska spara  ;D ;D ;D
Tegelvilla på 232 kvm 116 kvm/plan. Huset är byggt -76. Tvåglasfönster och varmvattenberedare oxå från -76. Kör med två stycken FD25 som uppvärmning. En Contura 780 som används som mysfaktor men såklart har den även stor effekt när det är lite kyligare ute.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2010, 09:31:45 »
Återkom gärna med rapporter om hur nöjd du är.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Bolton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2010, 13:11:44 »
Hej!

Nu när jag haft den i 20 dagar kan jag bara konstatera att den mkt väl motsvarade mina förväntningar.

Jag kör nu enbart med luftvärmepumpen och det har fungerat bra ända sedan den 8 februari när jag fick den installerad (givetvis lite kallare i rummen längst bort men där är sovrummen så det gör inget). Som kallast har det varit -22. Ställde på 25 grader då för att testa och när jag gick upp på morgonen var det 22,5 grader i huset.

I snitt har det varit -7 grader och pumpen går som en klocka. Väldigt tyst. Det var enbart när det var -22 som jag har hört att den behövt varva upp och kämpa lite annars tuffar den lugnt på i halvfart som det låter.

En kort summering efter 20 dagar.
Tegelvilla på 232 kvm 116 kvm/plan. Huset är byggt -76. Tvåglasfönster och varmvattenberedare oxå från -76. Kör med två stycken FD25 som uppvärmning. En Contura 780 som används som mysfaktor men såklart har den även stor effekt när det är lite kyligare ute.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2010, 16:12:17 »
en liten undring vilken typ av hus bor ni (tre glas fönster, kvm,och om ni har typ frånlufts värmare
,trähus, villa ,radhus osv

när du skriver -22 grader var det under natten eller typ under ett par dygn

när tempen blir 20,5  dÃ¥ träder skydds funktion in och dÃ¥ bör det inte inte räcka till
men om tempen någon gång under typ natten blir 20,5 då märks det inte i det stora hela
men om det är kallare än -20.5 i säg 1-2 dygn och man har ett äldre hus byggt på säg 70 talet
bör det bli rätt kallt inne har själv råkat ut för detta under 2 dygn under -20,5 då
räcker inte det till att värma större yta än ca  20kvm

har någon annan någon annan erfarenhet så låt oss få veta
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad Bolton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2010, 09:28:46 »
Vi bor i ett radhus byggt -71 med hälften treglas och hälften dåliga tvåglasfönster (ska byta så fort jag får pengar). Enplans på 124 kvm, trähus.

-22 grader höll det väl från 19-07 kan jag tro men ett snitt under dygnet låg på runt -17.
När det var -22 grader ute kom det fortfarande väldigt varm luft.
Pumpen ska väl klara ner till -30 så vad är det för skyddsfunktion som ska träda ikraft vid -20,5?
Tegelvilla på 232 kvm 116 kvm/plan. Huset är byggt -76. Tvåglasfönster och varmvattenberedare oxå från -76. Kör med två stycken FD25 som uppvärmning. En Contura 780 som används som mysfaktor men såklart har den även stor effekt när det är lite kyligare ute.

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: FTXL25G offert! Bra pris?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2010, 09:28:22 »
 hej ang -20,5 (maskinens temp,inte nÃ¥gon termometer (fel mätnig eller att maskinens temp
kontra er termometer inte stämmer)
är som det står i boken att en skydds funktion inträder vad den gör
skyddar kompressor osv oljan som finns i sytemet sägs bli seg och måste man hämta hem den
 med dom olika
storlekarna pÃ¥ denna modell kan bara resp användare veta och ev dakin själva  knUp

har själv lillebror FTXL 20G som jag skulle beskriva att när den magiska gränsen 20,5 inträder
då drar handbromsen till och jag skulle beskriva det att ytan den värmer blir mycken liten inget
konstigt för rent krasst så minskar effekten betydligt redan -10 och sjunker där efter.
 
Beroende vilket vilket hus man bor i bor själv i rad hus 117kvm 2 plan  grannar som värmer
2 sidor
 3st altan dörrar (kallras ) 10 st fönster tvÃ¥glas (kall ras) och min stomme i huset är betong
och huset står på en betongplatta (all denna betong är bra att lagra värme men vid nedkylnig så
tar det lång tid att värma upp så den magiska gränsen slog hårt det helgen som det vart under
den magiska gränsen -20,5 medel -22 2 dagar bortrest så tempen i huset var låg brr

ang reklamen ger värme ned till -30 sÃ¥ läs mellan raderna  (min erfarenhet sträcker sig till -25 (max 4 ampere)
den ger lika mycke som den tar eller +-0 (alla av frostningar tar energi dels ström och dels den
varma luften som den en gång värmt upp

men man behöver inte slå av den som endel andra
typ stänger av vid -20 o startar vid -16

om du råkar ut för -20,5 eller lägre mät ut blås tempen , som du säger så blåser det varmt men
hur varmt ???  ??? (själv önskar jag inte nÃ¥gra -20 dagar mer  men vem vet )

den som frågar får oftast svar har du fler frågor ang drift tempen ,avfrostningar osv så finns oftast svaren här i forumet
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!