Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?  (läst 6163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Har en Strömsnästank KW300 som jag värmer med Wamsler kökspanna vintertid och solpanel sommartid. Shuntas ut till radiatorerna med en Thermomatic-automatik. Funkar bra men det blir mycket eldande så nu har jag införskaffat Julas Anslut 6kw Luft/Vatten-värmepump.

Hur dockar jag den enklast med hyfsat bibehållen effektivitet hos LVVP'n?

Tänkte kanske att LVVP'n skulle "grundvärma" tanken till en fast temperatur typ 43 grader underifrån vilket räcker för de flesta dagar under vintern. Kompletterar med eldning på de kallaste dagarna.

Hur gör jag med varmvattnet som tas från toppen av tanken? Kan jag använda el-patronen som sitter i mitten på tanken och värma toppen till 55 grader och låta LVVP'n ta hand om botten. Tanken är att jag sätter tempsensorn som styr LVVP i nedersta dykröret.
Eller är det bättre med en separat VV-beredare efter tanken.

Eller finns det nåt annat sätta att utnyttja min nyligen inköpta LVVP?

Tack pÃ¥ förhand frÃ¥n Värmepumpsnybörjare  dontknow
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2015, 21:24:08 »
Hej och välkommen till forumet.

Generellt gäller det att köra så låg framledning som möjligt med Vp. Och då företrädesvis med flytande kondensering och inte fast kondensering. Så vp skall alltså själv välja framledningstemp i förhållande till utetemp.

Kan inte svara på om den specifika Vp:n kan göra detta. Men detta är grundläggande för en energisnål och bra drift som möjligt.

En undran är hur länge volymen i acc-tanken räcker vintertid när du eldat. Eller eldar du konstant vid svinkyla eller har ett litet energibehov?

Hade det tex varit en vanlig vp så hade du kunnat koppla fram & returen direkt på din radiatorslinga och med ventiler kopplat bort allt som har med ved & sol att göra vintertid.
« Senast ändrad: 08 oktober 2015, 21:38:20 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2015, 21:50:19 »
Tack för svaret Sune73,

Jag behöver elda två gånger per dag, ca 3tim per gång för att klar -10 grader. Rejält mycket alltså.

Tror flytande kondensering blir för krånglig inkoppling, jag vill kunna elda utan att behöva ställa om eller ändra något. Allt måste funka automatiskt. Då tänker jag att enda lösningen är att hålla tanken varm och acceptera lite lägre COP
Det blir väl ändå bra mycket billigare än att låta elpatronen sköta uppvärmningen, som det är idag om jag inte eldar, eller?

Pumpen är av invertertyp. Manualen är ett skämt men man ställer in önskad framlednningstemp sen sköter VP resten. Jula sade att den startar pumpen var 6e minut för att känna av om det behövs värmas mer, Sensorn sitter i innerdelen.
Men det skulle gå att ha en yttre sensor också.
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2015, 21:55:05 »
Hur dockar jag den enklast med hyfsat bibehållen effektivitet hos LVVP'n?
Funkar helt ok med fast kondensering till tank också i praktiken fast den sista udden av effektivitet kanske lyser med sin frånvaro.

Jag skulle ta ut inkommande vatten till hydroboxen frÃ¥n botten av tanken, i praktiken förslagsvis frÃ¥n linjen som gÃ¥r frÃ¥n botten till laddomaten. Returen frÃ¥n värmeväxlaren kan du koppla antingen  till tankens mitt eller topp, beroende pÃ¥ förutsättningarna. Med bara 300l tank lär skiktningen inte bli sÃ¥ kraftig i nÃ¥n händelse att det skulle ha nÃ¥n större betydelse. Skulle själv nog prova pÃ¥ att koppla returen till toppen och se hur det funkar.

För varmvattnet skulle jag sätta en liten elektrisk beredare på varmvattenlinan, typ 80-100l eller så. Då får du förvärmning av varmvattnet i energiberedaren och värmer sen de sista 20-25 graderna med el om du kör med värmepump. Om du eldar och vattnet i tanken är varmare så kommer elberedaren att jobba mindre eller inte alls, det sköter termostaten om.

Du kan bygla om styret så pumpen jobbar med yttre givare, då kör den inte cp i tid och otid för att kolla tempen. Så är det på de flesta Amitime pumpar åtminstone.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2015, 22:04:44 »
Tack Krtek för ett välformulerat svar!

Vad skulle skillnaden vara att koppla in returen till mitten istället för toppen?

Vad för typ av tempgivare använder man för extern styrning? Man måste väl ställa om någon dip-switch på kortet också? Har du koll på detta?
Man ansluter tydligen givaren till cn201 på kortet enligt Jula.
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2015, 22:05:36 »
Oj, problemet är som du redan vet att värmepumpar inte gillar att producera höga temperaturer ej heller få hög returtemperatur. Inträffar det senare så stannar troligtvis pumpen.

Lite lägre cop är troligtvis mycket lägre i verkligheten och dessutom en mycket kortare livslängd. Eftersom den är av invertertyp borde den passa extra bra med flytande kondensering.

Prova koppla den i botten, så lågt som möjligt eller kanske på solens vvx "med solfångarna bortkopplade såklart". Du kanske har möjlighet att koppla den på en egen slinga?

Antalet starter sliter, på en markvärmepump brukar man se som max 20-30 starter per dygn kring 0 °C utetemp inkl VV.
« Senast ändrad: 08 oktober 2015, 22:12:43 av SUNE73 »
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2015, 22:29:52 »
SUNE73:

Om jag opererar bort sensorn som sitter i innedelen som ger aktuell framledningstemperatur och drar ut den och sätter den i ett dykrör i tanken istället, blir det inte samma sak som flytande kondensering? Ju kallare tanken är (töms snabbare vid många minusgrader) ju mer behöver pumpen jobba till den uppnått inställd temperatur, eller tänker jag fel?

En annan fråga:
Om jag helt enkelt kopplar VP mot tanken precis som den är, inkommande från botten av tanken och returen till övre delen av tanken, skulle det vara ett problem att tanken ibland är 90 grader varm då jag eldat och att detta vatten passerar genom VP'n var 6'e minut när den "känner av" om den behöver gå in och värma (vilket inte behövs då alltså)?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2015, 22:30:18 »
Oj, problemet är som du redan vet att värmepumpar inte gillar att producera höga temperaturer ej heller få hög returtemperatur. Inträffar det senare så stannar troligtvis pumpen.
Jo, helt sant o korrekt i sig men jag baserade den förslagna inkopplingen på att om tanken redan e varm, uppvärmd av andra energikällor så startar pumpen ifråga inte över huvudtaget, den känner då av att tanken redan e tillräkligt varm.

Tror att det i trådskaparens fall främst blir fråga om energikällor som kompletterar varandra, om tanken värms av solfångarna så startar pumpen inte, om solfångarna inte producerar så startar pumpen och om den inte räcker till så får du elda. Då behöver pumpen inte heller jobba. Kör själv med fast kondensering till tank med motstånd som back-up, funkar helt ok, har ett års snitt på cop kring 3 och ett snitt på under 4 starter/dygn. Men har givetvis lite större beredare, 1150l och även lite större pump.

Flytande kondensering kan funka helt ok om du har tillräklig strömning i returen. Invertern i de här pumparna är inte direkt några topexemplar vad gäller att reglera effekt, den regleras i praktiken i 2-3 steg så kan va svårt å få till långa gångtider med flytande kondensering.

Finns många parametrar som inverkar, ofta vet man inte innan man provat. Om du bygger om systemet så lägg in tillräkligt många stängningsventiler i linjerna så du senare kan ändra på konfigurationen utan att tömma allting.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2015, 22:46:21 »
Jo, helt sant o korrekt i sig men jag baserade den förslagna inkopplingen på att om tanken redan e varm, uppvärmd av andra energikällor så startar pumpen ifråga inte över huvudtaget, den känner då av att tanken redan e tillräkligt varm.

Tror att det i trådskaparens fall främst blir fråga om energikällor som kompletterar varandra, om tanken värms av solfångarna så startar pumpen inte, om solfångarna inte producerar så startar pumpen och om den inte räcker till så får du elda. Då behöver pumpen inte heller jobba. Kör själv med fast kondensering till tank med motstånd som back-up, funkar helt ok, har ett års snitt på cop kring 3 och ett snitt på under 4 starter/dygn. Men har givetvis lite större beredare, 1150l och även lite större pump.

Flytande kondensering kan funka helt ok om du har tillräklig strömning i returen. Invertern i de här pumparna är inte direkt några topexemplar vad gäller att reglera effekt, den regleras i praktiken i 2-3 steg så kan va svårt å få till långa gångtider med flytande kondensering.

Finns många parametrar som inverkar, ofta vet man inte innan man provat. Om du bygger om systemet så lägg in tillräkligt många stängningsventiler i linjerna så du senare kan ändra på konfigurationen utan att tömma allting.

Visst är det så att vp stannar när annan värmekälla värmer "varmare", då är det kanske inte behovet så stort heller iaf inte om det är solen. Dock så blir problemet att TS vill ha det automatiskt för att slippa elda under de flesta dagarna vintertid. Vp ger ju troligtvis inte mycke effekt vid tex -10 °C om ens något. Och vad händer då? Samma gäller när solen ska värma och vp håller tempen i tanken på 43 °C, då tappar du mycket effekt där med.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2015, 06:48:44 »
Krtek
Vet du möjligen vad för sensor man kan använda för att styra start/stopp och vilken dip-switch som skall ställas om på styrkorset?

Sune73
Här i Värmland är de flesta dagarna runt eller strax under nollan de sex kalla månaderna. Dagarna när temperaturen bottnar i jan/feb räknar jag med att stödelda en hel del eftersom VP då är ineffektivast. Annars eldar jag bara ett par gånger i veckan för husets skull (gammalt trähus), det är dessa många dagar jag vill slippa lita på elpatronen och hoppas VP skall minst halvera kostnaden.


Funkar det med 15mm rör för att ansluta till tanken?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2015, 09:22:19 »
Hej,
Mitt förslag - ut till VP från botten och inflödet till tanken någonstanns på mitten (undvik att komma för "nära" elpatron IE en bra bit under) - ev använda solslingan om den har tillräklig kapacitet. En elpatron någonstans i toppen. Byt shunten till en bivalent 4-vägsshunt så att den hämtar radiatorvatten först och främst under elpatronen. Om detta inte räcker så hämtar den från toppen av anläggningen "elspetsat" så att du har en anläggning som tillåter en längre vintersemester. Detta leder till:
1) 90% av uppvärmingen sköts av vp
2) Varmvattet är förvärmt av VP
3) Du får en anläggning som funkar även när du är bortrest.

Du kan läsa om min anläggning under "Sfinx-avdelningen" som funkar klockrent. Jag har även an laddomat, vedpanna och solvärme. Min anläggning har två acktankar, men principen är densamma.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2015, 09:40:28 »
Tack för svaret Maos66

LÃ¥ter ju mycket intressant om det gick att skippa separat varmvattenberedare.
Kan du förklara hur en bivalent fyrvägsshunt funkar för en lekman?


PS : Har fått hjälp av Jula angående extern sensor för att styra från tanktemperatur.
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2015, 17:03:23 »
Krtek
Vet du möjligen vad för sensor man kan använda för att styra start/stopp och vilken dip-switch som skall ställas om på styrkorset?

Funkar det med 15mm rör för att ansluta till tanken?
Har du en diprad som är märkt JP202 på innerstyret? 4 st dippar i den. Nr 2 ska ändras till off så vet pumpen stt den har extern tempgivare. Detta om innerstyret är likadant till layouten som på ES vilket det troligen är.

Tempgivaren är en vanlig 4,7 kohm NTC givare, den kostar inte mycket som komponent. Den fick du tydligen hjälp med redan av Jula.

15mm rör är nog för klent för ändamålet, skulle rekommendera att du kör med 22mm. Blir knappast lång rördragning eller hur?
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2015, 19:20:41 »
KRTEK
Fick ett dokument av Jula i morse som beskriver dip-inställningarna.
Beställde också deras färdiga sensor med 10m kabel för 100kr.

Tyvärr står tanken på övervåningen (förra ägaren instellerade den) och VP blir ju på marknivå så de 4m slang som ingår räcker inte för att placera innedel invid tanken vilket vore bäst.
Vilket är bästa, långa slangar mellan inne och utedel eller längre rör mellan innedel och tank?



Vad tror ni om behovet av separat VVB?
Kan man verkligen få bra skicktning när tanken bara är 300 liter och ha elpatronen på överst i tanken ställd på 55 grader och fylla på 43 gradigt i botten med VP?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera ved+acktank med LVVP, inkopplingsförslag?
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2015, 11:57:44 »
Tanken har ett undre elpatronsuttag oanvänt "DN50", kan man använda det för retur från VP?
Vad är DN50 och DN25 för gänga egentligen?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!