Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver jag?  (läst 7251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Vad behöver jag?
« skrivet: 19 februari 2010, 20:18:51 »
Jag har ett gammalt hus från tidigt 1900 tal på 300kvm ex källaren (förråd+tvättstuga ca 50kvm)

Vattenburet system med fjärrvärme (tidigare ägaren installerade detta)

Gör enligt fjärrvärmefakturan av med ca 45MVH varje år samt 8500 kwh hushållsel.

Hur stor panna / borrning kommer jag behöva? Vad kommer det kosta ca?
Är solenergi som extra tillskott ett alternativ?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2010, 00:11:13 »
Solenergi är inte intressant för att minska installerad effekt utan bara för att minska elräkningen lite. Om det sedan går att räkna hem extrakostnaden för solfångaren mm när man ändå har värmepump är idag tveksamt, elen måste bli dyrare först ;)

Storlek på värmepump? Med dina ingångsdata på 45000 kWh bör det var tämligen enkelt för leverantörer att lämna offerter. Jag kan gissa på 15kW pump och två borrhål på 150 meter. Det blir inte billigt men sparar minst 30000 kWh varje år om det är rätt gjort. (De offerter du får in kommer att visa på mycket större besparingar men ta det som lite glädjesiffror och säljsnack)

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vad behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2010, 05:18:50 »
Jag har ett gammalt hus från tidigt 1900 tal på 300kvm ex källaren (förråd+tvättstuga ca 50kvm)

Vattenburet system med fjärrvärme (tidigare ägaren installerade detta)

Gör enligt fjärrvärmefakturan av med ca 45MVH varje år samt 8500 kwh hushållsel.

Hur stor panna / borrning kommer jag behöva? Vad kommer det kosta ca?
Är solenergi som extra tillskott ett alternativ?

Vi hade ungefär samma utgångsläge som du i förbrukning och storlek på huset.
Förbrukar nu runt 12 MWh per år på husvärme + vv.
Har du som oss stora gamla element så blir det en mkt lyckad investering.
Vi har ett underdimensionerat system, 15 kW och 2 x 150 m låter bättre.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2010, 10:52:23 »
Vad kommer det kosta ca ? (Jo jag har stora gammal element)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2010, 11:06:17 »
Vart bor du så kan jag räkna lite

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2010, 13:48:19 »
Vetlanda

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2010, 16:39:50 »
En Thermia G2 16 med 2 st 220 meters hÃ¥l. DÃ¥ ska du klara dig till - 17 c.a. Du kan ocksÃ¥ ta en Robust 20 med samma hÃ¥l sÃ¥ ska du klara dig till -22.  Denna pump är dyrare men har en grym internet styrning och loggning som följer med pÃ¥ köpet. Dessutom sÃ¥ kan du styra nästa vad som helst genom den. Det skiljer c.a 10000 i list pris mellan dem. Men jag skulle inte tveka en sekund pÃ¥ att ta en robust. Den har oxÃ¥ hetgas som G2 men du mÃ¥ste ju köpa till en beredare för det finns ingen i robusten.

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver jag?
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2010, 19:54:00 »
En Thermia G2 16 med 2 st 220 meters hÃ¥l. DÃ¥ ska du klara dig till - 17 c.a. Du kan ocksÃ¥ ta en Robust 20 med samma hÃ¥l sÃ¥ ska du klara dig till -22.  Denna pump är dyrare men har en grym internet styrning och loggning som följer med pÃ¥ köpet. Dessutom sÃ¥ kan du styra nästa vad som helst genom den. Det skiljer c.a 10000 i list pris mellan dem. Men jag skulle inte tveka en sekund pÃ¥ att ta en robust. Den har oxÃ¥ hetgas som G2 men du mÃ¥ste ju köpa till en beredare för det finns ingen i robusten.

Vp Oraklet, först måste jag beröma dig för din kunnighet inom VP. Jag har en fråga och det är när du är i räknaretagen så kanske du kan tipsa mig om en bra installation (bergvärme).
Förutsättning: SmÃ¥ländska höglandet  utanför Malmbäck. Byggt 1975 efter dÃ¥tidens standard
halvdåligt isolerat , vanliga kopplade fönster.2 vuxna 2 barn , inget badkar.
1 1/2 plan m. källare totalt ca:280kvm. 110 kvm bottenplan , 110 kvm källare och 60 kvm övervåning. Källaren värms till ca:15-16 grader nu på vinter . Eldar idag med ved och vet väl ingen direkt åtgång ,jag kör veden på hög. Men jag skulle tro att den ligger på ca:30-35 kbm.
Jag har haft några installatörer här hemma och tittat, men jag tycker att dom har räknat lite lågt på pumpstorlek. En har rekomenderat en Optimum G2 8kw och 155 m borra. Jag vet inte , men jag tycker att det är lite dåligt. Vad tror du???

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag?
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2010, 21:08:43 »
Det kan lÃ¥ta lite litet. Jag kommer fram till att en 8kw G2 täcker upp 97.5% av ditt behov. Och skulle behöva tillsats frÃ¥n c.a -6.  Den vill ha 163m aktivt  Och fÃ¥r kb temp vid Ã¥rsmedel 1,1 plus och - 2,9 vid DUT som hos dig ( om ditt post nr är 57021) är -22. En 10;a med 184m skulle täcka upp 98,8 % och klara sig till - 11.  En 12;a  99,3% och -15. Nu är ditt hus nästan identiskt med min brorsas och han bor i ett köldhÃ¥l. Han klarar sig till - 15 med en 8:a av typen diplomat (den första diplomaten som kom ut). SÃ¥ det behöver inte vara helt fel även om det känns lite litet.  Hur har du tänkt att du ska fÃ¥ tillsats? El eller ved. Har du nÃ¥gon styrning pÃ¥ veden?? Det finns ju mÃ¥nga sätt att bygga pÃ¥.  Jag är lÃ¥ngt ifrÃ¥n sÃ¥ duktig som det verkar ;)  Ju mer man lär sig, ju mindre märker man att man kan.

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver jag?
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2010, 21:39:30 »
Vad bör detta kosta mig ca? Tack VP.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag?
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2010, 21:59:21 »
Om  du väljer robust eller G2 16 sÃ¥ blir det dyrt. Tack vare mkt hÃ¥l. Du kan ta en 12;a, billigare och sen spetsa med FJV

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver jag?
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2010, 22:00:29 »


Vp Oraklet, först måste jag beröma dig för din kunnighet inom VP. Jag har en fråga och det är när du är i räknaretagen så kanske du kan tipsa mig om en bra installation (bergvärme).
Förutsättning: SmÃ¥ländska höglandet  utanför Malmbäck. Byggt 1975 efter dÃ¥tidens standard
halvdåligt isolerat , vanliga kopplade fönster.2 vuxna 2 barn , inget badkar.
1 1/2 plan m. källare totalt ca:280kvm. 110 kvm bottenplan , 110 kvm källare och 60 kvm övervåning. Källaren värms till ca:15-16 grader nu på vinter . Eldar idag med ved och vet väl ingen direkt åtgång ,jag kör veden på hög. Men jag skulle tro att den ligger på ca:30-35 kbm.
Jag har haft några installatörer här hemma och tittat, men jag tycker att dom har räknat lite lågt på pumpstorlek. En har rekomenderat en Optimum G2 8kw och 155 m borra. Jag vet inte , men jag tycker att det är lite dåligt. Vad tror du???
[/quote]
  Har ett liknande hus till storlek (1/1/2 plan, med källare 264 kvm), byggt -77, skapligt isolerat, 3- glas, hela huset uppvärmt till ca.21 grader, även värme pÃ¥ i källaren sommartid, frikyla i sängkammaren, 8 Kw pump, 149m aktiv borra, lite söder om Växjö. Jag har klarat mig utan tillsats hitills under ca 1,5 Ã¥r jag har haft VP, även dÃ¥ det varit minus 16-17 grader i snitt nÃ¥gra dagar. Det är bra att borra nÃ¥gra tiotal meter xtra, kostar i förhÃ¥llande inte sÃ¥ mycket. Jag är grymt nöjd med VP:n. PÃ¥ detta eminenta forum finns mycket mat nyttigt att läsa frÃ¥n kunniga forummedlemmar, ta dig tid framför skärmen Ã¥ läs, ställer du frÃ¥gor, för frÃ¥gor blir det, fÃ¥r du snabba svar frÃ¥n kunniga personer.
 Novisen *vinkar*

Utloggad mattematte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver jag?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2010, 22:31:19 »
Det kan lÃ¥ta lite litet. Jag kommer fram till att en 8kw G2 täcker upp 97.5% av ditt behov. Och skulle behöva tillsats frÃ¥n c.a -6.  Den vill ha 163m aktivt  Och fÃ¥r kb temp vid Ã¥rsmedel 1,1 plus och - 2,9 vid DUT som hos dig ( om ditt post nr är 57021) är -22. En 10;a med 184m skulle täcka upp 98,8 % och klara sig till - 11.  En 12;a  99,3% och -15. Nu är ditt hus nästan identiskt med min brorsas och han bor i ett köldhÃ¥l. Han klarar sig till - 15 med en 8:a av typen diplomat (den första diplomaten som kom ut). SÃ¥ det behöver inte vara helt fel även om det känns lite litet.  Hur har du tänkt att du ska fÃ¥ tillsats? El eller ved. Har du nÃ¥gon styrning pÃ¥ veden?? Det finns ju mÃ¥nga sätt att bygga pÃ¥.  Jag är lÃ¥ngt ifrÃ¥n sÃ¥ duktig som det verkar ;)  Ju mer man lär sig, ju mindre märker man att man kan.


Jag har tänkt att behålla vedpannan (tryckande fläkt Euronom +1500 l tank) och kunna spetsa på med dom kallaste dagarna. Så tänker jag nu , men känner jag mig rätt så kommer jag väl att bli för bekväm för det. Ja mitt nummer är 57021. Jag har ingen styrning till veden idag, men om det blir installation så blir det väl någon styrning , jag vet inte vad det finns för alternativ. Ang vp så fick jag en rekomendation över telefon av en annan termia handlare att jag skulle ha en 12'a och 190 m borra. Men rent spontant så känns det som att en 10'a och ca 190m borra skulle räcka till mig. Hur mycket skillnad blir det på driftkostnaden på ett år jämfört med en 10'a och en 12'a . Har du ngn erfarenhet av Viessman-pumparna , det har visst kommit en ny nu ,Viessman Vitocal 333g som jag har sneglat lite på .

Utloggad martinw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Vad behöver jag?
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2010, 23:50:44 »
Om  du väljer robust eller G2 16 sÃ¥ blir det dyrt. Tack vare mkt hÃ¥l. Du kan ta en 12;a, billigare och sen spetsa med FJV

Ca?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag?
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2010, 23:53:59 »
Jag kan inget om viessman, men dem är säkert bra. AngÃ¥ende driftskostnad, sÃ¥ beror det ju pÃ¥ hur kallt.  10;an gÃ¥r ju billigare men behöver ju mer tillsats.  Men det känns som att en 10;a blir bra för dig. Man brukar inte dimensioner sÃ¥ högt som en 12:a. 10 blir nog bra oavsett märke.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!