Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorhaveri :(. Är det värt att rusta?? eller byte?? Fighter 1110 8,5kw  (läst 38952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej.
Dan före doppardagen larmade den LP på morgonen. Servicetekniker mätte upp att kompressorn var bränd.
Fighter 1110 -8,5kw. Vart installerad på ett ställe innan mitt hus så vet ej exakt hur gammal den är men enligt folksam så slutade den tillverkas -03.

Nu är frågan vad man gör??

Byte av hela kylmodulen: 20-25000 kr tot av firman som jag hade ut.

Är det värt att rusta den eller har maskinerna utveklats så mycket att det lönar sig att sätta in en ny??
Om jag rustar, vad går sönder här näst?? cirk pumpar, kretskort eller får man med alla "slitdelarna" i kylmodulen??

Finns det någon pump som passar rakt av?? borde i så fall gå att byta den själv??

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Jag skulle köpt en ny kolla pÃ¥ nätet tex bynor installation fixar du själv o du är lite händig och fÃ¥r hjälp pÃ¥ forumet hos tillverkarna finns instruktioner att ladda ner sÃ¥ du kan läsa pÃ¥ före installation  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Varför gick den sönder?  Kanske kolla det innan en likadan stoppas dit ::)

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok, jag funderar också på det. Kolla på Bynor och den ända som liknar min till utseende är Fighter 1150 för nästan 70000:-. Dom andra ser mycket högre ut. Tänker att det vore smidigt om all rördragning kunde passa rakt av om man skall göra det själv.

Då blir det att skilja rätt mycket i pengar från att renovera. Men visst man får en helt ny pump.
Tvivlar iofs på att vi skulle sänka el förbrukningen mycket då vi ligger på ca 11-12000 kw/h om året på 126 m3 1 1/2 plans med källare. Vilket det inte borde finnas mycket att ta på.


Vp Oraklet: Vet ej varför?? Han mätte bara och sa bara att den var bränd. Hur kollar man det??

Kollade nu. starter:46275st
« Senast ändrad: 25 december 2011, 17:19:42 av PansarHarry »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
lågtryckspressostat har inget samband med kompressorhaveri...
men visst kan kompressorn vara bränd.
en modern scrollkompressor är effektivare än din kolv....har själv samma modul med en modern scroll och en bättre sektionerad förångare...
troligen behöver även växlarna syra-tvättas på sekundärsidan för att uppnå ursprunglig effekt.
+ nytt torkfilter mm
denna operation är ett option om du kan fÃ¥ jobbet gratis  ;)
Annars ska du kolla efter en ny pump.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Läge att köpa ny, tror jag.
Tänk på att din 8,5:a idag motsvaras av en 10 kW värmepump i uteffekt.
Tyvärr har Nibe inte kvar den låga modellen på värmepump utan inbyggd VVB (förutom 1150 som ju är rätt dyr).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det är inte speciellt mycket jobb med att dra om rören så köp en modell du vill ha och fixa rören efter vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Tack för snabba svar.

ace: Växlarna & torkfilter? Inte så hemma på det men blir inte detta nytt när man byter hela den lådan med förångare kompressor m.m. Känns som det bara blir cirkpumpar, elpatron och elektronik kvar.
Får inte jobbet gratis utan fick ett snabbt ca pris av killen som kom ut på ca 20000:- max 25000:- inkl jobb & material.

Carl N: Ja, kan vara så. Synd att dom är högre nu och att den 1150 är så dyr. Blir betydligt mer krångel att få dit en sån hög variant. Ovanför min nu sitter expansionskärlet till brine och den 3vägs förgreningen till vvb.


Utloggad vp-center

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: södermanland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • intresserad
Hej.  1250 är med frekvensstyrd kompressor, dÃ¥ behöver borrhÃ¥let klara uteffekten som kompressorn ger.
Köper du en ny maskin så måste du räkna på att borrhålet räcker till, de är ju effektivare idag med mer effekt från borrhål och mindre från elnätet.
Villa 140 m2 + hel källare. Nibe 1135-10kW. volymtank 100 l. Beredare VPA 300/200.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tyvär är Bosch vp lika höga annars ligger dom bra till i pris. Har du en stor beredare eftersom du har en separat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Har en Nibe VPA 200/70 står bredvid pumpen. Anläggningen installerades för 3 år sedan av den som jag köpte huset av. Han var polare och släkt med en som har borrningsfirma och installerar pumpar.
Arbetet med borrning & installation gjordes på deras "fritid" och bergvärmepumpen hade vart installerad hos någon annan före som sedan behövde ha en större och denna byttes ut och vart över. Vart väl billigare för han att köpa en lös vvb när dom ändå hade en beg pump ståendes.

Har därför inga papper/kvitton/dokumentation eller nått på varken pump eller borrhål.

Tror dock att borrhålen är väl tilltagna eftersom han borrade dom med tanke på att han skulle använda dom själv några år innan installationen an pump vart gjord.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har du dubbla borrhål.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ja har två st typ 10m i mellan. Kommer inte riktigt ihåg varför men det hade blivit något med det första så fick dom borra ett bredvid. Båda hålen skall vara sammankopplade och används ihop.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har du koll på hur kallt det brukar vara på kbin när pumpen har gått ett tag. Har den gamla pumpen räckt till bra eller är en storlek större aktuellt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Har bara uppskrivet från dec -08 då hade jag 6 in och 2 ut efter att pumpen gått en stund.
Annars kommer jag inte ihåg vad det brukar vara.

Jag tror att pumpen är i största laget har hela tiden försökt att få ner antalet starter på den.
Kanske därför den rasat i förtid?
Den har aldrig gått på el tillsats förutom var dag då den kört upp vattnet xtra högt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!