Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Taxeringsvärde  (läst 3509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Taxeringsvärde
« skrivet: 09 oktober 2005, 17:17:39 »
Hej!
Vi har nyligen köpt en fastighet med bergvärme installerad för cirka tio år sedan. Nu har vi fått ett taxeringsförslag från skattemyndigheten och det visar sig att föregående ägare inte meddelat att de installerat bergvärmesystemet.
Är det att rekommendera att fortsätta "glömma"? Vad riskerar man? Hur mycket ökar taxeringsvärdet jämfört med den panna som fanns tidigare i fastigheten?

/Olle
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Taxeringsvärde
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2005, 17:34:34 »
Bergvärme ger en extra standardpoäng jämfört med konventionellt system. I mitt fall betyder det ca 20.000 kr i ökat taxeringsvärde. Vad det betyder för dig kan du se på www.rsv.se genom att göra en "provtaxerig".
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärde
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2005, 13:37:23 »
Tack, nu har jag kontrollräknat. Tax-värdet skulle öka med 10000 för oss här på landsbygden i mörkaste Småland. Inte så mycket att bråka om.
Bastun som ingen använder och som inte är i brukbart skick ökar värdet mera! Man kanske skulle riva ut den och göra förråd av den, det är ju full av skräp i alla fall. Dessutom skulle man kunna slå ner väggen mellan tvättstugan och badrummet och göra stort badrum med tvättmaskin...
Man skall akta sig för att byta köksskåp, fasad, elsystem, tak och liknande...
Det är många ganska absurda saker med denna värdering, tur att man inte bor i storstad...

Jag ber om ursäkt att jag svamlar om saker som inte har med VP att göra, jag skall sluta med det.

/Olle
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Taxeringsvärde
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2005, 13:48:35 »
Var försiktig. Om tio år har de räknat upp det till 100 000 kronor.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Taxeringsvärde
« Svar #4 skrivet: 03 november 2005, 14:39:22 »
ingen ide att ta upp nånting som förbättrar i huset..man får bara surt igen det..
vi betalar alldelles för mycket skatt redan..

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärde
« Svar #5 skrivet: 03 november 2005, 15:51:02 »
En variant är att "hitta" något som väsentligt sätter ner värdet på anläggningen. Så behöver du inte ta upp den i deklarationen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Taxeringsvärde
« Svar #6 skrivet: 03 november 2005, 16:36:48 »
En variant är att "hitta" något som väsentligt sätter ner värdet på anläggningen. Så behöver du inte ta upp den i deklarationen.

Tyvärr är det väl så att "bevisbördan" är tung. Har man en gång kryssat för en poäng så är det svårt (omöjligt) att få bort den vid senare taxering.

Hittar du något annat som kanske sänker taxeringsvärdet måste du lägga fram bevis för det, tex en radon eller bullerutredning. Och då får man ändå förlita sig på Skatteverkets välvilja.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Taxeringsvärde
« Svar #7 skrivet: 03 november 2005, 17:01:43 »
Du skall naturligtvis inte ta upp den i deklarationen alls.!!
Utan göra klart för dig själv att det finns något rejält värdenedsättande.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Taxeringsvärde
« Svar #8 skrivet: 03 november 2005, 17:29:13 »
Goda råd, men en anning sent för detta tillfälle.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!