Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! val av system vid nybygge  (läst 2818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kallekula

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hjälp!! val av system vid nybygge
« skrivet: 26 mars 2008, 08:36:08 »
Vi håller nu på och ritar som bäst på vårat nya hus (myresjöhus kärngården) och har kommit fram till att frånluftsvärme pumpen nibe 360p som följer med känns väldigt liten. och vi skulle vilja göra något åt detta och behöver nu råd/tips. De alternativ vi funderat över är...

1. Jordvärme har en yta som är 10*40 som vi inte får bygga på och kommer där att gräva ner alla stubbar och dylikt från tomten. kostnad att uppgradera till jordvärme är enligt vår säljare 50´ vilket jag tycker låter lite mycket kan vi verkligen räkna hem en sån investering på en överskådlig framtid?

2. Byta ut flvpumpen till en comfortzone pump men detta känns inte riktigt som ett alternativ då vi hört att det är väldigt låga avdrag för att plocka bort 360an.

3. Att helt enkelt ha kvar flvp som är med och komplettera med tex en kakelugn för att kunna elda på vintern.

Kan tillägga att vi skall bygga i Dalarna/Falun. Det vore kanon med tips och råd blir tokig på detta känns som man hittar nya lösningar varje dag... fiR: huvuddunk
« Senast ändrad: 26 mars 2008, 10:35:51 av kallekula »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2008, 12:08:54 »
Och hur mycket kostar en kakelugn?

Vad är det för en pump du får i alternativ 1?
Är det en riktig värmepump typ 1225-6 och 400 meter jordvärme så är 50 kkr + en 360P billigt. Det höjer även värdet på huset en hel del. Jag skulle ta detta alternativ.

Du kan ju även kolla hur mycket du får betala extra för att få en CZ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kallekula

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2008, 12:25:37 »
Kakel ugns alternativet skulle då vara att han någon kontakt som fixar på kvällarn osv så det skulle inte bli så dyrt ändå....på sikt installerar vi nog en sånn i vilket fall för det är "mysigt".

Jag vet tyvärr inte vilken pump säljaren menade han ville mest vifta bort min fråga lät det som. Men jag förstod det som att man uppgraderar å inte sparar 360p men det kanske man måste för ventilationen hmm....

någon som vet ungefär hur mycket effekt man får ur en jordvärmeslinga per 100m?

av drag för 360p är 25´tror jag och CE50 kostar från 1april 66.700 så skillnaden är 41700, men här finns ett annat problem oxå det finns tyvärr ingen återförsäljare av CZ i Dalarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2008, 20:30:32 »
Byter du till jordvärme så måste ventilationen lösas på annat sätt, 40x10 meter räcker till kanske 300 m slinga, finns någon mer markplätt på tomten att gräva på?
Annars kan man skaffa en FLM=frånluftsmodul som både löser ventilationen och kompletterar för en snålt tilltagen kollektor till en jordvärmepump.

Skulle du hitta plats att gräva ner 400 meter slang på så skippa FLM och skaffa vanlig frånluftsventilation.

Man kan ta upp ca 1 kW ut 100 meter jordvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2008, 06:36:58 »
360p är väl förberedd för dockning med NIBE:s L/V pumpar !
tex en 2020-8 dockad mot 360:n borde klara det mesta, även i falun. kostar dock 40k !
nibe har dockningslösning !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kallekula

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2008, 08:23:15 »
Carln vi har en yta på som är 6*30m framför huset där borde man kunna klämma ner mer slang om det är så. Kopplar man ihop frånlufts systemet och jorvärme stystem om man har "vanlig frånluftsventilation"? vill ju inte ha för mycke prylar i tvättstugan heller.

ace så du menar att jag skall kompletera upp med en L/V pump och spara 360an? verkar konstigt har inte läst någon annanstans om någon om installaret en sådan lösning? någon som har något liknande och vill dela med sig lite information?

Utloggad NiklasG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2008, 08:50:15 »
Verkar som att vi har liknande problem... Ska bygga hus och har en husleverantör som skickar med en dåligt dimensionerad värmepump.... Du (ni) får en Nibe 360, medan jag (vi) får en ivt 490.... Dessa pumpar funkar säkert bra i södra delen av sverige, men här uppe i Dalarna så känns de ganska klena...

Jag är lite inne på att docka en luft/vatten vp till min flvp, har skrivit ett inlägg om det i Luft/vatten forumet men lösningen verkar inte vara bra för golvvärme??

Hur stort hus kommer ni att bygga? Vårat hus kommer vara för litet och för välisolerat för att motivera en större investering som bergvärme medan jordvärme inte är aktuellt då marken består av sand....

/Niklas
« Senast ändrad: 27 mars 2008, 08:52:29 av NiklasG »
Enplans villa på 146 kvm i Dalarna, byggt 2008 med IVT 490 och golvvärme. Samt en Bodum Kakelugn på ca 2 ton
2 vuxna + 1 liten tjej.
----------
Isolering:
Vägg: 230mm glasfiber. Golv: 300mm cellplast. Tak: 500mm glasfiber. fönster: U-värde 0,9.

Utloggad kallekula

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2008, 09:01:28 »
Verkar som att vi har liknande problem... Ska bygga hus och har en husleverantör som skickar med en dåligt dimensionerad värmepump.... Du (ni) får en Nibe 360, medan jag (vi) får en ivt 490.... Dessa pumpar funkar säkert bra i södra delen av sverige, men här uppe i Dalarna så känns de ganska klena...

Jag är lite inne på att docka en luft/vatten vp till min flvp, har skrivit ett inlägg om det i Luft/vatten forumet men lösningen verkar inte vara bra för golvvärme??

Hur stort hus kommer ni att bygga? Vårat hus kommer vara för litet och för välisolerat för att motivera en större investering som bergvärme medan jordvärme inte är aktuellt då marken består av sand....

/Niklas

Vi kommer bygga skall bygga ett myresjöhus 1 1/2 plan med ca 100m2 per plan. Jag skall läsa ditt inlägg om luft/vatten, vart bygger ni?

Har kommit fram en till lösning nu att fundera pÃ¥ och det är att uppgradera till 410p för att fÃ¥ ett FT system vilket oxÃ¥ känns ganska smart blir  huvuddunk av detta! för 410p kan man ju oxÃ¥ docka mot en l/V pump vad jag förstÃ¥r. och enligt nibe.se sÃ¥ skulle denna investering pÃ¥ ca 50´betala tillbaka sig pÃ¥ ca 10 Ã¥r. Men initialt skulle vi nog inte installera en L/V pump tror jag.

Utloggad NiklasG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2008, 09:08:53 »
Vi kommer att Bygga i Gustafs. Ett 1 planshus från Bollebygdshus på 146 kvm.....

Vi har funderat på kakelugn vi också, eller framförallt frugan....
Enplans villa på 146 kvm i Dalarna, byggt 2008 med IVT 490 och golvvärme. Samt en Bodum Kakelugn på ca 2 ton
2 vuxna + 1 liten tjej.
----------
Isolering:
Vägg: 230mm glasfiber. Golv: 300mm cellplast. Tak: 500mm glasfiber. fönster: U-värde 0,9.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2008, 09:51:37 »
Carln vi har en yta på som är 6*30m framför huset där borde man kunna klämma ner mer slang om det är så. Kopplar man ihop frånlufts systemet och jorvärme stystem om man har "vanlig frånluftsventilation"? vill ju inte ha för mycke prylar i tvättstugan heller.

ace så du menar att jag skall kompletera upp med en L/V pump och spara 360an? verkar konstigt har inte läst någon annanstans om någon om installaret en sådan lösning? någon som har något liknande och vill dela med sig lite information?

Vanlig frånluft återvinner ingen energi i frånluften utan lufte blåses bara rakt ut, en del tycker det kan vara slöseri men en FLM till en VP ger inte tillbaka så mycket effekt till VP:n att det lönar sig om kollektorn är ordentligt dimensionerad.

Här är ett exempel på hur du kan docka en L/V VP mot en 360/410.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10222-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp!! val av system vid nybygge
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2008, 10:23:25 »
Carln vi har en yta på som är 6*30m framför huset där borde man kunna klämma ner mer slang om det är så. Kopplar man ihop frånlufts systemet och jorvärme stystem om man har "vanlig frånluftsventilation"? vill ju inte ha för mycke prylar i tvättstugan heller.

ace så du menar att jag skall kompletera upp med en L/V pump och spara 360an? verkar konstigt har inte läst någon annanstans om någon om installaret en sådan lösning? någon som har något liknande och vill dela med sig lite information?

Vanlig frånluft återvinner ingen energi i frånluften utan lufte blåses bara rakt ut, en del tycker det kan vara slöseri men en FLM till en VP ger inte tillbaka så mycket effekt till VP:n att det lönar sig om kollektorn är ordentligt dimensionerad.

Här är ett exempel på hur du kan docka en L/V VP mot en 360/410.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10222-3.pdf

tack Carl N ,    hittade inte docknings-ritningen !
det var mycket vanligt ett tag med dockning L/V mot underdimensionerade flvp . och det funkar mycket bra !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!