Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoZon  (läst 1997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kongolasse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
EcoZon
« skrivet: 28 januari 2006, 10:19:29 »
Hej på er alla!

Var inne och läste på EcoZons hemsida www.ecozon.se .

Där kan man läsa att det är ett krets korts löst teknik, (Skulle det vara bättre eller?)  knUp

Är det någon som vet något bra/dåligt eller har andra synpunkter på dessa pumpar? --/

/Lars  ;)
Nibe Fighter 2010-8 och VVM 240

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: EcoZon
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2006, 10:30:38 »
COP på deras 10:a är 3.27, om det är inkl eller exkl cirkpumpar framgår inte, men skulle det vara utan cirkpumpar så är COP inte i nivå med de stora tillverkarnas värmepumpar.

Kretskortslös teknik kan visserligen ha fördelar, men det gör styrningen spartansk och gör förmodligen att årsmedel-COP inte blir lika hög som på en värmepump med reglerdator.

Är värmepumpen klart billigare än motsvarande med reglerdator kan det dock vara ett fullgott alternativ.

Jag tror att SaveItNaturvärme (Bonus) kör kretskortslöst med, deras värmepumpar har dock inte bra COP, om det beror på styrningen eller konstruktionen i övrigt kan jag dock inte säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!