Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC air +CTC eco logic + tank +elpatron, elpatronsdrift stänger vp  (läst 3966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad callaway74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!

Nu har vi ca 0 grader utomhus där hemma. MinCTC Eco air 111 klarar inte längre framledningens börvärde(ca 51 grader). Följden av detta blir helt riktigt att elpatronen slår på. När elpatronen slår på är det > 45 grader i hela acktanken. När min VP går blir det av någon anledning ingen värmeskiktning i tanken. När sedan Elpatronen går igång värmer den ganska snabbt upp tanken till > 48 grader vilket gör att returvärdet överstiger 48 grader och värmepumpen stannar. Vad skall jag göra åt detta? Min installatör säger att det är helt normalt och att jag bara skall vänta tills returvärdet sjunker och värmepumpen startar igen. Jag har väntat flera timmar och ingenting händer. Och om den nu skulle slå om till VP drift igen så är väl bara resultatet att värmepumpen kör någon timma och sedan tar elpatronen över igen. På det sättet blir det ju mest eldrift!!

Tacksam för råd

Villa söder om Göteborg
byggår 1931
Uppvärmd yta 200m2
CTC eco air 111
CTC eco logic
acctank + elpatron



Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Hej!

Nu har vi ca 0 grader utomhus där hemma. MinCTC Eco air 111 klarar inte längre framledningens börvärde(ca 51 grader). Följden av detta blir helt riktigt att elpatronen slår på. När elpatronen slår på är det > 45 grader i hela acktanken. När min VP går blir det av någon anledning ingen värmeskiktning i tanken. När sedan Elpatronen går igång värmer den ganska snabbt upp tanken till > 48 grader vilket gör att returvärdet överstiger 48 grader och värmepumpen stannar. Vad skall jag göra åt detta? Min installatör säger att det är helt normalt och att jag bara skall vänta tills returvärdet sjunker och värmepumpen startar igen. Jag har väntat flera timmar och ingenting händer. Och om den nu skulle slå om till VP drift igen så är väl bara resultatet att värmepumpen kör någon timma och sedan tar elpatronen över igen. På det sättet blir det ju mest eldrift!!

Tacksam för råd

Villa söder om Göteborg
byggår 1931
Uppvärmd yta 200m2
CTC eco air 111
CTC eco logic
acctank + elpatron




Första problemet är att framledningstemperaturen är hög. Om möjligt, isolera, eller hitta de rum som kräver så hög framledning, samt byt radiatorerna i de rummen till dubbelt så stora. Med lägre framledning har du nytta av värmepumpen under en större del av året.

Skiktningen i ackumulatortanken kommer andra att svara på.

Tredje problemet verkar vara kopplingen du har, som ger värmepumpen en inkommande temperatur som är för hög. Om framledningen verkligen behöver vara så varm som den är så borde returen från elementen vara så kall att värmepumpen gör nytta i att värma returvattnet.

--- Mats ---

Utloggad callaway74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej mats!

Tack för svaret Mats

problem 1, har isolerat så mycket det går. Vet att huset klarar sig på framledning upp till 55grader vilket enligt installatören var nog för att man inte skulle behöva skifta element. Menar du att man redan vid 51 graders behov av framledning behöver skifta element?

problem 3.

Returen från elementen är kallare. Problemet är bara att även om detta leds in i botten på tanken så blandas det upp med det varmare vattnet i tanken(jag antar att detta beror på ej fungerande skiktning). Alltså hamnar returen > 48grader vilket stänger VP.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kör du flytande kond eller kör du fast kond?  skiktning i tanken skall inte spela roll om du kör flytande för ecologik shuntar väl ut värmen vid elp drift vp värmer pÃ¥ returen frÃ¥n element. nÃ¥n stans borde du ha kortslutning sÃ¥ att tempen inte sjunker nÃ¥nting alls alternativt för smÃ¥ raddar. en ir termometer är bra för att kolla detta pÃ¥ elementen. om du sänker hastigheten pÃ¥ cirkpumpen allt stryper de elementen som har hög returtemp sÃ¥ du fÃ¥r mer avkylning pÃ¥ elementen. Passa dig bara sÃ¥ du inte sänker flödet för mycket dÃ¥ kommer vp att stanna (högtryckspressostaten kommer att lösa)
vad har du för delta från vp (temskillnad ut och in)

nu hade du skrivit ett nytt inlägg mellan jag skrev     

jag antar att du har fastkondensering har du det?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad callaway74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej Frojo!

Nu får du ursäkta min inkompetens, men hur vet jag om jag har flytande eller fast kondensering?

Om delta är samma som systemdiff så står den på 5 grader.

Fabriksinställning var 9 grader.

Tidigare hade jag ett problem med att värmepumpen startade för sällan. Jag har skiktning i tanken utan vp men ingen skiktning när den går igång. Alltså: vp går värmer hela tanken, vp stannar, tanken skiftar sig, temperaturen i nedre delen på tanken sjunker. När sedan värmepumpen drar igång blandas allt vatten = samma temperatur i hela tanken = 27 grader, inte kul att duscha i. Tänkte då att om jag kan få värmepumpen att starta oftare kommer ju inte medeltemperaturen i tanken att sjunka så mycket = inte så låg temperatur vid start av värmepump. Jag sänkte då systemdiff till 5 grader och det verkade lösa problemet.

Detta kanske var helt fel lösning? Tyvärr har jag inte fått någon annan instruktion av min installatör än: nu är den inställd, här har du manualen. Så jag får pröva mig fram så gott jag kan.. :-\

Anna


Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Hej mats!

Tack för svaret Mats

problem 1, har isolerat så mycket det går. Vet att huset klarar sig på framledning upp till 55grader vilket enligt installatören var nog för att man inte skulle behöva skifta element. Menar du att man redan vid 51 graders behov av framledning behöver skifta element?

problem 3.

Returen från elementen är kallare. Problemet är bara att även om detta leds in i botten på tanken så blandas det upp med det varmare vattnet i tanken(jag antar att detta beror på ej fungerande skiktning). Alltså hamnar returen > 48grader vilket stänger VP.

Problem 3 efter ditt svar blir en frÃ¥ga om skiktningen,  sÃ¥ det lämnar jag därhän tills nÃ¥gon som är duktig pÃ¥ det svarar.

Problem 1: Värmpeumpar kan normalt klara 50-55 grader, en del till och med 65 grader. Men ju högre temperatur du tvingar upp dem i, dess sämre nytta får du av dem (COP-faktorn blir sämre vid högre framledningstemperatur). Dessutom riskerar du att värmepumpen "inte räcker till" på grund av framledningstemperaturen istället för på grund av effekten (den kanske kan leverera den effekt ditt hus behöver för att slippa eltillskott men inte med den temperatur som behövs).

Säljare är inte glada åt att föreslå byte av element, det kostar en massa extra om man inte gör det själv och skall byta många element. Och det kan vara rätt att låta bli. Problemet uppstår normalt i äldre hus (byggda för olja) och dessa har oftast inte så noggranna kalkyler bakom sig. Oftast är det så att det bara är ett fåtal element som behöver bytas för att kunna sänka temperaturen. Då kan det snabbt vara värt pengarna om man gör det själv. Vilket det är för dig får du ju se efter att skiktningen börjat fungera, men försök ta reda på om det är effekten eller framlendingen som först slår ut din värmepump, just nu är det troligen framledningen.

Har bytt ett antal element där hemma själv (först 3, sedan 2 till), och utan mer isolering har det inneburit att temperaturen som behövs för framledningen vid minus 1 grad gått från runt 50 till runt 40.

--- Mats ---

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Kan problemen ha att göra med hur allt är ihopkopplat ?

/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
läs bruksanvisningen till ecologicken där har du skisser på olika inkopplingsalternativ och förklara vilken typ av installation du har
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad callaway74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har installationstyp 6, i alla fall är ecologicen inställd på detta.

'6. Shuntat system med tank och undershunt.
För inkoppling av värmepump till en tank, shunt, undershuntsystem och spetsvärmekälla
som inte har egen värmereglering. Systemet drivs med automatik och flytande
kondensering. Styrningen startar spetsvärmen endast vid behov.
Värmepump och panna arbetar tillsammans och varmvatten produceras separat.'

Eller som det står under installatörsanvisningar

'System 6: Shuntat system med tank och undershunt.
Detta system väljs om värmepumpen ska anslutas till en tank för att göra värmepumpsdriften
mindre känslig för flödesproblem i radiatorkretsen och där radiatorvattnet ska
shuntas ut till två radiatorsystem. CTC EcoMiniEl eller en elpatron i tanken används
som spetsvärme som startas och stoppas efter behov. Varmvatten produceras separat.'

Dock har jag inte två radiatorsystem? Kan det vara anslutningen av min gamla vedpanna som räknas som ett radiatorsystem?

Anna
« Senast ändrad: 04 januari 2008, 16:42:29 av callaway74 »

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Spontant så reagerade jag på att returen från raddarna inte gick till EcoAir, utan är återkopplad till tanken istället... Kanske har det någon betydelse för krånglet i ditt system Sc:,h

Tänket för mig är att pumpen skall jobba med att värma upp det kallare returvattnet.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!