Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ute eller innegivare...  (läst 1349 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Ute eller innegivare...
« skrivet: 16 mars 2010, 16:14:28 »
Hej.

Jag undrar vad som är klokast att göra vid nyinstallation av bergvärmesystem, låta pumpen regleras mot inne eller ute givare?

Alltså vad skall jag montera och varför?

Som vanligt är jag tacksam för bra svar här på forumet!

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ute eller innegivare...
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2010, 16:22:06 »

Hej.

Jag undrar vad som är klokast att göra vid nyinstallation av bergvärmesystem, låta pumpen regleras mot inne eller ute givare?

Alltså vad skall jag montera och varför?

Som vanligt är jag tacksam för bra svar här på forumet!

/Johan


Du ska montera både utegivare och innegivare.

Utegivaren ger mer värme direkt när utetempen sjunker. Innegivaren bromsar upp vid solinstrålning, eller gasar på vid stark vind.


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ute eller innegivare...
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2010, 17:01:31 »
Jag undrar vad som är klokast att göra vid nyinstallation av bergvärmesystem, låta pumpen regleras mot inne eller ute givare?
Alltså vad skall jag montera och varför?
/Johan

Normalt är det utegivaren som styr framledningstemperaturen efter en kurva, som man själv kan ställa in lutningen på, så att den anpassas efter husets värmebehov. Sedan ser systemet till att framledningstemperaturen ligger enligt värmekurvan, där kurvans lutning avgör hur mycket framledningstemperaturen ska ändras för varje grads ändring av utetemperaturen.

När man hittat rätt värmekurva och fått en önskad innetemperatur att hålla sig stabil på önskad nivå, kopplar man in innegivaren och ställer den på den förväntade rumstemperaturen. Innegivaren reagerar nu på om rumstemperaturen avviker från det inställda värdet och "knäcker" värmekurvan uppåt eller nedåt, så att rumstemperaturen hålls på den inställda nivån.

Vid normala förhållande är det utegivaren som styr framledningstemperaturen och innegivaren ska bara hjälpa till vid solinstrålning eller riktigt busväder och kompensera för sådant, som kan påverka rumstemperaturen bortsett från utetemperaturen.

Utegivaren är väl normalt nödvändig för att systemet ska fungera, medan innegivaren går att undvara, men det är en fördel att installera även en innegivare. Det går i de flesta fall att välja bort innegivaren från menyn om man inte önskar att den ska påverka systemet.

Min anläggning och många andra fungerar inte utan utegivare, så därför tycker jag att du ska i första hand montera en utegivare och dessutom komplettera med en innegivare. Det brukar väl för det mesta ingå båda givarna, när man beställer en komplett värmepumpsanläggning.

//Ronnie
« Senast ändrad: 16 mars 2010, 17:09:12 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Ute eller innegivare...
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2010, 17:19:12 »
Tack för mycket bra svar Ronnie!

Jag skall ha både och!

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!