Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken ska jag välja?  (läst 3027 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vilken ska jag välja?
« skrivet: 26 september 2012, 15:50:42 »
Jag har fått offert på ny värmepump inkl. installation från ett företag. Jag kan välja mellan antingen CTC EcoHeat 306 eller NIBE F1245-6 till samma pris. (Dock ingår inte extra varmvatten tillsats till CTC:n men den kostade inte mycket extra).

Vilken ska jag välja? (Gärna motiverat med för och nackdelar)

Som ni sett på mina tidigare funderingar så har jag ett bubblebadkar som har en volym på ca 370 liter och det skulle ju va skönt att kunna fylla det utan att behöva vänta på att den ska ha gjort mer varmvatten. Enligt säljaren ska det dock funka med båda om man spetsar på med el och det kan jag leva med.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2012, 17:42:45 »
Jag skulle valt en 1245 mest pga att den har en separat beredare som laddas från vp utan att blandas med radvattnet samt att den har helt flytande kondensering men om jag hade att radiatorsystem som kanske inte pallar flödet eller vill ha termostater på alla radiatorer hade jag valt Ctc eller kompletterat Niben med en arbetstank. Fast jag tror att Ctc 6 kw är den bästa av den nya serien mest pga lite effekt i förhållande till vatten volymen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2012, 20:26:16 »
Nu vet jag ju inte vilken som är bäst... Men jag har själv en gammal CTC 8,5 (V2) utan separat VVB, och den klarar av att värma vattnet till vårat bubbelbad med dush före och efter utan problem :) Jag får gå ner i källaren en stund innan och "Slå på" elpatronen och så brukar jag öka temeraturen i "Elpannan" några grader :) Sen går man bara ner efter och stänger av elpatronen och säkner temperaturen igen :)

Nu för tiden finns ju en knapp för Extra VV som man kan sätta i badrummet t.ex :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2012, 21:05:43 »
Ett 370 liters kar fyller man nog inte mer än 250 liter i det ska en 1245a fixa utan elpatron och under tiden man badar har den gjort nytt vv så du kan duscha efter tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2012, 21:08:32 »
370l  20 mindre än min VVB alltsÃ¥ tummenupp 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 26 september 2012, 21:13:21 »
Leksaker ;) brukar fylla badtunnan med 2000liter 37 gradigt vatten fast jag fuskar och tänder vedpannan med vp blir det bara en skvätt på botten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 26 september 2012, 21:25:25 »
CTC:en har ju scrollkompressor, ännu tystare kompressor, man slipper legionella körningar. Pruta med extra varmvatten knappen så slipper du gå ner i pannrummet. tummenupp

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: 26 september 2012, 21:28:32 »
OK sÃ¥ CTC fixar 70 grader med kompressorn  :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: 26 september 2012, 22:02:02 »
OK sÃ¥ CTC fixar 70 grader med kompressorn  :)

När behöver legionella 70°?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: 26 september 2012, 22:03:51 »
Klarar den verkligen 70 grader med kompresorn  tummenupp Har för mig att jag läst 65 grader Sc:,h men 70 grader behövs nog om man ska fÃ¥ bra med vv med slinga och liten vatten volym och lite fränt är det ju med pekskärm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Henrik Olsson

  • Gäst
Henrik Olsson
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2012, 13:03:49 »
Det blev en Nibe 1245-6. Den verkade vettigast av de två alternativen. Installation om en par veckor så det blir spännande.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2012, 13:58:50 »
Gratulerar tror du valde rätt tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Henrik Olsson

  • Gäst
Henrik Olsson
SV: Vilken ska jag välja?
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2012, 10:06:45 »
Ja jag hoppas det. Även om jag fick ett bra pris så är det ändå mycket pengar som ska ut men det kostar att leva...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!