Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pris uppskattning av endast VP installation?  (läst 2976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad holo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
pris uppskattning av endast VP installation?
« skrivet: 15 november 2006, 12:04:11 »
Hej,

Jag ska installera en nibe 1230. Och undara vad som kan vara ett rimligt CA pris av en firma att göra endast VVS jobbet. EL-kille har jag redan fixat.

det jag vet att jag ska ha är tillbehöret ESV20 som kostar ca 4000 kr.men vad till kommer sedan som inte följde med pannan? Jag har golvvärme i källaren och radiatorer uppe.

den nya pannan ska installerars 2m ifrÃ¥n befintlig panna som kastas ut. sÃ¥ alltsa behövs det skarvas pÃ¥  2m rör. vad kostar rör per meter? nya pannan installerars där kollektor slangen och vatten kommer in.

vad ska man räkna med att en röris kostar per timme i sthlm? 500kr timmen?

Vad är det mer för kostnader som tillkommer?

känner mig helt vilse i VVS branchen.

MVH
holo

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2006, 12:46:13 »
kan säga så här..
jag gjorde exakt detta i februari i år..

dock så bytte jag pumpen då min gamla gick sönder. jag flyttade den nya ca 1,5m och kopplade även in jordvärme som inte var inkopplad tidigare.

för detta fick jag betala 58 000kr tottalt med pump brine osv..
skulle tippa på att pumpen gick på 48 000kr alltså fick jag betala 10 000kr för jobbet och annat material.
fick även samma kostnad från flera andra installatörer. alltså 10 000kr för jobbet och annat material.
ps, pumpen var en 1230/10
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2006, 18:18:51 »
10k är nog bra riktmärke, sen tillkommer det omman ska ett nytt exp.kärl ett nytt element i pannrum m.m
Mest kyla men lite värme också

Utloggad holo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2006, 18:47:29 »
Hej,

stort tack för era svar.

jag trodde  exp.kär och cirkpump ingick i pannan...men det verkar oklart. jag har en rörmockare som säger att det kommer med pannan och den andre säger att det inte kommer med...men men det visar väl sig.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2006, 18:53:32 »
Ett exp.kärl medföljer säkert och det är det för kalla sidan
på varma sidan kanske du redan har ett i källaren
Mest kyla men lite värme också

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2006, 20:00:19 »
Hos Nibe är nästan allt tillbehör, det enda som medföljer är 2 smutsfilter
Sätt en filterball istället  (se tidigare trÃ¥dar).
Du behöver köpa exp.kärl med tillhörande delar typ manometer osv.
Det följer med ett nivåkärl som du ska använda, inte exp.kärl på brinen.
cirkpump ingår....bägge två.
Köp gärna nibes brinekoppel för förenklad påfyllning, avluftning osv

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #6 skrivet: 17 november 2006, 08:24:10 »
Om rörisen löder rören så tar jobbet längre tid, dvs mer timpenning, men lägre materialkostnad.
Om han använder skruvkopplingar så går jobbet snabbare, dvs mindre timpenning, men högre kostnad för materialet.
Klämkopplingar är ofta det optimala, men det förutsätter att rörisen är van att arbeta med dem, annars tar det lång tid. De som installerar bergvärme dagen i ända är ofta vana vid klämkopplingar, bland andra rörisar varierar rutinen högst avsevärt.
Räkna med två dagars jobb för rörisens installation och då räknar jag in att lyfta ut den gamla pannan och lyfta in den nya (om den gamla är en elpanna och det inte blir problem att få ut den)
500.- per timme är realistiskt, men du måste vara med och baxa in och ut pannorna. 1230 väger 300 kilo och det är ingen söndagsutflykt att få den på plats. Mycket svett, klämda fingrar och svordomar hör till.
Använder rörisen skruvkopplingar hamnar materialkostnaden på 5 - 15000.-, beroende på hur mycket av det gamla som kan återanvändas och allmänt hur mycket som behövs. Koppar är dyrt.
Med Nibes pumpar medförljer exp kärl för kalla sidan, dock inte för varma sidan. Om du inte har ett användbart exp kärl så måste du köpa till det. Med CTCs pumpar ingår exp kärl för varma sidan. Det varierar alltså.
Se till att rörisen är en noggrann petimetertyp. Det lönar sig i längden att han kollar och dubbelkollar allting så installationen fungerar redan från början. Det är värt varenda krona.
Förhandla med rörisen så du får ta del av hans rabatt på materialet. Rörfirmorna har oftast 30-50% rabatt hos t ex Dahls.
Om du får ett pris av en rörfirma så tillåter konsumenttjänstlagen att slutpriset varierar 15% upp eller ner.
Lycka till!
« Senast ändrad: 17 november 2006, 08:28:01 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #7 skrivet: 17 november 2006, 09:57:11 »
Blanda inte ihop "press" och "kläm" bara.

Det är press som gäller för snabba installationer nuförtiden.
Men knappast hemmapularens grejj om man inte kan få låna verktyget.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2006, 11:59:37 »
När det gäller priser på material så har jag sett en VVS-firmas rabattlista mot en röris (VVS-Grossisten i Solna). Där låg rabattsatserna på 40-70%, men när jag jämförde några produkter med Rinkaby så blev det ändå billigare att köpa där, vilket jag också gjorde... Nåt att tänka på och om inte annat använda sig av i förhandlingen.
 
Man ska dock vara medveten om att Elektriker och Rörmokare ofta har rejäla avanser på just materialet. Detta är deras sätt att kompensera sig för att de har svårt att få ihop hela arbetsdagar (8h), till skillnad från tex snickare som ofta jobbar längre perioder på en arbetsplats. Röris och Elektriker kommer in då och då och gör någon/några timmar i normalfallet. Så det är inte självklart att de är intresserade att göra jobbet om man pressar för mycket på materialet.

Annars håller jag definitivt med tidigare inlägg. Det är värt att satsa på en som är "petimeter" och gör ett kvalitetsjobb. Det ska vara snyggt, genomtänkt och lättservat.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #9 skrivet: 22 november 2006, 20:29:58 »
Hej

Jag stoppade just in en VP med separat VVB och en extra Volym Tank ('100L extra elementvatten' som buffert). MAO en lite mera kompliserad installation.

Massor med CU blev det. Nytt exp kärl, nya övertrycksventiler, dra om några meter 42 mm järnrör för att komma på med VP på nytt ställe, ny radd i KV, extra avstick med backventil för frikyla (rekommenderas enligt min åsikt!). Det blev ca 13 000 med 20 % rabbat. Lite blev över....

Installationen tog ca 45 mh allt som allt (inkl hämta prylar ett par ggr).

Hoppas att det hjälpte. *vinkar*
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad holo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: pris uppskattning av endast VP installation?
« Svar #10 skrivet: 24 november 2006, 00:03:03 »
hej,

jag vet att det inte blir den lokala vvs firman som installerar hos mig. ringde och frågade vad han hade for priser och la då upp det som att jag skulle köpa pannan via honom.

för pannan ville han ha 59 000 och för installation 35-40 000. inte illa.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!