Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm: 'Pressostat LÃ¥gtryck' när kompressorn stannar efter 55gr körning  (läst 6194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Hej,

Är det nÃ¥gon som har ett svar eller idé pÃ¥ lösning?  Sc:,h
Idag har min VP larmat 2 gånger, varje gång när 55ºC-körning är klar och kompressorn stannar.
KB-delta=2ºC, och läge 3 på CP för högsta KB-flöde, inget skval eller luft i KB.
Mitt problem är att den inte startar sen förrän man tryckt reset.. knUp
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad är det för temperaturer på KB?
Har du kollat efter bubblor i synglaset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Hej Carl N
KBin=+3ºC, KBut=+1ºC efter en 55ºC-körning som tar ungefär 2 timmar (jag har extra acktank). 8-10 starter/24h.
Alltså 55ºC-laddning bara 2 ggr /dygn
Just nu klarade den av en 55ºC-laddning utan att larma, men sedan igår kväll har jag ändrat VPmax från 55 till 53ºC,
mina inställningar på vp: http://nollkoll.mine.nu/p3_setting.html
Jag har aldrig sett något annat är ett klart synglas men jag har inte heller tittat där ofta.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tittade även lite på dina tempkurvor, det ser helt OK ut.

Så du kan ha defekt lågtryckspressostat, fel på expansionsventilen eller köldmedialäckage.
Det kan även vara glapp i kontakten till lågtryckspressostaten.
Jag tror du får ta hem en kyltekniker och kolla på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Har du kollat efter bubblor i synglaset?

Jag har aldrig tidigare tittat i synglaset precis när kompressorn startar.
Startade extraVV; under första minuten börjar det med lite små bubblor (ca 10 sek) som övergår till ett vitt skum (~30 sek) och sedan blir det igen små bubblor (~15 sek) som gradvis övergår till helt klart.
Ni med erfarenhet, är det normalt eller saknas det lite kylmedia?  :o
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Så du kan ha defekt lågtryckspressostat, fel på expansionsventilen eller köldmedialäckage.
Det kan även vara glapp i kontakten till lågtryckspressostaten.

Öppnade fronten en gång till, mätte pressostaterna, kollade alla kontakter och anslutningar men utan att hita något.
Gjorde en 'norsk reset'  >:D - GÃ¥r det sÃ¥ gÃ¥r det, det borde inte göra nÃ¥gon skada.,,,
VP'n fungerar som vanligt efter det  Thumbsup

Ringde även CTCdirekt men dom hade ingen förklaring
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
I så fall är jag nästan hundra på att felet sitter i styrkortet. Kommer felet tillbaka så byt kort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!