Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.  (läst 14361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hej pÃ¥ er alla här pÃ¥ forumet.  :)

Jag har en värmepump (Thermia Villa Classic 75) installerad hösten 2002.

Jag har läst av dess värden vid ett flertal tillfällen men tänkte ta ett av dem (det senaste) och förhoppningsvis få någon av er
att förklara dem för mig på så lättbegriplig svenska som det bara går.

Datum. 25-nov
Tidpunkt. 06.18
Rumbör. 20°
Utetemp. 5°
Kurva. 39
Integral. -30min
Framl. 38(35)°c
Returl. 32(48)°c
VV. 46(44)°c
Kb från/till. -5°/1°
DT VP. 36684h
DT TS. 4392h
DT VV. 2961h
Värmepumpsstatus. VP Aktiv Drift Värme

Dessa värden är avläst i serviceläge 1 och det jag hoppas riktigt mycket på är kommentarer ifrån er om ni tycker att något verkar konstigt eller onormalt?
(jag skall förklara mer för er senare men hoppas få "ofärgade" kommentarer först utifrån de värden jag gett er)

TACK pÃ¥ förhand till er som vill hjälpa mig med detta.  ;)
« Senast ändrad: 25 november 2009, 23:15:31 av R Engman »
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #1 skrivet: 25 november 2009, 22:35:32 »
Jag kan förklara alla utom kurva och integral, som jag bara kan gissa vad dom betyder (inte så insatt i Thermias system).

Datum: Dagens datum
Tidpunkt: Det aktuella klockslaget vid avläsningen
Rumbör.: Det önskade värdet för temperaturen i rummet
Utetemp: Temperaturen utomhus vid tillfället
Kurva: Den kurva som ställts in, som bestämmer vilken temperatur pumpen ska lämna ut på elementen vid en viss utetemp.
Integral: Gissar här! Samma som nibes gradminuter, dvs ligger det fem grader under kurvans värde för framledningstempen, i sex minuter så har den räknat fram -30 gradminuter, och då är det dags för pumpen att starta igen.
Framl.: Den nuvarande temperaturen ut på elementen. Värdet inom parantes är börvärdet, som pumpen kommit fram till med utetemp och inställd kurva.
Returl.: Den nuvarande temperaturen tillbaka från elementen. Skulle gissa att värdet inom parantes är maxgränsen för returtemperaturen.
VV.: Varmvattentemperaturen. Parantesen visar börvärdet (som jag skulle tro är fast om man inte väljer nån form av funktion för extra varmvatten.
Kb från/till.: Första värdet visar vilken temperaturen vätskan ut från pumpen och ner i borrhålet/markslingan håller, andra värdet visar temperaturen på vätskan in i pumpen från hålet/slingan.
DT VP.: Driftstid Värmepump, dvs antalet timmar kompressorn har gått och producerat värme från borrhålet/markslingan.
DT TS.: Hur många timmar tillsatsen, det vill säga elpatronen, har varit inkopplad.
DT VV.: Hur många av ovanstående timmar värmepumpen har producerat varmvatten.
Värmepumpsstatus.: Förklarar vad värmepumpen just nu gör, dvs den går och gör värme.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #2 skrivet: 25 november 2009, 23:12:21 »
Ha,ha,ha...    ...UNDERBART med övertydliga svar!!!  *roflmao*

Datum och klockslag kunde till och med jag eftersom de är angivna för att visa när jag tog denna info.

Det är synd att du kände dig något osäker på just kurvan och integralen eftersom det är dessa värden
som jag har minst koll på och inte hajar sambandet emellan.

Drifttiderna. Är det onormalt höga värden där någonstans? (TS-tid kontra VP-totaltid som exempel)
Köldbärarvärdena. Är det normalt/onormalt att den 25-Nov ha Kb från/till. -5°/1° mot en yttertemperatur på 5°? (går det kallt hos mig)
Bör Kb-värdena ligga närmare varandra än nuvarande diff på 6°? Hur går en optimerad pump?

...och snälla, inga "sängkammar-skämtsvar", typ...      -Det skall gÃ¥ sÃ¥ ofta som det tillÃ¥ts oavsett yttertemp. Vet du inte det!!! ;D ;D ;D

Jag hoppas att nÃ¥gon kan förklara kurvans betydelse samt integralvärdena som kan vara väldigt olika.   
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #3 skrivet: 25 november 2009, 23:52:54 »
Jag har haft en Villa Classic 105, och de inställningarna som du angett är fabriksinställningar  utom kurvan som är 40 frÃ¥n fabrik.
Jag reagerar på att köldbärarvärdet in är så kallt redan, på min var det i nov kanske +7 åtminstone från jordslingan.

Integralen är "aktuell värmebalans i anläggningen (över- eller underskott av värme). Ett minusvärde innebär att det råder underskott på värme. Enheten °min betecknar hur stort under- eller överskottet är i grader x minuter räknat. Detta värde kan ändras för att underlätta vid servicearbeten men skall under normala förhållanden inte ändras."

Vid -60 startar pumpen och stannar vid 0 har jag för mig och
vid -600 startar tillsatsen.

Äsch, du har väl en sÃ¥dan här (bifogad) att titta i?  ;)

Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #4 skrivet: 25 november 2009, 23:53:38 »
Kan inte heller Thermia, men kan komma med ett par synpunkter ändå...

Under förutsättning att din drifttid var 0h vid installationen 2002 så betyder det att din årliga drifttid bör vara 36684/7=5240 h.
Detta indikerar att din VP med största sannolikhet är underdimensionerad. Kommer jag ihåg rätt så är den "optimala" drifttiden per år ca 3500 h.
Underdimensionering innebär att du får onödigt mycket eltillskott. Tror att 4392/7=627 h/år är ganska mycket. Det är inget problem mer än att vinsten minskar ju mer eltillskott som behövs.

6°C tempdiff mellan inkommande och utgående brine är också lite väl mycket. NIBE rekommenderar 2-5°C. Vet du vilken hastighet du har på cirk.pumpen för brine? Går det att öka hastigheten ett snäpp? Vore bra om du kom under 5°C iallafall.

6°C tempdiff på varma sidan (radiatorkretsen) är också i underkant - bör vara 6-7°C. Men kommer du aldrig under 6°C så är det nog OK. Annars kan du prova att sänka farten på cirk.pumpen ett snäpp.

En optimerad VP har max 20 starter/dygn (enligt expertisen på detta forum). Eftersom din VP förmodligen är underdimensionerad har du nog relativt få starter/dygn.
Din inkommande köldbärare är nog aningen kall, men du har också många drifttimmar vilket belastar borran hårdare.

Har du mera statistik som t.ex antal starter, var huset är beläget, uppvärmd yta, isolering, typ av fönster, golvvärme eller bara radiatorer, djup på borrhål etc...?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #5 skrivet: 26 november 2009, 09:35:19 »
Håller med Elmer, pumpen är klen i förhållande till värmebehovet. Hög drifttid och stor andel tillsatsel, ca 10 % av värmen kommer från den. Pumpen kan ge lite bättre effekt med högre fart på köldbärarpumpen.

Ovanligt lite varmvattendrift i förhållande till totala drifttiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #6 skrivet: 26 november 2009, 10:58:50 »
Ovanligt lite varmvattendrift i förhållande till totala drifttiden.

Hmmm, ::) intressant. Jag tyckte nästan tvärt om (även om jag tyckte att det var logiskt på samma gång). Jag skall förklara.

Vi är en familj på 2 vuxna samt 2 barn (10 & 4 år).
Vi har en granne (äldre herre som bor ensam).
Vi har klart större hus än honom men ändå samma anläggning. (dvs Thermia Classic 75 med 130m borrhål)
Jag vet att vi nådde berg efter 5 meter och inga rapporteringar om sprickor i berget, vattenläckage mm)
Jag tror att grannens borrhål såg likadant ut utan rapporteringar om något strul.

Vid besök hos honom en gång för att nyfiket få läsa av hans anläggning fick jag fram följande.

Han installerade i Maj 2002 och vi i Oktober 2002.
Hans drifttid var    38112h mot vÃ¥ra 35527h
Hans tillsats var     3797h mot vÃ¥ra  4391h
Hans vvtid var       1905h mot vÃ¥ra  2889h

Att vi gör av med mer vatten som familj på 4 där det tvättas, lagas mat, duschas alt barn badas är ju förståerligt.
Jag tror inte alls att han gör mycket hemma. Äter borta som exempel.

Eftersom jag retar mig pÃ¥ det faktum att vÃ¥r anläggning är underdimensionerad sÃ¥ har jag tittat extra noga pÃ¥ framförallt temp i borrhÃ¥let som under den kalla vintertiden gÃ¥tt mer eller mindre pÃ¥ konstant minus. Jag ser ju ocksÃ¥ att vÃ¥r tillsats kan sova som en stock under sommarhalvÃ¥ret medan kvartalet frÃ¥n Dec till Mars INTE är rolig att se elförbrukningen pÃ¥.  :o

Jag var väldigt nyfiken på vad han hade för värden på sin köldbärare i referens mot mina men blev väldigt besviken över vad jag avläste hos honom (käpprätt uppåt väggarna fel) ...förstår fortfarande inte vad hans givare rökt på för att avge nedanstående...

Vår KB från gav denna dag 0° (hos honom 78°)
VÃ¥r KB in gav denna dag    6° (hos honom 17°)
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #7 skrivet: 26 november 2009, 11:18:03 »
Äsch, du har väl en sÃ¥dan här (bifogad) att titta i?  ;)

Näe, dock en liknande sämre variant i svartvitt utförande med usla förklaringar. SÃ¥ TACK sÃ¥ mycket!!!  :D
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #8 skrivet: 26 november 2009, 11:25:59 »
Har du mera statistik som t.ex antal starter, var huset är beläget, uppvärmd yta, isolering, typ av fönster, golvvärme eller bara radiatorer, djup på borrhål etc...?

Jag skall återkomma med så mycket fakta jag kan komma på åt er så snart jag kan.
Kan jag infoga Exceldokument här för att låta er ta del av min dokumentation?
Jag bor i Sundsvall. Hur tog du reda på din "årsgenomsnittstemp"?
Jag skulle vilja komma åt den för att jämföra min elförbrukning mot de senaste åren.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #9 skrivet: 26 november 2009, 11:58:22 »
För mig låter det som en ekonomiskt väldimensionerad pump med bra driftvärden, (lite högt dt på Kb som tidigare sagts) å andra sidan kanske den är nystartad. Om avgiven effekt är 7,2 kW och driftimmarna 2900 på sju år blir det 2 982 kWh varmvatten per år, vilket låter lite på fyra personer, ni kanske duchar istället för badar och då blir det rimligt.
Jag tycker inte du behöver sörja över tillsatsen.
Din värmepump har ändå hämtat upp nästan 200 000 kWh ur berget (med COP 3,7) vilket betyder att den har betalat sig och varje timmes drift är en slant i sparbössan. Lev livet som en nöjd värmepumpsägare :-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #10 skrivet: 26 november 2009, 12:26:33 »
För mig låter det som en ekonomiskt väldimensionerad pump med bra driftvärden, (lite högt dt på Kb som tidigare sagts) å andra sidan kanske den är nystartad.

Väldimensionerad? Pumpen har gÃ¥tt i snitt över 5000 timmar/Ã¥r. Min pump, som jag tycker är lite klen, gick frÃ¥n maj 2002 till maj 2009 i snitt 4100 timmar/Ã¥r. IngÃ¥ende köldbärare nu, när det har varit en varm period och pumpen inte har belastat borrhÃ¥let sÃ¥ mycket, är +1. Ökas farten pÃ¥ kölbararpumpen sÃ¥ att dT sjunker kommer KBin troligen att gÃ¥ ner mot noll grader. PÃ¥ senvintern kommer det att sjunka ytterligare. 130 meter borrhÃ¥l i Sundsvall till en pump pÃ¥ 7 kW är snÃ¥lt. JAg har ju nästan lika mycket till en klenare pump pÃ¥ ett ställe där berget är nÃ¥gon grad varmare. 

COP 3,7 känns väl optimistiskt med tanke på köldbärartemperaturerna. Det verkar inte heller vara golvvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #11 skrivet: 26 november 2009, 14:16:32 »
Självklart blir det bättre COP med längre hål, men han har ju redan en fungerande pump.
Jag tycker han ska vara glad över den, en lyckad investering. Det är timmarna när den går som den sparar energi.
COP 3,7 låter högt, men det är hämtat från Termias brochyr som ett snitt mellan +35 och +50 (cirkpumpar inräknade)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #12 skrivet: 26 november 2009, 21:56:02 »
...130 meter borrhÃ¥l i Sundsvall till en pump pÃ¥ 7 kW är snÃ¥lt...   ...COP 3,7 känns väl optimistiskt med tanke pÃ¥ köldbärartemperaturerna. Det verkar inte heller vara golvvärme...

Helt riktigt, Roland. Med dagens mÃ¥tt är det nog löjligt snÃ¥lt tilltaget, men...   ...för mig känns det nästan lite som om vi som gjorde det i början pÃ¥ 2000-talet var lite av pionjärer. DÃ¥ trodde man väl att det skulle räcka gott och, (rätta mig om jag har fel) det är väl nu pÃ¥ senare tid som man medvetet borrar hÃ¥len mycket djupare än dÃ¥ eftersom man nu lärt sig av dÃ¥tidsmisstagen.
Och nej, jag har inte någon golvvärme heller.

Jag har varit i kontakt med folk som borrar och jag har starka funderingar på att fördjupa mitt hål med c:a 70 meter ner till totaldjup på runt 200 meter.

Det jag inte vet är om det kommer att ge mig en märkbar skillnad eller om jag skickar pengar ner i backen utan att någonsin få fiska upp dem igen.

Kan någon förklara för mig hur ni räknat ut mitt COP!?!?!?
Är högt bättre än lågt?
Vad är COP?
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #13 skrivet: 26 november 2009, 23:23:26 »
COP är förhÃ¥llandet mellan hur mycket energi man fÃ¥r ut och hur mycket man stoppar in, sett momentant är det effekt ut delat med effekt in. T.ex. ger pumpen 7kW ut och drar 2kW sÃ¥ fÃ¥r du 7/2=3,5.  Skrytvärdena i annonserna brukar vara kring 4,5-5 medan verkligheten ofta är 3 till kanske 4 för en bergvärmeanläggning som gÃ¥r bra.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #14 skrivet: 27 november 2009, 07:35:24 »
Stämmer bra på mig. Jag installerade år 2000 och då sa kalkylen att jag skulle borra 79 meter aktivt vilket jag redan då förstod att det var för lite varför jag drog till med 94 m. Att föreslå 79 meter var väl enda sättet att få kalkylen att gå ihop. Idag hade jag borrat 120 - 130 meter.

...130 meter borrhÃ¥l i Sundsvall till en pump pÃ¥ 7 kW är snÃ¥lt...   ...COP 3,7 känns väl optimistiskt med tanke pÃ¥ köldbärartemperaturerna. Det verkar inte heller vara golvvärme...

Helt riktigt, Roland. Med dagens mÃ¥tt är det nog löjligt snÃ¥lt tilltaget, men...   ...för mig känns det nästan lite som om vi som gjorde det i början pÃ¥ 2000-talet var lite av pionjärer. DÃ¥ trodde man väl att det skulle räcka gott och, (rätta mig om jag har fel) det är väl nu pÃ¥ senare tid som man medvetet borrar hÃ¥len mycket djupare än dÃ¥ eftersom man nu lärt sig av dÃ¥tidsmisstagen.
Och nej, jag har inte någon golvvärme heller.
 
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #15 skrivet: 27 november 2009, 09:29:57 »
Förutsättningarna har ändrats en del. När jag installerade värmepump 2002 kostade elen 60 öre/kWh, idag nästan det dubbla. Kostnaden för att borra har ökar betydligt mindre. Det verkar som om Stockholmspriserna 2002 är de som gäller utanför storstäderna idag. Det gör att bästa lönsamhet på anläggningen idag erhålls med djupare borrhål. När jag första gången tittade på bergvärme i mitten av 80-talet har jag för mig att föreslaget borrhålsdjup var 80-90 meter. 2002 offererades 110 meter men jag lade på 20 meter.

Men för att återgå till det här fallet. DeltaT på 6 grader verkar mycket för ett så grunt borrhål och en pump på 7 kW. Visar givarna rätt, är deltaT noll när köldbärarpumpen går och kompressorn står still? Är filtret rensat?

Fördjupa borrhålet tror jag inte på. Dels vill borrfirmorna ogärna göra sådant, det blir tydligen lätt komplikationer. Dessutom blir det ny slang hela vägen, skarvar i borrhålet är inget att ha. Ett borrhål en bit bort vore i så fall ett alternativ men komplettering med en markslinga - om det går - blir billigare.

Men om det skulle gÃ¥ att fördjupa borrhÃ¥let till 200 meter: KBin bör stiga med 3 grader. Det minskar elförbrukningen med ca 7 %, kanske lite mer. Dessutom minskar behovet av tillsatsel, hur mycket är svÃ¥rt att säga. PÃ¥ minussidan kommer köldbärarpumpen att dra lite mer. Troligen skulle elförbrukningen totalt minska med över 10 % vilket i pengar är gissningsvis ca 1000 kr/Ã¥r. Kostnaden för extra eller fördjupat borrhÃ¥l lär inte bli under 20 000 kr sÃ¥ det är ingen bra affär. Jag tror att det bästa är att försöka gilla läget. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #16 skrivet: 27 november 2009, 20:06:46 »
VÃ¥rt hus byggdes ursprungligen 1955 och byggdes ut runt 1971.
Det är i grund och botten ett trähus med tegelfasad och intilliggande dubbelgarage med träfasad.
Utvändigt mått på huset är 8,20m x 13,80m (113,6 kvm)+ garage 6,20m x 6,80m (42.1 kvm)

Man säger väl "1 1/2 plan m källare" antar jag. Specificerar jag ytterligare så är det fullt uppvärmt,
"Källarplan" med gillestuga, pannrum, hobbyrum, tvättstuga, g.a garaget, förråd, musikrum. (Antal vattenradiatorer 5 st)
"Mellanvåning" med hall, wc, gästsovrum, kök, matrum, vardagsrum, tv-rum. (Antal vattenradiatorer 9 st)
"övervåning" med hall, kontorsdel, wc, sovrum, sovrum, sovrum. (Antal vattenradiatorer 6 st)
"Garage" (Antal vattenradiatorer 2 st)

Jag tror att man rättvist kan säga att invändigt mått är c:a 100 kvm per plan och ersätter man några snedväggar på övervåningen med dubbelgaragets storlek så har vi alltså runt 300 kvm uppvärmd yta.

Tidigare värmekälla var en kombinerad olja/vedpanna med ren oljeförbrukning på någonstans 3-4 kbm beroendes på vintrarna.
De senare åren då oljemängden minskade till runt 3 kbm eldades c:a 1 kbm ved istället.

Tror nog att vi borde haft lite större anläggning än den vi har och då är väl det höga antalet drifttimmar på pumpen förståeligt.

Antal starter per dag har jag ingen aning om och tror ej att detta kan kollas upp heller på en Thermia Classic 75'a

Jag skall kolla hastigheterna på cirkulationspumparna som ni nämnt. Återkommer i ärendet.

Det skulle vara roligt att ha en förbrukningsmätare på BARA pumpen men jag har inte en aning om vad den drar i sig självt.
Den förbrukningsstatistik jag har nu är en total för huset de senaste åren och ser ut så här,

Ã…rtal...kwh......Totalkostnad
2005...20264...17.910:-
2006...19512...24.137:-
2007...14970...15.744:-
2008...13842...18.559:-
2009...12518 hittills men rumbören är höjd 1° detta år så jag tror att det kanske slutar på någonstans kring 17000 kvh. Totalkostnad hittills är 16.621:- Det visar sig var det slutar.
 


« Senast ändrad: 27 november 2009, 20:32:53 av R Engman »
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #17 skrivet: 28 november 2009, 12:35:55 »
OK, fronthuven är borttagen och inställningarna checkade.  ::)

Cirkulationspumpen för värmesystemet som sitter uppe på vänster sida ovanför tillsatsvärmen är
av tre möjliga (I,II,III) hastighetslägen inställd på II.

Cirkulationspumpen för köldbärarsystemet som sitter undertill längre in på vänster sida är
av tre möjliga (I,II,III) hastighetslägen inställd på III.

Vad som kan förbättras eller försämras genom att ändra dessa hastigheter hoppas jag på era synpunkter om.
Skall jag låta dessa inställningar vara? Eller, bör något ändras och vad blir resultatet av det?

Nu vet jag inte huruvida det är normalt eller inte men nedanför köldbärarsystemet finns ett litet uppsamlingskärl (bricka m 1 cm kant) i plast ifall det skulle läcka vatten/smält is mm.
I mitt fall finns det lite "mojs" där. Det är inga gigantiska mängder och det har inte nÃ¥gon gÃ¥ng svämmat över eller sÃ¥ men jag noterar att det är dÃ¥ligt isolerat vilket gör att jag har lite isbildning pÃ¥ rören ovan och under cirkulationspumpen som liksom tränger fram bredvid/under det lager isoleringsmaterial som finns.  ???

Goda råd mottages TACKSAMT.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #18 skrivet: 28 november 2009, 14:22:53 »
Köldbärarpumpen i läge III, 130 meter borrhål, 7 kW pump och deltaT = 6. Det går bara inte ihop. Antingen visar någon av eller bägge givarna fel eller också är det en strypning i cirkulationen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #19 skrivet: 28 november 2009, 14:41:22 »
Roland...   

...OJ, vad jag skulle vilja veta vad ditt påstående om deltaT = 6 är...
...OJ, vad jag skulle vilja förstå vad som inte går ihop...

Hur kollar jag på enklaste sätt om mina givare är ute och cyklar?
Hur kollar jag om den eventuella strypning finns som du tror existerar?

Vad borde jag ha haft för värden enligt dig?

Kopierar in värdena från första inlägget och fyller på med de jag läser av nu nedan,

Datum..........................25-nov...................................28-nov
Tidpunkt........................06.18....................................14.36
Rumbör.........................20°.......................................20°
Utetemp........................5°.........................................0°
Kurva............................39........................................39
Integral.........................-30min..................................-70min
Framl............................38(35)°c................................40(39)°c
Returl............................32(48)°c................................35(48)°c
VV.................................46(44)°c...............................48(44)°c
Kb från/till......................-5°/1°..................................-6 / 0°
DT VP............................36684h.................................36748h
DT TS.............................4392h...................................4392h
DT VV.............................2961h...................................2965h
Värmepumpsstatus............VP Aktiv Drift Värme...............VP Aktiv Drift Värme

Vad är det som inte stämmer?
Förklara gärna för mig för jag har ingen aning.
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #20 skrivet: 28 november 2009, 15:21:16 »
Det borde rimligtvis vara ett deltaT på 3-4 grader med köldbärarpumpen på högsta fart.

Det skall gå att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift men jag vet inte hur det gör på en Thermiapump. Det står säkert i manualen. Med KBpumpen i det läget, läs av temperaturerna när kompressorn har stått still så länge att temperaturerna är stabila. Temperaturerna in och ut skall då vara lika men ofta är skillnaden inte noll.

Är det problem med cirkulation är det första man skall göra att kontrollera köldbärarfiltret som sitter utanför värmepumpen. Det brukar se ut som en kulventil med en stor sexkantmutter pÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #21 skrivet: 29 november 2009, 17:34:28 »
Roland...   

...OJ, vad jag skulle vilja veta vad ditt påstående om deltaT = 6 är...
...OJ, vad jag skulle vilja förstå vad som inte går ihop...

Hur kollar jag på enklaste sätt om mina givare är ute och cyklar?
Hur kollar jag om den eventuella strypning finns som du tror existerar?

Vad borde jag ha haft för värden enligt dig?

Kopierar in värdena från första inlägget och fyller på med de jag läser av nu nedan,

Kb från/till......................-5°/1°..................................-6 / 0°


Vad är det som inte stämmer?
Förklara gärna för mig för jag har ingen aning.
Jag  har ju som sagt haft samma pump som du fast större, (105:an) till ett hus pÃ¥ 180 kvm samt dubbelgarage fullt uppvärmda vid Vättern i 6 Ã¥rs tid, och huset var byggt frÃ¥n början med VP i Ã¥tanke (stora element, bra isolerat, treglasfönster), och jag har alltid följt upp förbrukning och inställningar.
Skillnaden mellan köldbäraren in från slingan och ut till slingan har alltid varit 5-6 grader vintertid och våren och jag har aldrig rört hastigheten på cirkulationspumparna.
Trots skillnaden mellan ut- och intemperaturerna har den totala förbrukningen varje år varit inklusive hushållsel runt 11000 kWh per år.
Det som du tycks ha är kallare intemperatur men annars stämmer det med min pump, alltså att den suger ut mellan 5 - 6 grader från köldbäraren.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #22 skrivet: 29 november 2009, 18:18:14 »
Sista värdet är nu avläst efter att jag stoppat anläggningen och låtit den vara avstängd i 3,5 timmar.

Resultatet fullt självklart blev att elementen kallnade.

Jag tog tillfället i akt att rengöra filtret på KB-ledningen och det var näst intill ätbart rent där inne.
Några små sand/skräpkorn fanns i filterkoppen innanför säkringen på ena sidan.
(kollade bägge sidorna genom att vrida ventilen åt vardera håll och ta isär)

Jag tror inte att man kan köra KB-pumpen enbart så dessa värden får tala för sig själv efter dessa 3,5 timmar i vila.

Datum..........................25-nov...................................28-nov...........................29-nov
Tidpunkt........................06.18....................................14.36.............................18.00
Rumbör.........................20°.......................................20°................................20°
Utetemp........................5°.........................................0°..................................1°
Kurva............................39........................................39..................................39
Integral.........................-30min..................................-70min............................-60min
Framl............................38(35)°c................................40(39)°c.........................27(39)°c
Returl............................32(48)°c................................35(48)°c.........................26(48)°c
VV.................................46(44)°c...............................48(44)°c.........................43(44)°c
Kb från/till......................-5°/1°..................................-6 / 0°............................6° / 16°
DT VP............................36684h.................................36748h............................36770h
DT TS.............................4392h...................................4392h.............................4392h
DT VV.............................2961h...................................2965h.............................2966h
Värmepumpsstatus............VP Aktiv Drift Värme...............VP Aktiv Drift Värme........VP OFF

Nu har jag satt igång värmepumpen igen.

Finns det några nya förslag på vad som skall kollas härnäst.


Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #23 skrivet: 29 november 2009, 20:54:26 »
Tyvärr så säger inte det så mycket.
Man måste kunna tvångsköra cirk.pumpen för köldbäraren för att se detta.
Tror att <Roland> misstänker att någon av dina temp.givare för KBin/KBut inte visar korrekt, och att din temp.diff är mindre i verkligheten.

  • Du skulle behöva öka farten pÃ¥ cirk.pumpen för köldbäraren, men eftersom den redan gÃ¥r pÃ¥ max är det uteslutet.
    (Förmodligen visar någon av dina temp.givare fel och den verkliga temp.diffen är mindre. Det skulle kunna innebära att du kan sänka farten på cirk.pumpen vilket ger ekonomiskare drift).
  • PÃ¥ varma sidan borde du prova att sänka hastigheten pÃ¥ cirk.pumpen. Diffen bör vara 6-7°C. (ser att du snarast har en diff pÃ¥ 5-6°).
    Som jag skrev tidigare bör du även kontrollera att termostaterna på alla dina radiatorer är fullt öppna. Blir det för varmt i något rum skall radiatorerna strypas med fasta instrypningar - inte termostater.
    Du kan även gå runt och känna med handen på övre resp nedre delen av varje radiator vid värmedrift. Nedre delen skall vara kallare än övre delen. Om inte, så kortsluter radiatorn och behöver strypas in. Detta är vanligast förekommande på små radiatorer samt på radiatorer nära VP.

Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #24 skrivet: 30 november 2009, 00:25:34 »
Cirkulationspumpen för värmesystemet är nu ändrad från läge II till I.
Cirkulationspumpen för köldbärarsystemet är fortfarande inställd på III.

Jag skall låna en (enligt vad jag hört) väldigt noggrann termometer från en fastighetsskötare.
Jag hoppas kunna läsa av allt ifrån köldbärare till element och ta reda på skillnaderna.

En f.d. elektriker som besökte mig ikväll sade att kompressorn i värmepumpen lät sjukt mycket.
Han ansåg att den bara borde "humma" och inte "tokdurra" så intensivt som den ju gör.

Jag vet inte om ljudnivÃ¥n är onormalt hög men visst retar jag mig pÃ¥ värmepumpen när den är i drift. 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #25 skrivet: 02 december 2009, 19:17:01 »
Update,

Jag har ännu inte fått tag på termometern som jag nämnde. Dock har jag fått veta att kompressorer har förmågan att väsnas mer med åren utan att för den skull må dåligt så vi hoppas väl på det då.

Jag ändrade ju cirkulationspumpen för värmesystemet (från läge II till I) vilket resulterade i att elementen upplevdes kallare eftersom hastigheten ej räckte till. DeltaT på varma sidan ökade från 5-6° till 7-8° men vad hjälpte det när det ju som sagt blev svalare inomhus. Således är den ändrad tillbaks till läge II med DeltaT tillbaks ned till 5-6° vilket i sin tur gav värmen åter.

Cirkulationspumpen för köldbärarsystemet som var inställd på III ändrades till läge II för att se vad resultatet blev och som ett brev på posten ökade DeltaT på köldbärarsidan från i mest förekommande fall på runt 6° till 8° skillnad. Fullt självklart är även denna återställd till läge III.

I samband med att jag bökade runt nere i VP-skåpet så noterade jag en bit rörisolering som släppt och alldeles bredvid satt en av tempgivarna som lossnade. Med den i handen kunde jag konstatera att inkommande värde snabbt var på en bit över 25° så den var det visst. Nu blir man ju faktiskt en aning skeptisk till att denna runda plastbit med kablage i ena änden skall återge temperaturen på ett rättvist sätt. Speciellt eftersom jag redan haft problem med den andra givaren och bytt densamma.

Vad är det som säger att en givare visar rätt när den bara skall ligga innanför en rörisolering mot kopparröret (i bästa fall fastdragen med en plaststrips)?  Funderar faktiskt pÃ¥ att ta fram bägge givarna och stoppa ner dem i ett ljummet glas med vatten för att se om de visar samma temperatur och följer med varandra när det kallnar.
Hur gör man för att fästa dem mot röret på bästa sätt? Finns det någon pasta som kan förbättra temperaturavläsningen från dessa eller finns det andra bättre givare på marknaden?

Nåväl, det känns ju som att jag kanske inte kan göra så mycket med pumpen så nu tänkte jag försöka mig på att optimera mina radiatorer samt försöka få värmen att färdas längst ut i slingan bättre än hittills. (har det problemet i ett av rummen i källaren)

TACK för all hjälp samt alla råd som ni har gett mig sedan denna tråd startades.

Ingen blir dock gladare än jag om det fortsätter att droppa in kommentarer och idéer om hur jag kan förbättra anläggningen. 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #26 skrivet: 02 december 2009, 20:32:27 »

Jag ändrade ju cirkulationspumpen för värmesystemet (från läge II till I) vilket resulterade i att elementen upplevdes kallare eftersom hastigheten ej räckte till. DeltaT på varma sidan ökade från 5-6° till 7-8° men vad hjälpte det när det ju som sagt blev svalare inomhus. Således är den ändrad tillbaks till läge II med DeltaT tillbaks ned till 5-6° vilket i sin tur gav värmen åter.


Det fungerar inte så bra med att bara ändra hastighet på pumpen, man måste ändra lite på värmekurvan också. Blir deltaT högre och pumpen reglerar med hjälp av framledningstemperaturen (Nibe, Thermia) så minskar radiatorns medeltemperatur. Det blir alltså lite svalare inne. Med en IVT-pump som reglerar på returtemperaturen blir det tvärtom, det blir varmare inne.

Det är nog inte så lyckat att stoppar givarna i direkt i vattnet. Det är vanligt att köldbärargivare slutar fungera. Min teori är att det är kondens som tränger igenom isoleringen och mer eller mindre kortsluter då icke fungerande givare visar alltid för på tok för höga värden. Stoppa dem i en tät plastpåse som stoppas i vattnet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #27 skrivet: 02 december 2009, 21:55:32 »
Datum- Tidpunkt- Rumbör- Utetemp- Kurva- Integral- Framl- Returl- VV- Kb från / till- DT VP- DT TS- DT VV- Värmepumpsstatus.

30-nov,  07.52,  20°,   1°,  39,   -5min,  42(39)°c,   34(48)°c,  46(44)°c,  -6° / 1°,  36781h,  4393h,  2967h,  VP Aktiv Drift Värme
01-dec,  07.48,  20°,  -1°,  39,  -53min, 41(39)°c,   33(48)°c,  45(44)°c,  -6° / 1°,  36800h,   4393h,  2968h,  VP Aktiv Drift Värme
01-dec,  17.20,  20°,  -2°,  39,  -66min, 40(40)°c,   33(48)°c,  47(44)°c,  -7° / 1°,  36808h,   4393h,  2969h,  VP Aktiv Drift Värme
02-dec,  12.30,  20°,  -5°,  39, -760min, 40(43)°c,   35(48)°c,  47(44)°c,  -6° /(3°),36827h,   4393h,  2969h,  VP Aktiv Drift Värme
02-dec,  21,32,  20°,  -8°,  39, -760min, 44(46)°c,   38(48)°c,  51(44)°c,  23°/23°, 36836h,   4397h,  2970h,  VP aktiv Drift Värme

Tja, så här ser de senaste avläsningarna ut. I och med den sjunkande temperaturen idag har nu Tillsatspatronen vaknat till liv och detta är väl bara ytterligare ett i raden av tecken på att värmeanläggningen är för snålt tilltagen antar jag.

Har testat att låta tempmätarna bada tillsammans och de har följt varandra från 32° ner till 23° med max 1° i skillnad där en av dem slog över ett antal minuter tidigare än den andra.

Om jag nu skall ställa tillbaks värmesystemets cirkulationspump på läge I igen,
1. Hur skall jag då förändra kurvan?
2. Hur påverkar det elförbrukningen?
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #28 skrivet: 03 december 2009, 01:09:25 »
Vad är det som säger att en givare visar rätt när den bara skall ligga innanför en rörisolering mot kopparröret (i bästa fall fastdragen med en plaststrips)?  Funderar faktiskt pÃ¥ att ta fram bägge givarna och stoppa ner dem i ett ljummet glas med vatten för att se om de visar samma temperatur och följer med varandra när det kallnar.
Hur gör man för att fästa dem mot röret på bästa sätt? Finns det någon pasta som kan förbättra temperaturavläsningen från dessa eller finns det andra bättre givare på marknaden?

Tempgivarna  visar jo lika sÃ¥ enda man kan göra är att
montera dom med kylpasta (finns i Kjell&Company bland annat)
och aluminiumtejp och riktigt med isolering över. DÃ¥ kan man  läsa
temp skillnaden  in och ut mera noggrant. Jag vet inte vilka vare din pump
har men AutoTerm och IVT har 4700 ohm NTC mostånd Elfa 60-260-25 i
varje position i sina pumpar och jag har byt flera stycken som fungerar utmärkt.
Men dina givare visar jo lika så du behöver nog inte byta dom.

//Remo


Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #29 skrivet: 03 december 2009, 01:23:53 »
Har själv inhandlat en Logger2020 från ägaren av detta forum. Givarna (Dallas) till denna utrustning har jag brottats en hel del med för att eliminiera felvisning.
Mitt råd är likadant som Remp's, att du monterar med kylpasta samt straps (har själv använt eltejp). Därefter några varv med aluminiumfolie eller aluminiumtejp. Sedan 20 mm isolering.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #30 skrivet: 03 december 2009, 09:14:21 »
Om jag nu skall ställa tillbaks värmesystemets cirkulationspump på läge I igen,
1. Hur skall jag då förändra kurvan?
2. Hur påverkar det elförbrukningen?

1. Differensen ökade tvÃ¥ grader. Prova med att öka värdet pÃ¥ värmekurvan sÃ¥ att börvärdet blir en grad högre. Troligen behövs det finjustering men som ett första försök är det ett rimligt värde att prova med. 

2. Elförbrukningen minskar något.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #31 skrivet: 15 december 2009, 19:03:27 »
Köldbärarpumpen i läge III, 130 meter borrhål, 7 kW pump och deltaT = 6. Det går bara inte ihop. Antingen visar någon av eller bägge givarna fel eller också är det en strypning i cirkulationen.

Ja,du Roland. FÃ¥glarna vet om du inte träffat rätt i dina funderingar.  ???

Jag ringde en support och angav mina värden. Vid denna telefonkontakt så gick personens funderingar över om jag ev hade en dålig/trasig cirkulationspump på den kalla sidan.
Han sade typ att någon eller några skovlar (vet inte om jag fattat detta rätt) kanske skulle ha kunnat gå sönder eftersom jag ju har 6 graders skillnad på läge III.
Han skulle titta på denna pumps fakta samt fundera lite och maila mig sedan.
Läs igenom nedanstÃ¥ende svarsmail och säg vad du tycker. 

Citat,

"Jag har kollat lite på din anläggning. Yttre tillgängligt tryckfall på Villa Classic 75 är 19 kPa. (I mitt tycke är detta väldigt lågt men vet inte hur de tänkte förr)
I den kollektorn du har är tryckfallet vid vårt nominella flöde på 0,5 l/s 0,1 kPa / meter borrhål. 130 * 2 * 0,1 = 26 kPa
Så tryckfallet i slangen är högre än pumpen klarar av.
Vad som sades vid installation eller som står i offert vet jag ju inte, kanske förespråkades 2 borrhål á 70-80 m?
Det flöde i anläggningen pumpen vill ha för att hålla 3K diff på brine är ca 0,5 l/s
Det flöde du har just nu ligger på ca 0,2 l/s
Så eventuellt kan en cirkulationspump installeras i serie med den interna (billigast), eller komplettera med ett borrhål som kopplas parallellt med det befintliga. Installerar man en till likadan cirk.pump på brineledningen klarar man det dubbla tryckfallet."

Nu vet vi ju att vi INTE fick offert på något annat än just 1 st 130 meters hål tillsammans med en Villa Classic 75. (vi med fler hushåll har ju installerat just denna rekommenderade kombination då det begav sig)

Tittar man i Hjopeks bifogade anvisning ifrÃ¥n inlägg 4 sÃ¥ ser man ju skillnaden pÃ¥ villapumparna och mycket riktigt sÃ¥ stÃ¥r det ju detta lÃ¥ga värde (19 kPa) pÃ¥ just en 75'a medans de andra storlekarna stÃ¥tar med bättre siffror. Kan detta verkligen stämma eller är det en "tryckfelsnisse" som ingen upptäckt och som i sÃ¥ fall pÃ¥verkar hans beräkning i svarsmailet.  :-\

Hur kommer man fram till att vårt flöde är 0,2 l/s?
Hur kollar man enklast upp om cirkulationspumpen lirar som den skall?
Vad kostar en sådan cirkulationspump?

Ärligt talat sÃ¥ känns det ju som sÃ¥ att OM ovanstÃ¥ende mail är sant sÃ¥ har ju alltsÃ¥ mÃ¥nga hushÃ¥ll i sÃ¥ fall blivit lurade att installera en Bergvärmekombination som redan pÃ¥ förhand var dömd att misslyckas.  >:(

Ja, jag blir inte klok på vad som är rätt och inte.

Har någon synpunkter att delge angående detta så tveka inte. Jag är otroligt tacksam för alla tankegångar jag kan få.

Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #32 skrivet: 15 december 2009, 19:36:33 »

Hur kommer man fram till att vårt flöde är 0,2 l/s?

Effekt på varma och kalla sidan, uträkas genom flöde x tempdiff x värmekapacitivitet.

För kalla sidan blir det värmepumpens avgivna effekt 7,5 kW minus tillförd effekt 2 kW d.v.s. 5,5 kW som hämtas via köldbäraren från berg/mark/sjö.

5,5 kW / 4,2 kJ / deltaT 6° = 2,18 l/s


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #33 skrivet: 15 december 2009, 20:38:49 »
Fick lite andra resultat än supporten. Räknade på 0,3 l/s (deltaT = 4 grader) och fick då 0,11 kPa/m slang för 30 % sprit vid några minusgrader. Alltså i stort sett samma tryckfall i systemet men vid lite lägre flöde. 0,5 L/s och deltaT = 3 ger 6 kW värme från köldbäraren och så högt COP har inte pumpen.

Jag undrar om max tillåtet tryckfall 19 kPa verkligen är korrekt. Jag har svårt att tänka mig att en variant av en pump skulle skilja sig markant från övriga, även från andra fabrikat. Det är ju väldigt lika komponenter som används.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #34 skrivet: 20 december 2009, 12:07:21 »
Jag undrar om max tillåtet tryckfall 19 kPa verkligen är korrekt. Jag har svårt att tänka mig att en variant av en pump skulle skilja sig markant från övriga, även från andra fabrikat. Det är ju väldigt lika komponenter som används.

Ja, det är precis det jag menar. Känns ju som att något med denna siffra INTE stämmer.
Ej heller har jag fått något mer svar ifrån supporten i detta ämne (vilket kanske var väntat). >:(

Nu har vi haft några kalla dygn här i Sundsvall (-18-19°c) och min VP har tuffat på (ibland med konstant tillsatsel känns det som)
Komiskt nog så har jag räknat ut att värmepumpen visar mer drifttimmar än vad det i själva verket är möjligt att ha.

EDIT/ Denna komiska matematiska beräkning fick jag efter pÃ¥pekande frÃ¥n Roland aldrig ihop igen sÃ¥ den är borttagen tills mina grÃ¥celler kommit fram till detta resultat igen. Ja, herre jösses hur man kan fÃ¥ till det ibland.  *roflmao* --/

Datum. Tidpunkt. Rumbör. Utetemp. Kurva. Integral. Framl. Returl. VV.    DT VP.    DT TS.    DT VV.    Värmepumpsstatus.

15-dec   07.18   20°     -3°   39   -760min   40(41)°c   35(48)°c   46(44)°c      37101h   4403h   2983h   VP Aktiv Drift Värme
16-dec   07.28   20°     -4°   39   -753min   41(42)°c   35(48)°c   46(44)°c      37125h   4403h   2985h   VP Aktiv Drift Värme
17-dec   00.38   20°   -10°   39   -757min   48(46)°c   37(48)°c   50(44)°c      37142h   4408h   2986h   VP Aktiv Drift Värme
17-dec   07.20   20°   -13°   39   -747min   50(49)°c   39(48)°c   47(44)°c      37149h   4411h   2986h   VP Aktiv Drift Värme
17-dec   12.54   20°   -13°   39   -685min   46(49)°c   40(48)°c   45(44)°c      37154h   4414h   2986h   VP Aktiv Drift Värme
18-dec   07.40   20°   -19°   39   -497min   55(53)°c   44(48)°c   46(44)°c      37173h   4429h   2986h   VP Aktiv Drift Värme
18-dec   13.10   20°   -18°   39   -239min   44(53)°c   38(48)°c   45(44)°c      37179h   4434h   2986h   VP Aktiv Drift Värme
19-dec   08.48   20°   -19°   39   -465min   55(53)°c   44(48)°c   47(44)°c      37198h   4451h   2987h   VP Aktiv Drift Värme
19-dec   18.40   20°   -12°   39   -178min   45(47)°c   38(48)°c   47(44)°c      37208h   4459h   2987h   VP Aktiv Drift Värme
20-dec   09.40   20°     -4°   39   -608min   40(42)°c   35(48)°c   47(44)°c      37223h   4464h   2987h   VP Aktiv Drift Värme

Tittar man på summeringen nedan av dessa dygn så ser man ju bl.a att tillsatspatronen jobbar riktigt mycket när man får en temp på -18°c - -19°c.
DeltaT utvändigt har jag ingen aning om eftersom jag ej lyckats få fast mina tempgivare så att de kan avläsas korrekt.
(Jag har ej ännu satt fast dem med kopparpasta, alutejp, förbättrad isolering. ännu så länge är de bara tillbakastoppad i det hål de drogs ut ifrån men de visar nu konstant c:a 4° vilket ju inte stämmer med en KB-ledning som isar där minsta lilla springa i isoleringen finns)

DeltaT på varma sidan går ju från 5°c vid blidväder till hela 11°c skillnad vid kallt väder.
Huruvida detta är helt normalt eller inte vet jag ej.
Beror de olika värdena på var i "cykeln" man befinner sig i? (säger man så?)

Vet någon vad en typisk cirkulationspump till KB-kretsen går på?
Vad sitter innanför den skruvbara hatt som sitter i mitten på en sådan? Sc:,h

(Ja, och som vanligt. Läs, garva åt min okunskap och döm ut mig för den eller kom med andra kommentarer, synpunkter samt goda råd. ALLT är tillåtet.) ;) :)
« Senast ändrad: 20 december 2009, 13:11:11 av R Engman »
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #35 skrivet: 20 december 2009, 12:29:38 »
Att deltaT varierar så kraftigt beror på tillsatselen. 5 grader är pumpen enbart, 11 är med 6 kW tillsatsel om det inte var varmvattenberedning vid det tillfället. Vet inte riktig hur en Thermapump beter sig när den gör varmvatten. IVT-pumparna arbetar med strypt flöde då för att inte förstöra skiktningen i beredaren.

Är inte riktigt med i matematiken. Pumpen har gått 122 timmar från den 15/12 till 20/12 och det är också kalendertiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #36 skrivet: 20 december 2009, 13:15:09 »
Är inte riktigt med i matematiken. Pumpen har gått 122 timmar från den 15/12 till 20/12 och det är också kalendertiden.
...HA,Ha,Ha,ha,ha...  ...Näe, inte jag heller...   ...ett fel som gjordes förstod jag men sen tog det tvärstopp sÃ¥ dumstruten är pÃ¥tagen och ovanstÃ¥ende inlägg EDITERAT. tomte::
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #37 skrivet: 20 december 2009, 15:41:06 »
Har du inte plats med en parallell jordvärmeslinga till ditt befintliga borrhål
300 meter jordvärmeslang kostar runt 3000kr på Rinkaby rör och skulle höja din värmepumps kapacitet med säkert 1-3kw.
Se min signatur.
Jag har efter 2 timmars drift 2+grader ut och 4+grader in vid 15 minus.
Kolla om du kan hitta ett diagram vad din vp ger vid olika temp på brine in.

Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #38 skrivet: 04 januari 2010, 18:24:32 »
Ja, men hej igen dÃ¥ allihopa.  :)

Det har gått några veckor sedan sist och det som hänt hemma hos mig är att jag nu äntligen "avisat" värmepumpen samt monterat mina KB-givare igen.

Vi hade ett dygn med bara -4° igår så då stängdes pumpen av för att kunna ta bort all den is som bildats på oisolerade ställen (typ cirkulationspump, brinefilter och även dåligt isolerade ställen där is bildats.

De tempgivare som jag testat i vattenbad sattes omsorgsfullt tillbaks och isolerades noga.
Med pumpen avstängd kördes sedan cirkulationspumpen manuellt för att se att givarna visade samma temperatur och de följde mycket riktigt varandra snabbt från 6° ner till +-0° för att stanna där (vilket alltså var den temperatur mitt hål hade efter ett antal timmars vilande).

För första gången på flera år fick jag nu ett DeltaT på den kalla sidan som inte var hela 6° skillnad när pumpen arbetar.
Exakt hälften, dvs 3° var differensen nu vilket var positivt men det riktigt tråkiga var att jag nu med pumpen igång har -3° in och -6° ut till hålet igen.

Nu kan man ju ifrågasätta hur hårt pumpen måste jobba för att ge värme inomhus.
Hur dåligt blir mitt COP-värde nu, månne?
Det enda jag vet är ju att pumpen går konstant under de kallaste månaderna. Det känns ju så i alla fall.
Tillsatsen går in riktigt mycket också ju kallare temperaturen är utomhus och det roar mig inte det minsta att se hur elmätaren tickar på under denna tid.

Nu har jag inte fått någon räkning ännu men jag har räknat ut att jag i December förbrukat strax över 3000 kWh. Vissa kalla dagar har jag mer än 150 kWh på ett dygn vilket ju är "skittrist".
Å andra sidan skall man ju ta hela året i åtanke och då landar jag på i runda slängar 18.700 kWh detta år totalt inkl hushållsel och då klagar jag inte med tanke på de ytor jag har.

Nåväl, tänkte bjuda på de senaste dygnens siffror här nedan,

Datum. Tidpunkt. Rumbör. Utetemp. Kurva. Integral. Framl. Returl. VV. Kb från / till. DT VP. DT TS. DT VV. Värmepumpsstatus. Mätarställning.
01-jan   20.50   20°     -9°   39   -759°min   47(46)°c   36(48)°c   47(44)°c   (3° / 3°)   37522h   4597h   2996h   VP Aktiv Drift Värme   31918
02-jan   23.04   20°   -13°   39   -498°min   51(49)°c   40(48)°c   46(44)°c   (3° / 3°)   37548h   4610h   2997h   VP Aktiv Drift Värme   32070
03-jan   23.02   20°     -5°   39   -760°min   41(43)°c   35(48)°c   49(44)°c   -6° / -3    37569h   4615h   2997h   VP Aktiv Drift Värme   32161

Bifogar några bilder på isiga delar också,

De stora frågorna är nu,

1. Vad gör jag för att fÃ¥ ordning pÃ¥ denna anläggning?  ???
2. Hur skall jag få sunda drifttimmar vintertid?
3. Är jag ensam om dessa minussiffror i borran här i Sverige eller finns det fler som brottas med dessa problem?  :-\
   

Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #39 skrivet: 05 januari 2010, 08:22:19 »
De stora frågorna är nu,
1. Vad gör jag för att fÃ¥ ordning pÃ¥ denna anläggning?  ???
2. Hur skall jag få sunda drifttimmar vintertid?
3. Är jag ensam om dessa minussiffror i borran här i Sverige eller finns det fler som brottas med dessa problem?  :-\

1) Byt till bättre (tjockare) isolering för att undvika isbildning.

2) Tja. För varje grad som inkommande brine sjunker försämras COP med ca 3%. Skulle du få upp inkommande brine med 3°C så borde effekten på din VP öka med nästan 10%. En sådan åtgärd kräver (anser jag) ett till borrhål alt. markslinga. Om en sådan ekonomisk investering betalar igen sej är jag osäker på. Har själv samma funderingar. Det är ju inte heller bra rent psykologiskt att veta att ens anläggning inte fungerar tillfredsställande, så en viss ekonomisk insats kan vara värd pengarna anser jag. Sen tillkommer ju en sak till, och det är vad som händer den dag vp'n måste bytas. Räcker borran till då? Knappast?

3) Du är inte ensam. Har inte lika stora problem som dej, men jag har också problem med att min inkommande köldbärare är kall. Ligger på nästan -1°C nu och då har vintern bara börjat. Det jag oroar mej för är att min inkommande brine sjunker för varje vinter. Var kommer det att sluta?
Kommer att posta ett inlägg och be experterna här om råd. Misstänker att min borra är av dålig kvalitet (dåligt berg) eller att borrarna helt enkelt har fuskat. Vad gäller mitt borrdjup så tror jag det är rätt - var med och räknade borrstängerna.
Kommer att gräva upp borrhålet till sommaren för att loda borrdjupet. Kommer också att öppna KB-rören och loda dom också (kan ju vara så att slangen är för kort).
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #40 skrivet: 05 januari 2010, 10:42:31 »
Det är 130 meter borrhål till en pump på 7 kW i Sundsvall där berget är ca 5 grader. -3 grader in är nog tyvärr vad man kan vänta sig då. Norrut får man nog räkna med minusgrader på ingående köldbärare om man inte vill borra orimligt djup så det är inget ovanligt men här blev det lite väl kort borrhål i förhållande till pumpens effekt. 130 meter är nog vad man skulle bli offererad i Stockholmstrakten där berget är 2 grader varmare och även där är det lite väl lite som jag ser det. Borrhålet borde har varit 160 meter djupt. Då hade KBin hamnat på ungefär -1.

Med tanke på framledningstemperaturerna verkar det vara radiatorer i huset. Kontrollera att det inte finns några radiatorer som kortsluter flödet, dvs där returen är nästan lika varm som ingången. Det bör vara minst 5 graders skillnad. Sen tror jag inte det är så mycket att göra i det här fallet mer än att försöka gilla läget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Meadman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #41 skrivet: 07 januari 2010, 23:58:27 »
Radiatorer är helt riktigt. I tidigare inlägg har jag beskrivit var de sitter och antal.
Visst har jag element som jag tycker är misstänkt lika i temperatur uppe samt nere men jag har inte riktigt förstått vad som skall prioriteras, öppna spjäll som vissa förespråkar kontra stryp för att förhindra kortslutning som andra säger.

Blir faktiskt inte riktigt klok på det där. Sc:,h

Det jag vet är att det inte kommer att bli en rolig elräkning att betala nästa gång.
De senaste dygnen med -24°-25° gör att min VP går konstant med elpatronen påslagen.
Snittar strax över 200kWh per dygn nu.

Jag har en Handölkassett-insats som vi kan elda i men även om vi kan värma från mellanvåning och uppåt så känner vår pump troligtvis ej av det eldandet eftersom vi ej har någon innegivare monterad. Har jag rätt i denna tro månne?

Det jag skulle vilja få förklarat för mig är hur mycket jag kan få förbrukningen att minska genom att sänka rumbören från mina 20° till 19° eller ännu mindre.

Hur mycket kan jag höja kurvan på minskad rumbör för att förbättra innan förbrukningen blir likadan igen?
Eller, tänker jag fel nu igen?

Tacksam för svar av nÃ¥gon som kan förbrukningskostnad, rumbör kontra kurva mm.   :)

 
Bergvärmepump "Thermia Villa Classic 75" med ursprungligen 130m borrhål installerad hösten 2002 (Borrhål fördjupat till 220m vintern 2014-2015. Villa 1 1/2 plan med full källare samt dubbelgarage. total uppvärmningsyta c:a 300 kvm. Beläget i Medelpad.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #42 skrivet: 08 januari 2010, 00:18:25 »
Har inte läst  :-[
Men du verkar ha en vek pump på så stort hus, då blir det ju mycket tillskott.
thermia är lite kul med rumbör (utan rumsgivare)
Har du rumsgivare ändrar du rumbör med den, det funkar så att vid avvikelse så ändras värmekurvan (paralellförflyttas) uppåt eller nedåt.
Utan rumsgivare ändrar man kurva uppåt eller nedåt (paralellförflyttar) men helt utan koppling till hur varmt man vill ha.
Har man rumsgivare då ändras kurvan bara vid avvikelser mot önskad rumstemp. men utan rumsgivare blir det en fast ändring av kurvan. så har man en låg kurva kan du ha rumbör på 28 grader men ändå få kallt inne!

Huvva va tjorv det där blev!  :-[ :-[ Hoppas du fattade nÃ¥t.

Ang förbrukning så är det ju drifttimmarna på kompressorn som ska maximeras det brukar va klockrent på Thermia och Nibe. Alltid 24 timmar per dygn vid kyla. Sen tillkommer dom tillskottstimmar man använder dom kostar ju 3-4 ggr mera.
Med andra ord så är det huir varmt man vill ha som avgör kostnaden!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kan ni förklara dessa avlästa värden för mig.
« Svar #43 skrivet: 08 januari 2010, 10:42:27 »
Visst har jag element som jag tycker är misstänkt lika i temperatur uppe samt nere men jag har inte riktigt förstått vad som skall prioriteras, öppna spjäll som vissa förespråkar kontra stryp för att förhindra kortslutning som andra säger.

Blir faktiskt inte riktigt klok på det där. Sc:,h
 

Det är nog lite olika saker det handlar om. Öppna spjäll syftar nog på att man inte skall låta termostatventiler reglera temperaturen genom att strypa flödet. Där skall det var öppna spjäll.

Sen mÃ¥ste man se till att radiatorerna utnyttjas effektivt. Det skall inte vara sÃ¥ att vattnet rusar genom nÃ¥gra smÃ¥ radiatorer utan att kylas ner medan andra är sÃ¥ svala pÃ¥ stora delar av ytan att de inte utnyttjas effektivt. Man bör se till att ha 5-10 graders temperaturskillnad mellan in- och utlopp pÃ¥ alla när pumpen har gÃ¥tt sÃ¥ länge att vattnet har omsatts. Det bör man ordna med de fasta strypningar som finns, inte med termostatventiler även om enstaka undantag kan accepteras. Blir det för varmt nÃ¥gonstans är strypning pÃ¥ den radiatorn till mer än 10 graders differens ok. Mindre differens än 5 grader gör sÃ¥ lite för värmeavgivningen att det inte är meningsfullt med sÃ¥ högt flöde genom radiatorn.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!