Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öka värmen  (läst 13513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jSvensson

  • Gäst
jSvensson
Öka värmen
« skrivet: 18 januari 2014, 16:55:05 »
Jag har en EQ E13 bergvärmepump med ute temperaturs givare men ingen för innertemperaturen. Jag har två funderingar.

Så fort det blir minusgrader ute så jobbar inte pumpen tillräckligt. Av någon konstig anledning verkar det inte gå att höja temperaturen på värmekurvan för området -5 eller för -10. Det enda jag kunde hitta är att manipulera utegivaren så pumpen tror det är fem grader kallare än vad det egentligen är. Dock så räcker inte detta.

Sedan larmar den stup i kvarten om att pumpen arbetar på högsta tillåtna temperatur. Hur får man bort det larmet? Varje gång jag tittar till den så har den legat under temperatur kurvans temperatur och ofta så har värmaren stått still.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Öka värmen
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2014, 23:02:45 »
Vad har du för värmekurva inställd? Vilka temperaturer har du när den har gått en stund? Det låter som att du antingen har en väldigt hög kurva, eller så har du ställt max framledning för lågt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Öka värmen
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2014, 16:45:17 »
Du behöver inte gå in i kurvan och justera varje temperaturintervall, tryck "Mode", Värme öka/minska och justera med + eller -.
Jag tycker att du skall kontakta din installatör för att kontrollera versionen på ditt I/O-kort, version 1.34 har troligtvis en bugg som temporärt stoppar värmebärarpumpen och orsakar larmet.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

jSvensson

  • Gäst
jSvensson
SV: Öka värmen
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2014, 16:48:04 »
För -5 har jag 56 och för - 10 har jag 61,8
Max framledning är 83.
När det är -10 ute så har den legat runt 55 de gånger jag tittat.

Det stora problemet är som sagt att temperaturen är för låg. Problemet med larmet är dock kanske besläktat. Kan det vara cirkulationspumpen som inte jobbar tillräckligt?

jSvensson

  • Gäst
jSvensson
SV: Öka värmen
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2014, 17:55:07 »
Du behöver inte gå in i kurvan och justera varje temperaturintervall, tryck "Mode", Värme öka/minska och justera med + eller -.
Jag tycker att du skall kontakta din installatör för att kontrollera versionen på ditt I/O-kort, version 1.34 har troligtvis en bugg som temporärt stoppar värmebärarpumpen och orsakar larmet.

Tack. Det var bra att veta. Jag har 1.34 så det verkar som detta problem är pga en bug.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Öka värmen
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2014, 17:56:24 »
EQ har en maximal framledning på 62°C, vilket du når redan vid -10°C. Om det är så att du behöver så hög temperatur så är det lönsamt att titta över radiatorytan och öka den på lämpliga ställen i huset.
Jag tror inte att problemen är besläktade men jag är inte helt säker. Kortet byts på garanti och du har problem med det.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Öka värmen
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2014, 10:06:57 »
Ja, grundproblemet verkar vara att ditt värmesystem helt enkelt kräver högre framledningstemp än vad VP'n klarar av. En genomgång och intrimning av radiatorerna skulle vara bra. Sen behöver du säkert byta ut ett par av de sämsta radiatorerna mot större och/eller fläktkonvektorer för att få ner framledningstempen.
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

jSvensson

  • Gäst
jSvensson
SV: Öka värmen
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2014, 19:08:09 »
Vad är då temperaturen på 83 grader som jag har inställt? Blir det kallare än -10 så är kurvan inställd på betydligt mer än 62 grader. Kurvan går hela vägen upp till 83 grader.

Jag har ett system med luftburen värme via en växlare. Skulle kunna öka tempot på fläkten eller trycket i cirkulations pumpen för vattnet om ni tror det hjälper.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Öka värmen
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2014, 19:28:03 »
Är det samma luftvärmeväxlare som satt i tidigare? Den är i så fall säkert dimensionerad för en högre temperatur och måste bytas, eventuellt kan du höja fläkthastigheten och få en liten förbättring eller konvertera till vattenburna radiatorer.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Öka värmen
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2014, 21:26:50 »
Vem installerar en värmepump i ett system som kräver 85-90 gradigt vatten för att fungera?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

jSvensson

  • Gäst
jSvensson
SV: Öka värmen
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2014, 12:10:15 »
Jag har aldrig sett systemet över 62 grader så det kan vara rätt som ni säger att det stänger av sig då.

Men det är då märkligt att man kan ställa in kurvan att gå över 62 grader om detta är en hårt styrd begränsning. Jag undrar också vad det är för mening med 83 grader som är inställt som max temperatur. Går det att justera 62 graders gränsen till 83 grader?

Hela systemet installerades tillsammans och "borde" vara rätt dimensionerat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Öka värmen
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2014, 13:52:19 »
Ställer man kurvan högre än vad VP'n klarar sÃ¥ förlitar den sig helt pÃ¥ elpatronen för att nÃ¥ rätt temperatur. Har man ett system som ofta behöver mer än 55-60 grader sÃ¥ har man i princip en ren elpanna sÃ¥ fort det blir lite kallt ute.  :-\
Dock är det väl en inställning som styr maxtempen med tillskott? Om jag inte minns fel är den 65 grader och har man en högre värmekurva så måste man skruva upp den parametern för att det skall kunna bli varmare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

jSvensson

  • Gäst
jSvensson
SV: Öka värmen
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2014, 14:25:04 »
Aha. Eftersom el-tillskottet är avstängt så är det meningslöst att ha högre max temp än 65.

Då bör jag alltså se över in/ut temperaturen och eventuellt öka vattenflödet eller storleken på radiatorn i luft systemet, alternativt öka luftflödet. Hur stor bör diffen mellan in/ut vatten vara?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Öka värmen
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2014, 15:34:00 »
Kan du inte koppla in ett vattenbatteri extra i kanalen? Kanske sänker luftflödet en del, men det går ju att justera.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

jSvensson

  • Gäst
jSvensson
SV: Öka värmen
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2014, 16:28:01 »
Kan du inte koppla in ett vattenbatteri extra i kanalen? Kanske sänker luftflödet en del, men det går ju att justera.

Eventuellt vore det en mycket bra lösning för då kan man styra värmen till källaren där det är som kallas. Huset är nytt och systemet är köpt som en enhet så det blir till viss del upp till leverantören all välja lösning. De ska komma på besök och då är det bra att ha like kött på benen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!