Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: innegivare  (läst 9053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedenhös

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
innegivare
« skrivet: 03 december 2004, 21:39:27 »
Vad säger ni pojkar, (Bertil,Rickard,Heat mm.)innegivare eller inte???
Frågade min installatör om detta, men han menade att utan annan värmekälla än pumpen räcker utegivaren.
Pratat med ett par stycken och fått lika många svar,från "självklart givare" till "nej för f-n,blir bara strul"
Kommentarer överflödiga ...   eller???? :-\
Ivt ht 6 400m ytjordvärme

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Re:innegivare
« Svar #1 skrivet: 03 december 2004, 21:43:02 »
Jag röstar definitivt för innegivare.  Oavsett vad de andra grabbarna kanske pÃ¥stÃ¥r, sÃ¥ kan det vara svÃ¥rt att fÃ¥ en kurvlutning och kurvoffset som passar huset vid alla förhÃ¥llanden.  DÃ¥ bidrar innegivaren till komforten.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:innegivare
« Svar #2 skrivet: 03 december 2004, 22:05:32 »
alla som sälger grejorna säger att man inte ska ha innegivare, men dom verkar ju inte kunna så mycke med tanke på hur dom justerar in pumparna & instruerar köparen.

min arbetskamrat har ett litet hur med värmepump som funkar bra, han har bara ett problem, så fort dom får besök, räcker med 2 pers så höjs innetempen med minst 2 grader & dom får öppna fönster för att inte svettas.
en innegivare skulle sitta fin fint.

utegivaren har ingen aning om om du tilför huset värme i form av storbesök, bakning, braseldning starkt solsken m.m.
den vet hellar inte om huset kyls ned av stark vind.
tror det fins fler saker som värmer huset än kyler ned det, vilkat lader till att man kan tolerera lite över temp, men varför betala för den uppvrmningen i onödan? bättre låta innegivaren justera ned så man har en konstant inne temp.

jag har hört folk säga att instalatören sagt att man inte kan ha innegivare i deras hus för at dom tilexempel har kakelugn & det då skulle bli jätte kalt i något annat rum, deta är både rät o fel.
om man har giveran på fel ställe så kan det bli kalt, eller om man har givaren fel inställd. det är ju inte givarens fel, det här ju handhavande fel.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:innegivare
« Svar #3 skrivet: 03 december 2004, 22:53:57 »
Har inte monterat innegivaren - se  trÃ¥den Nattsänkning.  Men i styrsystemet ES3 pÃ¥verkar returgivaren inte den styrande temperaturen. Den ser i stället till att pumpen stoppar värmepumpningen tills tempen gÃ¥tt ner.
Kanske är det så att det finns något annat system som är lika ointelligent.
På senvåren kan det bli aktuellt med rumsgivaren
« Senast ändrad: 03 december 2004, 22:55:34 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:innegivare
« Svar #4 skrivet: 04 december 2004, 01:12:56 »
Citera
Frågade min installatör om detta, men han menade att utan annan värmekälla än pumpen räcker utegivaren.

Vilka grabbar det finns... andra värmekällor... tex vårsol kan nog ge 5 kw, vi ger själv ca 200 w/person.
bakning städning datorer belysning mm ger massor, ni minns väl mycket hushållsel som går åt det mesta blir värme!!!
man tjänar igen kostnaden på några år.
Men det bästa är vid väderomslag till varmt efter långvarig kyla då behövs den verkligen för kylan slår in då!!! oså när det blåser gasar den också på.
men inst. är rädd att du ska besvära honom med injustering som han inte kan ta betalt för!!
Men vi hjälper dig ju med det, det är förövrigt skitlätt!!!
Inga problem alls.
Inte ens om man stormeldar intill givaren är det problem, bara bra att vp bromsas då!!!!
 har en som gör sÃ¥, dom (även frugan) tycker det funkar jättebra!!!! han sitter 0,5 meter frÃ¥n spisen hela dagarna och bara matar pÃ¥ han är 83 Ã¥r men hugger själv veden!!!!! givaren sitter runt hötnrt, jusering dÃ¥ ja inte alltför känslig förstÃ¥s  ;)

En kompis pÃ¥ byn fick köpa givaren men bara om han monterade och driftsatte den själv  :o  :o inte annars.
Jag hjälpte honom en timme för kablaget osså 1 minut inne i styren. han hade redan kört ett år så kurvan var redan rätt. Jag bara valde 4 som känslighet sen så.
Dom tyckte det va fantastiskt förr sjönk det ned till 17 grader inne vid väderomslag( lättbtg hus här uppe :o )
PÃ¥ vÃ¥ren blev det 25 grader inne uten att VP bromsade ett skvatt. Med rumsgivaren sÃ¥ flexade det max +- 0.5 grader, man det beror nog pÃ¥ att en expert justerade i styren  ;) 8) 8) annars hade det nog bara blivit problem!!
Jag blev också avrådd å det bestämdaste, jag sa att det köper jag inte jag har ju haft det redan i 20 år till min gamla panna.
Jo säger han men det är nog onödigt, då frågar jag vid väderomslag då, joo då blire lite kallt inne... på våren då när solen steker.... jo då blir det stekhett inne... jaha och jag behöver ingen rumsgivare.. nä det tycker jag inte dessutom har du ju två lägenheter då kommer det inte att funka blir bara problem.
Jag säger sÃ¥ här bättre finns inte  8) 8) 8)
Tom där vi har 4 lght skolbespisning duschar stora lokalytor funkar det perfekt, där blev jag idiotförklarad av installatören det kommer aaaaldrig att gå.
Dom skryter upp mig för att värmen är så jämn nu mot förr då diffade det flera grader upp och ned, trots rel. nya termostater och modern styrutrustning (utegivare)

Köper du ingen nu dÃ¥ grinar jag  ;D ;D ;D

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hedenhös

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:innegivare
« Svar #5 skrivet: 06 december 2004, 20:55:23 »
Citera
Köper du ingen nu dÃ¥ grinar jag  

Grina inte Bertil,ska slanta upp.Men har du tips på givare,eller ska man köpa Ivt-givaren av installatören?
Ivt ht 6 400m ytjordvärme

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:innegivare
« Svar #6 skrivet: 06 december 2004, 21:00:40 »
original lite dyr!! några händiga tror jag har byggt själv, men det får ju inte gå snett då kan det bli dyrare.
Kör utan i starten så du hittar rätt kurva till utegivaren först.
NÃ¥n annan?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Crillemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:innegivare
« Svar #7 skrivet: 06 december 2004, 21:07:03 »
Har för mig att IVT-givaren inte var så dyr - typ 200 - 250 kr.

Crille
IVT E9 HT+ 300 l. VVB 180 m. borra
1½ plans äldre hus 120 kvm. 8 sektionsradiatorer
källare 70 kvm. fläktkonvektor
tidigare förbrukning med direktverkande el 32000 kwh tot.

Utloggad Hedenhös

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:innegivare
« Svar #8 skrivet: 06 december 2004, 21:07:25 »
Citera
Kör utan i starten så du hittar rätt kurva till utegivaren först.
Scrollen har gått en dryg månad nu och tanten klagar inte,så kurvan är nog skaplig.
Vet du ung.pris på orginalprylarna
Ivt ht 6 400m ytjordvärme

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:innegivare
« Svar #9 skrivet: 06 december 2004, 21:11:21 »
Hmm mitt minne nästan 1500:-??? osså ev jobb.
Jag betalade inte bara beställde  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:innegivare
« Svar #10 skrivet: 06 december 2004, 21:16:29 »
Pratade med IVT i förra veckan eftersom jag fick en extra innegivare medskickad pga ett missförstånd. Han sa "behåll den", det är ingen idé att skicka tillbaka den eftersom den bara kostar 250 kr.

Att koppla in den är inga problem, det finns färdiga plintar, sen kanske du måste tala om för styrenheten att det finns en rumsgivare (T5), om den inte känner av det själv.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:innegivare
« Svar #11 skrivet: 06 december 2004, 21:20:17 »
Citera
Att koppla in den är inga problem, det finns färdiga plintar, sen kanske du måste tala om för styrenheten att det finns en rumsgivare (T5), om den inte känner av det själv.

Ja i meny 5.13
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:innegivare
« Svar #12 skrivet: 06 december 2004, 21:44:56 »
Det finns ytterligare ett skäl till att ha rumsgivare förutom en jämn rumstemp. Det finns ett antal funktioner i REGO som förutsätter rumsgivare, bl.a tidsstyrning av innetemperaturen (veckodag och klockslag, rekommenderas dock ej sÃ¥vida du inte har helgsänkning när du är i stugan och fiskar), "semester" där du sänker  teperaturen mellan tvÃ¥ inställda datum osv...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Snider

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:innegivare
« Svar #13 skrivet: 07 december 2004, 19:38:55 »
Goda råd.....
Jag har bara haft VP i knappt ett Ã¥r men monterade en rumsgivare vid installationen. Efter att ha studerat mÃ¥nga inlägg i detta forum sÃ¥ blir jag fundersam  ????
Ska jag blockera rumsgivaren i styrsystemet för att först kunna få en riktig inställning utan dess påverkan? Det verkar ju som om ni experter rekomenderar att VP'n justeras in först innan en rumsgivare monteras.
Jag har i.o.f.s inte haft några problem med inställningarna utan tycker fungerar utmärkt som det är men det kanske går att optimera inställningarna ännu mer.
IVT Greenline HT C7  140 m aktiv borra.
1 1/2-plan & källare (ca 160 m2 ) byggt 1961 i Skaraborg.  2 vuxna & 3 barn

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Re:innegivare
« Svar #14 skrivet: 07 december 2004, 20:07:21 »
Vet ej, har bara erfarenheter av REGO 800, som efter vad jag förstått är lite annorlunda än tidigare versioner.

I REGO 800 kan styrningen ske på två olika sätt, dels styrning med utegivare, dels styrning med utegivare kompletterad med rumsgivare.

I det första fallet styr du genom att välja lämplig framledningstemp i förhållande till utetemperaturen, dvs att bestämma "kurvan".

I det andra fallet sköter REGO "kurvvalet" helt och hållet själv. Du anger bara önskad rumstemp och sedan konstruerar REGO lämlig "kurva", dvs väljer lämplig framledningstemp med hänsyn till utetemperaturen.

Med andra ord, så tror jag att det är två helt olika styrsystem. Det är då ingen mening med att justera in "kurvan" först utan rumsgivare för att sedan koppla in en dylik.

Sen vet jag i och för sig inte hur det funkar med din REGO-version
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!