Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 25 november 2008, 22:14:54 »

bump
Skrivet av: jojje1
« skrivet: 25 mars 2008, 16:32:43 »

ok,så om man vill ha varmare än 55 så är det elpatronen som får sköta det..
Skrivet av: erp
« skrivet: 25 mars 2008, 11:33:53 »

Hej

CTC använder slingberedare, den rymmer 5-6 liter vatten, det innebär att du aldrig kan få legionellabakterier eftersom du inte har någon beredare med stillastående vatten i. Du spolar ju igenom slingan flera gånger om dagen.

Om du väljer att köra extra varmvatten mellan två klockslag, kan du välja om du vill ha med elpatronen genom att ange en temperatur för denna (förutsatt att den inte är bortkopplad) annars kör pumpen till 55º hela tiden den går mellan de klockslag du valt.

//Ronnie
Skrivet av: jojje1
« skrivet: 25 mars 2008, 03:07:23 »

> Ronnie...hur gör du för att få pumpen att producera mer varmvatten,till tex badkar? Är det inte elpatronerna som gör det om du går in i menyn och väljer extra varmvatten,eller finns det andra sätt? ???
Skrivet av: jojje1
« skrivet: 25 mars 2008, 03:01:30 »

Är det ingen risk för bakterier(legionella) när ni kopplar bort elpatronen?? Om tempen inte kommer över 50 grader..
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 mars 2008, 09:00:13 »

Efter vinterns kallaste natt -18 kl 20 i går till -24 melan 4 och 6 och nu -18.2 har jag haft ett totalt tillskott på 3.6 kwh. Tillskottet har gått in 4 gånger om ca 20 min. Inne temperaturen har legat konstant på 20,5 grader jag kan ju även nämna att det är absolut vindstilla om det hade blåst har nog tillskottet varit högre.
Skrivet av: turborolle
« skrivet: 23 mars 2008, 21:18:19 »

Mitt system har varit i drift 300tim nu och i kväll ha vi -6 i Tyresö och 105an tuggar på bra 20,4 jämna grader i huset och inga problem med tappvatten då min ivt 480 återvinner och spetsar det förvärmda från ecoel  ;D ;D

Tills nu gymt nöjd med effekten!!!!
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 mars 2008, 19:07:06 »

Tänkte testa och koppla ur elpatron som erp,men kopplar du ur den övre patron eller undre kanske bägge?
görs detta under aktuell driftinfo.

Den undre patronen ska du inte koppla ur, den kopplas ur av värmepumpen, eller rättare sagt, när värmepumpen är inkopplad kopplar sytemet bort nedre elpatron, den kopplas in automatiskt om pumpen kopplas bort exempelvis på grund av att det blir för kallt ute. Nedre patronen ska alltid vara satt till minst 50ºC och inkopplad, så att den går in om pumpen kopplas bort.

Du gör detta under "Inställningar" som du hittar under "Avancerat", sätt effekten till 0kW för att koppla bort patronen, ett annat sätt man kan testa är att sätta effekten till 1,5kW eller 3kW och se hur det funkar.

//Ronnie
Skrivet av: Tobnil
« skrivet: 23 mars 2008, 18:58:58 »

Tänkte testa och koppla ur elpatron som erp,men kopplar du ur den övre patron eller undre kanske bägge?
görs detta under aktuell driftinfo.
Skrivet av: kurik
« skrivet: 16 februari 2008, 11:32:11 »

Nu har det varit lite kallt här i Sthlm. När jag tittade på de 2 termometrarna som vi har på ovan våningen så har det det varit -8 grader som lägst detta var dock var detta klockan 7 på mogonen så det kan ha varit kallare under natten. Hade då 22.3 grader inomhus på övervåningen och 20 grader i undevåningen.
Så det verkar fungera bra nu när jag stängt av tillskotet och inte värmer upp till 55 grader i den övre delen.
Ska bli interssant och se vad elräkningen ligger på under feruari. Synd bara att man inte har fattat vad man skulle göra innan utan bara kört på i 8 månader. Stackars alla som inte upptäckt detta forum.

Så vad jag har för förbrukning får jag återkomma med.
Skrivet av: Energi Jägarn
« skrivet: 07 februari 2008, 15:55:54 »

kollade på min panna nyss vad den behöver i framledningen till radiator.

0 grader ute nu och den behöver 32 grader för att hålla 20 grader inne.

ack.tank : 56,3 garder
VP framl : 59,2
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 februari 2008, 15:39:46 »

Hej

Min panna spetsar inte förrän jag slår på elpatronen. Så här är det, om elpatronen är i drift, så kommer den att spetsa när pumpen inte kan hålla temperaturen i övre pannan 7 grader över börvärdet på framledningen.

Med mina radiatorer behöver jag runt 45-47 grader vid 0 grader ute, så, jag kör på kurva 60. Det innebär spets strax över 0 grader, om pannan får sköta det själv, men jag kopplar inte in patronen förrän der är ett par minusgrader ute och framledningen vill ha uppåt 50 grader. Det innebär att pannan har använt 16kWh hittills i år mot 800 samma tid förra året när det sköttes av pannan.

Pumpen klarar det här galant, åtminstonne här där jag bor.

//Ronnie

Skrivet av: Uddo
« skrivet: 07 februari 2008, 14:56:06 »

Jag undrar lite hur ni räknar Sc:,h.

När det gäller bergvärme är det ju en sak men om jag i min fastighet skulle dimensionera LVP för att klara -15 grader (som är lägsta temp för drift på CTC) skulle det betyda en maskin som ger i runda slängar 9 kW kontinuerlig effekt vid den utetemperaturen. Det är nästan 3 ggr mer än vad min CTC 107 ger vid -15.

Jag skulle alltså behöva en "CTC 1021"?
Antag att det kostar 3 ggr så mycket, hur räknar jag hem det?
Eller har jag 3ggr större effektbehov än normalt?


Sen det här med att spetsning skulle behövas vid en mer eller mindre konstant temperatur är ju en sanning med modifikation. Temperaturen står i proportion till effekten så ju större effekt ju högre framledning upp till den gräns som sätts av maskinens kylmedie (ca 50 grader vid -15 för 407?). Att det sedan kan vara så att dimsioneringspraxis gör att framledn. då spetsbehov uppstår brukar hamna mellan 40-45 grader är ju en annan sak, har jag rätt?

mvh Uddo

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 07 februari 2008, 13:06:32 »

Du verkar ha ett litet och välisolerat hus.

Vid -10 ºC ger EcoAir 105 endast 3,6kw. Säg att den levererar 3,0kw vid -15 ºC det räcker inte för mig när det är +5 ºC

 Sc:,h
Skrivet av: Energi Jägarn
« skrivet: 07 februari 2008, 12:49:39 »

Min VP klarar mitt värmebehov ända ner till -15 garder när vp slår ifrån. om inte stora varmvatten tappas typ vid bad, då spetsar elpannan i ungefär 10min.
Jag har 20 stabila grader inne.

jag har inga relän eller spärrar för elspets utan har ställt in diffarna mot varandra på VP och elpannan det funkar hur bra som helst!
Skrivet av: råövind
« skrivet: 07 februari 2008, 12:41:06 »

Hej
Jag har haft en CTC 105 inkopplad sedan slutet av december och den har klarat mitt värmebehov hittills. lägsta temperatur -2 grader, men mycket blåsigt.


Många har tydligen problem med sina elpannor som spetsar i onödan.

Om man bygger om lite och kopplar in en brytare på shunten som sluter då shuntventilen öppnar fullt, dvs temperaturen i pannan är lägre än vad radiatorerna kräver, och låter denna brytare koppla in elpatronen har man löst problemet.

Brytare finns inbyggd i en del shuntmotorer.

/Bengt M
Skrivet av: Harken
« skrivet: 04 februari 2008, 23:25:49 »

Jag har ju - av vissa slumper - satt in två L/L först. De är en bra spets och för den som vill ha bättre elsamvete när det är kallt och Sverige behöver all el kan lösningen rekommenderas. Det ger också AC på sommaren.

Håller dock med CTC. Om man köper en fulpump, Fujiaire, Rusta eller liknade blir det inte så dyrt.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 04 februari 2008, 20:36:33 »

Jag håller inte med om att -10 till -15 är rätt dimensionerad pump i alla län i Sverige. Bor du i Skåne händer ju det typ 1ggr per 5år att temp går så lågt. Vilket leder till att du betalat för en förstor pump alla andra dagar. Förutom att det är dyrare finns ju även andra nackdelar, ex många start-stop osv.



Citat ur CTC "Värmeboken"

Rätt effekt
– viktigare än hög effekt
Tyvärr är det inte ovanligt att värmepumpskunder får sämre ekonomi än väntat i sin investering på grund av feldimensionering. Ofta är överdimensionering problemet. Ta inte i för mycket när du väljer värmepump. Det är viktigt att skilja på begreppen effekt och energi. Ditt maximala effektbehov är den effekt, mätt i kW, som går åt för att värma ditt hus årets kallaste dag. Ditt årliga energibehov, mätt i kWh, är den totala mängd energi som behövs för att värma ditt hus under hela året (+ hushållsel).
Bäst ekonomi får du om värmepumpen dimensioneras för att täcka cirka 70 procent av ditt effektbehov. Då klarar värmepumpen 90–95 procent av ditt totala energibehov. Resten täcker du upp med en liten elpatron eller annan värmekälla. Det kan tyckas märkligt att inte låta värme-pumpen täcka 100 procent av effektbehovet, men förklaringen är enkel. Eftersom priset på värmepumpar är kopplat till effekten, lönar det sig inte att låta den jobba för fullt endast de allra kallaste vinterdagarna. Det är mer ekonomiskt att låta en annan värmekälla vara spetsvärme de få dagar maximal effekt behöver tas ut.


http://www.ctcvarme.se/enertech/p224/files/Varmeboken.pdf
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 14 januari 2008, 11:35:24 »

Jag håller inte med om att -10 till -15 är rätt dimensionerad pump i alla län i Sverige. Bor du i Skåne händer ju det typ 1ggr per 5år att temp går så lågt. Vilket leder till att du betalat för en förstor pump alla andra dagar. Förutom att det är dyrare finns ju även andra nackdelar, ex många start-stop osv.

Skrivet av: m96olsen
« skrivet: 14 januari 2008, 11:34:30 »

Om huset kräver mer än vad pumpen kan ge, kommer den inte heller att orka hålla upp tempen i övre pannan, då fastnar den i 55-graderscykeln och patronen kommer att gå in, det måste ju ske om pumpen är för klen. Jag tycker dock att en rätt dimensionerad pump borde klara exempelvis 40º på framledningen vid 10-15 grader kallt ute.

Det skulle vara intressant att veta också vid vilken framledningstemperatur pannan spetsar, då ser man ju om det är för att huset kräver mer eller om det är för att framledningstempen behöver vara högre än vad pumpen kan ge.

//Ronnie
Det är det jag menar med att en större pump lättare håller panntempen högre och då kan påverka när spets måste in. Det finns dock många parametrar i husets värmesystem som styr när övre panntemp är så låg att spets behövs, och spets är väl inte en direkt indikation på att pumpen är underdimensionerad. Detta är mer kopplat till det total energi/effekt behovet.

//H
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 januari 2008, 10:58:36 »

Om huset kräver mer än vad pumpen kan ge, kommer den inte heller att orka hålla upp tempen i övre pannan, då fastnar den i 55-graderscykeln och patronen kommer att gå in, det måste ju ske om pumpen är för klen. Jag tycker dock att en rätt dimensionerad pump borde klara exempelvis 40º på framledningen vid 10-15 grader kallt ute.

Det skulle vara intressant att veta också vid vilken framledningstemperatur pannan spetsar, då ser man ju om det är för att huset kräver mer eller om det är för att framledningstempen behöver vara högre än vad pumpen kan ge.

//Ronnie
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 januari 2008, 09:28:58 »

Nej, det är helt riktigt. Men då har man väl en pump, som är underdimensionerd och inte klarar att värma vattnet så mycket att den når börvärdet. Förutsättningen med att den aldrig spetsar är att pumpen klarar att värma övre pannan till högre temp än framledningen behöver. Gör den inte det är den för liten för huset. Pumpen klarar att värma upp vattnet till 50º om den är rätt dimensionerad. Systemet slår till elpatronen när övre pannan inte längre ligger 7º över börvärdet för framledningen.

//Ronnie
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 14 januari 2008, 08:47:42 »

Har du ett radiatorsystem som klarar att värma huset med framledningstemperatur under 45º vid minus 15º ute, så kommer pannan aldrig att spetsa, så länge pumpen går, inte förrän pumpen stannar pga för kallt ute.

Om inte pumpen orkar hålla börvärde så kommer den ju att spetsa oavsett om börvärde endast är 45 ºC. Bara för att framledning är låg innebär ju det i sig inte att huset kan förbruka fler kwh än pumpen kan leverera.
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 januari 2008, 21:04:33 »

Har du ett radiatorsystem som klarar att värma huset med framledningstemperatur under 45º vid minus 15º ute, så kommer pannan aldrig att spetsa, så länge pumpen går, inte förrän pumpen stannar pga för kallt ute.

Det är därför jag menar att det är mycket viktigare vad man har för radiatorsystem än var man bor, men jag förstår precis vad du är ute efter. Jag berättade ju att jag bor i Blekinge och pannan spetsar nog vid -4ºC, jag behöver cirkus 60º fram när det är som kallast här.

Det är ett bra tips att koppla bort patronen annars spetetsar pannan i onödan.

//Ronnie
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 13 januari 2008, 20:33:26 »

Ja. visst har den det, men när framledningen kräver en viss temp (cirka 45º) kommer pannan att spetsa även med en större pump, att man väljer en större pump beror i första hand på att det mer som ska värmas upp.

//Ronnie

Jag förstår hur du menar, men vi förutsätter att radiatorerna är dimensionerade så att vi alltid kan utnyttja avgiven effekt från VP till 100%. Dvs ett rejält dimensionerat låg temp system. Då kan vi ju gå på en större pump för att klara oss längre utan spets. Ex kan vara  de som golvvärme i hela huset

Bor du norrut dät det är kallare så blir ju det samma sak som "att det är mer som skall värmas upp". Jag tänker helt enkelt att man vill ha en större pump för att klara framledning utan spets till lägre utomhustemp.
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 januari 2008, 20:20:43 »

Ja. visst har den det, men när framledningen kräver en viss temp (cirka 45º) kommer pannan att spetsa även med en större pump, att man väljer en större pump beror i första hand på att det mer som ska värmas upp.

//Ronnie
Skrivet av: m96olsen
« skrivet: 13 januari 2008, 20:14:36 »

Pumpens storlek spelar ingen roll när det gäller spets. vilken pump du än har, så kommer den att spetsa vid samma temperatur i pannan. När framledningens börvärde börjar närma sig 45º så spetsar pannan, vilken pump du än har.

//Ronnie
Men en större pump har väl lättare att hålla högre temp i pannan eftersom den medger större diff (effekt) mellan VP in/ut?

//H
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 januari 2008, 18:48:01 »

Pumpens storlek spelar ingen roll när det gäller spets. vilken pump du än har, så kommer den att spetsa vid samma temperatur i pannan. När framledningens börvärde börjar närma sig 45º så spetsar pannan, vilken pump du än har.

//Ronnie
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 13 januari 2008, 17:43:01 »

Systemet sätter börvärdet i övre pannan till framledningens börvärde +7ºC. När inte pumpen kan hålla övre pannan 7ºC över framledningens börvärde kopplas elpatronen in, det beror alltså mer på vad radiatorerna kräver än var man bor när spetsen kopplas in.


Jo det kan ju vara så, men de jag var ute efter var att man kanske skaffar en större pump om man bor längre norrut eftersom det är lägre utomhustemp där. Dvs i Sthlm klarar jag 95% av dagarna utan spets med en 107:a men om mitt hus låg i Piteå skulle jag kanske klara 65% av dagaran utan spets med en 107:a och då blir det ekonomiskt försvarbart att gå upp en storlek på pumpen.
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 januari 2008, 15:51:04 »

Systemet sätter börvärdet i övre pannan till framledningens börvärde +7ºC. När inte pumpen kan hålla övre pannan 7ºC över framledningens börvärde kopplas elpatronen in, det beror alltså mer på vad radiatorerna kräver än var man bor när spetsen kopplas in.

Jag brukar sätta effekten till noll på patronen och kopplar in den först när det skiljer ett par grader mellan framledningen och övre pannan eller när jag helt enkelt märker att det behövs, då spetsar pannan inte i onödan.

Jag bor i Blekinge och har inte haft någon spets än i år. Jag har alltid klarat varmvattenförsörjning utan elpatron, annars kan ju det vara en anledning till att ha den inkopplad, men det går bra att köra extra varmvatten med pumpen.

//Ronnie
Skrivet av: StaffanH
« skrivet: 13 januari 2008, 15:11:08 »

Min kopplar in runt +3 grader. Har en Ecoair 7,9 och bor i Stockholm. Jag tycker att VP borde klara av att prestera mer  :(
/Staffan
Skrivet av: Sture
« skrivet: 13 januari 2008, 14:26:18 »

Undrar vad det är för luft/vattenpump som klarar sig utan tillskott vid -11° och kallare?

Sture
Skrivet av: lagre
« skrivet: 13 januari 2008, 13:26:26 »

Installerade min Ecoair 107 i Oktober ifjol. Än så länge så har det inte varit kallare än -4 här nere i södra skåne, så jag vet inte när elpatronen slår till  :)
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 13 januari 2008, 13:14:36 »

Hej

Var lite nyfiken på hur era EcoAir anläggningar var dimensionerade och bjuder därmed in till denna insamling av statistik. Skriv gärna var ni bor så säger siffrorna mer.

//M

Ps
-2 till -3 ºC bor i STHLM
Ds

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!