Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm Hög VP retur IVT HT7  (läst 1292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Larm Hög VP retur IVT HT7
« skrivet: 17 december 2007, 22:39:07 »
Var nere och gjorde kvällsronden innan sängdags...
Inför mina ögon så larmade pumpen helt plötsligt för hög retur VP under varmvattenladdning! Jag har aldrig haft larm tidigare och kört med mina inställningar i flera års tid. Vv börvärde 51, diff 5.5. Värmekurva 3.2, värmekurvan kompenserad 1.5 grC. Men det var under värmeladding det skedde. Dessutom var returtempen under börvärde, så pumpen borde ha gått äver på radiatorvärmning, men den stoppade iställetTroligt fel? Nu kan jag ju inte gå och sova, utan måate ju kolla att pumpen kr igång som den ska. Blir jobbigt imorgon bitti.....

 
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Larm Hög VP retur IVT HT7
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2008, 22:24:39 »
Hej

Jag har samma problem. Se separat fråga från mig idag.

Första gissningen är skit i VBfiltret.
Andra gissningen skulle kunna vara kärvande trevägsventil (finns lite trådar om detta).
Tredje gissningen är ett ovanligt driftsfall. VP toppar VVB efter avklarad VB körning men den inträffar väldigt tidigt i körningen och pumpen har då fortfarande mycket varm KB in och ger därför många KW och VVB hinner inte med att kyla bort producerad värme.

Sen har jag inte flera idéer.

Mvh

Peter
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!