Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rh (runt hörnan) Garanti  (läst 5038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luring

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar solpaneler!
Rh (runt hörnan) Garanti
« skrivet: 16 maj 2005, 09:58:37 »
Jag har köpt en värmepump av modellen luft/luft och haft en kylfirma att installera den.

Efter några veckor blev det fel på den och jag ringde till säljare som säger att dom bara ersätter materielen inget arbete?? Installatören säger att han bara ansvarar för själva installationen inget med pumpen. Skall dom komma ut och felsöka och åtgärda felet måsta jag betala (säljaren står inte för den kostnaden) trots att jag köpt den som privaperson.

Har inte dessa importörer något som helst ansvar för det man säljer?

Någon som har ett tips på vad man skall göra.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2005, 10:36:29 »
Hej , har hört att fler råkat ut för detta fenomen . Ett års besparing hår ju snabbt upp i rök om det är så. Antagligen säljer dom väl utan marginaler?
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2005, 10:46:20 »
Ring konsumentvägledaren hos kommunen.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2005, 12:47:20 »
Hej.
Du skrev "Har inte dessa importörer något som helst ansvar för det man säljer?"
 Jo visst, skicka in pumpen till dom sÃ¥ lagar dom den nog.

MSO skrev
"Hej , har hört att fler råkat ut för detta fenomen . Ett års besparing hår ju snabbt upp i rök om det är så. Antagligen säljer dom väl utan marginaler?"

I deras marginaler ingår säkert ovanstående garanti.

Konsumentvägledaren kan nog vidimera det jag skrivit.

Om man köper en växellåda av volvo-handlaren och sedan engagerar någon annan till monteringen av växellådan så kommer inte volvo-handlarn heller hem till dig och felsöker.
Och han som monterade växellådan vill nog inte stå för garantin på växellådan.

Felet är att köparna inte förstår att man får betala för allt.
Som det gamla ordspråket "snålhet bedrar vishet"

Nu undrar jag hur mycket gav du för pumpen, vad kostade installationen. Det kan vara intressant att jämföra med vad det kostar att få en totalentreprenad. Själv betalade jag 8850:- för panasonic PE9CKE och 500:- för inkopplingen resten gjorde jag själv.

M.V.H
Messer

Utloggad Luring

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar solpaneler!
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2005, 13:04:19 »
Vad Volvo har med detta att göra begriper inte jag.

Men om jag köper ett kylskåp så står säljaren för reklamationsrätt hemma hos mig eller om jag köper fönster hos bygghandlaren
så har jag reklamationsrätt hemma.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2005, 13:09:53 »
Hej du.
Jag förstår att du inte förstår, så det är väl ingen ide att försöka förklara för dej då.
Hoppas nån förstår hur det hänger ihop.
M.V.H
Messer

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2005, 16:41:34 »
Vad Volvo har med detta att göra begriper inte jag.

Men om jag köper ett kylskåp så står säljaren för reklamationsrätt hemma hos mig eller om jag köper fönster hos bygghandlaren
så har jag reklamationsrätt hemma.

Analogin med Volvon och växellådan är rätt enkel att förstå sig på. Fast Volvo skulle nog laga växellådan om du tog med dig bilen till Volvo verkstan, men du kanske skulle få betala för demonteringen. Alternativet är att låta den som monterade växellådan montera bort den (vilket du naturligtvis får betala för) och du sen på egen hand transporterade växellådan till det ställe där du köpt den.


Till de flesta varor du köper ingår någon form av garanti. Det vanligaste är att garantin är av typen inskicksgaranti. Det innebär att för att du ska kunna nyttja garantin till en reparation så måste du på ett eller annat sätt transportera den till säljaren (eller till deras verkstad eller serviceombud). Kan du inte göra det så har dom rätt att debitera skälig kostnad för restiden och sträckan hem till dig.

När det gäller vitvaror så säljs dom ofta med "på platsen garanti" då dessa anses vara så skrymmande att dom är svåra att transportera. Även vissa ndra typer av utrustning som är skrymmande eller otransporterbara säljs med "på platsen garanti". MEN det är något som säljaren/tillverkare oftast har återförsäkrat sig för eller som säljaren/tillverkare betalar extra för vid varje reparations tillfälle.


I ditt fall har du köpt en vara av en part och låtit en annan part montera den. Vems är ansvaret för att varan har gått sönder i "förtid"? Naturligtvis den som sålde varan (vi förutsätter att monteringen gjorts korrekt) och inte den som monterat. Den som sålde varan har ju ingen aning om du kommer att montera den i Malmö eller i Kiruna. Eftersom säljaren inte har ett riksomfattande servicenät (som kostar pengar och ger ett högre pris på varan) så gör dom det enkelt för sig och säljer varan med garanti som kräver inlämning.

Sen kan man ju tycka att säljaren borde ha möjlighet att låta en av dig anlitad reparatör göra en kostnadsuppskattning. Tycker dom att reparationskostnaden är rimlig så får din reparatör laga den och fakturera dig kostnaden som du sedan får tillbaks av säljaren. Men det handlar kanske mer om hur seriös man är som importör/tillverkare

/Johan



Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Luring

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar solpaneler!
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2005, 16:44:50 »
Vad är det jag inte förstår, är Du en som känner sig träffad.

Om du köper ett kylskåp hos någon, ber din elkille koppla in detta (fixa fram en kontakt). Blir det något fel på skåpet så ringer jag till säljaren som i sin tur hänvisar mig en servicepartner som kommer ut (hem till mig) och fixar felet. Vad är det för konstigt med detta.

Eller om Du har köpt 3-glasfönster och en ruta går läck, då kommer glasmästaren ut och fixar det hemma hos mig. Finns väl ingen (förutom importörer av värmepumpar, om jag förstår rätt) som ställer som krav att en produkt som är fast monterad skall åtgärdas på plats och inte skickas in. Och skall den skickas in står säljaren eller importören för dessa kostnader, demontering/montering.
Speciellet när det gäller värmeumpar så är det också ett krav att man skall följa miljöbalken (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM]).

 

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2005, 17:27:16 »
Ta det lugnt  flickor och pojkar.  Att hacka pÃ¥ varandra löser inga problem.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Luring

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar solpaneler!
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2005, 19:23:37 »
Ta det lugnt  flickor och pojkar.  Att hacka pÃ¥ varandra löser inga problem.

Bra att Messer har sin "Nanny" närvarande!

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2005, 19:34:21 »
Vad Volvo har med detta att göra begriper inte jag.

Men om jag köper ett kylskåp så står säljaren för reklamationsrätt hemma hos mig eller om jag köper fönster hos bygghandlaren
så har jag reklamationsrätt hemma.

Delat ansvar är inget ansvar ! Det blir då ditt ansvar.

Ett annat exempel. Du köper ett avgassystem på Biltema. Du ber din lokale fixare montera. Avgassystemet spricker och går sönder. Vems fel? Biltema kommer att säga att det är felmonterat. Fixaren kommer att säga att det är materialfel. Vem har rätt?

Vem vet varför din värmepump har gått sönder. Många felkällor finns vid montering. Mekanik, fukt, elektronik (ESD) som kan göra att produkten skadas.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2005, 15:32:12 »
Hej ,för oss som har 6 års försäkring på bergvärmepumpen så känns det tryggt att mellanskillnaden betalas av försäkringsbolaget/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rh (runt hörnan) Garanti
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2005, 14:00:10 »
Hej du.
Jag förstår att du inte förstår, så det är väl ingen ide att försöka förklara för dej då.
Hoppas nån förstår hur det hänger ihop.
M.V.H
Messer
Klokt sagt...följer denna "trÃ¥d" med spänning  8)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!