Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Prisjämförelse - totalentreprenad contra delupphandling  (läst 2173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibozz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Att anlita totalentreprenör vid installation av VP rekommenderas ofta. Säkert frÃ¥n mÃ¥nga synpunkter bra. Men förefaller inte sällan bli dyrt. Jag är pÃ¥ gÃ¥ng att skaffa en Ecoheat 8,5. Själva pannan kostar pÃ¥ Rinkabyrör 46 800 kr inkl moms och frakt. Pratade med en borrare och fick priset ca 48 000 kr för en komplett borra med slang och allt inkl moms. Vände mig till en VVS/VP-firma och begärde totalentreprenadoffert. Den lämnades: offererat pris 155 000 kr och dÃ¥ tror jag inte expansionskärl och elkabel ingÃ¥r, kanske ej heller foderrör. Räknar. Offerten innebär att firman för totalentreprenörskapet, installation av pannan, bortagning av befintlig oljepanna+tank samt övrigt vill ha 60 000 kr. Verkar pÃ¥ dyrt !  Överväger att försöka mig pÃ¥ delupphandling, Dock har jag ocksÃ¥ totalofferter som ligger lägre.

Man kan ställa sig frågan vad är skälig penning för totalentreprenörskapet, installation av pannan, bortagning av oljepanna+tank, grävning 4 meter från borran till huset, håltagning i husgrunden. Tycker nog att det borde räcka med kanske runt 30 000 kr för detta eller något i den stilen.

Finns synpunkter pÃ¥ offerten pÃ¥ de 155 000 kronorna sÃ¥ är de välkomna.  Det vore ocksÃ¥ intressant att fÃ¥ synpunkter pÃ¥ frÃ¥gan totalentreprenad contra delupphandling samt överhuvudtaget synpunkter i största allmänhet.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Att anlita totalentreprenör vid installation av VP rekommenderas ofta. Säkert frÃ¥n mÃ¥nga synpunkter bra. Men förefaller inte sällan bli dyrt. Jag är pÃ¥ gÃ¥ng att skaffa en Ecoheat 8,5. Själva pannan kostar pÃ¥ Rinkabyrör 46 800 kr inkl moms och frakt. Pratade med en borrare och fick priset ca 48 000 kr för en komplett borra med slang och allt inkl moms. Vände mig till en VVS/VP-firma och begärde totalentreprenadoffert. Den lämnades: offererat pris 155 000 kr och dÃ¥ tror jag inte expansionskärl och elkabel ingÃ¥r, kanske ej heller foderrör. Räknar. Offerten innebär att firman för totalentreprenörskapet, installation av pannan, bortagning av befintlig oljepanna+tank samt övrigt vill ha 60 000 kr. Verkar pÃ¥ dyrt !  Överväger att försöka mig pÃ¥ delupphandling, Dock har jag ocksÃ¥ totalofferter som ligger lägre.

Man kan ställa sig frågan vad är skälig penning för totalentreprenörskapet, installation av pannan, bortagning av oljepanna+tank, grävning 4 meter från borran till huset, håltagning i husgrunden. Tycker nog att det borde räcka med kanske runt 30 000 kr för detta eller något i den stilen.

Finns synpunkter pÃ¥ offerten pÃ¥ de 155 000 kronorna sÃ¥ är de välkomna.  Det vore ocksÃ¥ intressant att fÃ¥ synpunkter pÃ¥ frÃ¥gan totalentreprenad contra delupphandling samt överhuvudtaget synpunkter i största allmänhet.



Hej!
Jag sÃ¥ i ett av dina tidigare meil att du bor i Stockholm, priserna där pÃ¥ värmepumpsinstallationer är 10-20% högre än ute i landet.  :'(

Delupphandling borde få ner totalkostnaden, har du lite tid över så kan du säkert fixa det, ta all hjälp av forumet du kan.

Problemet kan vara om något inte funkar som det ska sen, då kan alla inblandade skylla på varandra men det kan vara värt den risken om totalkostnaden blir rejält lägre.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du tror att du kan fixa det, gör det. Du får kallt räkna med att en totaletreprenad kostar i runda slängar 30-60 000 kr mer än vad en separat upphandling kostar. Om man kan göra jobbet, eller stora delar av det själv går det definitivt att spara pengar.
Går nåt galet kan det iofs kosta lite också, men du skall ju i princip drabbas av totalhaveri för att det skall visa sig bli en förlust.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Prisjämförelse - totalentreprenad contra delupphandling
« Svar #3 skrivet: 17 april 2006, 12:05:25 »
Som ett exempel. Egen entreprenad 2002, ungefärliga siffror. Ecoheat 10.

Borra    33000 inkl slang+brine + foderrör etc
Pump    43500
Röris     12000 inkl material
El+isoler 3000

Totalt 93000. Offerterna låg runt 125'. Rörfirman friskrev sig från ansvar.. ::)...men CTC har skött sig mkt bra, när de behövts.
« Senast ändrad: 17 april 2006, 12:06:56 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!