Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viket gradantal ska man spärra pumpen?  (läst 6136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvenP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« skrivet: 19 december 2010, 14:24:53 »
Har Ecoair 107 och Ecoel 155 och pumpen spärras vid -10 grader.
Lönar det sig inte att köra pumpen när det är kallare än -10 grader? Den är ställd på -10 grader och då går den antagligen bara på elpatronerna.

Mvh SvenP..

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2010, 15:15:12 »
Ställ temperaturen till -15º. Håll sedan koll på om pumpen stoppas innan denna temperatur pga för hög temp på VPin. Om pumpen stoppas före -15º för hög VPin, kan det vara en bra ide att sätta den utetempen till stopptemperatur. Undre elpatronen går inte in bara för att pumpen stannar pga för hög returtemp, utan den går in först när pumpen spärras för att det blir för kallt ute.
Detta beror på vilken framledningstemperatur man behöver, när det blir kallt ute.

Märker man att pumpen stoppas av hög temp på VPin, kan man ju alltid spärra pumpen själv i inställningsmenyn.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad SvenP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010, 15:34:36 »
Ok tack för svaret får testa det, såg i instruktionen att den ska vara ställd på -10 grader...

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2010, 17:04:35 »
Ok tack för svaret får testa det, såg i instruktionen att den ska vara ställd på -10 grader...

Nja, -10 är defaultinställningen. Du ska ställa tempen sÃ¥ "kallt" det gÃ¥r utan att ecoair  istället stannar pga högt VP-IN.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Johan.F.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2010, 19:55:47 »
Har för mig att -10 grader gäller när man inte har EcoEl eller EcoLogic. Men du har en EcoEl så ändra till -15 grader.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3  installerad under 2009  + Toshiba L/L -2004.
1-plansvilla byggd 1985 i Småland. Bo yta 160m2

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2010, 21:48:52 »
Undre elpatronen går inte in bara för att pumpen stannar pga för hög returtemp, utan den går in först när pumpen spärras för att det blir för kallt ute.

Det var nÃ¥t jag insÃ¥g rätt snabbt när min EcoAir var i inkörningsläge och stannade oväntat tidigt, med pannan ställd pÃ¥ att spärra den vid -20.  DÃ¥ fanns bara elspetsen pÃ¥ övre pannan tillgänglig för att köra hela huset... och om du har pannan ställd pÃ¥ typ 3kW övre och 6kW nedre, sÃ¥ blir det lite kallt.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 19:26:30 »
Märker man att pumpen stoppas av hög temp på VPin, kan man ju alltid spärra pumpen själv i inställningsmenyn.

Vid vilken temp på VPIn stoppar pumpen?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2010, 19:53:23 »
Det beror på vilken temperatur det är ute, det finns ett diagram i manualen för pumpen som visar detta. Det beror ocksä på vilken version på mjukvaran som finns i EcoEl.
De senaste versionerna tillåter runt 48º på VPin vid utetemp strax under 0 och sedan sjunker det ner mot 40º efterhand som temperaturen sjunker ner mot -15º ute.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 18:57:52 »
Undrar som många andra när man skall spärrra pumpen för låg temp ute.
Har min ställd på -15 nu,kan jag sänka den mer om vp in är 42/46 just nu när det
är -14 ute.Eller ger pumpen 1 till 1 vid lägre temp ute typ - 18?
Hur mår pumpen av att gå vid ex -18?

Utloggad GofMol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #9 skrivet: 23 december 2010, 12:59:05 »
Det beror på vilken temperatur det är ute, det finns ett diagram i manualen för pumpen som visar detta.
erp

Har inte lyckats hitta detta diagram i manualen (Installations- och skötselanvisning 162 101 04/1 från 2010-10-25, som finns på CTC:s hemsida). På vilken sida skall jag leta, eller tittar jag i fel manual?

Precis som Vandgu undrar jag varför "VP in" begränsar värmepumpsdriften. Är det för att pumpen kan ta skada eller "bara" för att det annars blir dålig verkningsgrad eller något annat?
EcoEl 1550 + EcoAir 107 installerad 2010. 1½-plansvilla byggd 1958 i Göteborg. Boyta 120 m2 + källare 75 m2.

Utloggad vandgu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2010, 13:52:41 »
Har idag pratat med Enertech (Ctc -Sverige) ,de säger att den vanliga Ecoair ej får köras vid lägre temp en -15 .Om man ställer in lägre temp på den ex. -17 så frestar det på kompressorn och övriga delar enl deras labbtester samt att verkninggraden sjunkit till i princip 1/1.Vill man komma ner lägre skall man köpa en Ecoair polar version,då den är annorlunda konstruerad o har annan gas.Men den har sämre verkningsgrad vid varmare temp än den vanliga Ecoairen.

Utloggad mbooh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #11 skrivet: 23 december 2010, 19:19:40 »
Detta var intressant!
Min är inställd på minsta temp -15. Senaste dygnet har det varit under -15 hela tiden men ändå har jag 24h drift på pumpen. Borde inte den vara lägre? Pumpen borde väl stanna när det blir för kallt? Min går dock konstant men det kanske är ok? Att den då pallar det och att den kör vidare även fast den borde stanna. Satte lägsta till -10 men pump och komp kör vidare.
Jag är helt enkelt lite förvirrad!?

/Kristoffer
Spånga: CTC EcoEl, CTC EcoAir 109. 200 kvm lättbetonghus från 1965

Utloggad mbooh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #12 skrivet: 24 december 2010, 07:25:05 »
Aha, tror jag hajar. Det är inte utetemperaturen den går på utan temperaturen vid värmepumpen och den är ofta 3-4 grader högre än vad utegivaren visar.
Det måste väl vara rätt bra, eller?

En annan fråga. Just nu har jag 6kw i spets vilket är max. Borde man inte spärra pumpen vid det gradtal när elpatronen kickar in fullt? Eller behöver elen hjälp av pumpen för att orka? Om elen ändå kör fullt tänkte att det kanske räcker och att man kan "spara" pumpen då.
Tack för hjälpen!

Kristoffer
Spånga: CTC EcoEl, CTC EcoAir 109. 200 kvm lättbetonghus från 1965

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #13 skrivet: 24 december 2010, 08:44:30 »
När pumpen spärras, går den undre patronen in med 6kW och jobbar tillsammans med den övre, så att du har tillgång till 6+6 kW.
Om pumpen stoppas tidigare än -15º av någon anledning, exempelvis pga för hög retur vid -12º ute, bör man välja att spärra pumpen vid denna temp, annars jobbar övre patronen ensam, nedre patronen går inte in bara för att pumpen stoppas, den måste spärras föe att nedre patronen ska gå in.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mbooh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Viket gradantal ska man spärra pumpen?
« Svar #14 skrivet: 27 december 2010, 11:04:15 »
Tack erp!
Trots nästan jag är helt med nu, eller förresten helt med blir jag nog aldrig! :-)

/k
Spånga: CTC EcoEl, CTC EcoAir 109. 200 kvm lättbetonghus från 1965

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!