Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: offert konvertering dir.el till värmepump (sundsvall)  (läst 4956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: offert konvertering dir.el till värmepump (sundsvall)
« Svar #15 skrivet: 20 maj 2006, 11:25:48 »
Låter dyrt, ta in en offert från firman som jag mailar till dig, de är helt OK.

Redigerat:
20 radiatorer låter mycket, oftast behövs endast 1 per rum, vardagsrum och andra stora kan kräva 2.

Om det sitter 2 fönster bredvid varandra, ta då en radiator som räcker under båda fönstrena.

Sen är det viktigt att radiatorerna blir bra dimensionerade, de ska minst kunna göra av med VP:ns uteffekt vid DT30. (Gärna vid DT25).

Hej igen !!

Idag kom ännu en offert ( från den firma som C.N tipsade om). Tyvärr så var den 10' högre än den förra, alltså 228000:-...., jag har inte kikat något på den ännu, vet bara priset eftersom jag sitter på jobbet.

Antar att bidraget på 30% stjälper mer än det hjälper. Usch nu har man blykeps..


Fick själv en offert på 190000:- för en helkonvertering. Då ingår 14 radiatorer och en konverktor + Nibe Fighter 1230-8. Jag bor själv i Stockholm. Du ska ju ha 5 radiatorer mer än jag, och om en radiator schablonmässigt kostar 4500:- installerad och klar borde du kunna förhandla ner priset 15-20000:- tycker jag, eller så ber du om fler borrmeters.

Jag kommer nu idagarna att anta ovannämda offert. Vi får väl se om det blir så billigt som utlovats när allt är klart ...

/ Andreas
Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Gör det själv o tjäna en bra bit över Etthundratusenkronor.

Bra semesterersättning  ;)

Jag har faktiskt börjat leka med tanken... FÃ¥r väl ägna nÃ¥gra kvällar / nätter Ã¥t att söka igenom detta eminenta forum kring dimensionering m.m. NÃ¥gon som har tips kring detta  ( vilket mtrl förutom raddarna man behöver för att konvertera fÃ¥r gärna höra av sig.....)

Vad får man göra själv, vad räknas som "heta jobb", och vad bör/skall man tänka på t.ex vid rördragning i badrum ( genomgång genom vägg m.m.) ?

// Daniel
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: offert konvertering dir.el till värmepump (sundsvall)
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2006, 02:37:20 »
Använd dig av presskopplingar.

Du kapar till alla rör i rätt längd o hänger upp dom där de ska vara.sedan hyr du ett pressverktyg över en helg.

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Använd dig av presskopplingar.

Du kapar till alla rör i rätt längd o hänger upp dom där de ska vara.sedan hyr du ett pressverktyg över en helg.



Ok, låter som en bra ide kanske, eller är det bättre / lättare att mjuklöda ?
Du, vad står TP i "TP22" element för ? Är TP fabrikatet ?
Vilka fabrikat av radiatorer rekomenderas ? Jag har mest kikat i Rinkabykatalogen efter deras kompaktradiatorer med 2 konvektorytor. De verkar gå att dimensionera ganska lågt enl. den tabell de har i katalogen.

Varför reglerar man efter både fram och återledningstemp och inte bara fram ? Är det för att det skall vara liten skillnad mellan dem, dvs liten temp.skillnad att höja för t.ex en värmepump ?? Samtidigt så har jag sett här på forumet en del som skriver att " värmepumpen löser pga för hög retur" ( t.ex i samband med eldning i någon kamin eller dyl ), vad menar man då med att den löser, är det bara att den stänger av pga att det inte behövs tillföras någon energi, eller är det att pumpen löser och larmar ?

Finns en hel del frågor under rubriken "dumma frågor".
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: offert konvertering dir.el till värmepump (sundsvall)
« Svar #19 skrivet: 23 maj 2006, 07:37:48 »
Tp= termopanel (tror de hette ungefär så)

Vilket fabrikat du väljer är nog mest en smaksak(design)
Det kan skilja lite på effekten mellan olika fabrikat av samma storlek.
Ta inte de som är tilverkade på en måndag bara :D

Det går snabbt och är barnsligt enkelt med presskopplingar.De är dyrare men det är det helt klart värt.

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: offert konvertering dir.el till värmepump (sundsvall)
« Svar #20 skrivet: 23 maj 2006, 11:57:30 »
Kolla gärna runt lite på priser, Rinkaby var inte billigast på sina raddar när jag handlade i februari. Bauhaus hade bästa priset men dyra på kopplingarna tex.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man


Hej igen !!

Idag kom ännu en offert ( från den firma som C.N tipsade om). Tyvärr så var den 10' högre än den förra, alltså 228000:-...., jag har inte kikat något på den ännu, vet bara priset eftersom jag sitter på jobbet.

Antar att bidraget på 30% stjälper mer än det hjälper. Usch nu har man blykeps..


Jag antar att det är för att de har för mycket att göra just nu.  :'(

Eller så behöver de dom pengarna för att göra en riktigt bra installation hemma hos Daniel.

/Thomas

Knappast, de vill nog bara göra en REJÄL hacka på mig, installationen blir säkert "slentrianmässig", bara ett hus i mängden liksom...
// Daniel.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!