Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AutoTerm DuoMax  (läst 1704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Almunge, Uppland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
AutoTerm DuoMax
« skrivet: 06 januari 2008, 21:12:50 »
Har försökt att söka här i forumet om DuoMax men har inte hittat nån info om den.
Jag var på mässan i älvsjö och en försäljare högg tag i mig och sa "att denna ska du ha"
eftersom mitt vent.system är 20år gammalt och jag har funderat att byta den samtidigt,
och då tyckte han att om jag tog DuoMax så gjorde jag två flugor på smällen :)
Nu undrar jag om det finns någon på forumet som har varit i kontakt med denna maskin
och vill dela med sig av sin erfarenhet/åsikt om den. Är DuoMax samma som Duo12?

Ha en bra dag

Max

Det här är ju en kombipump och var lite osäker på om den hamnade på rätt rubrik men om det
finns nån moderator som tycker att den hamnat fel så flytta den gärna.
« Senast ändrad: 06 januari 2008, 21:19:55 av MaxT »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: AutoTerm DuoMax
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2008, 00:45:56 »
Det är samma maskin som IVT 495.

Det ger ca 4 kW vilket är rätt lite i VP-sammanhang, vet du hur energibehovet för värme och varmvatten på ditt hus?

Normalt så har den en liten kollektor på 50-75 m bora eller 150-200 meter jordvärme som den kompletterar med frånluftsåtervinning. IVT har även en kompaktkollektor som de påstår funkar tillsammans med IVT 495 (och då även Duomax).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MaxT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Almunge, Uppland
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: AutoTerm DuoMax
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2008, 19:03:36 »
Har ca 24000kwh/år, eldar lite och ingen aning hur kilowatten fördelar sig.
Det här med att välja vilket system jag ska ha kommer att göra
mina få hårstrån jag har kvar gråa.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: AutoTerm DuoMax
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2008, 07:19:00 »
En DuoMax skulle kanske räcka någorlunda till ditt hus, men ta lite tid på dig och kolla runt i forumet.

Som sagt är detta med uppvärmning en djungel.

Ett vettigt alternativ är annars Comfortzone CE50 om du ska ha frånluftsvärmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!