Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp farsan med inställningarna!  (läst 1700 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp farsan med inställningarna!
« skrivet: 17 februari 2006, 08:53:30 »
system.

nibe 1215-7
6 vanliga radiatorer varav 4 i källaren 1 i hallen nere och 1 på toaletten nere.
1 handukstork uppe i badrummet.

Sen har han luftburet till hela huset. dvs ett fläkt aggregat som sitter i taket i källaren med en termostat uppe i vardagsrummet som han kan ställa inomhusgraderna med.

Det fungerar så att pumpen gör värmevatten och skickar ut till fläktaggregatet som cirkulerar varm luft i kanaler under golv och ut i sockeln mot utterväggarna.

Hur skall han ställa in sitt system för maximal effektivitet.

Han är inte så insatt i hur det fungerar så jag har tagit på mig att föröka lista ut hur man skall gå tillväga, problemet är att jag inte kan nibes pumpar så bra så jag frågar er i stället.

Kommer under helgen att fösöka ta fram värden på hans pump, Hur trycker jag för att få fram gradminuter osv.

 det jag redan vet är att han har kurva 9 +-0 pÃ¥ vredet. Jag tycker hans 6 element blir sÃ¥ j...vla varma sÃ¥ det borde finnas saker att göra.

Fungerar inte fläktagreggatet som ett fläkt element dvs behlöver inte ha så hög framledning ?

Fråga mig gärna om det är någonting ni saknar så skall jag försöka få fram det.

IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp farsan med inställningarna!
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2006, 12:22:27 »
Det han ska göra är att ställa upp termostaten till fläktaggregatet på max och öppna radiatorerna helt. Det blir säkert mycket varmt i huset men detta SKALL reglreras på värmepumpen, försök med dessa inställningar hitta en kurva på VP:n som ger behaglig innetemp.

Gradminuterna får du fram genom att hålla inne knappen "kanal" (trekanten) i 7 sekunder. tryck därefter en gång på "öka" (+) så att markören dyker upp och sen en gång till på "kanal" så ser du inställda värden på gradminutrarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!