Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Behöver en ny växelventil snabbt  (läst 1583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp! Behöver en ny växelventil snabbt
« skrivet: 28 oktober 2012, 10:18:16 »
Min växelventil pÃ¥ IVT Greenline HT C6 har lagt av. Den elektriska delen som ska skjuta armen till fjäderbelastade nÃ¥lventilen (?) kuggar över när den ska prioritera varmvattenuppvärmningen. LÃ¥ter som nÃ¥gon sitter o slÃ¥r med en hammare pÃ¥ rörsystemet!! Just nu kan jag skjuta armen manuellt när det börjar "hamra" men det är ingen hÃ¥llbar lösning. Jobbigt att springa upp mitt i natten oxÃ¥.  Ã…ker till Egyptens värme om nÃ¥gra dagar och behöver en ny växelventil snabbt. Var kan jag fÃ¥ tag i en? Att byta den är snart avklarat eftersom det gÃ¥r att vrida den sÃ¥ är den lös.
Lite surt är det att garantin gällde 6 Ã¥r och det här händer efter 6.5 Ã¥r  :(
en annan fråga: Går det att stänga av uppvärmningen av varmvatten helt och bara köra värme till elementen?
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Behöver en ny växelventil snabbt
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2012, 16:02:30 »
Hej

Har en motor från en C8 från 1997. Motorn heter:

Honewell
9842 2WC
VC4013
6 SEC, &VA VALVE ACTUATOR
200-240 VAC
T&% TS110

Försökte lägga en bild men forumet ville inte ta den.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Hjälp! Behöver en ny växelventil snabbt
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2012, 08:30:05 »
Är du säker pÃ¥ att inte själva piggen har blivit för trög och att det är det som gör att motorn har börjat  kugga?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad G-sson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Behöver en ny växelventil snabbt
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2012, 12:50:21 »
Tack för svaret MagnusRor. Jag har en ny på gång, hoppas det går vägen med snabbleverans bara.
Förmodligen var det så felet uppkom DIY. Jag har "motionerat" upp nålen och smörjt den men det kuggar fortfarande över när den ska starta. Får den lite hjälp så trycker den sedan in nålventilen. Men det är lite jobbigt att springa upp x antal gånger per natt...
Hus på 100 kvm uppvärmt med IVT Greenline HTC6+ med 140 meter rakt ned i berget. Kamin med vedeldning. Fritidshus med Phanasonic XE-9 luftvärmepump i.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 605
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!