Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökande delta t pÃ¥ kb  (läst 1918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Ökande delta t på kb
« skrivet: 29 september 2010, 18:47:34 »
Jag har en Nibe Fighter 1125-10, som installerades för knappt ett Ã¥r sedan. Kollektorn bestÃ¥r av ca 500 m slang som ligger pÃ¥ sjöbotten. Pumpen har gÃ¥tt felfritt förutom att cirkulationspumpen för värmebäraren gÃ¥tt sönder och fÃ¥tt bytas ut. Men jag har en sak som jag undrar över. Tidigare har delta t pÃ¥ kb i allmänhet legat pÃ¥ 5 grader, men nÃ¥gon gÃ¥ng pÃ¥ 4 och nÃ¥gon gÃ¥ng pÃ¥ 6. Den senast mÃ¥naden har dock kb delta t ökat till 6 grader plus/minus en grad när den producerar varmvatten och till 7 grader plus/minus en grad när den bara värmer radiatorvatten. Jag har funderat pÃ¥ vad som skulle kunna förklara denna ökning av delta t och kommit fram till följande: LÃ¥ngsammare flöde i kollektorn, fel pÃ¥ termometrarna samt förändring av reglersystemet/elektroniken i pumpen. LÃ¥ngsammare flöde i kollektorn skulle i sin tur kunna bero pÃ¥ att cirkulationspumpen (som är inställd pÃ¥ högsta hastighet) pumpar svagare eller att kollektorslangen pÃ¥ nÃ¥got sätt blivit hopklämd. Det är detta sistnämnda som oroar mig - skall jag i sÃ¥ fall be en dykare att kontrollera slangen, vilket naturligtvis blir dyrbart. Ã… andra sidan - hur troligt är det att slangen har blivit hopklämd när delta t fortfarande ibland är 5? Finns det nÃ¥got filter genom vilket glykolblandningen cirkulerar, som kan ha blivit igensatt och gett upphov till förändringen? Tacksam för synpunkter!  :)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökande delta t på kb
« Svar #1 skrivet: 29 september 2010, 19:04:57 »
Normalt sitter det en partikelfilter före VP:n. 

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökande delta t på kb
« Svar #2 skrivet: 07 november 2010, 10:32:04 »
Hur gick det för dig? Jag har samma problem, ska nog börja med att kolla filtret.
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökande delta t på kb
« Svar #3 skrivet: 07 november 2010, 17:26:31 »
Kan även bero på att slangen har sjunkit ner i dyn och värmeöverföringen från sjöbotten till slang är bättre nu.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ökande delta t på kb
« Svar #4 skrivet: 07 november 2010, 20:35:25 »
Tack för ert intresse och synpunkter. Efter att sjövatten- och utetemp sjönk, så är delta t OK. Ligger för det mesta på 5 grader och någon gång 6 när den värmer endast radiatorvatten och omkring 4-5 grader när den producerar varmvatten oxå. Samma värden som förra vintern alltså. Har kollat filtret, men det var nästan helt rent.

Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökande delta t på kb
« Svar #5 skrivet: 22 november 2010, 09:41:49 »
Jag kollade mitt filter, det var INTE rent, nästan helt igensatt.. Nu har jag ett delta på 4 grader. Perfekt!
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!