Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag söker en liten L/L-värmepump som drivs med 400V (3 faser)  (läst 3622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som rubriken lyder så letar jag så gott jag kan efter en Luft/Luft-värmepump som kan anslutas till 400V (alltså 3 faser). Än så länge har jag bara hittat enfasmaskiner. Den ska vara till min systers nyligen inköpta lilla stuga på cirka 45m2. Det finns några riktigt stora som då inte känns vidare intressanta eftersom hon inte är i behov av en så stor värmeanläggning. Har någon sett, eller känner någon till nån liiiiiiten 400V värmepump? Anledningen är att jag inte vill lasta nån enstaka fas så hårt, utan ha ganska jämn förbrukning mellan faserna och inte behöva riskera att tvingas säkra upp från 16A.
Övriga större förbrukare som redan finns eller kommer införskaffas är:
- Spis (3-fas)
- VVB (2-fas)
- Disk- och tvättmaskin (1-fas)
- Oljefyllda elradiatorer (1-fas)
- Vattenkokare (1-fas)

Mvh.
Gabbe

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Inte ens dom största luft/luftpumparna går på tre faser, så det är nog tyvärr inte så lätt att hitta en liten som gör det.
Å andra sidan är ju allihop varvtalsstyrda idag, så dom drar inte många A för att hålla värmen i en liten stuga även om maximal effekt/ström är hög.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är lättare att hitta 400V elraddar som då går på 2 faser.
Rätt installerade kan man fördela strömmen bra med dessa, och skippa oljefyllda.
Dagens termostater är så bra att man inte behöver oljefyllda elradiatorer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Alla element kan plockas bort (sänk termostaten) om du installerar en luftvärmepump.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är det en sommarstuga eller åretruntboende?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ursäkta mitt sena svar! Tack för alla era svar!

Jo, jag vet att det verkar vara i princip omöjligt att hitta 3-fas-pumpar, speciellt av mindre storlek, men jag tänkte att jag kunde fråga ändå om någon kände till någon, eftersom jag inte hittar någon själv.

Jag vet att det finns 400V-radiatorer (2-fas), men min syster har bara tänkt att använda dem som "nödlösning" typ när hon inte är hemma. Resten av tiden vill hon kunna plocka bort dom. Det är bara för att ha något som värmer istället för kaminen när det egentligen är för kallt för att använda värmepumpen. Jag vet att många värmepumpar idag specificeras att de kan användas ner till många minusgrader, men de mår ju inte jättebra av det.

Stugan vet jag inte om den varit åretruntboende tidigare, men min syster kommer använda den på det sättet framöver.

En annan tanke annars är att faktiskt skaffa en mindre luft-vatten-värmepump och dra rör för vattenburen värme. Det verkar lite lättare att hitta mindre trefas-pumpar som är av 3-fas-typ. CTC har ju bland annat flera modeller som man kan hitta begagnade. Eftersom det är tänkt som ett åretruntboende för många år framöver så kanske det kan vara en bättre investering som kommer fungera bättre för henne...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Så du tror att en L/V VP mår bättre när det är kallt än en L/L. Så är naturligtvis inte fallet och det finns flera L/L som fungerar utmärkt till minus 30 och lägre. Dom hittar man inte i lågprissortimentet men kostar i alla fall bara en bråkdel av vad en bra L/V VP kostar för till VP kommer ju även ett distributionssystem för att sprida värmen i huset . Frånsett kostnaden är ju en L/V VP och radiatorer/golvvärme samt VV ett bättre val i en bostad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad elolle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du 3 X 16a in i stugan kan det inte va något problem.
Har det in i min villa på 185 kvm. lägg ll vp och diskm på samma huvudsäkring.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!