Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g vv och vp temp  (läst 9121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bychen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g vv och vp temp
« Svar #15 skrivet: 19 december 2009, 22:38:57 »
Drifttid komp 3399 h av totalt 9264 h. Nu när jag öppnat shunten igen så går vp temp ner till 36 (44) igen och står still där, elpatron går på 6 igen. Tror alla kranar är öppna iaf, men jag får kolla upp allting med rörmokarn alt ctc. Måste komma tillrätta med det här.

Nu går min pump med ca 92 ºC hetgas, då har rören under ventilerna(de röda kranarna) på min förra bild ca. 60-70ºC (eller nåt, det går att hålla i dom men det är varmt).
Har du det på din pump?

På min retur (den som går till höger om shuntventilen) är det ljummet på röret(och eftersom jag mäter det så vet jag att det är = 24-25 ºC).

Mina inställningar:


« Senast ändrad: 19 december 2009, 23:59:26 av Bychen »
ECOHEAT 5 V3 400m ytjordkollektor. Enkelstuga byggd i början på 1800-talet, flyttad till nuvarande plats 1936.
1½plan 137m² boyta i Västra Götaland. Golvvärme i ROT-utförande från LK, spårskivor och aluminiumplåt med 12 mm slang.
Tre radiatorer på andra våning (2x300w + 1x750w), en radiator i snickeri (för frostfritt).
Loggar med Logger 2020.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: LÃ¥g vv och vp temp
« Svar #16 skrivet: 19 december 2009, 22:46:35 »


Nu går min pump med ca 92 ºC hetgas, då har rören under ventilerna(de röda kranarna) på min förra bild ca. 60-70ºC (eller nåt, det går att hålla i dom men det är varmt).




nu tor du nog i tror  inte dom är över 60 ºC kanske 57-58 ºC Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Bychen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g vv och vp temp
« Svar #17 skrivet: 19 december 2009, 23:00:45 »


Nu går min pump med ca 92 ºC hetgas, då har rören under ventilerna(de röda kranarna) på min förra bild ca. 60-70ºC (eller nåt, det går att hålla i dom men det är varmt).




nu tor du nog i tror  inte dom är över 60 ºC kanske 57-58 ºC Thumbsup

Ja, det stämmer naturligtvis, jag har nog känsliga händer  :D
Jag tänkte inte så långt, jag vet ju egentligen att det inte kan vara högre.

Anders "tender hands"
ECOHEAT 5 V3 400m ytjordkollektor. Enkelstuga byggd i början på 1800-talet, flyttad till nuvarande plats 1936.
1½plan 137m² boyta i Västra Götaland. Golvvärme i ROT-utförande från LK, spårskivor och aluminiumplåt med 12 mm slang.
Tre radiatorer på andra våning (2x300w + 1x750w), en radiator i snickeri (för frostfritt).
Loggar med Logger 2020.

Utloggad Bychen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g vv och vp temp
« Svar #18 skrivet: 19 december 2009, 23:20:52 »
Drifttid komp 3399 h av totalt 9264 h. Nu när jag öppnat shunten igen så går vp temp ner till 36 (44) igen och står still där, elpatron går på 6 igen. Tror alla kranar är öppna iaf, men jag får kolla upp allting med rörmokarn alt ctc. Måste komma tillrätta med det här.

Jag har räknat lite

Bychenrobban64
Snitt drift kompressor tim/dag7,98,8
Drifttid kompressor / totaltid33,1%36,7%
Andel el elpatron10,4%50,1%
                      
Nu har jag bara haft pumpen installerad sedan slutet av September så det är ju inte riktigt samma förutsättningar. Men det borde vara mer lika. Skillnaden på eltillskott borde inte finnas om värmpepumpen inte är kraftigt underdimensionerad eller att det förekommer ett extremt stort varmvattenuttag.
Underdimensionering borde märkas på returtemperatur värmebärarsidan, är den lägre än inomhustemperatur så har man nog en dålig kulvert(om man har en kulvert annars är det dåligt isolerade rör eller nåt annat som kyler).
Stort varmvattenuttag borde man veta om, om det inte läcker någonstans, detta kan man ju kolla genom att stänga av tappvattnet.
 
//Anders
ECOHEAT 5 V3 400m ytjordkollektor. Enkelstuga byggd i början på 1800-talet, flyttad till nuvarande plats 1936.
1½plan 137m² boyta i Västra Götaland. Golvvärme i ROT-utförande från LK, spårskivor och aluminiumplåt med 12 mm slang.
Tre radiatorer på andra våning (2x300w + 1x750w), en radiator i snickeri (för frostfritt).
Loggar med Logger 2020.

Utloggad robban64

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g vv och vp temp
« Svar #19 skrivet: 20 december 2009, 13:15:35 »
Kände på rören i morse under pannan och de var ljumma och tempen på vp visade ju 36-37 gr nånting så det stämmer nog. Under fm så stod vp temp stadigt på detta värde trots (44) (antar att det är börvärdet?). (Liksom igår under 4-5 timmar när vp stod på 36 (55) hela tiden trots att pumpen och eltillskott gick för fullt.) Returen känns inte heller speciellt kall så det är nog inget galet där. Gångtid nu förra dygnet var 23:26 med 3 starter och förra dygnet var 3:45 med starter och då var det kallare ute! Betyder det att den gått på elpatron resten av tiden? Det måste vara nåt galet...

Nu sedan en timme tillbaks vid nästa start så gick vp upp till 55(55) och vände utan elpatron så nu går den som den ska som det verkar.

Den går tydligen som den ska ibland men med det höga eltillskottet under året så tror jag det är något fel och att det är att vp tempen som inte går upp som den ska. Därav får jag en mindre mängd vv att tappa av också vid dessa tillfällen, har tyvärr inte hållit koll på värdena tidigare bara noterat att vv tar slut fort.

Utloggad Bychen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g vv och vp temp
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2010, 17:22:38 »
Kände på rören i morse under pannan och de var ljumma och tempen på vp visade ju 36-37 gr nånting så det stämmer nog. Under fm så stod vp temp stadigt på detta värde trots (44) (antar att det är börvärdet?). (Liksom igår under 4-5 timmar när vp stod på 36 (55) hela tiden trots att pumpen och eltillskott gick för fullt.) Returen känns inte heller speciellt kall så det är nog inget galet där. Gångtid nu förra dygnet var 23:26 med 3 starter och förra dygnet var 3:45 med starter och då var det kallare ute! Betyder det att den gått på elpatron resten av tiden? Det måste vara nåt galet...

Nu sedan en timme tillbaks vid nästa start så gick vp upp till 55(55) och vände utan elpatron så nu går den som den ska som det verkar.

Den går tydligen som den ska ibland men med det höga eltillskottet under året så tror jag det är något fel och att det är att vp tempen som inte går upp som den ska. Därav får jag en mindre mängd vv att tappa av också vid dessa tillfällen, har tyvärr inte hållit koll på värdena tidigare bara noterat att vv tar slut fort.


Har du haft nån röris eller ctc-tekniker på plats som hittat nåt fel? Eller funkar det av sig självt nu?
ECOHEAT 5 V3 400m ytjordkollektor. Enkelstuga byggd i början på 1800-talet, flyttad till nuvarande plats 1936.
1½plan 137m² boyta i Västra Götaland. Golvvärme i ROT-utförande från LK, spårskivor och aluminiumplåt med 12 mm slang.
Tre radiatorer på andra våning (2x300w + 1x750w), en radiator i snickeri (för frostfritt).
Loggar med Logger 2020.

Utloggad robban64

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g vv och vp temp
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2010, 08:33:24 »
Hej, ursäkta frånvaron men det har fungerat bättre nu men det är fortfarande ibland så att vp delen inte går upp utan ligger på typ 35 grader. Verkar onekligen som det händer då det är kallare än -20 eller där nånstans. Har kollat förhållandet elpatron/vp i elförbrukning senast veckan (kall vecka) och det ligger nu på 40 % elpatron. Jmf med totalt 51% för senaste året, en förbättring men vet inte om det är ok, tror inte det.

Rörmokarn skulle skicka hit en ctc tekniker men det har nu gått snart 2 månader och inte hört nåt.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!