Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimma systemet.  (läst 4518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Trimma systemet.
« skrivet: 12 februari 2009, 21:14:53 »
Hej, jag skrev först i en annan tråd innan jag hittade denna. Vi har problem med sjukt höga elräkningar. Två sista dec-08 och jan-09 förbrukade vi 4000kWh resp 4200kWh. Vad jag förstår behöver ni en del parametrar för att kunna hjälpa till med problemet. Men först lite omkring.

Huset är byggt -29 med trästomme. Någon gång under årens lopp har det blivit tilläggsisolerat och eternit som panel. Huset består av källare som är ouppvärmt samt 2 våningsplan på vardera 120m2 och en ouppvärmd vind. Ute på gården har vi en pool (4x8m) som värms av värmepumpen under sommaren, inget garage.

I källaren står en IVT greenline D5 värmepump som installerades 2001. Det är jordvärme och slingar är 470 meter om jag minns rätt. Vi bor i närheten av ludvika i dalarna. I källaren står även en kombipanna, Pulsonex 25E, där finns också en kontrollbox som det står evr-c på. Tidigare kördes den på olja men drivs nu bara med el. vi är 2 vuxna i hushållet och har en katt och en hund.

När jag ringde elbolaget och beklagade mig över kostnaderna så utfördes ett lite experiment, jag slog av elpannan ett dygn och då sjönk dygnsförbrukningen från cirka 150kWh till 42kWh. Eftersom vi har cirka 15 grader kallt ute nu så vill man inte ha den avslagen för länge. Av vad jag kan se verkar värmepumpen vara kopplad till elpannan och när jag slog av elpannan var tempen i den cirka 40 grader i alla fall.

Vad jag förstår finns en mängd parametrar att få tag på i värmepumpen. Skriv gärna vad ni behöver veta och hur man får fram det så jag ordna fram det. Jo vi har en braskamin i vardagsrummet på nedervåningen också.

Vart tusan börjar man för att få ordning på detta?

Utloggad Wader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Trimma systemet.
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2009, 13:26:33 »
Här kommer lite siffror.

GT1 = 37,8
GT2 =  -5,6
GT6 = 88,2
GT8 = 39,5
GT9 = 29
GT10 = 0,0
GT11 = -4,5

Avläst idag kl 13:15

Tempen i elpannan står på 48 grader.

Någon som begriper nått av det här ?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trimma systemet.
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2009, 14:11:39 »
Hej!

Kolla att det inte är drag genom pannan och ut i skorstenen.

Det är alltså en 5kW värmepump och 240m2 uppvärd yta i Dalarna och hus från -29? 5 kW värmepump i detta ganska stora gamla hus låter väldigt klent. Pannan får nog gå väldigt mycket för att hålla temperaturen uppe. Hur har installatören räknat, hur mycket av uppvärmningen skall VP fixa?
 
Går värmepumpen kontinuerligt när det är kallt? Det skall den göra.

Har ni ägt huset hela tiden sedan installationen äv VP? Hur var förbrukningen tidigare?

Hur man än trimmar så är nog 5kW för lite, ni kanske skulle toppa med pellets i stället för el, Det är väl en ganska modern panna som skulle funka bra med en pelletsbrännare?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Wader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Trimma systemet.
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2009, 15:23:30 »
Jo värmepumpen gÃ¥r hela tiden. Det här med drag igenom pannan  FÃ¥r jag kolla mer om det sen. Huset har nog eldats med olja länge fram till 2001 dÃ¥ värmepumpen installerades av sambon och hennes dÃ¥varande man. Hur installatören har räknat pÃ¥ det vet jag inte men det finns nog en del övrigt att önska skulle jag kunna tro.

Pannan är ju för olja/el och om det går att fixa en tillsats för pellets vet jag inte men det går kanske att undersöka. Det som kanske ligger närmast till hands är väl funderingar på en luft/luft värmepump som ersätter det som värmepumpen egentligen skulle ha producerat. Det jag skulle vilja veta är om pumpen går optimalt som det är nu så får man börja räkna på hur stor värmepump man ska införskaffa.


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimma systemet.
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2009, 22:04:04 »
Här kommer lite siffror.

GT1 = 37,8
GT2 =  -5,6
GT6 = 88,2
GT8 = 39,5
GT9 = 29
GT10 = 0,0
GT11 = -4,5

Avläst idag kl 13:15

Tempen i elpannan står på 48 grader.

Någon som begriper nått av det här ?

Känns som att du skulle kunna ställa upp båda cirkulationspumparna ett steg för att kanske kunna få pumpen att gå lite bättre då difftemperaturerna är lite i högsta laget (39,5-29 och 0-4,5) Känns dock som att inverkan av det lär bli rätt liten i denna anläggningen. Här behövs helt enkelt mera muskler i maskineriet. Stänga till draget i pannan är dock den billigaste och enklaste insatsen om du inte ska elda med nått. Pellets kan vara en ekonomisk lösning om du inte ska gräva ner mera slang och dubbla pumpens effekt. Men det kräver ju lite pyssel att sköta om.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trimma systemet.
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2009, 23:50:51 »
Du kan inte...

elda pellets i en Pulsonexpanna. Den har ett väldigt speciellt förbränningsutrymme och kan inte konverteras.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Trimma systemet.
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2009, 09:20:02 »
Vad var det för temperatur ute när experimentet med avslagen elpanna gjordes? Om pumpen gick hela tiden bör den ha levererat ca 130 kWh värme det dygnet varav kanske 20 gick till varmvattenberedning. Eftersom elpannan drog 150 -42 kWh bör totala värmebehovet ha varit ca 220 kWh det dygnet = ca 9kW.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trimma systemet.
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2009, 12:25:14 »
Du kan inte...

elda pellets i en Pulsonexpanna. Den har ett väldigt speciellt förbränningsutrymme och kan inte konverteras.

Oj då, det visste inte jag.
Jag läser på: http://www.pulsonex.se/bransle.html
Varför ska man byta bort oljan? Är det kanske bara en trend?

 *roflmao* *roflmao* det är väl bara skrotvärde kvar i en sÃ¥dan pjäs...

Jag läste i en annan tråd att Wader överväger 2 st L/L pumpar. Det kanske är det bästa trots att planlösningen i ett hus från -29 förmodligen inte är idealisk för L/L. Du kan ju stänga av radiatorerna närmast L/L pumparna och låta 5kW IVT kämpa på med sovrum och andra utrymmen, dessutom gör den ju varmvatten billigt.
Lösningen med L/L gör ju också att IVT'n får jobba med svalt radiatorvatten det gör ju att den blir mera effektiv. Elpannan ökar ju temparaturen på radiatorvattnet och gör att effekten och verkningsgraden på IVT'n sjunker.
 
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Wader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Trimma systemet.
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2009, 06:49:43 »
Nu har jag kommit hem från jobbet igen (jobbar i norge). Jag ska fixa en tabell med lite tempar över ett par dagar för att få fram lite bättre underlag. vi hade ett par dagar med förhållandevis milt väder, cirka 1 till -1 grader ute men lik förbenat står värmepumpen och skriker på tillskott hela tiden.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Trimma systemet.
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2009, 22:02:43 »
Undertiden...

kanske du kan koppla bort Pulsonexpannan från skorstenen. Den har visserligen högt luftmotstånd, men det är onödigt att ens tappa några hundra watt den vägen. (När du har så få)

Såga av det tunnväggiga röret, med en bågfil, där det går ut från pannan. Du lär aldrig elda olja mer, och att konvertera den till pellets går ju inte.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Wader

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Trimma systemet.
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2009, 08:28:33 »
Var ner och gjorde en liten koll, jag ska nog monter isär röret.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!