Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gÃ¥r sönder i en högtryckstvätt...  (läst 65308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad går sönder i en högtryckstvätt...
« Svar #30 skrivet: 06 maj 2014, 15:39:31 »
Men varför slår den inte på när man öppnar pistolmunstycket, precis som på min??
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad går sönder i en högtryckstvätt...
« Svar #31 skrivet: 06 maj 2014, 17:11:36 »
Pumpen startar när jag trycker in avtryckaren men det blir inget tryck pÃ¥ strÃ¥len. När jag släpper avtryckaren fortsätter pumpen att gÃ¥, den nÃ¥r aldrig det tryck som krävs för att den ska stanna. Det är bara när jag startar med flata munstycket fullt öppet och sedan stryper munstycket som pumpen ger tryck. Släpper jag dÃ¥ avtryckaren stannar pumpen. Jag kan dÃ¥ byta till munstycket med roterande spetsig strÃ¥le och det fungerar som det ska. Stänger jag dÃ¥ av och startar igen blir det inget tryck och pumpen fortsätter att gÃ¥ när jag släpper avtryckaren. Det mÃ¥ste vara ett inre läckage som gör att den bär sig Ã¥t sÃ¥. Vad jag inte begriper är varför det gÃ¥r att fÃ¥ den att fungera med flata munstycket och ovan beskrivna metod. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad går sönder i en högtryckstvätt...
« Svar #32 skrivet: 06 maj 2014, 17:47:51 »
Kanske nån fjäder som skall stänga en ventil har gått av. När det blir mottryck stänger ventilen och den får upp trycket. Tappar den trycket måste du skapa mottryck genom att strypa med munstycket??
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad går sönder i en högtryckstvätt...
« Svar #33 skrivet: 06 maj 2014, 17:58:37 »
Vi har haft ett liknande fel på en högtryckspump (för några år sedan så jag mins inte exakt vad som var felet) men jag tror att det var nått med en tryckbrytare/ventil som kärvade. Vi lämnade in den för service och dom bytte ut den "detalj" som var felande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad går sönder i en högtryckstvätt...
« Svar #34 skrivet: 06 maj 2014, 19:05:32 »
Kanske uttryckte mig oklart.
Jag har exakt samma fel som du, Roland!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad går sönder i en högtryckstvätt...
« Svar #35 skrivet: 13 augusti 2014, 19:42:45 »
Nu har jag en fungerande högtryckstvätt igen. Jag lyckades demontera ventilerna på trycksidan genom att tillverka ett verktyg av ett stycke tjock plåt så jag kunde dra upp ventilerna. Ventilkäglor och -säten på både tryck- och sugsida hade små gropar efter partiklar som måste ha kommit med vattnet. Jag slipade tätningsytorna så gott det gick men det hjälpte inte, den fungerade tvärtom sämre. Tydligen noga med vinklarna.

Att pumpen inte stannade när jag släppte avtryckaren utan fortsatte att gå berodde på att en O-ring i överströmningsventilen kärvade så att en ventilkägla inte rörde sig som den skulle. Vet inte riktigt hur överströmningsventilen är konstruerad men vattnet pumpades tydligen bara runt inne i pumpen. Lite fett löste det problemet men det var uppenbart att den inte gav fullt tryck. Vid det här laget var jag rätt less på att skruva ihop och isär pumpen. Då dessutom ventilsätena på högtrycksidan satt illa till kapitulerade jag igår, åkte till SGA i Bromma och lämnade in den för service. Kunde hämta den idag. En sats nya ventiler kostade 500 kr plus en timmes arbete för 750 kr.

Fick ett tips för att undvika problem i framtiden. Använder man pumpen sällan bör man konservera den. Efter det att man har tryckavlastat pumpen byter man vattenslangen mot en liten bit slang som man stoppar ner i en 50/50 blandning av glykol och vatten. Sen kör man igång pumpen som då kommer att suga in lite av blandningen innan den slår ifrån pga högt tryck.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!