Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GT4 stryper när VP'n gör VV  (läst 3711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
GT4 stryper när VP'n gör VV
« skrivet: 30 december 2005, 21:42:11 »
Jag satte i dagarna in en acku-tank till min VP.
Nu när jag fått lite glesare kompresssordrift, kompressorn går länge, men står still lång tid, så kan jag se tydligare vad som händer varje cykel.

När VP'n går över på VV-drift stryper den min andra shuntkurva (GT4). Varför gör den det?
Jag har ett parhus där ena delen är uppvärmt av rad. och andra av golvvärme. Det är ju jättebra, som i mitt fall ha två shuntkurvor.

Det kanske inte har så stor betydelse, men förstår inte varför den andra shuntgruppen skall strypas. Den första gör ju det inte.
Jag har en bypass och systemet borde ju gå runt ändå.

Jag funderar på att låta växelventilens signal låta bryta ett relä som styr signalen till shunten på GT4-slingan. BARA FÖR ATT DET RETAR MIG.

Ngn som vet? Jag hittar inget i manualen om att ändra detta.

Ha det

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #1 skrivet: 30 december 2005, 22:16:40 »
Jag upptäckte samma sak i somras, när pumpen stod i sommardrift och således inte öppnade shunten till golvet i källaren alls. (när pumpen inte producerar radiatorvärme stryps alternativt styrs inte shunten alls). Jag löste det då med att manuellt ställa shunten i lagom mycket öppet läge, så jag hade lagom mycket ny värme ut i golvet hela tiden. Snackade lite med servicekillen om det när han var här, men han hade ingen bra lösning heller, iaf inte som han ville dela med sig av efter som det skulle innebära "en hel del hemmapulande" ;-)
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #2 skrivet: 31 december 2005, 00:47:49 »
Jag tror jag skall ringa till Tranås och fråga konstruktören.

Jag får väl sätta på mig en lösnäsa så att det inte blir ngt prblm med garantin.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #3 skrivet: 31 december 2005, 08:53:48 »
Tror att anledningen är att om man inte har bypass så vill man inte att att den shuntade delen ska dra runt huvudkretsen och på så vis påverka GT1

Shuntkretsen är alltid underordnad huvudkretsen.
GT1 ska alldrig påverkas av shuntkretsen därför är det viktigt att gt1 sitter innan avsticken till shuntkretsen.

Kolla manualen så ser du var dom vill ha givaren.

Vill du att den ska shunta ut oavsett vad pumpen gör, så får du nog sätta en separat reglering till shuntkretsen.
En EVR eller liknande.

Edit:
Nu såg jag att dom vill ha GT1 på retursticket på pumpen.
De ville dom inte tidigare....
« Senast ändrad: 31 december 2005, 09:05:33 av Jocke montör »
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #4 skrivet: 31 december 2005, 12:45:38 »
Edit:
Nu såg jag att dom vill ha GT1 på retursticket på pumpen.
De ville dom inte tidigare....
Förstår du varför man satt ackumulatortanken innan bypass på den ritningen du syftar till ovan.
C12 måste väl vara acku-tank?

Jag har satt min tank efter bypass innan avstick till shuntkretsen.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #5 skrivet: 31 december 2005, 13:13:14 »
c12 är en acktank.

Anledningen att det är kopplat så är att man ska kunna köra värmepumpen med ett betydligt mindre flöde än normalt utan att få massa driftstopp och larm.

Om radiatorkretsen stryps så backar en del av flödet i bypassen och pumpen kan fortsätta gå till stoppvärdet.
Så går det även till med enbart bypass men har man en tank kopplad som på schemat så kan man ha större flödesvariationer utan få larmstopp.

Har kopplat rätt mycket pumpar så, när folk vill kunna köra golvvärme i källaren sommartid.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #6 skrivet: 31 december 2005, 13:52:09 »
Jag får be om ursäkt, men jag förstår inte vad du menar.

Jag satte in ack-tank i serie med huvudkretsen för att få en större volym medie och därmed färre startstopp. Placeringen efter bypass valde jag för att värmesystemet skulle påverkas så lite som möjligt av en stor VV-förbrukning. Under helger går det en del VV i mitt hus (dubbla hushåll).
Tanken var då att när VP'n gör VV så går huvudkretsen endast över bypass och påverkas minimalt.

Tänker jag fel?

Den interna CP'n (G2) är satt till 1/3 och de externa (G1 & G4) är satta till 2/3.
Radiatorerna (2-krets) och golvvärmen (med egen bypass) står fullt öppna förutom i två sovrum på övervåningen (flytande kondensering).

Hur skall flödet kunna backa över bypass? Menar du att flödet minskar? Vilka Larm?

Ta mina frågor och min tydlighet på rätt sätt. Jag vill veta om jag tänker rätt.

Mvh
/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #7 skrivet: 31 december 2005, 14:27:23 »
I detta fall som på ritningen så står flödet still i acktanken under vvdrift.

Denna lösning är främst för att kunna hantera variationer på flödet på värmesystemet.
Tex. att man stänger av radiatorerna och kör enbart golvvärme i källaren.
Eller golvvärmesystem där man vill kunna använda rumstermostaterna fullt ut.

Börjar du stänga massa radiatorer och termostater så minskas ju flödet över huset.
Däremot så minskas ju inte den interna pumpens flöde och då går det baklänges i bypassen.
Har man ingen tank där på avsticket från värmepumpen så lär man få ett "hög retur" larm.
Har man en tank så kommer pumpen kunna fortsätta att gå tills stopptemp uppnåtts, (förutsatt att det finns lite flöde över värmesystemet)

På fastighetspumparna så sätter man acktanken mellan avsticken på bypassen, men inte på villasystemen.
Jag tror att det beror på att man styr på framledning på fastighet och retur på villor.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: GT4 stryper när VP'n gör VV
« Svar #8 skrivet: 31 december 2005, 16:17:14 »
Tack förklaringen.

Som jag ser det blir det ändå en fördel för mig att ha acku'n efter bypass pga vv-drift.
Nu shuntar jag manuellt på gt4. Det funkar hyfsat.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!