Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor pÃ¥ Rego 800 med innegivare (Optima 600 med 290 A/W)  (läst 7234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har i dagarna fått en Optima 600 med 290 A/W som använder Rego800 för att styra värmen. Har två frågor som jag inte har funnit något svar på.

1. Finns det ingenstans där man kan läsa av driftstatus på Optiman, typ antal starter per dygn m.m? Samma sak för tillskott?

2. Vi har en innegivare monterad. Huset är väl isolerat vilket betyder att det magasinerar mycket värme vilket tanken är att innegivaren skall kompensera för (börvärde satt till 21,5 grader). Nu på sommaren slår funktionen sommargräns till (har satt 16grader som gräns) och stänger av cirkpumpen för värmevattnet.
Dock tidigt på förmiddagen, när utetempen har varit ett antal timmar under 16 grader kommer det varmvatten på elementen, trots att innegivaren visar 24 grader. Innegivarens påverkansfaktor är satt till 6,0 och jag undrar om jag på något enkelt sätt kan slippa att elementen bli varma? Skall jag öka påverkansfaktorn ännu mer? Men hur går det då när det blir kallare ute?

mvh
/Erik
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Fråga 2.
Jag har en likadan situation och har satt ned innegivaren någon grad för att utegivaren inte skall lura systemet att det behövs värme till ett redan tillräckligt varmt hus.
Detta sker ju lätt en kall sommarnatt.
Tidigare när jag körde min kombipanna så stängde jag shunten helt under 6 mån/år så då var detta inte ett problem. Huset klarar sig självt med hjälp av solen och påslagna apparater etc.

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 23 juni 2007, 11:00:55 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Har i dagarna fått en Optima 600 med 290 A/W som använder Rego800 för att styra värmen. Har två frågor som jag inte har funnit något svar på.

1. Finns det ingenstans där man kan läsa av driftstatus på Optiman, typ antal starter per dygn m.m? Samma sak för tillskott?

2. Vi har en innegivare monterad. Huset är väl isolerat vilket betyder att det magasinerar mycket värme vilket tanken är att innegivaren skall kompensera för (börvärde satt till 21,5 grader). Nu på sommaren slår funktionen sommargräns till (har satt 16grader som gräns) och stänger av cirkpumpen för värmevattnet.
Dock tidigt på förmiddagen, när utetempen har varit ett antal timmar under 16 grader kommer det varmvatten på elementen, trots att innegivaren visar 24 grader. Innegivarens påverkansfaktor är satt till 6,0 och jag undrar om jag på något enkelt sätt kan slippa att elementen bli varma? Skall jag öka påverkansfaktorn ännu mer? Men hur går det då när det blir kallare ute?

mvh
/Erik

Avancerad meny:
>Värme >Tidsbegränsade inställningar >Semester

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
2. Vi har en innegivare monterad. Huset är väl isolerat vilket betyder att det magasinerar mycket värme vilket tanken är att innegivaren skall kompensera för (börvärde satt till 21,5 grader). Nu på sommaren slår funktionen sommargräns till (har satt 16grader som gräns) och stänger av cirkpumpen för värmevattnet.
Dock tidigt på förmiddagen, när utetempen har varit ett antal timmar under 16 grader kommer det varmvatten på elementen, trots att innegivaren visar 24 grader. Innegivarens påverkansfaktor är satt till 6,0 och jag undrar om jag på något enkelt sätt kan slippa att elementen bli varma? Skall jag öka påverkansfaktorn ännu mer? Men hur går det då när det blir kallare ute?

mvh
/Erik

Du kan öka fördröjningen, d.v.s när pumpen skall startas efter det att utetemperaturen sjunkit till värmesäsongsgränsen. Fabriksinställningen är 4 tim. Jag har satt min på 24 timmar.

Sture
« Senast ändrad: 23 juni 2007, 13:23:32 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Avancerad meny:
>Värme >Tidsbegränsade inställningar >Semester

Men det påverkar väl också varmvattnet? Dessutom, om utetempen är låg under en längre tid, då sjunker ju innetempen och då vill man ju ha värme.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Du kan öka fördröjningen, d.v.s när pumpen skall startas efter det att utetemperaturen sjunkit till värmesäsongsgränsen. Fabriksinställningen är 4 tim. Jag har satt min på 24 timmar.

Sture
Det är nog ett bra alternativ. På vintern har vi lite av samma problem eftersom vi bor i parhus och utegivaren sitter i öster vilket betyder att morgonsolen värmer upp den. Ökar man tiden innebär det också att sommarsäsong inte inträffar på vintern.

MEN, om man ökar tiden till 24 timmar, måste utetempen vara över inställt läge mer än 24 timmar för att sommarsäsong skall inträffa? Det sker nog väl väldigt sällan i Stockholmstrakten.

DOCK, funkar den väl omvänt när sommarsäsong avslutas? Dvs utetempen måste vara lägre än inställt värde mer än 24 timmar för att värmevatten skall slås på? Dessutom finns det ju ett värde som tvingar ingångsättning.

Eller har jag fel? Gäller denna tidsinställning enbart för att starta värmevatten (sommarsäsong av)? Inte stänga av (sommarsäsong på)?

mvh
/Erik
« Senast ändrad: 23 juni 2007, 15:46:12 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Fråga 2.
Jag har en likadan situation och har satt ned innegivaren någon grad för att utegivaren inte skall lura systemet att det behövs värme till ett redan tillräckligt varmt hus.

Japp, får kanske göra det. Får prova runt bland alla lösningar och välja den som passar bäst.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Någon som har koll på driftstatistik då?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Någon som har koll på driftstatistik då?
Går inte att avläsa vare sig i kundmenyerna, servicemenyerna eller i fabriksmenyn. Tyvärr...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Fler frågor
« Svar #9 skrivet: 23 juni 2007, 19:27:09 »
Kom på en till fråga.

När man justerar värmekurvan kan man ju justera individuella värden upp och ned. Om man ändrar gräns H, exempelvis ökar den, hur tar man bort de individuella värden som man har justerat från H-gränsen till V-gränsen? Dvs jag vill återgå till en rak linje från V till H.

Måste jag peta på varje värde som jag har ändrat mellan V till H, eller finns det något sätt att nollställa ändringarna?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Någon som har koll på driftstatistik då?
Går inte att avläsa vare sig i kundmenyerna, servicemenyerna eller i fabriksmenyn. Tyvärr...

Sture

Sökte på forumet och läste (skrivet av dig) att det inte går. Otroligt att det inte finns, det är ju ett ypperligt verktyg för att få någon form av statistik.

Ã…terstÃ¥r att inskaffa en CAN-sniffer fär att sniffa CAN-bussen för att fÃ¥ egen statistik dÃ¥...  >:(
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
2. Vi har en innegivare monterad. Huset är väl isolerat vilket betyder att det magasinerar mycket värme vilket tanken är att innegivaren skall kompensera för (börvärde satt till 21,5 grader). Nu på sommaren slår funktionen sommargräns till (har satt 16grader som gräns) och stänger av cirkpumpen för värmevattnet.
Dock tidigt på förmiddagen, när utetempen har varit ett antal timmar under 16 grader kommer det varmvatten på elementen, trots att innegivaren visar 24 grader. Innegivarens påverkansfaktor är satt till 6,0 och jag undrar om jag på något enkelt sätt kan slippa att elementen bli varma? Skall jag öka påverkansfaktorn ännu mer? Men hur går det då när det blir kallare ute?

Jag börjar misstänka att något är fel. Just nu är det 22 grader utomhus, innegivaren är satt till 21,5 grader med påverkansfaktorn 5,0. Framledningen pendlar mellan 35 och 40 grader.
Går jag in i servicemod, och kollar under avancerad meny->temperaturer->utgångar ser jag att "shunt stäng" är satt till läge "till". Kollar jag på själva shunten är den däremot inte helt i ändläge enligt skalan. Får nog ringa till installatören imorgon.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Det var tydligen inte något fel. Det som förmodligen har hänt är att när utedelen slutar att ladda varmvatten ändrar pannan på växlingsventilerna för att styra om till värmevatten istället för varmvatten. Båda cirkpumparna går i läge ett när detta händer och den varma (58 grader) vattenvolym som finns i rören från utedelen letar tydligen sig förbi shunten (den är däremot stängd) på något sätt och vidare ute till de första elementen i slingan på bottenvåningen.

När detta hände som mest var på midsommarafton, när vi spolade mycket varmvatten i köket under lång tid och då blir det många laddningar av varmvatten, dvs 4(?) per timme och det var tillräckligt för att värme skulle kännas i alla elementen på nedervåningen.

Om detta är en rimlig förklaring vet jag inte. Är det så?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Hej,

det är riktigt att när utedelen slutar att ladda varmvatten ändrar pannan på växlingsventilerna för att styra om till värmevatten istället för varmvatten får man en tillfällig temp ökning ut till elementen. Om detta leder till en märkbar temphöjning på elementen tvivlar jag på Sc:,h. Du skriver att shunten inte är helt i ändläge enligt skalan. Det borde den vara. Shunten ska vara stängd om inte tillskott behövs. Har du kontrollerat att shunten verkligen står i automatiskt läge och inte i manuellt läge?

Mikael

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Så är det på min anl. också, och detta irriterar mig.
Värmen letar sig till det första elementet på övervåningen, som är ett sovrum, och elementet blr hett!
Som om inte ö -våningen är tillräckligt varm sommartid! fiR:

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!