Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor pÃ¥ Rego 800 med innegivare (Optima 600 med 290 A/W)  (läst 7268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Hej,

det är riktigt att när utedelen slutar att ladda varmvatten ändrar pannan på växlingsventilerna för att styra om till värmevatten istället för varmvatten får man en tillfällig temp ökning ut till elementen. Om detta leder till en märkbar temphöjning på elementen tvivlar jag på Sc:,h. Du skriver att shunten inte är helt i ändläge enligt skalan. Det borde den vara. Shunten ska vara stängd om inte tillskott behövs. Har du kontrollerat att shunten verkligen står i automatiskt läge och inte i manuellt läge?

Mikael

Jag har provkört shunten i access=service, och den ser ut att öppna och stänga som den skall. Om jag ändrar till manuell styrning när den är stängd så går det inte att stänga mer, den är vid sitt ändläge.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Så är det på min anl. också, och detta irriterar mig.
Värmen letar sig till det första elementet på övervåningen, som är ett sovrum, och elementet blr hett!
Som om inte ö -våningen är tillräckligt varm sommartid! fiR:

Jo, håller med. Mitt första element är en väldigt litet sådant som sitter på toaletten på första våningen. Det elementet blir varmt och elementet efteråt, som sitter i vardagsrummet blir ljummet i ovankant, resten av elementen förblir kalla. Det irriterar, för vem vill ha värme på elementen när det är varmt utomhus? >:(
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Så är det på min anl. också, och detta irriterar mig.
Värmen letar sig till det första elementet på övervåningen, som är ett sovrum, och elementet blr hett!
Som om inte ö -våningen är tillräckligt varm sommartid! fiR:

Jo, håller med. Mitt första element är en väldigt litet sådant som sitter på toaletten på första våningen. Det elementet blir varmt och elementet efteråt, som sitter i vardagsrummet blir ljummet i ovankant, resten av elementen förblir kalla. Det irriterar, för vem vill ha värme på elementen när det är varmt utomhus? >:(

Hej,

normalt borde inte växlingen från varmvatten till värmevatten leda till den effekt du beskriver. Det är mycket lite varmt vatten som "skvalpar" över och detta sker ju endast vid växlingen från varmvatten till värmevatten. Kan det bero på att du använder extremt mycket varmvatten? Dessutom når detta varma vatten bara elementen om cirkulationspumpen är tillslagen vilket den inte borde vara om det är sommar och varmt ute.

Mikael

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Cirkpumpen är påslagen när detta händer. Har satt värmegräns vid 16 grader och tiden var då satt till 8 timmar.

Enligt manualen skall cirkpumpen först gå igång om temperaturen understiger 16 grader längre än 8 timmar. Men det verkar också vara tvärt om? Dvs cirkpumpen slår inte ifrån förrän temperaturen är högre än 16 grader i mer än 8 timmar?

Har nu ändrat till 4 timmar. Har dessutom innegivare och tempen är ofta >24 grader på sommaren och trots detta går cirkpumpen igång tidiga på morgonen (pga sommargränsen,) och går sedan ett antal timmar på morgonen innan sommargränsen stänger av den. Tycker inte cirkpumpen skulle behöva gå för den behövs ju inte förrän innetempen börjar närma sig börvärdet (21,5 grader) givetvis i kombination med hur låg utetemperaturen är.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Enligt manualen skall cirkpumpen först gå igång om temperaturen understiger 16 grader längre än 8 timmar. Men det verkar också vara tvärt om? Dvs cirkpumpen slår inte ifrån förrän temperaturen är högre än 16 grader i mer än 8 timmar?

Har nu ändrat till 4 timmar. Har dessutom innegivare och tempen är ofta >24 grader på sommaren och trots detta går cirkpumpen igång tidiga på morgonen (pga sommargränsen,) och går sedan ett antal timmar på morgonen innan sommargränsen stänger av den. Tycker inte cirkpumpen skulle behöva gå för den behövs ju inte förrän innetempen börjar närma sig börvärdet (21,5 grader) givetvis i kombination med hur låg utetemperaturen är.

"Cirkpumpen"? Du menar väl värmepumpen?

Såg att du hade rumsgivare. Är den aktiverad?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Japp jag menar pumpen som cirkulerar vatten till radiatorkretsen. Japp, den är aktiverad, annars skulle jag ha betydligt mer värme på elementen än nu. Fenomenet har inte inträffar vad jag vet sedan midsommarafton. Har dessutom dragit ned till läge 1 på båda cirkpumparna. Får de vad som händer i höst när värme behövs.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Japp jag menar pumpen som cirkulerar vatten till radiatorkretsen. Japp, den är aktiverad, annars skulle jag ha betydligt mer värme på elementen än nu. Fenomenet har inte inträffar vad jag vet sedan midsommarafton. Har dessutom dragit ned till läge 1 på båda cirkpumparna. Får de vad som händer i höst när värme behövs.

Om du kör på läge 1 så kolla upp delat t så inte diffen blir för hög varma sommardagar men detta kanske inte är ett problem med den nya Optiman. Själv har jag en Optima 700.

Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!