Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rickards logger och planering av inköp av VP  (läst 1530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rickards logger och planering av inköp av VP
« skrivet: 22 november 2004, 11:21:58 »
Ett litet rÃ¥d till er som funderar att beställa en dyrare VP under senvintern (eller vill ha en trevlig leksak till datorn): Skaffa Rickards logger om ni har en  (Windows) dator, kör ut mätdata pÃ¥ framledningstemp, returtemp, utomhustemp och kanske temp pÃ¥ nÃ¥got viktigt element. Gör detta vid olika kalla dagar.
DÃ¥ fÃ¥r ni ett bättre tekniskt underlag for dimensionering av  anläggningen!

Själv hade jag lite svÃ¥rt för att bestämma mig om jag skulle vÃ¥ga installera en VP. Anledningen var inte att jag inte insÃ¥g att det är miljömässigt fel  och ekonomiskt olämpligt att bränna olja utan det var mera  att jag var fundersam över huruvida husets enrörssystem skulle gÃ¥ bra ihop med en VP. Här skulle loggern kunnat komma till användning.
NÃ¥ja nu är det klart och det  blev en dyrare VP än först beräknat, men pÃ¥ mycket lÃ¥ng sikt kanske en  lönsam investering . Ska bli intressant att se om den verkligen drar 10 % mindre energi än  en motsvarande enkompressorsinstallation.
I vart fall så är den mycket tyst när den går på en kompressor, något som noteras tacksamt när det ska lyssnas på kvartetter och annat trevligt.
Vid upp till -6 gÃ¥r den oftast pÃ¥ endast 1 kompressor vid värmeprod och vid lugnt väder. Möjligen hade det varit bra att komplettera systemet med en liten ack för att överbrygga  relativt lÃ¥nga paustider vid plusgrader
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Rickards logger och planering av inköp av VP
« Svar #1 skrivet: 22 november 2004, 21:25:28 »
Här får rickard gratis reklam....

Visst är det bra det Sarastro säger, men är det inte så att en olje eller el anlägning inte alltid har så väldigt väl optimerad framlednigstemperatur. Alla anlägningar kankse inte har maximalt flöde i ellementen och styr mer med radiatortermostater.

en liten tanke bara
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Rickards logger och planering av inköp av VP
« Svar #2 skrivet: 24 november 2004, 08:10:55 »
Citera
Skaffa Rickards logger om ni har en  (Windows) dator, kör ut mätdata pÃ¥ framledningstemp, returtemp, utomhustemp och kanske temp pÃ¥ nÃ¥got viktigt element. Gör detta vid olika kalla dagar.
DÃ¥ fÃ¥r ni ett bättre tekniskt underlag for dimensionering av  anläggningen!

Citera
men är det inte så att en olje eller el anlägning inte alltid har så väldigt väl optimerad framlednigstemperatur. Alla anlägningar kankse inte har maximalt flöde i ellementen och styr mer med radiatortermostater.

Ännu ett bra tips av Sarastro!

Och en lika bra kommentar av ME!

Ett användningsområde som jag som "säljare" borde ha listat ut sedan tidigare!

ME har dock rätt, man bör i så fall justera in radiatorsystemet på samma sätt som om man körde med värmepump trots att man kör med olja, el eller ved.
Mycket handshuntning kan det bli om man inte har en shuntregulator - men under kortare testperioder vid sträng kyla skulle det kunna ge en glasklar bild av det behov av framledningstemp som man faktiskt har.

/Rickard




Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rickards logger och planering av inköp av VP
« Svar #3 skrivet: 24 november 2004, 20:01:21 »
Sen kan man gå in i ett diagram för framledningstemp kvittar vilket nästan, men tex NIBE´s finns på webben.
i montering  skötsel för Fighter , sid 21.
Då kan man rätt säkert bedöma behovet av max framledning även vid "normal" kyla. Men det bör vara minusgrader annars blir det för osäkert!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!