Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!  (läst 9320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« skrivet: 06 april 2010, 14:48:20 »
Hej!

Är newbie här och behöver lite hjälp med att utvärdera de 4 offerter jag fått på bergvärme till vårt hus!

NÃ¥gra basfakta:

Huset ligger i Finspång i Östergötland, är ca 240 kvm i två plan plus kallvind och är byggt av trä 1909.
Takhöjd ca 3 meter på varje plan.
Det har ingen särskild isolering vad jag kan se och man har bytt ut några fönster genom åren, men alla är 2 glas.
Man har också någon gång isolerat golven i undervåningen genom att spruta in isolering.

Vi har idag en olja/el panna (Nibe City) och vattenburet system med stora äldre radiatorer med termostater. Varmvatten till dusch mm kommer från samma system. Alltså ingen separat VVB.
Elförbrukningen under Nov-Feb var ca 15500 kWh el och ca 1,1 kbm olja.
Tidigare ägare angav ca 40000 kWH/år när vi köpte huset.

Framledningstemperaturer från tidigare i år:

Ute -7 Inne +19,5 Framl +48
Ute -4 Inne +19 Framl +41, 5

Har fått tre offerter(nr 1-3) som alla har Nibe 1145 plus en dockad 300 liter VVB, dessutom en offert (Nr 4) på IVT plus docckad 300VVB.

Så här ser de ut:

1. Nibe 1145-12 & VPB300, 210m borrning, 6m stålfoder
Demontering av oljetank och panna.
Pris 153000 inkl moms innan rotavdrag (28500) tot 124750kr

2. Nibe 1145-12 & VPA 300/200 240m borrning, 6 m stålfoder
Demontering av oljepanna. Demonteringf av tank tillkommer (??)
Pris 183500 inkl moms innan rotavdrag (27750) tot 155750 kr

3. Nibe 1145-12 & VPB 300 240m borrning, 6 m stålfoder.
Demontering av oljepanna. Demontering av oljetank +4500kr (arbkostn 3250)
Pris 164000 ink moms innan rotavdrag (31250) 133750 kr

4. IVT HT plus E14 & DVB300FC, 250m borrning fördelat på 2 hål, 12 m stålfoder.
Demontering av oljepanna. Demontering av tank tillkommer (??).
Pris: 176600 ink moms innan rotavdrag (25500)
Får dessutom en värdecheck på 6000 så totalt pris efter rot blir 145000 ink moms.

Tar tacksamt emot synpunkter på ovanstående!

MVH

J
« Senast ändrad: 20 april 2010, 20:22:18 av sako »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #1 skrivet: 06 april 2010, 15:06:31 »
Som vanligt så skall man alltid tänka på att säljarna räknar så snålt som möjligt för att få till en konkurrenskraftig offert. Skall du bli riktigt nöjd så skall du välja en storlek större pump och några tiotal meter längre borrhål.
I övrigt verkar det som att alla har räknat ganska lika, så det får nog bli andra aspekter än dom rent tekniska som avgör.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #2 skrivet: 06 april 2010, 15:25:10 »
Hej!

Jo det är ju inga stora skillnader mer än att IVT pumpen har 14 kw och Nibe pumparna 12kw.
De flesta har ju också räknat med 240-250 meters borrdjup.

Är detta tillräckligt eller skall jag ta i lite till?
Och det jag främst undrar är om man kan jämföra en IVT och en Nibe bara utifrån kw talet? Alltså, är en 14kw IVT ca 15% bättre än en 12 kw Nibe?

Är rookie som ni säkert förstår!!

MVH

J

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #3 skrivet: 06 april 2010, 15:29:27 »
Och det jag främst undrar är om man kan jämföra en IVT och en Nibe bara utifrån kw talet? Alltså, är en 14kw IVT ca 15% bättre än en 12 kw Nibe?
Rent tekniskt är det nog så. Men, det är ungefär som att säga att två bilar med lika stora motorer är likvärdiga...
Jag är inte så insatt i märkesspecifika saker, men båda pumparna löser nog uppgiften som dom skall - Värma huset och kranvattnet. Sen finns det säkert mer eller mindre lull-lull på den ena eller andra + att det kan skilja på hur bra service man kan tänkas få på just den orten man bor på.

Problemet med att fråga "Vilken är bäst, X eller Y?" på den här typen av forum, fullt av nördar, är att det ganska snart spårar ut i ett okontrollerat märkesställningskrig.
« Senast ändrad: 06 april 2010, 15:34:05 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #4 skrivet: 06 april 2010, 18:00:46 »
Jag tycker inte att frågan är vilket fabrikat, utan vilken storlek på pump.

Du har ett väldigt stort och förmodligen dÃ¥ligt isolerat hus. Med den förbrukning du anger tror jag  inte att 40.000 kWh räcker pÃ¥ lÃ¥nga vägar. Jag har för mig att man brukar räkna  1 m3 olja som 10.000 kWh och dÃ¥ har du  förbrukat 25.000 kWh pÃ¥ 4 mÃ¥nader. Du fÃ¥r säkert minst räkna med lika mycket till och dÃ¥ ligger du pÃ¥ Ã¥tminstone 50.000 kWh.
Jag  har ett gammalt tilläggsisolerat hus pÃ¥ 170 kvm i stockholmstrakten med nya  högisolerade fönster och det drog  40.000 kWh innan jag  installerade min Nibe 1110 pÃ¥ 10 kW med ett 170 m hÃ¥l. Den har varit alldeles lagom och fungerat som en klocka i 10 Ã¥r nu. Nu ligger min förbrukning  för värme och varmvatten pÃ¥ 10.000 kWh per Ã¥r och övrig el pÃ¥ 12000 kWh (vi har ocksÃ¥ ett gästhus med direktverkande el pÃ¥ tomten).

Jag tror att du behöver minst en och kanske tvÃ¥ storlekar större pump än jag och dÃ¥ skulle jag  fundera pÃ¥ en 15 kW-pump. Varför väljer du den dyrare 1145 i stället för 1125, som ungefär motsvarar min 1110. Den är nästan 20.000 dyrare för samma storlek utan att jag ser att man fÃ¥r nÃ¥got speciellt för dessa pengar. Jag skulle ha valt en 1125 pÃ¥ 12 eller 15 kW  (priset skiljer max 5000:- pÃ¥ dessa tvÃ¥ storlekar)

Hur djupt borrhÃ¥let skall vara har jag  inte kläm pÃ¥ men välj gärna en storlek större än leverantören rekommenderar, det kommer du  inte att Ã¥ngra. Jag  har t.ex. aldrig  fÃ¥tt upp brinevätska med minusgrader (inte ens i Ã¥r) och det ökar COP-värdet en del.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #5 skrivet: 06 april 2010, 20:08:41 »
Kodstycke: [Välj]
Jag tycker inte att frågan är vilket fabrikat, utan vilken storlek på pump.
Precis vad jag menade! Uttryckte mig nog lite dåligt!!!

Så för att förtydliga mig! Vad jag undrar är vad expertisen ( alltså Ni!!) anser om storlek på pump i förhållande till borrdjup i exemplet ovan?
Tror jag har läst någonstans att det inte alltid är fördelaktigt med en FÖR stor pump heller?? Tänker på slitage vid för många start och stopp??

Skall också tillägga att jag har dålig koll på alla olika modeller och lät därför säljarna rekommendera det de ansåg bäst.
Med de uppgifterna och forumet här, så tänkte jag forska vidare innan jag slår till, alltså jämföra olika modeller.

Jag tror också att en reell förbrukning ligger närmare 50000 än 40000!

MVH

J





Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #6 skrivet: 06 april 2010, 21:00:10 »
Jag tror i och för sig att oron för att mÃ¥nga starter sliter ut pumpen i förtid är litet överdriven. Även gÃ¥ngtiden sliter pÃ¥ en kompressor och med en liten pump fÃ¥r man extremt lÃ¥nga gÃ¥ngtider. Jag ser hellre att pumpen  räcker till och inte försämrar ekonomin med en massa eltillskott i tid och otid (min pump behöver bara eltillskott när utetemperaturen gÃ¥r under - 15 grader, vilket dock hänt nÃ¥gra gÃ¥nger i Ã¥r). Jag  har flera bekanta som har följt experternas rekommendationer och nu sitter med för smÃ¥ pumpar.

Har du kollat vad det är du får i extra finesser genom att köpa den 20.000:- dyrare Nibe 1145:an i stället för 1125:an?
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #7 skrivet: 06 april 2010, 21:33:45 »
Gjorde en snabbkoll just nu men kan inte se några stora skillnader förutom displayen och möjligen då andra möjligheter till programmering och liknande? Skall försöka lusläsa och posta lite mer i morgon! Någon annan kanske har erfarenheter med dessa två pumpar?

Tack så länge för hjälpen!

Jim

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #8 skrivet: 06 april 2010, 22:01:01 »
November tom februari (4 hela månader) är för mitt hus ungefär 55 % av värme- och vvbehovet ett normalt år. Denna vinter har varit kall. 40 000 kWh kan stämma.

45000 ger att max värmebehov är 18-20 kW. 14 kW är då inte fel. 12 känns som gränsfall vid 45000 kWh/år men det fungerar.

Alltså, är en 14kw IVT ca 15% bättre än en 12 kw Nibe?


Typbeteckningarna behöver inte ange den effekt pumpen kan ge i en viss installation. Det beror på framledningstemperatur och hur djupt man borrar vad det blir för effekt. Framledningstemperaturerna verkar lite höga i det här fallet. En 14 kW IVT kommer inte att ge riktigt 14 kW när det är kallt ute med den framledningstemperatur och föreslaget borrhålsdjup. Den tar då ut 40 W/m borrhål. Jag tror man hamnar lite under noll grader på ingående köldbärare då. Å andra sidan bör det inte bli så långa tider pumpen går kontinuerligt så det kan man leva med. Antar att Nibe inte heller kommer att ge 12 kW men har inte undersökt det.
    
En kraftigare pump ger mindre behov av tillsatsel. Svårt att säga vad det är värt i det här fallet. Det går inte att säga att den ena är 15 % bättre än den andra.

Jag tror i och för sig att oron för att många starter sliter ut pumpen i förtid är litet överdriven. Även gångtiden sliter på en kompressor och med en liten pump får man extremt långa gångtider.

Håller med. Det går dessutom att ändra inställningen av pumpen om man vill ha långa gångtider. Det kan bli lite ojämnare temperatur inne men det behöver inte märkas om man inte driver detta med långa gångtider in absurdum.

Två borrhål är inte så dumt när det blir frågan om så pass stora pumpar som här. Det kostar el att dra runt köldbäraren i uppemot 500 meter slang.
« Senast ändrad: 06 april 2010, 22:03:03 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #9 skrivet: 07 april 2010, 11:56:10 »
Har nu läst lite här på forumet och i kataloger från Nibe men kan egentligen inte hitta några stora skillnader som motiverar prisskillnaden??
Visst får man ju en mer lättläst och användarvänlig display på 1145 men pumparna verkar ju vara ungefär lika effektiva.

Vad jag kommer ihåg så sa en av säljarna att 1145 är tystare än 1125 men det har inte så där jättestor betydelse för oss.

Så nu återstår då att avgöra om det skall bli en 14kw eller 12 kw pump och om 240m (ett hål) eller 250m (2 hål) räcker!!
Dessutom är ju en 15kW Nibe 1125 billigare än en 1145 12kW.

MÃ¥nga val blir det!  :o Expressen eller Aftonbladet som vanligt!!! :D

MVH

Jim

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #10 skrivet: 07 april 2010, 12:20:02 »

Dessutom är ju en 15kW Nibe 1125 billigare än en 1145 12kW.



Ja det skiljer c:a 17.000:- för samma storlek.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #11 skrivet: 08 april 2010, 08:16:32 »
Jag skall dra det en runda till och ta in priser på 15kW 1125 så får vi se?

Tackar för hjälpen!!!

MVH

J

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #12 skrivet: 14 april 2010, 13:06:19 »
En uppdatering!

Har kikat runt lite men inte blir man klokare av alla svar!! Sc:,h

Alla de tre Nibe leverantörerna jag fått offert från är ju ganska överens och det är ju inga stora skillnader i deras beräkningar, mer än priset då. Blir det en Nibe så lutar det just nu mot en 1145 då det är en modern pump med lättavläst/användarvänlig display med olika funktioner.

SÃ¥ nu funderar jag mest pÃ¥ om 12kW räcker i  mitt hus, eller om jag skall gÃ¥ upp till Nibe 15kW eller gÃ¥ för IVT säljarens 14kW pump? Han räknar ju dessutom med tvÃ¥ borror till ett i sammanhanget bra pris?? Chansen finns väl att jag kan Ã¥ka pÃ¥ 2 borror ändÃ¥ eftersom de (Nibe leverantörerna) mÃ¥ste borra sÃ¥ pass djupt som 240m och kanske nÃ¥got till? Har förstÃ¥tt att det kan bli problem när man borrar djupt.

En av Nibe killarna säger också att en 15kW pump inte säkert är den bästa lösningen eftersom den kan överstiga husets effektbehov och att pumpen då får sämre gångtider?? Inte vet jag men det låter lite underligt i mina lekmannaöron!

Vill bara tillägga att detta inte är en "IVT mot Nibe" tråd , utan mer en 12kW mot 14/15kW tråd!! ::)

MVH

Jim

« Senast ändrad: 14 april 2010, 13:10:30 av sako »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #13 skrivet: 16 april 2010, 14:07:39 »


En av Nibe killarna säger också att en 15kW pump inte säkert är den bästa lösningen eftersom den kan överstiga husets effektbehov och att pumpen då får sämre gångtider?? Inte vet jag men det låter lite underligt i mina lekmannaöron!


Även en pump på 12 kW kommer att överstiga husets effektbehov under största delen av året. Om pumpen får för korta gångtider går det att kompensera med en volymtank, det kostar visserligen något men det gör tillsatsel också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till gammalt hus- hjälp med offerter!
« Svar #14 skrivet: 20 april 2010, 20:20:09 »
Roland!

Tack för ditt svar!

Jo jag har förstått att så är fallet men kan du eller kanske någon annan, avgöra vilken av dessa offerter som är mest optimal för mitt hus?
Tänker då på en 12 alt 14 kW (eller annan??) pump kontra effektbehovet? Skall jag förändra något, tex borrdjup, gå upp/ned i storlek på VP?
Förstår att det blir teoretiskt men så är det väl också för installatörerna?

Känner mig lite stressad över att jag inte riktigt "hänger med"! Sitter dessutom på en båt ute på havet och måste snart ta ett beslut!

MVH

Jim

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!