Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn innetemperatur vid eldning i kamin  (läst 2178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ojämn innetemperatur vid eldning i kamin
« skrivet: 03 januari 2006, 19:36:03 »
Nu när det har varit riktigt kallt(-11 grader) har jag problem med att hålla jämn temperatur inne. Igår eldade jag i min täljstenskamin från kl 18:00 till kl 23:00 och fick då en inomhustemperatur 23,5 grader mot den inställda temperaturen 21 grader på Ecologic. Pumpen stannade vid kl 20:00 och gick ej igång under kvällen eftersom innegivaren visade en högre innetemp än det inställda värdet.
Troligtvis startade väl pumpen mellan 03:00 och 04:00 och orkade inte nå den önskade returtemperaturen på 3 h eftersom den inte hade slagit till den yttre värmekällan(elpatronen i kombipannan),inomhustemperaturen var då 17 grader vid 06:00.

Problemet är alltså att på grund av tidsfördröjningen(3h) hinner huset kylas ned så pass mycket att det känns ordentligt kallt på morgonen. Att helt koppla bort inomhusgivaren tar bort effekten med att elda och det blir väldigt varmt inne. Vid eldning i kaminen står alltså pumpen stilla i nästan 6-7 h och det måste ge en rätt bra energivinst!

En lösning kan vara att koppla bort inomhusgivaren när man har eldat färdigt på kvällen, för då börjar den styra efter radiatorreturen och inte på inomhusgivaren. Detta kanske innebär att elpatronen bör gå in lite tidigare på natten och förhoppningsvis hinna värma upp huset tills man kliver ur sängen.

Går det att ändra 3 timmars fördröjningen eller är det någon annan som har hittat någon bra lösning på detta problem??
CTC Eco Air 105 + Eco logic + Nibe City Vx 13

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ojämn innetemperatur vid eldning i kamin
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2006, 21:02:07 »
Jag antar att det går att ändra även på ecologicen...jag har en ecoel..och jag brukar ha fördröjningen på 90 min...standard är ju 180min.
det är bara att ändra i inställningarna.
Min panna orkar i.o.f.s. öka värmen i huset....men den pyttsar ju ut så varmt vatten då så att elpannan blir lite lidande en stund...skulle man behöva duscha just då så lär det inte bli någon lång dusch...
med 90 min fördr. så blir det betydligt bättre
Vvm310+f2120-16

Utloggad HasseE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ojämn innetemperatur vid eldning i kamin
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2006, 22:56:55 »
Jag kan ej ändra denna funktion i Ecologic vad jag vet!

/Hasse
CTC Eco Air 105 + Eco logic + Nibe City Vx 13

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!