Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolvärmepump  (läst 1903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkehäst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Poolvärmepump
« skrivet: 14 april 2009, 22:39:51 »
Jag är lite nyfiken på ett hemmabygge för att värma poolen. Det går ju att köpa lösa utedelar ( On/off) utav flera fabrikat till en hyffsad peng och tubväxlaren (Nödvändig för bra flöde) som sitter i de färdiga borde gå att köpa som reservdel.
Det borde inte vara ett större problem kyltekniskt att få i hop. Vad är att tänka på Jag förstår att det är bättre med lite för stor vvx än för liten men om man går på ung samma KW som de färdiga borde det fungera ???.
Snälla sprid lite ljus över detta tema för mig.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: 14 april 2009, 23:19:26 »
Jag har en liten rostfri plattis som jag använt i säkert 10 år till poolen och den tömmer acktankarna (1600l) på värme även om jag eldar med vedpannan (30-35kW) och poolvattnet tar jag ut ett delflöde efter poolpumpen. Du kan nog ansluta plattvvxlare till kategori "tillräckligt flöde för pooluppvärmning". ;)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad henkehäst

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: 15 april 2009, 21:44:05 »
Jo det är nog inga problem, jag kommer själv ha en liknande lösning mellan vedpanna och pool och lösa det med en by-pass ventil.
Vad jag är ute efter är altså en växlare för hetgas/vatten linknade de som sitter i tex Phalen pool vp. Vidare är det nog så att vid växling mellan vatten (vedpanna) och pool så funkar nog en liten plattvvx bra så länge som man har hög primärtemp. Effekten avtar nog drastiskt vid låg temdiff mellan prim och sek. Det verkar inte som att det finns tubväxlare för hetgas( Köldmedia)/vatten att köpa som lös detalj. Jag får väll försöka köpa som resevdel hos någon av tillverkarna. Tippsa gärna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!