Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP/MS Larm  (läst 5671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS Larm
« Svar #15 skrivet: 13 juli 2010, 23:33:57 »
Knepigt men själva pressostaten är inte bytt?
Låter som det är denna som inte funkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gladius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HP/MS Larm
« Svar #16 skrivet: 01 oktober 2010, 00:19:03 »
 :) Äntligen är mitt problem med ständiga HP-larm löst. Det visade sig vara fel pÃ¥ ett kretskort. Tyvärr var det jättesvÃ¥rt att hitta felkällan varför jag har dragits med detta fel i ca 6 mÃ¥nader. Jag tror att jag nu vet alla felkällor till ett HP/MS-larm och jag kan garantera att jag undersökt alla. Mitt rÃ¥d till framtida värmepumpskonstruktörer är att lÃ¥ta varje tänkbar felkälla vara ett eget larm och inte som nu "klumpa ihop" en massa felkällor till ett och samma larm (HP/MS-larm) som i mitt "case" resulterade i en massa servicebesök och en otrolig mängds timmar nedlagd felsökningstid. Nu är jag i alla fall glad och ser med tillförsikt fram emot en riktigt kall viner. "Ju kallare vinter ju mer pengar sparar jag med min värmepump" och ju snabbare betalar sig investeringen.
mvh 2mas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!