Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering med kombination af golvvärme ock radiator  (läst 8154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« skrivet: 28 november 2005, 21:37:22 »
Har golvvärme i nedra våningen (ung. 80 kvm massiv med värmeplåt under) ock radiatorer i hallen plus övre våningen (ung. 70 kvm).
Hitintills har get gått bra med 8 +1 (Nibe 1215-7), men bare för att jag har termostat på radiatorerna.
När man surfar omkring på sajtet ser man bare: Ingen termostat!.....
Jag vill gärna höja till eks. hur ofta den skall gå, men vågar inte, då det kommer att betyda vældigt högt framlopp, vilket inte verkar vara så bra för golvet
VB diff. är vanligtvis ung. 4-5 gradar, ock alla värden default
NÃ¥n som har erfarenheter?

Har präcis fått i gång min FLM30.... ser fram emot den friska luften!

Förlåt stavningen, jag är Dansk
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #1 skrivet: 29 november 2005, 08:10:04 »
Har golvvärme i nedra våningen (ung. 80 kvm massiv med värmeplåt under) ock radiatorer i hallen plus övre våningen (ung. 70 kvm).
Hitintills har get gått bra med 8 +1 (Nibe 1215-7), men bare för att jag har termostat på radiatorerna.
När man surfar omkring på sajtet ser man bare: Ingen termostat!.....
Jag vill gärna höja till eks. hur ofta den skall gå, men vågar inte, då det kommer att betyda vældigt högt framlopp, vilket inte verkar vara så bra för golvet
VB diff. är vanligtvis ung. 4-5 gradar, ock alla värden default
NÃ¥n som har erfarenheter?

Har präcis fått i gång min FLM30.... ser fram emot den friska luften!

Förlåt stavningen, jag är Dansk

Nu förstår jag inte riktigt, måste du strypa radiatorerna med termostater? Annars brukar det väl vara tvärtom golvvärmen kräver lägre framledningstemp än radiatorerna?

Min fråga är då, har du separat shunt till golvvärmen? Kan du i så fall ställa upp denna + minska till en lägre kurva så att du inte behöver strypa på radiatorerna? Denna åtgärd + öppna termostater borde räcka för att minska antalet starter.

Jag har kanske missuppfattat helt?  ???
« Senast ändrad: 29 november 2005, 08:12:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #2 skrivet: 29 november 2005, 08:57:10 »
Nu förstår jag inte riktigt, måste du strypa radiatorerna med termostater? Annars brukar det väl vara tvärtom golvvärmen kräver lägre framledningstemp än radiatorerna?

Min fråga är då, har du separat shunt till golvvärmen? Kan du i så fall ställa upp denna + minska till en lägre kurva så att du inte behöver strypa på radiatorerna? Denna åtgärd + öppna termostater borde räcka för att minska antalet starter.

Jag har kanske missuppfattat helt?  ???

Golvet kräver till eks. 45 fram när det är -5 ute... När vi gjorde installationen valde vi att överdimensionere radiatorer, då vi trodde att golvet skulle behöva mindre.
Ock näh: ingen shunt
Hadde man vist om dette skulle man kanske ha satt inn et par radiatorer där golvvärmen finns.
Allt har vart fint dom senaste twå åren, men när jag körde i gång min FLM30 i går drog den ut all värmen... fikk stänga av den i dag, ock sen får i justera
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #3 skrivet: 29 november 2005, 14:16:34 »
Golvet kräver till eks. 45 fram när det är -5 ute... När vi gjorde installationen valde vi att överdimensionere radiatorer, då vi trodde att golvet skulle behöva mindre.
Ock näh: ingen shunt
Hadde man vist om dette skulle man kanske ha satt inn et par radiatorer där golvvärmen finns.
Allt har vart fint dom senaste twå åren, men när jag körde i gång min FLM30 i går drog den ut all värmen... fikk stänga av den i dag, ock sen får i justera

OK, nu förstår jag.  ;)

Det är inte så bra att styra radiatortempen med termostater, du ska istället strypa radiatorerna antingen på radiatorkopplet eller på returen (beror på hur de ser ut) = fast strypning.

Problemet är att styr du flödet till radiatorerna med termostater så varierar flödet med innetemperaturen vilket leder till ojämn gång på din värmepump = fler start/stopp. Du kan ha kvar termostat i något enstaka rum, typ sovrummen, men de flesta radiatorer ska du ha fast strypning på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #4 skrivet: 29 november 2005, 15:53:58 »

OK, nu förstår jag.  ;)

Det är inte så bra att styra radiatortempen med termostater, du ska istället strypa radiatorerna antingen på radiatorkopplet eller på returen (beror på hur de ser ut) = fast strypning.

Problemet är att styr du flödet till radiatorerna med termostater så varierar flödet med innetemperaturen vilket leder till ojämn gång på din värmepump = fler start/stopp. Du kan ha kvar termostat i något enstaka rum, typ sovrummen, men de flesta radiatorer ska du ha fast strypning på.

Oj-oj-oj nu blir det svårt för en Dansk: strypning... jag tänker Beck....
Menar du om det går att reglera flödet, med högsta temp. på termostat?
Jag kör med ACC, ock gjort så att VB-pumpen i 1215'an bara går när KB kör. På andra sidan ACC'n sitter det en variabel pump som själv känner av trycket, ock reglerar ner när det inte behövs så mycket fremlopp
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #5 skrivet: 29 november 2005, 15:55:20 »
Eftersom du har överdimmensionerat radiatorerna så borde det gå bra att köra golvvärmen utan shunt.

Det problem som du troligen har är att mycket (det mesta) av det vatten som cirkulerar runt i systemet passerar genom dina radiatorer. Det blir då för lågt flöde (för lite vatten) som passerar genom golvvärmen.

För att få balans i systemet kan du börja med att mäta vilken temperaturskillnad du har mellan framledning och returledning på radiatorrören och göra likadant med framledning och returledning på golvvärmen. Mätningen kan göras med en vanlig inne/utomhustermometer med givaren på sladd.
Observera att mätningen måste göras när värmepumpen går.

Om systemet är rätt inställt borde det vara ungefär samma temperaturskillnad mellan framledning och retur på de olika rören. Skiljer det mer än 1-3grader måste den del som har lägst temperaturskillnad strypas (minskat flöde) vilket troligtvis är dina radiatorer.

Dessa kan justeras med en justerskruv som sitter i den nedre delen på radiator kopplet.

Det man strävar efter är att ha samma temperaturskillnad på alla golvvärmeslingor och radiatorer. Vill man ha lite svalare i något rum kan denna slinga/radiator strypas lite mer.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #6 skrivet: 29 november 2005, 16:00:53 »
Låter vettigt!, får ta et koll i kväll
Har läst mycket om hvilken skilnad det bör vara på fram/retur (hela anläggningen, förstås), men har aldrig förstått hvilket som är bäst: stor eller liten skillnad?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #7 skrivet: 29 november 2005, 16:09:03 »
Delta T beror till stor del på vad du har för uppvärmning. Men normalt brukar den ligga mellan 7 och 10gr.

Med värmepump beror det lite på vad man har för köldmedel i värmepumpen. Med R407C bör man ligga mellan 7-8gr i Delta T.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #8 skrivet: 29 november 2005, 16:15:55 »
Jag använder IPA sprit (isopropylalkohol).... men hvad har det med värmesidan att göra?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #9 skrivet: 29 november 2005, 19:52:54 »
Eftersom du har överdimmensionerat radiatorerna så borde det gå bra att köra golvvärmen utan shunt.

Det problem som du troligen har är att mycket (det mesta) av det vatten som cirkulerar runt i systemet passerar genom dina radiatorer. Det blir då för lågt flöde (för lite vatten) som passerar genom golvvärmen.

För att få balans i systemet kan du börja med att mäta vilken temperaturskillnad du har mellan framledning och returledning på radiatorrören och göra likadant med framledning och returledning på golvvärmen. Mätningen kan göras med en vanlig inne/utomhustermometer med givaren på sladd.
Observera att mätningen måste göras när värmepumpen går.

Om systemet är rätt inställt borde det vara ungefär samma temperaturskillnad mellan framledning och retur på de olika rören. Skiljer det mer än 1-3grader måste den del som har lägst temperaturskillnad strypas (minskat flöde) vilket troligtvis är dina radiatorer.

Dessa kan justeras med en justerskruv som sitter i den nedre delen på radiator kopplet.

Det man strävar efter är att ha samma temperaturskillnad på alla golvvärmeslingor och radiatorer. Vill man ha lite svalare i något rum kan denna slinga/radiator strypas lite mer.

/Johan
Har pysslat lite, ock ja, det var twå radiatorer som drog i lite väl mycket, ock én som var aldeles tokig!
Har justerat lite, og har kommit fra till att jag kanske har för många, helt enkelt. Nu blir det 22 grader ovan, men fortfarande bara 20 vid golvvärmen (har en RG10). Ock det även om nästan alla radiatorer er kyliga på returen.... kanske man skulle stänga av en eller två (det har fungerat fint med termostat)

Men sän är det en sak som bekymrar lite:
Golvet får inte bliva för varmt.... huset är rätt så öppet.... kommer inte bara värmen nerifrån gå upp, även om man vill ha det lite kyligare där (somrum ock annat...)? Jag har placerat en lilla radiator rätt upför trappan för att skapa en "buffer"
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #10 skrivet: 29 november 2005, 21:37:44 »
Vänta ett dygn, det tar lång tid....
Flödet i golvvärmen kan av strypt på flera ställen. om du har stor tempdifferans på golvvärmen, kan det va idé att öka den.
farten på cirkpumpen, sen har du nog en temostat vid golvvärmefördelaren!? en fast strypning där innan slingorna.

är det fortfarande för varmt där du har radiatorer, då får du strypa mera!

Om golvet kräver så hög temp kolla om det går öka flödet i golvet. Då avger ju golvet mera värme vid samma framledningstemp.

Bra att du har för stora radiatorer, det brukar alltid vara tvärtom!!




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #11 skrivet: 29 november 2005, 21:52:39 »
Som jag nämnde: FLM30 tog ut mesta värmen (eller kanske inte)..... har släkt (ska justeras)... justerat allt (även huvet), men fikk inte rumstemp. över 20...
Slog intärna cirk-pumpen (VB) på fullt, ock änddå hande inte mycket (kännaren sitter korrekt på andra sidan ACC), ock då kom jag at tänka.... trodde dom hadde kollat filtret när dom gjorde FLM30'n... men nähhh, massor av skit. Nu ser det ut att gå upåt!
Undrar om man ska skjuta kurvan lite när man slår på FLM30, den tar ju ut lite värme...


Öyvind
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #12 skrivet: 30 november 2005, 12:46:43 »
Jag använder IPA sprit (isopropylalkohol).... men hvad har det med värmesidan att göra?

Han menar pumpmediat, i ditt fall R407C.  ;)

Som jag nämnde: FLM30 tog ut mesta värmen (eller kanske inte)..... har släkt (ska justeras)... justerat allt (även huvet), men fikk inte rumstemp. över 20...
Slog intärna cirk-pumpen (VB) på fullt, ock änddå hande inte mycket (kännaren sitter korrekt på andra sidan ACC), ock då kom jag at tänka.... trodde dom hadde kollat filtret när dom gjorde FLM30'n... men nähhh, massor av skit. Nu ser det ut att gå upåt!
Undrar om man ska skjuta kurvan lite när man slår på FLM30, den tar ju ut lite värme...


Öyvind

Det stämmer, med ökad luftomsättning krävs normalt högre framledningstemp, det får man leva med om man vill andas frisk luft.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #13 skrivet: 30 november 2005, 14:43:54 »
Diff. VB-Fram-VB-Retur får jag inte över 5 gradar....men igen: hur hänger det ihop med pumpmediat?
Ser förresten lite dåligt ut för tiden....... ut:-4 inn:-2
Även Völund (Nibe) Danmark säger att det är lite ovanligt.... undrar hur det kunne bli så när allt har funkat fint dom förra två vintrar?
Det kanske bara är panik.... det sägs att det går ganska snabt neråt dom första kalla veckorna, ock sen lugnar det ner sig. Kan det vara fukt, huset som trängs värmas upp ock annat?
Om man stänger av anläggningen en halv dag, då tar det nästan en ock et halvt dygn för fullt innan det har lugnat ner sig.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #14 skrivet: 01 december 2005, 07:38:34 »
Vänta ett dygn, det tar lång tid....
Flödet i golvvärmen kan av strypt på flera ställen. om du har stor tempdifferans på golvvärmen, kan det va idé att öka den.
farten på cirkpumpen, sen har du nog en temostat vid golvvärmefördelaren!? en fast strypning där innan slingorna.

är det fortfarande för varmt där du har radiatorer, då får du strypa mera!

Om golvet kräver så hög temp kolla om det går öka flödet i golvet. Då avger ju golvet mera värme vid samma framledningstemp.

Bra att du har för stora radiatorer, det brukar alltid vara tvärtom!!





Har justerat ock justerat i två dygn (bogstavligen, det var svinkallt ena natten).
Jävligt svårt om dom sitter parallelt!
I morse var det värmare än vanligt (har strypt lite mer). Det här skulle nog betyda att det går att sänka förskjutningen på kurvan lite.
Sen i går (24 timmar) har den gått 17 timmar på 11 starter (det har varit lite under noll ute) ....det är vel inte så dåligt?
Har i dag även satt GM till 80 i stället för 60.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!