Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: henein skrivet 21 augusti 2011, 19:01:09
-
Hej!
Vi håller på och reser vårat hus nu och enligt planen är stommen rest om någn vecka ocvh taket är på. För att undvika att det fryser i golvvärmerören i såväl hus som garage (då dessa provtrycktes med vatten innan sommaren) undrar jag om man kan koppla in pannan (Nibe 1245) och låta denna cikrulera varmvattnet i golvvärmen och inte koppla in resten av pannan med varmvattenberedaren? Detta då vi inte hinner koppla in alla rör till tappvatten m.m. Vi kommer borra vecka 38.
MvH
Henrik
-
När du ändå fyller värmesystemet kan du väl fylla beredaren också? Montera en ventil på utgående vv. Sen kan VP jobba normalt. Han kör en vv-körning då och då. Sen håller den huset varmt i den temperatur ni vill Thumbsup
-
Ok, som om jag förstår det rätt behöver jag bara ha en ventil på utgående från varmvattenberedaren? Men måste jag inte ansluta ngåot expansionskärl?
MvH
Henrik
-
Expansionskärlet skall sitta på värmeledningen till golvvärmen, inte på varmvattnet.
På anslutningskopplet för inkommande vatten till beredare skall finnas backventil, avstängningsventil ock säkerhetsventil.
Det som händer när värmepumpen värmer tappvarmvatten är att det expanderar en aning, och en skvätt vatten trycks ut via säkerhetsventilen.
Expansionskärlet på golvvärmesystemet skall motsvara minst 7% av systemets totala vatteninnehåll/volym.
Alltså mantelvolymen + golvvärmevolymen + eventuell volymtank/knäpptanksvolym om sådan finns installerad.
-
Det går bra att enbart köra cirkulationspump, utan att ha tappvatten inkopplat
-
Hur högt tryck håller beredaren för om vvb är tom och trycklös men manteln trycksatt?
-
Eftersom vvb håller för ca 10 bar och radiatorsystemet håller max 1,5 bar, bör det inte vara några problem.
Det räcker i och för sej att enbart köra cirkpumpen....för att förhindra frysning. Då kan trycket vara betydligt lägre.....
-
Visst håller vvb för 10 bar, men knappast för ett utvändigt tryck på 10 bar.
De bör ju dock rimligen hålla för mer än 1.5 bar.
-
Hej!
Vi håller på och reser vårat hus nu och enligt planen är stommen rest om någn vecka ocvh taket är på. För att undvika att det fryser i golvvärmerören i såväl hus som garage (då dessa provtrycktes med vatten innan sommaren) undrar jag om man kan koppla in pannan (Nibe 1245) och låta denna cikrulera varmvattnet i golvvärmen och inte koppla in resten av pannan med varmvattenberedaren? Detta då vi inte hinner koppla in alla rör till tappvatten m.m. Vi kommer borra vecka 38.
MvH
Henrik
i thermia kan man ange bara VV eller bara värme.
Som rockas säger räcker det troligen med CP. Men vid strömavbrott kan det vara bra o ha lite värme där.
-
Visst håller vvb för 10 bar, men knappast för ett utvändigt tryck på 10 bar.
De bör ju dock rimligen hålla för mer än 1.5 bar.
Varmvattenberedaren har väl ingen mantel på en 1245, utan en slinga i tanken som värmebäraren går igenom?
En dubbelmantlad beredare tål inte att man trycksätter manteln med tom beredare...
-
Varmvattenberedaren har väl ingen mantel på en 1245, utan en slinga i tanken som värmebäraren går igenom?
En dubbelmantlad beredare tål inte att man trycksätter manteln med tom beredare...
Se där, då lärde jag mig något idag också, det hade jag helt missat.
Beredaren måste nog hålla för trycksättning av radiatorkretsen även om inkommande vatten försvinner, annars skulle det nog finnas många havererade mantelberedare varje gång "kommunvattnet" försvinner av någon anledning.
-
Det är nog skillnad på en helt tom VVB och en med vatten, men utan tryck. Så här står det i manualen till bosch/IVT's elpanna med dubbelmantlad beredare:
Varning
Varmvattenberedaren måste vara
fylld och trycksatt innan värmesystemet
fylls.
-
Man behöver inte vara Albert Einstein ;) för att förstå att det i princip saknar betydelse om den är fylld eller ej.
Varje gång vi blir utan vatten så försöker man ju krama ur det sista som finns i systemet, vilket alltså lämnar beredaren helt trycklös så när som på de 0-0.15 bar som vattentrycket ger beroende på vilken höjd man mäter i beredaren.
Om den lilla förändringen är avgörande för huruvida IVT:s beredare håller eller ej skulle jag inte råda någon att köpa IVT.
Den enda orsak jag kan se till denna rekommendation är att säkerhetsventilen på radiatorsystemet skulle vara av fel typ (typ 10 bar) eller felaktigt installerad, och att man fyllde på för högt tryck i manteln.
-
Beredaren blir ju i det närmaste trycklös om man öppnar några kranar i huset men på en 1245 är det ju ingen risk eftersom den har en slingberedare man kan ställa vp i semesterläge då tror jag den inte gör vv och om den skulle prova så lär den larma ganska fort slingan rymmer inte många liter.
-
Tack för alla bra svar. Men om man kör på bara cirkulationspumpen kan man samtidigt låta panna värma vattnet till golvvärmen med elpatronen bara för att förhindra frysrisk. Det kanke inte är så stor risk att det fryser ändå när huset är tätt med fönster och tak. Det lär väl knappast bli minusgrader inne i huset då?
-
På sidan 21 i installatörsmanualen hittar jag följande text:
Effekt i reservläge
Elpatronens effekt i reservläge ställs in med dipswitchen
(S2) på elpatronkortet (AA1) enligt tabellen nedan. Fabriksinställningen
är 6 kW.
Vid installation enligt gällande byggregler (BBR) måste
elpatronens effekt i reservläge ställas in till max tillåten
eleffekt.
Ställ maxeffekten till 1 kW så borde det inte kunna frysa, men inte heller för hastigt värma upp sulan.
Ha dock koll på temperaturen och stäng av värmen om det blir för varmt i sulan innan den hunnit härda.
(Jag kan inget om sulor, men har för mig att jag hört att man inte kan torka ut/värma upp dem för snart efter gjutning)
Installatörsmanualen: http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
-
Det finns golvtorkfunktion i vp som ska förhindra för hög temp.
-
Ok, tackar. Bara att sätta sig att beställa expansionskärl då. Ingen som känner någon bra röris som kan hjälpa mig att koppla in bara pannan? Bruka inte vara så lätt om man köpt den av densamma.
-
Prova forumets offerttjänst, det kostar inget, och om något företag svarar så gör dom det i regel inom 1-2 dagar.
Har du inte fått svar efter några dar kan du ju leta vidare själv. www.energioffert.se
-
Då jag inte fått någon svar på offerten får jag väl försöka lära mig att själv koppla in pumpen om det inte dyker upp någon glad VVS:are som kan hjälpa mig. Fråga 1, Hur anslut expansionskärlet. på fram eller returledningen på värmebärarsidan? Ansluts den med vanlig T-koppel? Fråga 2, går det att använda klämringskopplingar eller är det att rekomendera att löda eller klämma? Saknar dock klämverktyg. Lödning kanske jag kan göra om jag köper någon gassvets.
/Henrik
-
Här ser du hur det skall kopplas (på framledningen). http://iframe.nibe.se/epi/iframes/dockning_mvp.asp# (sök 1245)
Inga avstängningsmöjligheter skall finnas mellan radkrets och exp-kärl (kan sluta med explosion)
Klämringskopplingar går bra, snåla inte på dimensionerna.
-
Om du vill slippa köpa en gassvets så kan du skaffa en gasolflaska med brännare och mjuklöda istället. Det håller minst lika bra som klämkopplingar, men delarna kostar en tiondel så mycket.
-
Om du vill slippa köpa en gassvets så kan du skaffa en gasolflaska med brännare och mjuklöda istället. Det håller minst lika bra som klämkopplingar, men delarna kostar en tiondel så mycket.
Grejerna kan du köpa på www.rinkabyrör.se snabba leveranser och bra katalog.
-
Tack alla.