Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?  (läst 9727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« skrivet: 08 oktober 2007, 14:21:38 »
Man mÃ¥ste hitta pÃ¥ nÃ¥got att leka med inne nu när höstmörkret kommer....  Sc:,h

Under sommaren har jag varit lyrisk till möjligheten med 'extra varmvatten' :D , har tillochmed beställt senaste versionen av styret (PIC) för att kunna ha en extern knapp för extra vv.

Innan den blir tillgänglig som reservdel få jag vänta...
..under tiden hittade jag i loggningsforumet en länk till techtrade.se och deras EMC. Pillade ihop en led-detektor på elleverantörens elmätare.

...men, under helgen har jag konstaterat att CTC borde uppfinna ytterligare en knapp som skulle kunna stoppa 55ºC-körningar när man inte är hemma och kräver något varmvatten.

Jag blev förvÃ¥nad att energiförbrukningen är nästan 1kW högre pÃ¥ värmepumpen i slutet av en 55ºC-körning än vid starten.  huvuddunk
Jag har en 8.5kW som verkar dra ca 3.1-4.1kW beroende på hetgastemperaturen, det går väl tyngre med högre temp/tryck.
Det blir onödiga kostnader när man inte behöver vv.
Är det någon annan som loggat och sett det här fenomenet
bifogar ett par logg-bilder från helgen
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2007, 08:13:40 »
Har aldrig provat extra-vv knappen men kan i övrigt bekräfta effektförbrukningen du mätt upp. Har oxå en 8.5 pump, den ligger runt 3-3,5 KW i momentanförbrukning när den gör 50 graderskörningar. Däremot tycker jag inte att effektförbrukningen ökar med hetgasen, den ligger ganska konstant eller minskar mot slutet av körningen, baserat på min okuläravläsning av elmätaren när pumpen går. Men det beror väl på hur varm brinen är kanske....
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2007, 08:28:36 »
Helt rätt som du säger att ju högre temp ju högre kondeseringstryck ju högre ström i kompressorn.
Därför bör man ha så låg vv temp som man ka stå ut med. Detta kompletteras hos många vp tillverkare med en legionella funktion på så sätt att man med vissa perioder höjer temp för att ta död på bakerierna (var 3:e vecka?).
Ett annat alternativ som avlastar vp är att låta vv vara på en lägre temp och att spetsvärma i en liten elektrisk beredare.
Man kan ju använda de  extra kw:en som vp drar till beredaren i stället för till vp. Därmed avlastas vp och man fÃ¥r längre livslängd.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2007, 10:46:14 »
Helt rätt som du säger att ju högre temp ju högre kondeseringstryck ju högre ström i kompressorn.
Därför bör man ha så låg vv temp som man ka stå ut med. Detta kompletteras hos många vp tillverkare med en legionella funktion på så sätt att man med vissa perioder höjer temp för att ta död på bakerierna (var 3:e vecka?).
Ett annat alternativ som avlastar vp är att låta vv vara på en lägre temp och att spetsvärma i en liten elektrisk beredare.
Man kan ju använda de  extra kw:en som vp drar till beredaren i stället för till vp. Därmed avlastas vp och man fÃ¥r längre livslängd.

///AndersA
Är det inte just det (spetsvärma varmvattnet) som CTCns elpatron gör, precis som en liten vvberedare (den kallas ju tom Elpanna i CTCns menyer)? Köra en extern VVB är väl om man har STORT vvbehov...
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2007, 15:23:37 »
Är det inte just det (spetsvärma varmvattnet) som CTCns elpatron gör, precis som en liten vvberedare (den kallas ju tom Elpanna i CTCns menyer)? Köra en extern VVB är väl om man har STORT vvbehov

Jo du har rätt, jag var inte så insatt i CTC men det är riktigt elpatron i toppen gör samma sak.
Då gäller det att optimera temperaturen med de redan befintliga möjligheterna enl mitt tidigare resonemang.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2007, 23:53:16 »
Iofs har jag inte en v3, men jag kan bekräfta att energiåtgången ökar markant mot slutet av en 55 graders-körning.

Noll koll,hur har det gått med dina besvärliga borrhål? Hur fungerar det nu och vad har du för värden på brine in och ut?

Jag har tidigare haft 42 grader som inställning på elpannan för att spara energi, men det har inte varit helt populärt. Det kan bli klent med VV då. Har nu höjt till 44 grader och inget gnäll hörs. Däremot måste jag tillstå att det går någon/några extra Kw på elpatronen per dygn
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2007, 00:08:42 »
Det är alltid billigare att värma med värmepump än med elpatron, så länge värmepumpen klarar av att hålla både VVB och hus med värme.
Om den inte längre klarar av det p.g.a. kyla kan/bör man prioritera husvärme före tappvarmvattenvärmning.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2007, 00:14:18 »
Det är alltid billigare att värma med värmepump än med elpatron, så länge värmepumpen klarar av att hålla både VVB och hus med värme.
Om den inte längre klarar av det p.g.a. kyla kan/bör man prioritera husvärme före tappvarmvattenvärmning.

/Rickard

På en CTC sker ingen växling eller prioritering mellan husvärme och varmvatten.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2007, 07:46:48 »
Det är alltid billigare att värma med värmepump än med elpatron, så länge värmepumpen klarar av att hålla både VVB och hus med värme.
Om den inte längre klarar av det p.g.a. kyla kan/bör man prioritera husvärme före tappvarmvattenvärmning.

/Rickard

På en CTC sker ingen växling eller prioritering mellan husvärme och varmvatten.

MVH // Rolle

Har aldrig påstått det, men man kan själv välja att prioritera detta genom att öka tempen i elpannedelen, ju högre temp desto mer elpatrontid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2007, 20:38:37 »
Noll koll,hur har det gått med dina besvärliga borrhål? Hur fungerar det nu och vad har du för värden på brine in och ut?
Hej Staffan,
Jag kollade temp pÃ¥ displayen precis efter en 55graderskörning. Brinetemp +2in/-1ut. Hetgasen slutade pÃ¥ till 107grader. Det är +2 grader ute och jag har 30 i framledningen. Laddpump och brinepump gÃ¥r bÃ¥da i läge 1 sÃ¥ jag har möjlighet att cirkulera fortare om jag vill  ^-^

Angående hålen så har det varit en hel del strul, men nu fungerar det tillfredsställande. Jag fick slangarna nergrävda mellan huset och hålen under augusti (fördröjt pga tjäle och semestertider) och hann återställa marken innan snön lade sig. Jag hade tidigare luftfickor och dåligt flöde eftersom slangarna befann sig ovan mark, högre än både värmepump och expansionsbehållare. Dessutom var installationen ursprungligt bara avsedd för ett hål och när jag parallellkopplade hål 2 fick jag osymmetriskt flöde. Fick strypa ett till 30% för att få balans, men har nu gjort om rördragningen det så att det är fullt öppna flöden till/från båda hålen.

Att jag sen har alltför kraftfull VP till min radiatorvolym är nästa dilemma :-\ , men först måste alla radiatorer justeras när framledningstempen blir varmare. Mitt system är ursprungligen gjort för självcirkulation mot kokspanna med hög temp.

Citera
Jag har tidigare haft 42 grader som inställning på elpannan för att spara energi, men det har inte varit helt populärt. Det kan bli klent med VV då. Har nu höjt till 44 grader och inget gnäll hörs. Däremot måste jag tillstå att det går någon/några extra Kw på elpatronen per dygn

Vi var borta under senaste helgen och jag passade då på att sätta 'VP max temp' till 45ºC eftersom vi inte hade något varmvattenbehov. OK, tempen var låg, men antal kompressorstarter ökade från 15-20/dygn till 36-40 så jag vet inte om det blir någon besparing i långa loppet...
Dygnsförbrukningen var normal på elmätaren, jag orkar inte analysera i detalj för det är ändå inget alternativ jag tänker köra med.
Jag har sedan kompressorstart alltid haft elspets bortkopplad och shunt spärrad.  Thumbsup
Nu när huset har värmebehov är det inte några problem med varmvatten heller (jag kör själv med 45ºC börvärde för 'elpannan'), men funktionen med extraVV är frekvent nyttjad i sommar för vi har inte kommit upp i 16 ºC sommartemp särskilt ofta till kvällsduschen... (men vi har i alla fall några gånger under sommaren 'lidit' av solinstrålning under dagen)
Hursomhelst är elvärme ändå dyrare än vp som Rickard påpekar *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2009, 10:21:01 »
Man mÃ¥ste hitta pÃ¥ nÃ¥got att leka med inne nu när höstmörkret kommer....  Sc:,h

Under sommaren har jag varit lyrisk till möjligheten med 'extra varmvatten' :D , har tillochmed beställt senaste versionen av styret (PIC) för att kunna ha en extern knapp för extra vv.

Innan den blir tillgänglig som reservdel få jag vänta...
..under tiden hittade jag i loggningsforumet en länk till techtrade.se och deras EMC. Pillade ihop en led-detektor på elleverantörens elmätare.

...men, under helgen har jag konstaterat att CTC borde uppfinna ytterligare en knapp som skulle kunna stoppa 55ºC-körningar när man inte är hemma och kräver något varmvatten.

Jag blev förvÃ¥nad att energiförbrukningen är nästan 1kW högre pÃ¥ värmepumpen i slutet av en 55ºC-körning än vid starten.  huvuddunk
Jag har en 8.5kW som verkar dra ca 3.1-4.1kW beroende på hetgastemperaturen, det går väl tyngre med högre temp/tryck.
Det blir onödiga kostnader när man inte behöver vv.
Är det någon annan som loggat och sett det här fenomenet
bifogar ett par logg-bilder från helgen

hej.
lyfter denna tråd.

den knappen hade jag velat ha. som stänger av 55 ºC körningen vid var fjärde start.
är det någon som har en lösning på hur man skulle kunna få bort att den kör till 55 ºC vid 4e start?

bifogar en bild på elen som visar fenomenet. att pumpen drar betydligt mycket mer el vid högre tryck.(temperatur)
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #11 skrivet: 08 juli 2009, 19:27:19 »
är även så att när KB tempen stiger så ökar också förbrukningen på pumpen.
en liten bild. här värmer den från 40-55grader och KB in 14grader.

pumpen drar ca 2.9kWh vid KB 3g.  och 3.2kWh vid KB 14g  när den kör 55grader
« Senast ändrad: 08 juli 2009, 19:36:10 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2009, 02:06:16 »
hej.
lyfter denna tråd.
den knappen hade jag velat ha. som stänger av 55 ºC körningen vid var fjärde start.
är det någon som har en lösning på hur man skulle kunna få bort att den kör till 55 ºC vid 4e start?
bifogar en bild på elen som visar fenomenet. att pumpen drar betydligt mycket mer el vid högre tryck.(temperatur)

Hepp, behövs ingen knapp - vill ni bli av med "55-graderskärn ingarna" så sänk bara inställningen för max temp vp ner till önskad temp.
Efter att ha installerat separat spetsberedare hade vi inte längre något behov av högre temperaturer så vi kör på max 43 grader.
Ger också ett lugnt liv för kompressorn.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #13 skrivet: 13 juli 2009, 09:09:30 »
hej.
lyfter denna tråd.
den knappen hade jag velat ha. som stänger av 55 ºC körningen vid var fjärde start.
är det någon som har en lösning på hur man skulle kunna få bort att den kör till 55 ºC vid 4e start?
bifogar en bild på elen som visar fenomenet. att pumpen drar betydligt mycket mer el vid högre tryck.(temperatur)

Hepp, behövs ingen knapp - vill ni bli av med "55-graderskärn ingarna" så sänk bara inställningen för max temp vp ner till önskad temp.
Efter att ha installerat separat spetsberedare hade vi inte längre något behov av högre temperaturer så vi kör på max 43 grader.
Ger också ett lugnt liv för kompressorn.


jo visst men hur mycket drar elberedaren?du skriver att du fick en ökad förbrukning med ca:10%. (ca:500kWh för vår del)
hur mycket mer slitage blir det på kompressorn när man kör till 55 kontra 45grader?
är det värt att sätta en elberedare i serie efter pumpen?
eller är det bara för komfortens skull?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressorn drar mer ström vid extra vv?
« Svar #14 skrivet: 13 juli 2009, 10:33:17 »
Min pump håller minst 50º i pannan under vintermånaderna. Under sommarmånaderna är den fabriksinställd att hela tiden hålla mellan 50 och 55 grader i pannan.
Sedan håller den runt 40-45 grader höst och vår. Den är väl förhoppningsvis dimensionerad för att klara detta.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!