Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecologic EXT loggning av driftsinformation  (läst 3436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« skrivet: 21 mars 2011, 00:08:18 »
Hej,

Är ny här så vet inte om jag ställer en jättedum fråga nu men har letat runt och hittar inte informationen någonstans.

I dagsläget läser jag av min EcoLogic EXT varje kväll och för in datat i ett excelark så jag sen kan se hur utvecklingen ser ut över tid.

Finns det inget bättre sätt att göra det på? Hittade av en slump denna http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ctcvarme.se%2FMediaBinaryLoader.axd%3FMediaArchive_FileID%3D545ef05e-6249-4e15-8492-f3a8c68e57f2%26Time_Stamp%3D634353422207445000&ei=94aGTZafLsvAtAafzISQAw&usg=AFQjCNHtNLnAr_SPdygULXmMqycdTmsbcA
men kan inte se att den finns att köpa någonstans och tvivlar isf på att mitt system är tillräckligt nytt för att klara det.

Har SMS-styrningen motsvarande funktionalitet? Jag är inte intresserad av att syra enheten primärt utan av att samla in driftsinfo utan att koppla in egna mätpunkter.

Någon som löst detta på ett bra sätt?

//Fred

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2011, 23:21:07 »
Hej!

Loggar själv "allt" med Logger2020 och tempgivare på det mesta + elmätare för vp och Zenith samt huvudelmätaren. Fungerar mycket bra. Har dock varit intresserad av CTC:s eget loggsystem men inte sett att det kommit ännu. Har sökt nu också på deras hemsida utan resultat. Var hittade du infomationen om CTC Internetövervakning? Har du något pris? Har hört av installatören att det skulle gå på ca 6 000 kr, vilket ju låter mycket jfrt med Loggern + tempgivare mm.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2011, 18:26:41 »
Jag har heller inte sett eller hört något om detta system tidigare, märkligt att det inte är standard från samtliga tillverkare.

Hade varit kul att se vad det kostar.
Jag loggar med logger2020 vilket fungerar bra, hade dock varit bra att kunna styra bör-värden med mera via nätet.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad fredj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2011, 19:25:35 »
Hej!

Loggar själv "allt" med Logger2020 och tempgivare på det mesta + elmätare för vp och Zenith samt huvudelmätaren. Fungerar mycket bra. Har dock varit intresserad av CTC:s eget loggsystem men inte sett att det kommit ännu. Har sökt nu också på deras hemsida utan resultat. Var hittade du infomationen om CTC Internetövervakning? Har du något pris? Har hört av installatören att det skulle gå på ca 6 000 kr, vilket ju låter mycket jfrt med Loggern + tempgivare mm.

Jag har heller inte sett eller hört något om detta system tidigare, märkligt att det inte är standard från samtliga tillverkare.

Hade varit kul att se vad det kostar.
Jag loggar med logger2020 vilket fungerar bra, hade dock varit bra att kunna styra bör-värden med mera via nätet.

Tack för tipset, ska kolla in Logger2020. Har sett något inlägg om det tidigare men nog tyckt att det bör gå att få ut infon från ECOLogic EXT. Känns onödigt att sätta upp mätpunkter igen bara för att kunna logga informationen.

Jag har inte hört något pris men 6000 lät alldeles för dyrt för mig. Då skriver jag hellre av informationen och loggar den i excel. :)

CTC's internetövervakning kan man ju logga in på via deras sida. Informationen om hur man skaffar utrustning för att logga dit är dock obefintlig. Hittade länken till ovanför via en google-sökning. Annars tror jag inte man hittar den på ctc's hemsida.

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2011, 15:43:09 »
Fick ett cirkapris pÃ¥ 13 tusen för deras nya leksak när jag frÃ¥gade.  Lite väl mycket för mig.  :-\

Utloggad fredj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2011, 20:16:34 »
Fick ett cirkapris pÃ¥ 13 tusen för deras nya leksak när jag frÃ¥gade.  Lite väl mycket för mig.  :-\

Hoppsan! Samma här...

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2011, 20:53:03 »
Fick ett cirkapris pÃ¥ 13 tusen för deras nya leksak när jag frÃ¥gade.  Lite väl mycket för mig.  :-\

Dom vill tydligen inte sälja sin Internetövervakning! Om det är övervakningsfunktionen man är ute efter så kommer man väldigt långt med Logger 2020 och ett antal givare. Dessutom får man med några extra elmätare en bättre koll på elförbukningen. Det man saknar är t ex alla börvärden.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Ecologic EXT loggning av driftsinformation
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2011, 20:59:39 »
Man börjar undra vilken värld CTC lever i.

Det finns flera olika varianter på reglerutrustningar som är långt bättre än det CTC stoppar i sina maskiner till betydligt mindre pengar.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!