0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla med Göteborg energi vad det skulle kosta att köpa Komfortavtal med garanterad innetemp istället. Då gör de anläggningsändringarna eftersom de tjänar på det. Efter avtalsperioden så har du kanske en moderniserad anläggning. I värsta fall kanske det blir dyrare och då är det bara att titta på alternativ.http://www.goteborgenergi.se/Foretag/Produkter_och_tjanster/Energitjanster/Energitjanstavtal
I dessa avtal spelar det ingen roll hur mycket aom går utan det enda du betalar är efter inomhustemp.Har du en usel anläggning så är det lönsamt för GBG energi att modernisera.Du slipper dessutom allt krångel.Kan väl vara värt att kolla, de vill ju behålla kunder så de kanske prispressar.
Jag tror att max effektbehov ligger kring 40-45 kW.En modell som ser intressant ut är Thermia Mega M, en inverter på mellan 11-45 kW.Om du har plats så funkar det säkert med en vanlig on/off på ca 40 kW + en arbetstank om du vill ha full effekttäckning.Sen är väl 500 m gräsplätt inte så jättemycket att borra i, det kanske går att grada in under huset?Du skulle nog behöva minst 3 borrhål tror jag.
Du tänker rätt, Eyre!I Göteborg kan vi plocka ut ca 170 kWh/m aktivt borrhål. Om vi räknar med COP4 i snitt och totalförbrukningen är 120 MWh så skall 3/4 av det hämtas från berget mellan 3 och 0 °C, dvs vid 3K.Det blir 90 MWh, vilket betyder att du behöver 530m aktivt, förslagsvis 3 hål på 176 m var. Det går att sätta dem med cc 10m och grada varannan utåt och varannan inåt om du förstår hur jag menar. Du har lite mer plats så det blir bara bättre.Med lite tur stöter man på en bra grundvattenådra, och då får du riktigt bra temp på brine, och än större besparing.Man brukar räkna 810 kWh/år och person för varmvatten, i detta fall ska vp producera vv för 23 personer = 18,6 MWh, dvs ca 15% av driften, energimässigt, ska den gå med lågt COP.Övrig tid är värmeproduktion och där är det som du vet viktigt med rätt indata gällande framledningstemp.Har du koll på om alla lägenheter är ungefär lika varma, eller om det finns någon hyresgäst som alltid brukar klaga på kyla (berättigat..)?Dvs är hela anläggningen någorlunda injusterad så att man inte tvingats höja framledningen tidigare för en enda lägenhet, och låter termostater ta ner det i övriga?Edit: Missade att du ville dimensionera för 10% extra uppvärmning, men du kan då öka ovanstående siffror med 10%, borde gå att komma ner på iaf 200m i varje hål, så det räcker ändå med 3 hål, och ligger inte huset mitt på blåleran så har du väl inte mer än några meter till berget, dvs det blir aktivt några meter ner normalt.
Man måste väl också tänka på elmatningen och vad det kostar att säkra upp inför installation av värmepump. Skall hela huset kunna värmas med elpatroner om värmepumpen havererar och hur mycket el går det åt då?
Det finns ju lösningar på det, som inte innefattar massiva elpatroner.
Hej,Om du vill tänka framförallt på ekonomin är min åsikt du blir tvungen att åsidosätta solceller/paneler och även frånluftsåtervinning, speciellt med tanke på självdrag även om miljötanken på båda är god. Bergvärme är ju soluppvärmt berg om det är till en tröst =)Gjorde en körning med IVT`s program, förutsatt 130MWh förbrukning (med fler lägenheter)och 36MWh vv.Landar på ca. 44kW i toppeffekt, IVT`s HE D43 (43kW) täcker i princip 100% och skall säkras 40A.Ett alternativ är IVT`s helt nya G238 (38kW) som har dubbla kompressorer, skall också säkras 40AI vilket fall blir det en VP, en ackumulatortank mot värmesystemet, en varmvattenberedare och en elpanna som ren backup vid ett ev. haveri på pumpen.Elpannan bör installeras med effektvakt.Kolla med energibolaget om kabeln klarar 125A, då finns det ju faktiskt en god chans att du inte behöver dra in en ny kabel.Aktivt borrdjup blir ca. 550m, jag skulle borra minst 3x200m el. 2x300m (i båda fallen med 50mm slang för att minska tryckfallet och cirkulationspumpen mot borrhålen).Har du ditt elpris och fjv. pris/kWh så kan jag göra en korrekt beräkning gällande besparing.
Vid ett byte av service kabeln står nätägaren för hela kostnaden för det är nätägarens egendom och ansvar.
Dom livscykelhanteras väl som all annan utrustning i nätet. Förhoppningsvis byter man den när man anser att den tekniska livslängden är uppnådd. Annars gör man det när den går sönder eller om man gör nåt annat jobb i anslutning till den.
Kan bara säga hur det är i Sthlm, där får du själv stå för kostnaderna på din egen tomtmark för en ny servis kabel, gäller ju framförallt grävning.Elverket ska uppgradera skåpet i gatan så det räcker för att mata din efterfrågade effekt utan kostnad.Har du elskåp i husliv behöver du inte bekosta ingrävning men du ska förbereda kabledragning inomhus så den nya kabeln kan dras, bara någon certifierad från elverket får ansluta den i det nya servis skåp du monterat.Är kabeln så gammal behöver den ändå bytas, dra in en ny som klarar mer än du behöver men säkra ner den, kabel är inte dyrt när du ändå håller på. För att skjuta från höften kostar det totalt ca. 100-150 000:- Exkl moms med ny servis och ny kabel.Beror ju helt på hur din gamla el ser ut och hur mycket som behöver bytas/du vill byta ut förutom huvudmatningen.Normalt täcker en elpanna som spets bara en liten del av toppeffekten men det kan ju vara skönt att ha lite kräm tillgängligt om värmepumpen pajar, det händer om än sällan och det går inte alltid att laga på samma dag.Montera en effektvakt på elpannan, då kan du åtminstonde nyttja värmepumpens tilltänkta ström till elpannan om VP stannar.Normalt dimensionerar man 95-100% energitäckning även till flerbostadshus idag, åtminstonde jag brukar ligga på minst 98% energitäckning men då fattas det ändå ett antal kW.Vilken värmepump/märke du än väljer skulle jag inte räkna med mer än max 3,5 i COP med bergvärme på årsbasis om du inte borrar väldigt djupt/mycket extra.
Ja, elnätsbolaget har fullt ansvar fram till huvudsäkringen. Säger de max 100 A så får de lösa det om det inte funkar.Allaa lägenheterna och huvudfastigheten har alltså egna mätare och huvudsäkringar ute i skåpet på gatan?Är det däremot kabeln in på 100 A från skåpet in till fastighetens elnät du oroar dig för så är den ju fastighetsägarens ansvar.
karlmbVilket abonnemaang och varför är det ett misslyckande?
Ett enkelt sätt att kolla hur mycket hyreshuset faktiskt gör av med och säkerställa kabelbyte/eller inte är att be en elektriker hänga en mätutrustning under en veckas tid och se vilken toppeffekt huset har.
...Däremot kunde han se i ett diagram hur mycket servisen har belastats över tid, 23A i snitt toppbelastning och 31.5A absolut max, men det hade bara hänt någon enstaka gång.
karlmbEnbart värmepump utan elpanna behöver ju säkras ca. 40A och han har 25A idag till fastigheten.Utöver det behövs det lite till tvättstuga, belysning etc. och en liten elspets ibland när det är snorkallt ute, självklart inte 100% backup men hur ska han klara sig på 25A tänkte du?Om han har tur går det att köra på befintlig kabel om det är som Svenske kocken skriver och det går att plocka ca. 100A men då kanske det redan används t.ex. 70A idag vilket lämnar för lite kvar till värmepumpen.EyreEtt enkelt sätt att kolla hur mycket hyreshuset faktiskt gör av med och säkerställa kabelbyte/eller inte är att be en elektriker hänga en mätutrustning under en veckas tid och se vilken toppeffekt huset har.
40 A?Om vi räknar 45 kW max värmeffekteffekt och ett cop på 3,5, så drar vp 12,86 kw. Det motsvarar 10,7 A på 3 fas. Fastigheten med tvättstuga mm drar idag max 25 A, då borde det räcka med 10 A extra för vp, ev kan man gardera sig med en belastningsvakt. Vill man ha något lite elpatron, för vv tex eller extra marginal, så tar man 50A. Övriga abb. är nätföretagets huvudvärk, men tvivlar på att de kan komma upp i 50 A tillsammans (50A ger dem 60 kW att dela på, dvs 20 samtidigt påkopplade 3 kw plattor på spisarna t.ex.), så det totalt skulle kunna bli 100A. Vi vet också att en säkring på 63 A räcker totalt idag, och om fastigheten tog sina 25, räckte det med 38 A till hyresgästerna så här långt.
Man får förstås kolla med elnätsägaren vad som gäller för kabeln men de kommer antagligen att svara att det är deras ansvar eftersom den sitter före elmätarna.100 A bör iaf räcka totalt oavsett vilken vp man väljer.Att för egen kostnad byta en kabel i förebyggande syfte, som man inte ansvarar för är ju inte att tänka på.Anledningen till att jag ifrågasatte angivna avsäkringar för vp var att det ju är vanligt med inbyggda tillskott och dessa kan ju spärras.Vilket jag rekar iaf till största delen eftersom det finns bättre sätt att ordna redundans.
Cop beror på många faktorer, så att en pump har några tiondelar bättre i laboratorietester har ingen större betydelse. Jag tycker det är lite höga priser, men det kanske är normalt när man går från villaprylar till lite större grejer. Vad kostar borrhålen? Om dom inte är upphandlade separat kanske det skulle löna sig att göra det?