Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av 1230-8  (läst 6479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Installation av 1230-8
« skrivet: 26 maj 2006, 12:29:51 »
Har i veckan (äntligen) fått min 1230 installerad och klar. Installatören har dock inte gått igenom installationen med mig än, men kommer på måndag och gör detta samt pluggar in rumsgivaren.

Har ett par undringar efter att ha läst manualen, som jag skulle behöva ha "lite kött på benen" kring innan han kommer...

1. Enligt handboken ska "nivåkärlet placeras som högsta punkt i köldbärarsystemet". Så är inte fallet hos mig eftersom rören utifrån är dragna i takhöjd... Spelar detta nån roll??

2. Handboken förespråkar att anslutningsrören ska fästas med klamrar i sidoplåten + att bipackade täckplåtar ska monteras. På min burk hänger rören löst genom sidoplåten och täckplåtarna är inte monterade... Kandetta månne rent utav vara bra ur ljud / vibrationssynpunkt eller är det bara slarv från deras sida?

3. Nivåkärlet ska vara fyllt till 2/3. Mitt är smällfullt... Kanske en effekt av att det inte är monterat högst??


Tacksam för all input... Skulle kännas skönt att vara lite påläst innan jag godkänner/betalar...

 *vinkar*
Tegelvilla med lättbetongstomme byggd 1979, 135+80 m2 vid havet i Göteborg. Nibe 1230-8, 180m hål, rumsgivare. FTX

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Installation av 1230-8
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2006, 19:28:44 »
Har i veckan (äntligen) fått min 1230 installerad och klar. Installatören har dock inte gått igenom installationen med mig än, men kommer på måndag och gör detta samt pluggar in rumsgivaren.

Har ett par undringar efter att ha läst manualen, som jag skulle behöva ha "lite kött på benen" kring innan han kommer...

1. Enligt handboken ska "nivåkärlet placeras som högsta punkt i köldbärarsystemet". Så är inte fallet hos mig eftersom rören utifrån är dragna i takhöjd... Spelar detta nån roll??

2. Handboken förespråkar att anslutningsrören ska fästas med klamrar i sidoplåten + att bipackade täckplåtar ska monteras. På min burk hänger rören löst genom sidoplåten och täckplåtarna är inte monterade... Kandetta månne rent utav vara bra ur ljud / vibrationssynpunkt eller är det bara slarv från deras sida?

3. Nivåkärlet ska vara fyllt till 2/3. Mitt är smällfullt... Kanske en effekt av att det inte är monterat högst??


Tacksam för all input... Skulle kännas skönt att vara lite påläst innan jag godkänner/betalar...

 *vinkar*

Ett nivåkärl är precis vad det låter att det är ett nivåkärl... och om rören går över nivåkärlet kan du omöjligt fylla på eftersom nivån är över nivåkärlet...
Din installatör bör sätta dit ett expansionskärl istället med en liten manometer där du kan läsa av trycket i systemet...

Klammerna som är bipackade ska sitta innanför kåpan i två fästen som man böjer ner... allt för att man lätt ska kunna ta bort sidokåpan utan att skada isoleringen... detta är slarv.. och ska fixas av installatören.
Bara att referera till manualen om installatör krånglar.

Kolla om det sitter ventiler precis utanför din vp både på kalla som varma sidan, det skall så göra står oxå i manualen.

Ligg på så du får detta fixat...

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Installation av 1230-8
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2006, 19:53:36 »
Håller med föregående talare i stort sett...

Möjligen att jag tycker att det duger med befintligt nivåkärl om det på toppen förses med ett korsrör där en bilventil och en manometer monteras. Då fyller det samma funktion som ett regelrätt expansionskärl om du med en kompressor drar i ca 0,5-1 Bar.
Jag har själv gjort en lösning liknande KONULTs på denna sidan
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4563.msg43689#msg43689
även om mitt kärl sitter på högsta punkten.

Hoppas montören satt dit övriga ventiler på KB-sidan. Dessutom borde de takmonterade rören ha avluftningsventiler. Det blir nog kämpigt att få luftfritt annars, med porlande i rören som resultat.

Vidare måste alla rör på KB-sidan vara perfekt isolerade, även ventilhus o s v. Det är riktiga "kondens-magneter" annars!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installation av 1230-8
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2006, 22:17:26 »
Nivåkärlet behöver inte sitta på högsta punkten även om det är bäst, det är ju ett slutet system så det fungerar även om det sitter lägre. Mitt sitter en meter under högsta punkten och jag har inga som helst bekymmer med nivån. Men det måste finnas möjlighet att lufta på högpunterna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Installation av 1230-8
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2006, 10:04:53 »
Nivåkärlet behöver inte sitta på högsta punkten även om det är bäst, det är ju ett slutet system så det fungerar även om det sitter lägre. Mitt sitter en meter under högsta punkten och jag har inga som helst bekymmer med nivån. Men det måste finnas möjlighet att lufta på högpunterna.

Detta är taget ur manualen till f 1230.

Vid förläggning av kollektorslangen tillses att denna
är konstant stigande mot värmepumpen för att undvi-
ka luftfickor. Är detta ej möjligt förses högpunkter med
avluftningsmöjligheter.
Samtliga köldbärarledningar i uppvärmda rum kon-
densisoleras. Nivåkärlet (NK) placeras som högsta
punkt i köldbärarsystemet och på inkommande rör
före köldbärarpumpen. Observera att kondensdropp
från nivåkärlet kan förekomma. Placera därför kärlet
så att övrig utrustning ej skadas.
Avstängningsventiler skall monteras så nära värme-
pumpen som möjligt.


Och sen får de som vill ha sina nivåkärl under högsta punkten på systemet ha så men ett nivåkärl är ett nivåkärl.

Har sett flera fall då kunden har försökt fulla på brinevätska med resultat av ännu lägre nivå...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Installation av 1230-8
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2006, 10:47:44 »
Digital:

Tror varken "Svenske kocken" eller jag försöker säga emot dig att högläge är klart bäst, vilket också manualen stipulerar.
Själv grävde jag in mig pÃ¥ ett rätt krÃ¥ngligt ställe i grunden bara just för at slippa  takmonterade rör och fÃ¥ just höglage.

Rent fysikalisk är det dock ingen skillnad på ett trycksatt nivåkärl eller ett expansionskärl (mer än att den förstnämnda saknar gummiblåsa) utan det är bara en fråga om namn.

Naturligtvis vill dom allra flesta "vanliga" användare slippa krångel med trycksättning - och momentet att stänga ventilen till kärlet under påfyllnadsprocedur för att det inte skall rinna tillbaka o s v...
Men det fungerar om man nu vill/kan sköta det.






Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Installation av 1230-8
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2006, 17:58:57 »
Digital:

Tror varken "Svenske kocken" eller jag försöker säga emot dig att högläge är klart bäst, vilket också manualen stipulerar.
Själv grävde jag in mig pÃ¥ ett rätt krÃ¥ngligt ställe i grunden bara just för at slippa  takmonterade rör och fÃ¥ just höglage.

Rent fysikalisk är det dock ingen skillnad på ett trycksatt nivåkärl eller ett expansionskärl (mer än att den förstnämnda saknar gummiblåsa) utan det är bara en fråga om namn.

Naturligtvis vill dom allra flesta "vanliga" användare slippa krångel med trycksättning - och momentet att stänga ventilen till kärlet under påfyllnadsprocedur för att det inte skall rinna tillbaka o s v...
Men det fungerar om man nu vill/kan sköta det.







Ponera att en ägare till en vp med ett nivåkärl nu skulle behöva fylla på vätska och hans kärl befinner sig under högsta punkten på systemet... hur i hela friden ska han kunna fylla på utan att ha en pump å trycka upp trycket? Sc:,h

Det finns ingen anvisning i manualen hur man då gör...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installation av 1230-8
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2006, 18:09:26 »
Om jag ska fylla pÃ¥ mitt nivÃ¥kärl öppnar jag bara pÃ¥ "locket" och häller i tills det blir "fullt" och sätter tillbaka locket. Efersom jag kör trycklöst är det inga bekymmer, skulle jag vilja ha lite tryck i systemet startar jag cirkpumpen, öppnar "locket" och stänger ventilen före nivÃ¥kärlet. Cirkpumpen trycker nu  den pÃ¥fylda vätskan mot ventilen och jag stänner "locket" pÃ¥ nivÃ¥kärlet och öppnar ventilen och har nu nÃ¥tt hektos tryck i systemet, men som sagt jag kör trycklöst med öppet "lock" pÃ¥ nivÃ¥kärlet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Installation av 1230-8
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2006, 18:17:39 »
Om jag ska fylla pÃ¥ mitt nivÃ¥kärl öppnar jag bara pÃ¥ "locket" och häller i tills det blir "fullt" och sätter tillbaka locket. Efersom jag kör trycklöst är det inga bekymmer, skulle jag vilja ha lite tryck i systemet startar jag cirkpumpen, öppnar "locket" och stänger ventilen före nivÃ¥kärlet. Cirkpumpen trycker nu  den pÃ¥fylda vätskan mot ventilen och jag stänner "locket" pÃ¥ nivÃ¥kärlet och öppnar ventilen och har nu nÃ¥tt hektos tryck i systemet, men som sagt jag kör trycklöst med öppet "lock" pÃ¥ nivÃ¥kärlet.

Ja jag vet hur man gör åxå MEN vet alla det som har nivåkärlet under högsta punkten.....?

Och jag vet att så inte är fallet vilket resulterar i trasiga kb-pumpar...

Och det är det jag ivrigt försöker förklara att INTE alla vet hur man ska göra utan läser sin manual och tror att det bara är att fylla på....

 huvuddunk huvuddunk
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installation av 1230-8
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2006, 18:22:55 »
Men nu kan dom ju läsa här och lära sig eller hur? och jag tycker fortfarande att det är bäst att ha det på den högsta punkten, men ibland kanske det inte blir så. :'(
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Installation av 1230-8
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2006, 18:52:53 »
Men nu kan dom ju läsa här och lära sig eller hur? och jag tycker fortfarande att det är bäst att ha det på den högsta punkten, men ibland kanske det inte blir så. :'(

Absolut jag tipsar många om detta forum då dom undrar hur det hela fungerar... och visst massor finns här att lära.

Men det finns dom som inte är så intresserade av sin vp å kanske inte ens har verktyg hemma.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Installation av 1230-8
« Svar #11 skrivet: 28 maj 2006, 19:20:31 »
Nu tycker jag vi skall sjunga "We shall overcome" ;)
Om man läser vad vi skriver - utan att på förväg ha bestämt att dom andra inte begriper - så menar vi ju samma sak!

"Medelsvensson" vill kunna fylla på ungefär som han gör med spolarvätska i bilen och installationsmanualerna är såklart skrivna med dom rekommendationerna. (Andra varianter fungerar om man vet hur man skall göra)

Förresten... En helt annan passus här... Värst vad folk fyller på!
Jag körde vid installationen med en Jet-pump fullt flås mot en balja en timme. Tydligen gjorde det susen mot luft för jag har inte fyllt på en enda droppe i en annars rätt ny installation. Det lönar sig att lufta KB ordentligt vid installation både för cirkpumpar och besvärets skull.




Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installation av 1230-8
« Svar #12 skrivet: 28 maj 2006, 19:43:16 »
Jag använde samma metod när jag fyllde och har inte behövt fylla på eller lufta sedan dess, så en rejäl pump och en rejäl balja är att rekomendera. Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad marx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av 1230-8
« Svar #13 skrivet: 28 maj 2006, 21:34:21 »
Hmmm..

Har bara ventiler på den kalla sidan och kan inte hitta något smutsfilter...

Återkommer med input när han varit här. Gillar trots allt rördragningen under taket av estetiska skäl. Bra att veta att det "räcker" med att de smäller dit avluftningsventiler.

Tack!
Tegelvilla med lättbetongstomme byggd 1979, 135+80 m2 vid havet i Göteborg. Nibe 1230-8, 180m hål, rumsgivare. FTX

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Installation av 1230-8
« Svar #14 skrivet: 30 maj 2006, 23:30:25 »
Ponera att en ägare till en vp med ett nivåkärl nu skulle behöva fylla på vätska och hans kärl befinner sig under högsta punkten på systemet... hur i hela friden ska han kunna fylla på utan att ha en pump å trycka upp trycket? Sc:,h

Det finns ingen anvisning i manualen hur man då gör...

Om installatören gjort rätt ska det ha monterats en avstägningsventil mellan nivåkärlet och köldbärarledningen. Stänger man den innan man fyller på vätska så bibehålls trycket i systemet. Iofs tappar man lite tryck då locket öppnas på nivåkärlet men inte är det mycket. Det man tappar kan lätt ersättas med hjälp av en cykelpump.


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!